Zelfde tv, geen updates gehad, niets anders ingesteld.
De updates van je KPN ontvanger houd je niet tegen, en van je televisie misschien ook niet. Dus je kunt toch best een update gehad hebben? (Dat zou natuurlijk niet tot automatisch inschakelen van een en ander mogen leiden. Maar het kan natuurlijk best dat er iets fout in zo’n update zit.)
Heb je ook geen nieuwe apparatuur binnen hetzelfde thuisnetwerk, of überhaupt in je huis? (Ik weet niet of de KPN ontvangers, of je televisie, wakker gemaakt kunnen worden door een “wake on LAN” signaal binnen je netwerk. Ook zonnepanelen kunnen rare problemen veroorzaken. En casten naar een TV+ Box, of het kiezen van een apparaat voor Spotify Connect, kan ook alle TV+ Boxen in hetzelfde netwerk aan laten springen. Maar goed, in dat laatste geval is oorzaak en gevolg wel duidelijk natuurlijk.)
Of dat HDMI-CEC (wat dat ook moge zijn) nu uit of aan stond maakt toch niet uit?
Als het aanstaat (waardoor televisie en ontvanger elkaar kunnen bedienen), en als het als test wordt uitgezet, dan weten de mensen die de fout moeten opsporen misschien iets meer. Afhankelijk van of het probleem dan blijft, of toch weggaat. Idem als het niet eens aanstaat, want dan is dat blijkbaar niet onderdeel van het probleem, dus ook goed om te weten.
Dat ding is gewoon kapot.
(Maar dat zal wel geen optie zijn?)
Ja, dat kan natuurlijk ook. Om het apparaat misschien om te ruilen zul je wel moeten bellen, 0800-0402. Ook dan helpt het als je kunt vertellen wat je al geprobeerd hebt, verwacht ik. (Maar ik heb daar geen ervaring mee.)