Skip to main content
Beantwoord

Kan KPN niet zorgen dat ik TV+ los kan afnemen en dan Solcon kan nemen?

• September 18, 2025
  • 29 reacties
  • 336 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+5

Ik heb vorige week twee service+ medewerkers gesproken.

Na lang overleg met de eerste was de conclussie ik kan over naar solcon glas icm kpn tv+. Perfecte oplossing dacht ik.

Na een lange tijd bezig te zijn solcon gebeld, daar als antwoord( huj... Nooit gedaan bel kpn terug)

Tweede medewerker nee dat kan niet. Wel alle kon aanbiedingen behouden maar niet de tv+.

Solcon heeft de oudere 5202 kastjes. Ik wil graag de 7022 behouden. 

Omdat er in geen eeuwen glas komt van kpn wil ik dus graag naar Solcon (ook kpn) 

Kan kpn niet zorgen dat ik kon tv+ los kan afnemen en dan solcon kan nemen?

Pairbounding geeft steeds vaker gekke problemen.

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@steffen1 ,

Wat jij wilt, is niet mogelijk. Dat gaat KPN niet doen. Maar de Arris 5202 is een prima ontvanger. Stap dan maar gewoon over naar Solcon en dan heb jij eindelijk glasvezel. 

29 reacties

• September 18, 2025

Nee. Dat doet KPN bewust niet. TV is voor KPN een manier om klanten alles bij KPN af te laten nemen. Internet en in combinatie daarmee ook mobiel. Als KPN tv los aanbied is dat effect weg.

Bovendien zou het dan ook veel duurder moeten zijn. Want € 12,50 voor alleen tv is totaal niet kostendekkend. 

Maar euhm... Solcon gebruikt ook tv van KPN. Je krijgt de VIP 5202 ontvangers. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 18, 2025

Nee, dat kan KPN niet voor je regelen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 18, 2025

Tv's zijn tegenwoordig smart ​@steffen1 . Ik had alle mogelijkheden ook met de Arris in combinatie met m'n smart-tv. Zeker als die televisie ook Android-TV of Google-TV is.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • September 18, 2025

Hallo ​@steffen1 ,

Wat jij wilt, is niet mogelijk. Dat gaat KPN niet doen. Maar de Arris 5202 is een prima ontvanger. Stap dan maar gewoon over naar Solcon en dan heb jij eindelijk glasvezel. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 18, 2025

Hallo ​@steffen1 ,

Nee ik wil niet weer klooien met geen android kastje. Alle apps die ik gerbuik kunnen niet op de 5202..

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 18, 2025

Tv's zijn tegenwoordig smart ​@steffen1 . Ik had alle mogelijkheden ook met de Arris in combinatie met m'n smart-tv. Zeker als die televisie ook Android-TV of Google-TV is.

Ik wil 1 universeel systeem in huis en niet 4 nieuwe tv,s kopen. Ik doe op mijn manier goed aan het mileu, goed spul niet vervangen, een android kastje erachter en weer als nieuw.

Ik heb bv 2 philips tv op peeftijd die destijds 1500 euro waren 8n de winkel. Die zijn nog steeds super in beeld en geluid voor slaapkamers en zolders 

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 18, 2025

Is gezegd door een medewerker. Er is ook al eea in gang gezet , bc contract omzetten mag ivm omzet naar dochter. 

Roos79
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 18, 2025

Is gezegd door een medewerker. Er is ook al eea in gang gezet , bc contract omzetten mag ivm omzet naar dochter. 

Maar waarom vraag je het dan hier als het al geregeld is?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 18, 2025

Zeker kunt u naar Solcon, maar de tv+ ontvanger gaat dan niet werken.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • September 18, 2025

niet 4 nieuwe tv,s kopen.

Beste ​@steffen1 , met de huidige geavanceerde tv-decoders van de diverse providers heb je ook helemaal geen dure en geavanceerde tv-toestellen meer nodig, theoretisch volstaat een HD/4K monitor met q of meer HDMI-aansluitingen en geluid.

Want de huidige tv's werken in feite alals een simpele monitor.

Ik heb eens als test een tv-decoder van KPN op mijn losse computermonitor aangesloten en werkt perfect qua beeld en geluid.

Roos79
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 18, 2025

Beste ​@steffen1 , met de huidige geavanceerde tv-decoders van de diverse providers heb je ook helemaal geen dure en geavanceerde tv-toestellen meer nodig, theoretisch volstaat een HD/4K monitor met q of meer HDMI-aansluitingen en geluid.

Ik heb eens als test een tv-decoder van KPN op mijn losse computermonitor aangesloten en werkt perfect qua beeld en geluid.

Zowel mijn ouders als mijn zusje hebben een oudere tv in combi met een smart tv kastje van KPN (Android) en wonderlijk 😉 werkt dat prima!

Ze kunnen zelfs de Videoland app via dat kastje gebruiken wat niet via de tv zelf had gekund.

Met andere woorden door het kastje is de tv slimmer geworden en hebben ze geen nieuwe tv of dingen of wat dan ook nodig.

(dit is voor de TS bedoelt niet voor Jan)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 18, 2025

Maar ​@Roos79 en ​@JanD .

@steffen1 geeft nou juist aan bij Solcon niet te kunnen beschikken over het Android-TV kastje van kpn. Solcon levert namelijk alleen de Arris VIP5202 ontvanger. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 18, 2025

Wanneer het mogelijk is om de tv te laten opstarten met de kpn tv+ sk8n, en direct naar tv zenders ,dan wordt de smart tv interresant voor mij. O ja en 4k 60hz via de app. De app haalt full hd kwaliteit helaas niets op 4k. 

Solcon gaf aan dat videoland als voorbeeld niet op de 5202 bij hun kan. Dat is hier een must.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 18, 2025

Klopt. Geen enkele app via de tv ontvanger bij Solcon. Bij BudgetThuis dito.

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 18, 2025

Dit zeg ik dus.

Oude tv,s (10 jaar bv) van 1000 tot 2000 euro zijn super te gebruiken als monitor. Dat doe ik dus. Ik probeer van mij uit de wegwerpmaatschappij te verkleinen. En de reclames van de zuinigere nieuwe aparatuur ,onzin. Energiebesparing werkt niet. Smartdevices nemen meer op als oudere tv,s zeker in standby. Dit heb ik nagemeten dus kan het bevestigen. Ik zou wel een 55 inch monitor willen en dan bv de soundbox erachter. Maar ja monitor is duurder als een 55inch tv ...  

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 18, 2025

Zeker kunt u naar Solcon, maar de tv+ ontvanger gaat dan niet werken.

Dat zeg ik

Roos79
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 18, 2025

Ik quote even mijzelf want hierop geef je geen antwoord?

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 18, 2025

Het os dus niet geregeld. Dat zeg ik dus. Ik heb als laatste optie naar Delta te gaan, maar dat mag ik jiet want dan moet ik mijn contract uitzitten. Ondanks de belofte dat ik al een half jaar glasvezel zal moeten hebben. En nee dat was geen streven volgens de mail er stond letterlijk: u krijgt zeer binnenkort glasvezel daarna heb ik het contract van kpn verlengd met de wetenschap glasvezel te krijgen. Ps snellere upload via pair bonding zou ook mooi zijn. Helaas ben ik een van de weinige met kon in almelo. Of juist gelukkig anders had ik deze snelheid niet eens gehaald.

Roos79
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 18, 2025

KPN doet geen beloftes kwa tijdstip wanneer er glasvezel komt dat kunnen ze niet omdat ze dat niet zelf aanleggen.

Ze zeggen enkel binnenkort en dat kan dan enkele weken tot maanden tot jaren zijn.

Ze (KPNNETWERK wat een ander bedrijf is als KPN) geven vaak een tijdsindicatie maar die schuift net zo makkelijk weer door.

Het hangt van zoveel factoren, maar 1 factor die daar in ieder geval 0 invloed op heeft is de klant.

Dreigen met overstappen maakt niet dat je sneller aan de beurt bent bijvoorbeeld.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 18, 2025

Voor 2 tv's, respectievelijk 9 en 13 jaar oud, heb ik een streamingboxje gekocht. En hoppa ze zijn weer modern.

Je kunt niet de smart-tv app van kpn gebruiken via TV van Solcon. Via BudgetThuis i.i.g. niet. Maar je zou NLziet kunnen gebruiken. Kun je via de boxjes ook tv kijken. In ieder geval goedkoper, efficiënter qua milieu dan nieuwe tv's.

De app's op de tv ontvanger Arris VIP5202 zijn ook niet beschikbaar via Solcon. Daar zal dus met oudere tv's sowieso een streamingboxje erbij moeten.

Solcon heeft eigen software op de 5202. Heel ander menu dan kpn. En dus zonder apps.

Bronnen: TV ontvangers bij Solcon Amino 610; Arris 5202 .

Direct naar Solcon handleiding 5202

Het is allemaal wat kaler bij Solcon.

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 15, 2025

KPN doet geen beloftes kwa tijdstip wanneer er glasvezel komt dat kunnen ze niet omdat ze dat niet zelf aanleggen.

Ze zeggen enkel binnenkort en dat kan dan enkele weken tot maanden tot jaren zijn.

Ze (KPNNETWERK wat een ander bedrijf is als KPN) geven vaak een tijdsindicatie maar die schuift net zo makkelijk weer door.

Het hangt van zoveel factoren, maar 1 factor die daar in ieder geval 0 invloed op heeft is de klant.

Dreigen met overstappen maakt niet dat je sneller aan de beurt bent bijvoorbeeld.

Ik dreig niet met overstappen ten eerste.

Ik geef aan wat een oplossing zou kunnen zijn om bij kpn te blijven. Solcon internet icm kpn tv en mobiel . Zou mooi zijn.

Als ik echt niet meer verder kom met de 200 60mb snelheid moet ik een keuze maken. Ps dat is niet dreigen. 

Ik wil juist bij kpn blijven ,maar door achterhaalde techniek die ik moet gebruiken wordt het steeds lastiger.

Is het niet wettelijk zo dat ik internet van aanbieder 1 mag nemen en tv van aanbieder 2?

Dus optie alleen tv bij kpn afnemen bv ?

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 15, 2025

Quote oude mail: binnen 2jaar komt er glasvezel bij u ...

Dat is toch een belofte? Er wordt hier op 50meter afstand nieuwbouw gebouwd. Volgens kpn komt in almelo daar glasvezel.... 50meter van ons af. 

Roos79
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • October 15, 2025

Hallo ​@steffen1 ,

Ik haal het antwoord op jouw vraag even naar boven.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • October 15, 2025

Beste ​@steffen1 Solcon is een 100% dochter van KPN en maakt gebruik van de infrastructuur van KPN.

Verder zijn het 2 totaal verschillende bedrijven met eigen techniek en administratie.

Apparatuur bij de een in gebruik kan bij de ander niet gebruikt worden.

Dat geldt ook zo bij YouFone en Simyo, ook 100% dochters, maar totaal verschillende bedrijven.

Ik hoop dat e.e.a. zo duidelijk genoeg is.

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 15, 2025

Hallo ​@steffen1 ,

Ik haal het antwoord op jouw vraag even naar boven.

Ik ga niet naar solcon. Ik wil alle ontvangers met android en recthstreeks naar tv kunnen.

Heb wel een eigen ontvanger, daar kan je alleen niet een soort kpn skin opzetten om rechtstreeks tv te kijken. En solcon heeft de apps er niet op.dus moet je een tweede android device erbij zetten .