Skip to main content

Hallo, ik wil graag voor mijn zoontje YouTube blokkeren op de tv ontvanger van KPN. Ik heb al gelezen dat vrij lastig is, maar een tijd geleden had ik een topic gevonden waarin werd uitgelegd hoe je via je modem bepaalde regels en tijden kon instellen zodat YouTube alleen op de TV ontvanger kon worden geblokkeerd. Ik had dit ook ingesteld maar helaas moest ik mijn modem resetten, waardoor deze instellingen ook verdwenen zijn. Ik kan dit topic nu nergens meer vinden. En voor sommige topics heb ik ineens geen toegang. Weet iemand hoe dit moet of weet iemand waar dit topic te vinden is?

Het blokkeren van apps op de tv-ontvanger zit onder de instellingen voor het kinderslot. Hiermee moet deze wel ingeschakeld zijn maar deze is vrij fijnmazig in te stellen en geldt gelijk voor alle tv-ontvangers.


Nou, fijnmazig….

Daar kan je Youtube en ook Videoland volledig blokkeren.

Voor openen van de app dient dan de pincode ingetoetst te worden.

Pfoeh, wat een rot-app. Ontvanger loopt direct vast als ik 'm open. Dan is blokkeren helemaal niet nodg….. :thinking:


Nou, fijnmazig….

Daar kan je Youtube en ook Videoland volledig blokkeren.

Andere interpretatie misschien. Qua apps is het inderdaad volledig maar voor het reguliere kinderslot kan er best wel veel ingesteld worden.


Kan ik Netflix ook blokkeren middels het kinderslot? Ik zie inderdaad alleen de opties YouTube en Videoland (dat ik niet heb)


Hi @PE2AAB, dit is via ons niet mogelijk, wel kan je via Netflix zelf een kinderprofiel instellen en de rest beveiligen met een pincode 🙂


Of steeds uitloggen een je kind het wachtwoord niet geven. 


Dat is natuurlijk een optie maar met die lange wachtwoorden met diverse vreemde tekens en hoofdletters etc.  is dat wel lastiger dan een 4 cijferige code uiteraard. 


Lieve mensen, het kan wel. Je kunt YouTube uitzetten op het hoofdmenu! Het was even zoeken maar onder app instellingen. Ergens ver weggestopt in menu onder overige instellingen kun je apps uitschakelen.  De app is dan vanaf hoofdmenu niet meer te benaderen. Je kunt ze in dat menu natuurlijk ook weer aanzetten. Maar menig tiener weet die optie niet 123 te vinden. Het is lekker ver weggestopt. En als ze het wel weten te vinden dan zijn ze hopelijk oud genoeg. 😉. Bij ons is als ze dat doen de sanctie dat het oude kastje van kpn er weer op gaat incl Kinderslot::-)

Succes allemaal!

 


Hi @Grote kerkbij,

De TV+ boxen heeft deze maand een update gehad, waarbij het mogelijk is gemaakt om het startscherm aan te passen, ik denk dat dit is wat jij bedoelt of heb je dit nog weer ergens anders gevonden?

Met de meest recente update wordt het makkelijker om bij deze instellingen terecht te komen:

 


Hoi Maja,

Nee het heeft niets met de update te maken. Volg de volgende stappen:

1. Druk op de home knop (huisje op je afstandbediening)

2. Ga boven in het scherm naar het tandwieltje helemaal rechts bovenin scherm

3. Ga helemaal naar beneden en kies onder apparaatinstellingen  "apparaat"

4. Kies vervolgens voor "apps"

5. Kies vervolgens voor "alle apps"

6. Kies de app "Your tube"

7. Kies vervolgens "uitschakelen"

Het is nu niet meer mogelijk de app te openen.

Ps doe dit ook voor de "Google Play Store" app omdat die rakkers van mij al bedacht hadden  de app opnieuw te installeren waardoor het uitschakelen van de app ongedaan gemaakt wordt. :-)

Tot slot zijn wij het nog aan het ondervinden of dit nu pedagogisch gezien de beste oplossing is. Ze kijken nu nog "gezellig" in de kamer waardoor we kunnen meekijken maar als ze op hun eigen telefoon (met tijdslot beperking) kijken hebben we helemaal geen toezicht. We willen ze vooral bewust maken van hun kijkgedrag. 


@PE2AAB Je kan alles blokkeren of laten gebruiken of een tijdlimiet instellen. Je moet wel een extra google-account voor jouw kind instellen en onder ouderlijke toezicht in familiegroep instellen.

@Grote kerkbij Tegenwoordig leren kinderen hun ouders hoe ze internet gebruiken. Ze kunnen googlen of vragen in hun sociale media's hoe ze verborgene instellingen van KPN-box kan omzeilen.


Dank voor je ‘stappenplan’ @Grote kerkbij 😊


@TDN 

1. Deze stelling klopt niet. Ja je kunt idd (bijna) alles instellen tot op detailniveau met Android Familylink. Maar je kunt op devices youtube ook zonder in te loggen kijken en dan heb je helemaal geen invloed. 

2. Uiteraard zijn ze slim genoeg om eea te achterhalen. (Naarmate ze ouder worden steeds meer). En waarschijnlijk gaan ze hun vaders advies hoe je de blokkering kunt deblokkeren ook een keer lezen op dit forum. (Als jullie dit lezen, goed gedaan jongens!! ) Maar tot dat ze dat hebben ontdekt ben ik ze nog een stapje voor. En dat maakt het ook een leuk kat en muis spelletje :-)

Voor de ouders van echt kleine kinderen (die het willen) zou het mooi zijn als kpn de app blokkering/deblokkering optie achter de kinderbeveiliging zou plaatsen. 

We denken vaak dat kinderen al in staat zijn om zelf keuzes te maken als het gaat om de duur van telefoon gebruik etc. Maar als ouder heb ik zelf al moeite om mijn eigen kijk duur te beperken. Tot "de groot genoeg fase" help ik ze dan ook nog graag ongevraagd een handje bij. :-)


Beste KPN,

 

Ik heb nu ongeveer een maand KPN, en ondanks het feit dat ik de glasvezel en televisie goed vind werken, ben ik niet te spreken over het platform dat jullie bieden waarbij apps te installeren zijn. Allereerst heb ik een smart tv waarop ik de apps zelf beheer en heb ik geen behoefte aan een tweede platform (jullie KPN omgeving) waarop ik ook apps kan installeren. En als dat tweede platform er dan is, wens ik dat uit te kunnen zetten of in ieder geval de apps in volledig eigen beheer kunnen krijgen. Youtube wordt mij opgedrongen (kan ik niet verwijderen), en zelfs als ik de app inactief maak lijkt hij toch soms weer actief te worden, geen idee waarom. Bovendien verwacht ik bij inactiviteit dat de zoek functie binnen het KPN platform dan niet werkt op youtube, maar helaas krijg ik wel hits op youtube, ik kan ze alleen niet openen. Als dit alles voor mezelf is dan kan ik het wel negeren, maar ik wil niet (meer) dat mijn kinderen ook maar enige teken van youtube zien, het verleden leert dat het zorgt voor gespannen situaties tussen de kinderen (ze raakten verslaafd, kregen ruzie over welk youtube filmpje opgezet moest worden en keken eigenlijk helemaal geen mormale tv meer, ook bij het afzetten van de tv was het drama) en daardoor in het gezin. We waren een half jaar youtube loos en we raakten weer hechter als gezin. Totdat ik over ging op KPN, daar had ik dus niet over nagedacht...

Ik vind dat KPN zich er bewust van moet zijn dat ze met dit soort ongevraagde service, een impact hebben op ons gezin. En ik verwacht daarom acties om dit zsm op te lossen.

 

 


En als dat tweede platform er dan is, wens ik dat uit te kunnen zetten

Uitzetten apps gebeuren is niet mogelijk en ook niet nodig. Je kunt gewoon alleen het kpn tv deel gebruiken. Daar is geen enkel bezwaar tegen. Doe ik hier ook. Apps in mijn eigen televisie. Behalve F1 TV, die is er niet voor televisies. 

in ieder geval de apps in volledig eigen beheer kunnen krijgen

Je kunt zelf apps uit de Google Play Store halen, mits je de decoder aanmeldt op je google account.

En wat Youtube betreft… erg vervelend dat het zo verslavend werkt voor de kinderen.

Maar je ontkomt er bijna niet aan. Op een laptop kun je gewoon youtube.com intikken en heb je 't ook.

 We waren een half jaar youtube loos en we raakten weer hechter als gezin. Totdat ik over ging op KPN, daar had ik dus niet over nagedacht…

Dan ben ik benieuwd welke provider je hiervoor voor televisie had…

💡Ik weet niet wat je allemaal kijkt maar al eens NLZIET of CANALDIGITAAL overwogen? Daarmee heb je alleen 'gewone’ televisie, gewoon met een app in je televisie.

Ik ken enkelen die alleen internet van kpn of een andere provider betrekken en televisie kijken met NLZIET. CD kijkers ken ik verder niet maar die app is ook prima.


@Grote kerkbij 

Uw handige stappenplan geprobeerd, werkt inderdaad prima. Tot kids zo slim waren om naar zender 201 (YouTube) te gaan en daar de app weer heel simpel konden activeren.

Voorheen kon je deze zender blokkeren in de zenderlijst, maar dat kan helaas niet meer sinds de updates.

@Kpn het wordt tijd dat jullie iets doen met de apps. Ik heb geen behoefte aan standaard apps in kpn. Ik wil "gewoon" tv kunnen kijken. En apps installeer ik zelf wel als ik dat nodig vind.


Ah, heel jammer dat ze tóch weer een manier gevonden hebben om aan YouTube te komen @NdB01 😐 Zou je eens een zenderlijst in willen stellen waarbij je kanaal 201 uitvinkt en dus niet toont? In het volgende artikel zie je hoe je dat kan doen:

Verder is de wens om apps te kunnen verbergen bekend maar wen nemen jouw voorbeeld nog even een keer mee richting de ontwikkelaars!


Reageer