Skip to main content
Beantwoord

Kleurverschil/donkere filter in beelden bij opnames

• February 8, 2026
  • 16 reacties
  • 202 keer bekeken

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1

Waardoor worden kleurverschillen in beelden veroorzaakt ?

Mijn constatering na het kijken van opgenomen serieopname !

Foto A is genomen aan het einde van de opname uit een serie en foto B is genomen aan het begin van de volgende aflevering !

Na het 10 sec. voor of achteruit spoelen , terug gaan naar Opgeslagen en de opname weer start is het probleem over en ook niet meer te reproduceren.

Dit probleem heb ik al diverse keren gehad , geen idee hoe dit kan en ben benieuwd of ik de enige ben met dit fenomeen !

Experia V10A Modem / DIW7022 KPN+ box / Alles is bekabeld aangesloten.

Beste antwoord door Serenay van KPN

Hoi ​@Vrenh, ik heb inmiddels een terugkoppeling gekregen van collega's die hiermee bezig zijn! Dit heeft ermee te maken dat wanneer je in de opnamelijst zit en vrij snel daarna het afspelen van een opname start, er een soort zweem in beeld kan blijven staan. Als je net iets minder snel door de menu’s navigeert, zou dit niet moeten voorkomen.

Kortom: het advies is om een paar seconden te wachten in de opnamelijst voordat je een opname aanklikt om af te spelen. 😊

16 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • February 8, 2026

Dit probleem zit er al heel erg lang in.

Is ook al eens ergens gemeld.

Wij gaan de opname uit en daarna er opnieuw in, dan is het beeld weer goed.

Ik ben het uiteraard met je eens dat dit een bug is.😉

En als ik het goed heb, is dit sinds de laatste update.

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • February 8, 2026

Iets klopt er niet aan het systeem , er zijn teveel topics van/over hierover , maar wat  . . . . . . . . ?

Ook zoiets , ik kijk veelal opnames maar regelmatig als je door het menu moet om een opname te bekijken moet je niet te snel op de knoppen drukken anders moet je regelmatig 2 x op dezelfde knop drukken om bij de opname te komen anders kan hij het niet bijhouden.         Heb je de DIW en Modem spanningsloos gemaakt voor 15-20 sec. is hij wel weer vlugger geworden en vliegt hij weer door het menu heen.

Dit systeem doet mij denken aan het spelprogramma van Peter Jan Rens uit 1988 , ,,Doet-ie 't of doet-ie 't niet’’ 😉 😁 , altijd weer een verrassing !

[Ik heb de Modem en KPN+-box op een aparte schakelaar gezet om ze zonder stroom te kunnen zetten zodat zij zich dan resetten]

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • February 8, 2026

PS.

Ik heb het niet sinds de laatste Up-Date , het is al eerder geconstateerd.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 8, 2026

Soms starten opnames inderdaad met een donkere kleur zweem. Dit zit er, zoals ​@joop2011 al aangeeft, al heel lang in.

Ik stop de weergave dan om 'm daarna weer te starten. Dan is het altijd wel goed. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 8, 2026

Hier kijken wij bijna alleen naar opgenomen programma's, maar ik herken het probleem helemaal niet.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • February 8, 2026

HDR instelling?

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • February 8, 2026

Na een tijd geen last te hebben gehad vanavond ineens weer in een opname …………. ;

If moet ik een nieuwe TV aanschaffen om van veel storingen/haperingen af te komen ?

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • February 8, 2026

Dat soort blokjes artefacten zit meestal in de stream vanuit kpn en/of de zender, zeker als ze reproduceerbaar zijn met terugspoelen en opnieuw afspelen. Andere mogelijke oorzaak zou een tijdelijk gebrek aan bandbreedte in je internetverbinding kunnen zijn, dat is dan meestal niet exact reproduceerbaar.

In beide gevallen lost een nieuwe tv dat niet op.

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+4

Hallo ​@Vrenh, fijn dat je foto’s hebt gestuurd, daardoor snap ik precies wat je bedoelt. Het verschil in beeldkwaliteit is inderdaad groot. We zijn bekend met dit probleem, het komt soms voor inderdaad. De tip van ​@PeterG is de oplossing hiervoor:​

Ik stop de weergave dan om 'm daarna weer te starten. Dan is het altijd wel goed. 

Ik ben wel erg benieuwd of jouw tv‑ontvanger rechtstreeks is bekabeld met het modem. Heb je de haperingen van de derde foto alleen bij het bekijken van opnames, of ook weleens tijdens het normale tv‑kijken? Zoals ​@Wartywolfs al aangaf: een nieuwe tv gaat dit niet oplossen, het ligt dus niet aan je televisie, gelukkig! 😊

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • February 10, 2026

De haperingen ​@Serenay van KPN zijn soms ook bij gewoon tv kijken maar de meeste bij opnames.

De oplossing is mij bekend , alles is bekabeld aangesloten en er is een nieuwe modem onderweg i.v.m. alle storingen/haperingen die ik heb.

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+4

Hallo ​@Vrenh

Vervelend dat de haperingen er soms ook bij live tv zijn, en vooral bij opnames. Fijn dat er een nieuwe modem onderweg is. Ik ben benieuwd of dit de haperingen gaat verhelpen.

Laat het vooral weten zodra je daar meer over merkt. Als ik zelf meer hoor over een (structurele) oplossing, dan zal ik dat hier zeker delen 😊

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+4

Hoi ​@Vrenh, ik heb inmiddels een terugkoppeling gekregen van collega's die hiermee bezig zijn! Dit heeft ermee te maken dat wanneer je in de opnamelijst zit en vrij snel daarna het afspelen van een opname start, er een soort zweem in beeld kan blijven staan. Als je net iets minder snel door de menu’s navigeert, zou dit niet moeten voorkomen.

Kortom: het advies is om een paar seconden te wachten in de opnamelijst voordat je een opname aanklikt om af te spelen. 😊

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • February 19, 2026

Bedankt voor de terugkoppeling.

PS.                                                                                                                                                                                          Ik had alleen nooit kunnen bedenken of verwachten dat een 70 +’er sneller zou zijn dan een nieuwe        KPN 12b-box !                                                                                                                                 

😉 😁 .

• February 19, 2026

Dat klinkt als een lekkage oplossen met een emmer er onder.

Of, van een oude cabaretier :
“dokter, als ik hier druk dan heb ik daar pijn. Dokter: niet drukken, volgende patiënt”.
O, het was André van Duin zie ik nu.

NB, ik begrijp ook wel dat dit soort kleine onvolkomenheden niet de volle aandacht verdienen.

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+4

Hoi ​@KeesYagi, ik moest ook even lachen om je vergelijking. Ik snap wel wat je bedoelt. Het voelt inderdaad een beetje als een praktische workaround. Voor nu blijft het advies dus om net een paar seconden te wachten voordat je een opname start, zodat alles goed kan laden. ​@KeesYagi en ​@Vrenh Dank voor jullie humor én je begrip!😁 

Mocht er alsnog een inhoudelijke update komen, dan laat ik het natuurlijk weten!

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • February 20, 2026

Vreemd dat ik het nooit zo gezien heb, bij mij is de opname even helder als het opgenomen programma,
Ik meld dit even om te zeggen dat het dus bij anderen wel goed is.