Skip to main content
Beantwoord

Kijkers lineaire tv vaker op zwart vanwege dure uitzendrechten: providers spelen cruciale rol

• June 4, 2026
  • 6 reacties
  • 135 keer bekeken

E. Smit
Helper
Forum|alt.badge.img+3

Beste kpn,

Hoe zit dit ?

Gaan we tv zender op zwart zetten op zondag.

https://www.totaaltv.nl/nieuws/kijkers-lineaire-tv-vaker-op-zwart-vanwege-dure-uitzendrechten-providers-spelen-cruciale-rol/

Moet niet gekker worden.

Beste antwoord door JanD

Beste ​@E. Smit voor sommige uitzendingen bij sommige zenders zijn er geen uitzendrechten voor NL.

Net zoals er dan geen rechten zijn om een progreamma op te kunnen nemen of terug te kunnen kijken.

In de regfel wordt dat door de zender of de rechthebbende van de betreffende uitzending bepaalt.

Of dat aan KPN ligt kan ik niet beoordelen

KPN is in de regel gewoon een doorgeefluik van TV-uitzendinger.

6 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • Antwoord
  • June 4, 2026

Beste ​@E. Smit voor sommige uitzendingen bij sommige zenders zijn er geen uitzendrechten voor NL.

Net zoals er dan geen rechten zijn om een progreamma op te kunnen nemen of terug te kunnen kijken.

In de regfel wordt dat door de zender of de rechthebbende van de betreffende uitzending bepaalt.

Of dat aan KPN ligt kan ik niet beoordelen

KPN is in de regel gewoon een doorgeefluik van TV-uitzendinger.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 4, 2026

Ja. RTL Television gaat op 'zwart' tijdens de kwalificatie en de race.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 4, 2026

KPN is verplicht om die Formule 1-uitzending op RTL te blokkeren voor de kijkers. 

Ik ben trouwens benieuwd of we via de satelliet wel naar die uitzending kunnen kijken. Nu kijk ik zelf nooit naar Formule 1, maar als ik het niet vergeet, ga ik dat komend weekend even uittesten.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 4, 2026

Satelliet valt niet te blokkeren per land. Via die is het wel te zien. Zie ook Totaaltv.nl, ​@Noordzee .

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 4, 2026

Klopt, overigens blokkeert de RAI wel regelmatig sportprogramma’s op de satelliet. Normaal zijn die zenders FTA, maar voor sportuitzendingen heb je een speciaal kaartje nodig die uiteraard alleen maar aan inwoners van Italië wordt verstrekt. 

ORF 2E idem dito. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 4, 2026

Tja, als ze in héél Europa, op Italië zelf na, die sport niet mogen laten zien... Dan is het natuurlijk alleen landelijk via iptv en ether. En niet satelliet. ​@Noordzee