Skip to main content

Kun je de KPN TV box ook met IR bedienen?

Hallo @HKkpn, de KPN+ Box werkt met Bluetooth...de afstandsbediening dus ook, hiervoor heb je IR ook niet nodig dus. Wel kan je apparaten koppelen. Dit werkt dan wel met IR.


Aanvulling: de TV+ Box gebruikt inderdaad bluetooth, maar heeft bovendien geen ingebouwde infraroodontvanger. Het ding is dus niet te bedienen met bijvoorbeeld een universele afstandsbediening, of met een LG IR blaster.

De KPN afstandsbediening van de TV+ Box heeft wel een infraroodzender. Die wordt gebruikt als je de KPN afstandsbediening koppelt met apparaten zoals je tv of home cinema system. In dat geval worden een paar knoppen van de KPN afstandsbediening dan via infrarood naar die apparaten gestuurd (het rode lampje brandt dan), in plaats van via bluetooth naar de TV+ Box (waarbij het groene lampje brandt).

Overigens lijken andere bluetooth afstandsbedieningen ook niet te werken. Wel heeft de TV+ Box ondersteuning voor HDMI CEC waarmee sommige televisies opdrachten kunnen doorsturen naar de TV+ Box. Dan ligt het nogal aan je televisie wat er werkt.


@Ratonesque @Arjan van B 

Dank voor jullie reactie. Daar was ik al bang voor.

Ik gebruik een Logitech Harmony set om mijn complete AV installatie te bedienen. (ruim 10 losse apparaten met 8 verschillende geprogrammeerde activiteiten) Deze set kan uitsluitend IR signalen uitzenden. Ziggo gaat in de toekomst stoppen met de Next box en de vervanger de Next Mini kan ook geen IR ontvangen zodat ik op zoek ben naar een andere provider die wel een box heeft die IR begrijpt.
Ik ga er vanuit dat ondanks dat de KPN afstandsbediening een IT zender heeft, deze niet de functionaliteit van de Harmony kan vervangen.

CEC is voor mij ook geen optie omdat ik een videoscherm heb met uitgebreide PIP en POP functiomnaliteiet die ik ook echt veel gebruik. Ik heb nog geen scherm met CEC gevonden die vergelijkbare PIP en POP functionaliteit heeft.

KPN zal voor mij dus waarschinlijk ook niet bruikbaar zijn.


Je kunt mogelijk gebruik maken van het CI+-module van Digitenne. Dan moet jouw TV daar wel geschikt voor zijn. Maar als jouw TV daarvoor geschikt is (en ontvangst van Digitenne mogelijk is), dan kun je TV kijken via de afstandsbediening van jouw TV.     


@HKkpn ,

Hoe kom je erbij dat Ziggo gaat stoppen met de Mediabox Next? Als deze defect raakt kun je op de Ziggo community gewoon om een nieuwe vragen hoor.

 


Ik wilde eigenlijk een (reserve) tweede Next bestellen om de eerder aangekondigde uitfasering van de gewone Next voor te zijn. Maar helaas dat kon niet meer.

Ziggo heeft gisteren telefonisch aangegeven dat ze volledig stoppen met de Ziggo Next ook bij vervanging.


@Noordzee 
Ik heb geen TV, maar een videoscherm met zeer veel mogelijkheden (PIP PBP enz).
Hier zit dus geen Ci+ in.

Ik heb ook nog geen TV met Ci+ gevonden die dezelfde functionaliteit heeft als mijn huidige video scherm.

Ook heb ik gezocht naar een losse Ci+ tuner met volledige KPN functionaliteit, maar die kan ik ook niet vinden.


HKkpn schreef:

Ziggo heeft gisteren telefonisch aangegeven dat ze volledig stoppen met de Ziggo Next ook bij vervanging

Dit is niet juist, helaas geeft de Ziggo klantenservice wel vaker onjuiste informatie.

Een 2e next bestellen is inderdaad niet meer mogelijk. Wat wel kan is een CI+ module huren, mits je in Fziggo (met een irdeto smartcard) gebied woont kun je de smartcard daarvan in een Humax ontvanger stoppen. Bijvoorbeeld op marktplaats zijn er wel Humax 5200c en 5300c ontvangers te koop. Deze ontvangers ondersteuning beide IR. 


OK dat is dan inderdaad vreemd ik zal het in de winkel navragen vanmiddag.

Ik heb twee Humaxen 5200C en een 5050C met een werkende kaarten.
Deze gebruik ik om zonder beperkingen (bv ook F1) te kunnen opnemen en kopieren/bewerken via de PC, ook de reclames doorspoelen ia dan mogelijk.

De algemene functionaliteit van de Humax 5300C is echter bij lange na niet gelijk aan die van de Next.
Geen Viaplay alleen sommige NPO programma’s terug kijken en geen ander zenders.
Dus dat is ook geen optie.


Je kan het het beste op de Ziggo community vragen, dan kan een moderator je vraag beantwoorden. 


 

Dat heb ik al gedaan en daar is (nog) geen antwoord van een moderator op.


Dan nog even afwachten, @HKkpn .