Skip to main content

Wij missen sinds jaar en dag het kanaal 503 RTV Drenthe, nu wij in Emmen wonen, missen we deze zender heel bewust. Kan dit worden opgelost?

Welke ontvanger hebt u, @Marfra?

Een Arris 5202, Arcadyan of Sagemcom DIW7022?

Kan het zijn dat u een lijst met Favorieten hebt aangemaakt hebt, en RTV Drenthe daar per ongeluk niet aan toegevoegd hebt?

Of kijkt u misschien via de iTV app?

In Emmen zou RTV Drenthe gewoon beschikbaar moeten zijn.


We hebben een Sagemcom (KPN box 12), ik zie geen “DIW” maar CS 50001, als deel van een adres in Frankrijk. Kijk ik verkeerd?

De zender ontbreekt in de onwijzigbare “alle zenders”-lijst en dus kan ik hem niet eens “uit” zetten. 


Nee. @Marfra, dat is de modem. Staat er ook Sagemcom op  de ontvanger? Dan hebt u de nieuwste ontvanger van KPN...sinds kort is het mogelijk om zenders als favoriet aan te merken, maar die mogelijkheid is nog niet voor alle gebruikers beschikbaar. 

Hebt u de ontvanger al eens een frisse start gegeven?

Hopelijk komen dan alle zenders weer tevoorschijn.


Is de zender wel zichtbaar in jouw KPN TV App? 


Helaas, 503 is bij mij overal onvindbaar.


Dan staat jouw adres kennelijk niet juist aan jouw abonnement gekoppeld.

(Ik woon in jouw regio en hier heb ik wel RTV Drenthe.) 

 

Bel anders morgen vanaf 8.00 met 0800-0402 om jouw juiste adres te laten registreren. 


Beste Wijsgeer,

Foutje, bedankt!

De ontvanger heet Arcadyan, model HMB2260.

Bij onze verhuizing onlangs is alle apparatuur "fris” aangesloten en werden allerlei updates uitgevoerd.


Onze verhuizing is recent doorgevoerd en de modem werkt prima; geen reden om aan een onjuist adres te twijfelen?


Hallo @Marfra, als je in Emmen woonachtig bent, zou je wel gewoon naar RTV Drenthe moeten kijken. Als je contact opneemt met de klantenservice kan er voor jou een melding gemaakt worden. Onze tv techneuten zullen dan vervolgens kanaal 503 voor jou openzetten. 


Onze verhuizing is recent doorgevoerd en de modem werkt prima; geen reden om aan een onjuist adres te twijfelen?

Toch kun je beter nog een keer bellen zoals Jeroen_dB ook aangeeft. 

In deze reactie had ik het telefoonnummer al vermeld:

Dan staat jouw adres kennelijk niet juist aan jouw abonnement gekoppeld.

(Ik woon in jouw regio en hier heb ik wel RTV Drenthe.) 

 

Bel anders morgen vanaf 8.00 met 0800-0402 om jouw juiste adres te laten registreren. 

 

 


Dat advies heb ik dan ook vandaag opgevolgd. De eerste lijn kon het niet oplossen, vervolgens kwam de 2e lijn in beeld die een reset op een hoger niveau uitvoerde - helaas. De vraag is nu opgeschaald naar "media”. Hopelijk vinden zij een methode om 503 op mijn zenderlijst te krijgen.

Eigenlijk is de grote vraag waarom hij er nooit (in ieder geval sinds begin 2023) op stond.

Dank voor het meedenken en de suggesties!


Ergens in het systeem is het destijds misgelopen en is het kanaal RTV Drenthe simpelweg niet opengezet voor jouw aansluiting. Gelukkig is er nu een afdeling mee bezig om het op te lossen. 


Dat advies heb ik dan ook vandaag opgevolgd. De eerste lijn kon het niet oplossen, vervolgens kwam de 2e lijn in beeld die een reset op een hoger niveau uitvoerde - helaas. De vraag is nu opgeschaald naar "media”. Hopelijk vinden zij een methode om 503 op mijn zenderlijst te krijgen.

Eigenlijk is de grote vraag waarom hij er nooit (in ieder geval sinds begin 2023) op stond.

Dank voor het meedenken en de suggesties!

Helaas, dat is mijn afdeling en daar hoort dit niet. Ik zal eens vragen of een collega dit klant probleem al voorbij heeft zien komen.


@Marfra Een collega had zijn laptop nog open staan en heeft even snel gegekeken. Wij hebben inderdaad jouw klantprobleem gekregen. We gaan er morgen mee aan de slag.

We zien dat je momenteel de regionale zenders van de regio Lelystad hebt. Het systeem wat bepaalt welke regionale zenders je moet hebben is dus in de war. Dat systeem valt niet onder iTV, dus we gaan morgen even kijken of we kunnen achterhalen waar het precies verkeerd staat en dan zorgen dat het goed wordt gezet.


We komen uit Lelystad (de laatste 40 jaar), maar hebben onze roots in Amsterdam; we vinden het dus leuk om nu ook nog soms naar Flevoland en incidenteel naar AT5 te kijken. Is het niet vreemd te stellen dat kijkers alleen belangstelling "kunnen” hebben voor aangrenzende provincies? Partners kunnen uit heel verschillende gebieden komen en de belangstelling daarvoor niet geheel hebben verloren. Bovendien zien we nu (en eerder ook!) wel Friesland en RTV Oost

Breng anders de regiozenders op een bepaalde manier onder in een abonnementskeuze, te bepalen door de abonnee.


Ik snap de wens @Marfra. Er zijn meer mensen die dat wel willen. Zoals het mij ooit is uitgelegt heeft dit te maken met de rechten die zenders moeten betalen aan Buma Stemra. De hoogte van deze rechten zijn volgens mij gebaseerd op de grootte van het uitzendgebied. Veel regionale zenders hebben het geld niet om deze rechten te betalen voor grotere gebieden (of willen dat geld liever aan andere dingen uitgeven), en dus mogen wij ze niet beschikbaar maken voor klanten buiten die regio.


Toch klopt dat niet helemaal @Jeroen-bart Engelen . Bij de andere providers zijn de regionale zenders wel landelijk.

Maar mogelijk nemen Ziggo en Odido zelf de extra kosten voor hun rekening. KPN wil dat in ieder geval niet. De extra kosten voor de landelijke verspreiding van Fryslân neemt de provincie op zich bij kpn.

Nog deze tip @Marfra .

Via de app REGIO TV zijn de zenders gratis. Beschikbaar voor Android-TV. 

Verder ook de betaal dienst NLZIET. 

En natuurlijk live tv en radio via hun sites.

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/regionale-omroepen-websites/

 


Toch klopt dat niet helemaal @Jeroen-bart Engelen . Bij de andere providers zijn de regionale zenders wel landelijk.

Maar mogelijk nemen Ziggo en Odido zelf de extra kosten voor hun rekening. KPN wil dat in ieder geval niet. De extra kosten voor de landelijke verspreiding van Fryslân neemt de provincie op zich bij kpn.

Klopt! Via Ziggo DVB-C kan ik 010 genieten van RTV Drenthe (en genieten van de rust aldaar)


Dat zou heel goed kunnen @PeterG 

Maar dat betekend niet dat wat ik heb neergezet niet klopt 🙂 Alleen zijn er blijkbaar sommige aanbieders die deze zenders dan compenseren, zodat ze wel landelijk beschikbaar kunnen zijn. Dat is dan een toevoeging op mijn verhaal.

Nog even een toevoeging, want ik zoek eens op “regionale zenders ziggo”, en dan kom ik op een help-pagina uit waar dit het eerste is wat ik zie:

 


Klopt. Op de media box  XL, Next, en Next mini filtert Ziggo de regionale zenders gelijk aan kpn. Echter als diezelfde abonnees ook dvb-c via hun tv gebruiken hebben ze wel alle 13 zenders.

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/regionale-omroepen-bij-kpn-v-a-4-juli-2017/


Inderdaad

 


Interessant. Vraag me af of Ziggo misschien oude rechten heeft om dit te doen, van voordat er IPTV was of iets? Of dat er een uitzondering in de media wet staat voor “kabel TV”? En dat ze er dus niet extra voor hoeven te betalen? Op hun dienst die vergelijkbaar is met KPN iTV filteren ze dus wel de regionale zenders, net als KPN.


Klopt. Op de media box  XL, Next, en Next mini filtert Ziggo de regionale zenders gelijk aan kpn. Echter als diezelfde abonnees ook dvb-c via hun tv gebruiken hebben ze wel alle 13 zenders.

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/regionale-omroepen-bij-kpn-v-a-4-juli-2017/

Ziggo filtert niet zoals KPN dat wel doet met de regionale zender en alleen de aangrenzende regiozenders.

Klanten bij Ziggo met een Mediabox XL, Next en Next mini kunnen gewoon naar alle regionale zenders kijken ongeacht waar ze ook wonen. Die zijn te zien op kanaal 701 t/m 713 en 725.

Die tekst op de website van Ziggo heeft alleen te maken dat er verschil zit in de lokale zenders per regio en dat op kanaal 30 de regionale zender zit uit jouw regio. 

Dus in de provincie Utrecht zit RTV Utrecht op kanaal 30 en 708. En in de provincie Gelderland zit omroep Gelderland op kanaal 30 en op kanaal 705.


Ik schreef: Via de app REGIO TV zijn de zenders gratis. Beschikbaar voor Android-TV. 

Moet hier even op terugkomen. Net nml geïnstalleerd op de Philips tv uit 2020. Maar diverse regio zenders werken niet in die app. Waar onder TV Drenthe.

Zelfde effect op de DIW7022 van kpn, maar ging ervan uit dat de app Regio TV op een televisie wel goed zou werken. Niet dus.


@Marfra Ik heb met collega’s uitgezocht wat er aan de hand is. Blijkbaar worden postcodes voor de TV dienst apart van de NAW gegevens bij gehouden. Dit omdat als klanten verhuizen ze tijdelijk twee internet aansluitingen hebben, maar nog steeds maar 1 TV product. Dus op de datum van de verhuizing moet de postcode dan aangepast worden bij het TV product, en dan krijg je dus de correcte regionale zenders. Dat is bij jouw gegevens niet goed gegaan. Daar staat een andere postcode, vermoedelijk van het oude adres.

Dus we weten wat er niet goed staat, de volgende stap is aanpassen. Dat is dan helaas weer lastiger. Dat moet met de hand gedaan worden door een beheerder, en de afdeling heeft weer eigen processen om dat soort problemen aan te kaarten. De helpdesk die jouw probleem ticket in beheer hebben hebben we voorzien van de instructie wat te doen. Nu kan ik helaas niets meer voor je doen. Je moet wachten tot het is opgepakt en uitgevoerd. Wellicht dat een moderator een oogje in het zeil kan houden van jouw lopende probleem?

Ook heb ik gesproken met een ontwikkelaar van het stukje waar het mis is gegaan, en die heeft een bug aangemaakt om uit te gaan zoeken waarom dit is misgegaan zodat ze het in de toekomst kunnen voorkomen voor andere klanten.