Skip to main content
Beantwoord

Kastje voor tv moet regelmatig gereset worden

• July 8, 2025
  • 16 reacties
  • 190 keer bekeken

Hallo

Heeft iemand een oplossing?

Regelmatig moeten wij ons kastje resetten omdat dan het geluid het niet doet van Netflix of Videoland.

Dit kastje is niet bekabeld en willen we ook niet. We hebben boven ook een kastje en die werkt naar behoren nooit geen problemen mee deze is ook niet bekabeld.

Rein

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Reinier1962. Welkom op de KPN Community! Je wilt niet constant je tv-ontvanger moeten herstarten om het geluid te herstellen. Dat is behoorlijk irritant kan ik mij voorstellen. 

Het is nog moeilijk te zeggen waar het probleem zich precies in schuilt, want een aantal dingen zijn nog niet duidelijk. Wat voor tv-ontvanger heb je precies en gebruik je ook een soundbar of een geluidssysteem? En hoe heb je dit aangesloten? En heb je ook problemen als je live tv kijkt of bijvoorbeeld opnames afspeelt? Als je deze vragen kunt beantwoorden, dan weten we al iets meer en kunnen we gerichter gaan zoeken naar een oplossing. 

Als je een KPN TV+ box hebt, zou je wel alvast kunnen kijken of het aanpassen van de geluidsinstellingen enig effect heeft. Kun je dit eens checken?

Met een TV+ box bestaat er trouwens nog een makkelijke manier om snel te resetten of te herstarten. Dat doe je door de KPN knop rechtsboven wat langer ingedrukt te houden en dan te kiezen voor Opnieuw opstarten. Dan hoef je niet helemaal de stroom eraf te halen. 

Laat maar weten wat je allemaal hebt staan en of je het probleem hebt kunnen oplossen!

16 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • July 12, 2025

Hoi ​@Reinier1962. Welkom op de KPN Community! Je wilt niet constant je tv-ontvanger moeten herstarten om het geluid te herstellen. Dat is behoorlijk irritant kan ik mij voorstellen. 

Het is nog moeilijk te zeggen waar het probleem zich precies in schuilt, want een aantal dingen zijn nog niet duidelijk. Wat voor tv-ontvanger heb je precies en gebruik je ook een soundbar of een geluidssysteem? En hoe heb je dit aangesloten? En heb je ook problemen als je live tv kijkt of bijvoorbeeld opnames afspeelt? Als je deze vragen kunt beantwoorden, dan weten we al iets meer en kunnen we gerichter gaan zoeken naar een oplossing. 

Als je een KPN TV+ box hebt, zou je wel alvast kunnen kijken of het aanpassen van de geluidsinstellingen enig effect heeft. Kun je dit eens checken?

Met een TV+ box bestaat er trouwens nog een makkelijke manier om snel te resetten of te herstarten. Dat doe je door de KPN knop rechtsboven wat langer ingedrukt te houden en dan te kiezen voor Opnieuw opstarten. Dan hoef je niet helemaal de stroom eraf te halen. 

Laat maar weten wat je allemaal hebt staan en of je het probleem hebt kunnen oplossen!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 12, 2025

Klinkt als 2 x de DIW7022, klopt dat? (zie voorkant ontvanger)

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 12, 2025

Hoi ja dat klopt.wij hebben 2 van die kastjes allebei via wifi boven geen probleem beneden altijd gedonder.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 12, 2025

Heb je die van beneden al eens Herstart?

Houdt de stand-by knop voor de ontvanger op de afstandsbediening 5 seconden ingedrukt. Kies daarna voor Opnieuw opstarten.

En anders is het beneden een rammelkastje en moet ie naar mijn mening omgeruild worden.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 25, 2025

Inmiddels dive keren contact gehad en een nieuw kastje gekregen 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Goed dat je het er niet bij hebt laten zitten. Is het nu opgelost met de nieuwe TV+ box? 

• July 28, 2025

Heb je die van beneden al eens Herstart?

Houdt de stand-by knop voor de ontvanger op de afstandsbediening 5 seconden ingedrukt. Kies daarna voor Opnieuw opstarten.

Dat hoeft toch niet: dat doet de ontvanger uit zichzelf wel, een paar keer per week, ook als het niet uitkomt 🤔😱.

Dat is toch min of meer standaard bij Android?! M'n smartphone zet ik 's avonds uit, dus daar heb ik er eigenlijk geen last van. M'n smartwatch daarentegen (ook met een Google OS helaas) moet ik een paar keer per week herstarten om te voorkomen dat de boel vastloopt. Vroeger hadden we dat met Windows, maar in mijn inmiddels jarenlange ervaring is dát OS tegenwoordig behoorlijk stabiel. Android niet. Maar goed Android is dan ook meer een "toy OS" 😉. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Die ervaring deel ik niet ​@Henk2304. Ik ben een fervent Android-gebruiker en bij mij draait het hartstikke stabiel. Mijn toestel hoef ik alleen te herstarten als er een update is en de TV+ box of Soundbox herstart ik eens in de twee maanden ongeveer. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 31, 2025

Nou, Arjan. Ik heb best vaak dat tijdens gewoon door- of terugspoelen in een opname de ontvanger spontaan stopt. En kort daarna gaat herstarten compleet met het Android TV logo.

• July 31, 2025

Precies ​@PeterG en dat soort dingen lees ik wel vaker op het forum, sorry de community. Ook b.v. het navigeren in de gids levert nog wel eens een vastloper op. En dan die hinderlijke onregelmatige korte geluidsonderbrekingen, vooral op maar niet beperkt tot Netflix (maar dan weer niet bij de radiozenders).

Ik vrees toch echt dat Android de boel er niet écht stabieler op heeft gemaakt. 

Forum|alt.badge.img+3

Ik, als (kale)Android gebruiker op mijn telefoon, herstart die ook zelden. 

Maar ons tv+ kastje meerdere keren per week, en soms per dag. 

Android is niet perse de oorzaak. Denk eerder de ...... software die er onder draait.

• August 1, 2025

Hoe dan ook, de klassieke ontvangers hoefde ik zelden of nooit te herstarten (werd zo nu en dan door kpn wel gedaan, bij een NCM update) en de DIW7022 moet een paar keer per week herstart worden 🤔. 

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • August 1, 2025

Hier regelmatig vastlopen van de DIW7022 ook geluid wat soms weg is een herstart geeft dan weer de oplossing, ook bij terugkijken veel vastlopers en Diw7022 is via wifi en wifi2 verbonden kabel is onmogelijk of moet over de grond in de kamer lopen , Andere mogelijkheid is een kabel lang het gehele plafond in de woonkamer. Dit lijkt mij anno 2025 geen oplossing

• August 1, 2025

Heb je nog een coax-aansluiting in de woonkamer? Vanuit de meterkast? Zo ja, dan kun je die (laten) vervangen door een UTP-kabel. Heb ik ook gedaan. De kans dat ik ooit nog Ziggo ga krijgen is miniem en bovendien zijn die ook bezig met de transitie naar UTP. Vanaf volgend jaar gaan ze zelfs in gebieden met Delta maar zonder Ziggo gebruik maken van de glasvezel van Delta. Kortom, coax nadert z'n uiterste houdbaarheidsdatum dus vervangen is sowieso aan te bevelen. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 1, 2025

Voor televisie heeft Ziggo de transitie eigenlijk al gemaakt ​@Henk2304 .

Bij een nieuw abonnement komt de Next Mini. Die heeft wifi / lan. Geen coax.

Verder promoten ze de smart-tv app meer dan de CI Module. Met die laatste is het ook beperkt tot live, terwijl je abonnement hetzelfde kost. Of zelf opgenomen als je nog een stroomvreter met HDD hebt. 

• August 1, 2025

Voor televisie heeft Ziggo de transitie eigenlijk al gemaakt ​@Henk2304 .

Bij een nieuw abonnement komt de Next Mini. Die heeft wifi / lan. Geen coax.

Precies, dat bedoel ik. Nu alleen het laatste stukje van verdeelkast naar huis nog, dus van FttC naar FttH. Wellicht dat de deal met Delta eea in een stroomversnelling kan brengen, ook in gebieden waar ze nog wel over coax leveren, zoals hier waar we naast de coax ook de glasvezel van Delta (zonder) en Glaspoort (mét kpn hebben). Maar ook dan zal ik niet snel overstappen. Telefoon van KPN (toen nog PTT) had ik al in 1981 (en mijn ouders al lang daarvoor; ik weet nog dat ze destijds als één van de eersten in onze straat telefoon kregen). Dus dat voelt vertrouwd, nog steeds.

In m'n huidige woning zit nog een coax in de meterkast, maar daar houdt het verder op. Nog voor de oplevering van de nieuwe woning heb ik de door de aannemer nog standaard aangelegde coax in de woonkamer laten vervangen door UTP. Nooit spijt van gehad, in tegendeel, ook in andere kamers heb ik een vaste UTP-aansluiting.