Skip to main content

Ik ga 2 weken naar het buitenland ik wou via een google chroomcast 4k, een tv en mijn smartphone met kpn unlimited tv kijken. Helaas werkt dat alleen als ik eerst via een vast kpn netwerk connect daarna werkt het tot ik de chroomcast een keer uit heb gezet.

Dus in het buitenland werkt dit niet.

Hoe krijg ik dit werkend?

Hoi @JGJ001, welkom op onze community!
We zijn hier druk mee bezig!


Zie ook de laatste update van de TV+ app voor android:

We hebben ook een topic voor specifiek deze issues:


De app IN de Chromecast werkt alleen als je een VPN tunnel opzet naar je huisadres. 

Thuis moet dus ook een apparaat (aan) staan die de VPN met je Chromecast onderhoudt.

Zelf gebruik ik buitenshuis ‘dan maar’ NLziet op mijn Nokia 8000, wat in feite ook een chromecast 4k is.

NB. Via chromecast is het altijd 3 GB per uur! Ongeacht of je het via casten of via de app in de chromecast doet.

via een google chroomcast 4k, een tv en mijn smartphone met kpn unlimited tv kijken.

IN HET BUITENLAND IS HET NIET UNLIMITED!! Maar 40 GB per maand.


Voor de duidelijkheid:
Ik gebruik op mijn chroomcast 4K de (android) KPN TV app.
Link ik deze thuis en ga ik tv kijken dan werkt het. Stap ik vervolgens over naar de hotspot van mijn KPN telefoon dan blijft het werken.
Gaat mij chroomcast uit en weer aan op de hotspot dan zegt de KPN TV app dat ik eerst een vaste lijn moet connecten. Dat gaat dus zeker in het buienland niet werken.
Terwijl ik op diezelfde smartphone (android) wel gewoon TV kan kijken…

Waarom is er een verschil tussen een android telefoon en een android TV apparaat? 

Er vanuitgaande dat ik goed ontvangst zal hebben en 75Gb per maand mag gebruiken zal TV kijken toch moeten kunnen op een Google Chroomcast?


Binnen de EU, eigenlijk EER, is een afspraak gemaakt rond de rechten. Deze gelden wel voor mobiele apparaten met eigen scherm en geluid. 

Maar niet voor apparaten die niet mobiel zijn danwel geen eigen scherm/geluid hebben. 

Bij casten vanaf een mobiel naar de chromecast gebruik je dat mobiele apparaat en valt het derhalve onder de afspraak. 

Dat is de content portabiliteit wetgeving. 


Peter,

Ik cast dus niet naar de chroomcast maar gebruik de android software met de KPN TV app.
Dus eigenlijk mobiel zoals ook een smartphone en aan te sluiten op elke TV of monitor met een HDMI poort.  Dan zou het dus niet mogen?
Maar als ik een TV heb met android software er op dan zou het wel moeten werken of is dat dan weer niet mobiel?

Rare situatie als je het mij vraagt.

 

Maar als ik dus met VPN naar huis connect zou het wel moeten werken?

 


In beide gevallen niet mobiel volgens de portabiliteits afspraken. 

Chromecast heeft geen eigen scherm en geluid.

En een televisie is niet bepaald mobiel te noemen. Veel te groot en stopcontact nodig. Dat laatste geldt eigenlijk ook voor de chromecast. 

Maar als ik dus met VPN naar huis connect zou het wel moeten werken?

Daarmee kan je de beperking omzeilen want dan gaat het ten allen tijde via je eigen IP. Mij al te lastig om thuis een vpn (ook weer apparaat of met Fritzbox) te installeren. 

Zelf gebruik ik http://tv.kpn.com in de browser app TV BRO op m'n box. Dat werkt wel al is het lastig bedienen want gemaakt voor muis.

NLziet heb ik er ook op.

Stap ik vervolgens over naar de hotspot van mijn KPN telefoon dan blijft het werken.

Hoe doe je dat? Mij lukt dat niet met de Nokia 8000 (redelijk gelijk aan de chromecast). Het houdt er hier direct mee op. Als ik van de wifi thuis naar de hotspot switch. Moet dan ook uit de kpn app voor de wifi instelling van de box.


Oke, niet mobiel dus. 
ik zou eerder denken dat android een mobiele OS is en daardoor overal zou werken.

wat betreft de hotspot. 
inderdaad. Aanmelden op de vaste wifi en kpn tv app openen. Dan op een zender zetten.

vervolgens uit de app, omschakelen naar de hotspot en de tv app weer aanzetten en je kunt verder kijken. Maar zodra de chroomcast uit geweest is moet je dit opnieuw doen. En dat gaat dan niet. 
zou ik dit thuis doen in een camper en ik zorg er voor dat de chroomcast op spanning blijft zou het moeten werken. Maar ja die camper heb ik niet.

intussen heb ik een tv zien abonnement. Die werkt overal. Geldt daar die portabiliteit afspraak dan niet voor?


Er is een verschil tussen Android en Android-TV. 

Android voor mobiele apparaten en dus zijn die apps gemaakt voor touchscreen. 

Android-TV voor niet mobiel. App bediening met afstandsbediening met het kompas.

Met de portabiliteit mag je kijken in 30 landen. Maar dus wel alleen via een smartphone, tablet of laptop. 

Casten naar groot scherm mag omdat je dan nog steeds het mobiele apparaat gebruikt. Laptop met een tv verbinden met hdmi dus ook.

Deze regels gelden voor alle providers in die 30 landen. Discussie waarom kpn het zo doet is derhalve helaas vrij zinloos.

Zonder EU ropa hadden we helemaal niet in het buitenland kunnen kijken. Arme Britten.... uit de EU gestapt. Helaas kunnen wij daardoor daar ook niet kijken. 


 

Hoe krijg ik dit werkend?

Vpn verbinding naar je thuis netwerk opzetten dmv een eigen vpn server. 


@JGJ001 

 

Pas op vakantie geweest.

De KPN app op de Chromecast Google tv (de witte met ab) werkt alleen thuis op je eigen netwerk.

Gelukkig kan je ook naar deze Chromecast casten en dan lukt het wel. 

Streamingdiensten is geen enkel probleem, alleen KPN app moet je helaas casten. 


Dan maar eens kijken of een vpn met thuis haalbaar is. Je zou denken dat dit met een synology NAS moet lukken maar een verbinding maken lukt prima maar blijkbaar moet dat rechtstreeks op de chroomcast google tv  even Iers anders. 
zijn daar nog need to knows?


Dan maar eens kijken of een vpn met thuis haalbaar is. Je zou denken dat dit met een synology NAS moet lukken maar een verbinding maken lukt prima maar blijkbaar moet dat rechtstreeks op de chroomcast google tv  even Iers anders. 
zijn daar nog need to knows?

Ik zelf gebruik WireGuard VPN, maar op je Synology NAS kan je Tailscale VPN naar huis opzetten.


Ook ik gebruik Wireguard maar met OpenVPN kan je ook prima een VPN verbinding met jouw Synology NAS opzetten.


VPN  op zich is te doen. Op een smartphone, tablet of laptop is relatief simpel.

Op een android tv is dat lastiger ivm gebrek aan keyboard en email gebruik. Een certificaat moet je namelijk wel op de android tv zien te krijgen. 
openVPN is het gemakkelijkst maar vind ik traag. Wireguard is lastiger maar werkt beter en sneller. Dwz op op alles behalve de android tv.

tailscale ken ik niet. Daar heeft mijn nas wel een programma voor maar die moet ik aan een account koppelen en kost geld?


Op een android tv is dat lastiger ivm gebrek aan keyboard en email gebruik. Een certificaat moet je namelijk wel op de android tv zien te krijgen. 

Met de app File Manager + copieer je eenvoudig bestanden vanaf bijvoorbeeld jouw NAS naar de Chromecast Google TV.

 

openVPN is het gemakkelijkst maar vind ik traag. Wireguard is lastiger maar werkt beter en sneller. Dwz op op alles behalve de android tv.

Ik vond WireGuard juist zeer eenvoudig. Simpelweg een cliënt configuratie genereren op de WireGuard server in importeren in de Wireguard cliënt op de Chromecast Google TV.

Het klopt inderdaad dat WireGuard een stuk sneller is dan OpenVPN.


tailscale ken ik niet. Daar heeft mijn nas wel een programma voor maar die moet ik aan een account koppelen en kost geld?

Je moet daar met een Google, Apple enzv account inloggen, op deze manier hebben hun geen login risico.

Tailscale is simpel, iets minder snel, gratis.
Het enige is, dat hun over meta data beschikken betreft het gebruik, niet je werkelijke data zelf dus.
Kortom, WireGuard, Open VPN is volledig privé en in eigen beheer.
Tailscale is niet volledig in eigen beheer, dus ze verzamelen meta data.


Tailscale is niet volledig in eigen beheer, dus ze verzamelen meta data.

Dat vermoeden had ik al het is zo te zien geen 1 op 1 verbinding maar het gaat via een platform. 
Tailscale is het daarmee niets voor mij.

 

ik ga nog eens kijken naar wireguard.


 

Tailscale is niet volledig in eigen beheer, dus ze verzamelen meta data.

Dat vermoeden had ik al het is zo te zien geen 1 op 1 verbinding maar het gaat via een platform. 
Tailscale is het daarmee niets voor mij.

 

ik ga nog eens kijken naar wireguard.

Ik heb WireGuard via mijn modem draaien, alles in eigen beheer.


SaltyBart schreef:

Ik heb WireGuard via mijn modem draaien, alles in eigen beheer.

Ook hier WireGuard op de router.

 

Op de Chromecast Google TV gebruik ik niet de gratis WireGuard cliënt maar VPN Client Pro met een lifetime WireGuard licentie.

Het voordeel van deze VPN Client Pro is dat je deze kunt configureren om volledig automatisch een VPN verbinding op te zetten zodra een app met Internet wil gaan communiceren. Zo wordt in mijn geval de VPN verbinding automatisch opgezet zodra de smart-TV app van KPN gestart wordt en zodra Netflix gestart wordt.

Die laatste om er zo voor te zorgen dat Netflix die Chromecast ziet alsof deze thuis gebruikt wordt en ze dus ook niet zullen gaan klagen over onrechtvaardig gebruik van het abonnement.


@SaltyBart dank je dit is bijzonder nuttige informatie! 
ik ga er mee aan de slag!


Helaas is VPN client PRO betaalde software en heeft het ook een irritante VPN groep instelling die je niet hoeft in te vullen, maar blijkbaar toch moet invullen maar niet kunt invullen en dus blijf ik daar op hangen. Daar kom ik dus niet verder mee. Daarnaast was ik ik niet van plan ben iets te kopen.

En dus heb ik op een oude raspberry pi wireguard geinstalleerd. (op mijn nas werkt dat niet lekker) en de wireguard app op de chroomcast/ android tv gezet.
Dit werkt al een speer!!
Voor de zekerheid nog even de resolutie omlaag gezet om zo het aantal Mb over de lijn te verminderen.

Nu afwachten of dat in het buitenland ook werkt.


Helaas is VPN client PRO betaalde software en heeft het ook een irritante VPN groep instelling die je niet hoeft in te vullen, maar blijkbaar toch moet invullen maar niet kunt invullen en dus blijf ik daar op hangen. Daar kom ik dus niet verder mee. Daarnaast was ik ik niet van plan ben iets te kopen.

Dat het betaalde software is (licentie voor WireGuard) had ik al aangegeven.

Toch wel benieuwd naar wat er dan niet lukt met die "VPN groep".

 


@wjb is dat deze app ?

https://play.google.com/store/apps/details?id=it.colucciweb.vpnclientpro


Dat klopt.


Dat klopt.

Thanks!


Reageer