Skip to main content
Beantwoord

Knetterend geluid bij kijken van opnames

• July 29, 2026
  • 15 reacties
  • 144 keer bekeken

Ed Hazebroek
Topper

Ik heb mijn TV met een optische kabel aangesloten op mijn stereo versterker. Bij het direct kijken naar programma's levert dit een mooi geluid. Dit was ook zo bij het later terugkijken van opgenomen programma's. Maar sinds kort krijg ik alleen een knetterend geluid. Ook bij opnames die ik al eerder had bekeken en beluisterd via mijn stereo versterker, maar bewaard heb om later nog eens te bekijken. Het is vergelijkbaar met wat ik hoor als ik Netflix beluister in 5.1; als ik de audio bij Netflix heb veranderd in ‘origineel’, dan is het geluid weer prima.

Wat ook vreemd is: programma's die ik heb opgenomen van BBC NL of Star Channel klinken wel prima.

Mijn conclusie is dat het dus niet aan de kabel of de connectie ligt.

Wat kan ik doen?

Beste antwoord door Maja van KPN

Ik heb een update voor je ​@Ed Hazebroek:​

Update geluidsproblemen VIP2952/HMB2260

Ook nog even een update wat betreft de signalen die binnenkomen over de geluidsproblemen met de VIP2952 en de HMB2260. Mensen ervaren een verminderd volume of helemaal geen geluid als ze schakelen naar Terugkijken of naar opnames. We hebben dit in beeld, we weten waar dit vandaan komt en hoe we dit zeer waarschijnlijk kunnen oplossen. Daar zijn we nu druk mee bezig en het is nu wachten op een fix/update. Die komt er binnenkort, maar als je niet kunt wachten, dan kun je ook contact opnemen met de helpdesk voor een andere oplossing. Maak dan een terugbelafspraak (rechts onderin) met ons. Dan nemen wij contact met je op wanneer het uitkomt. 

15 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 29, 2026

Uit je verhaal vermoed ik dat je een Arris VIP2952 hebt. Een deel van die ontvangers heeft problemen sinfs de omzetting naar het platform van TV+ voor opnames en terugkijken. Het geluid wordt iets anders opgeslagen. 

Een FRISSE START kan helpen 😉

Ed Hazebroek
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • July 29, 2026

Als je bedoelt de ontvanger uit en weer aanzetten: dat heeft niet geholpen. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 29, 2026

Nee, dat is herstart. 

FRISSE START haalt de software echt opnieuw op.

Menu - Instellingen 

Ed Hazebroek
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • July 29, 2026

Die optie heb ik niet. 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 29, 2026

@Ed Hazebroek, Welk type tv ontvanger heb je?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 29, 2026

Die optie heb ik niet. 

MENU > INSTELLINGEN > SYSTEEM > FABRIEKS INSTELLINGEN (frisse start)

Geef anders duidelijk aan welke ontvanger je hebt. 

Arris VIP2952, Arris VIP5202, Arcadyan HMB2260, kpn DIW7022. 

Ed Hazebroek
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • July 29, 2026

Arris VIP2952

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 29, 2026

Dan dus dit:

MENU > INSTELLINGEN > SYSTEEM > FABRIEKS INSTELLINGEN (frisse start)

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • August 3, 2026

Hi ​@Ed Hazebroek, dat geknetter haalt wel wat van je kijkplezier weg natuurlijk, heel goed dus dat je er even over aan de bel hebt getrokken!

Ik zie dat PeterG je al uit heeft gelegd hoe je een ‘frisse start’ uit kunt voeren, en hoor graag van je of dat inmiddels gelukt is, en of dat er ook voor zorgt dat het geluid nu weer normaal is 😊

Ed Hazebroek
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • August 4, 2026

Ik heb de frisse start uitgevoerd. Dit heeft NIET geholpen.

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • August 4, 2026

Heb je ook naar jou audiokabel nagekeken op stof en beschadigingen? 

En heb je ook jou audiokabel losgekoppeld en weer opnieuw aangesloten? 

Daarna moet je nu perfect geluid hebben. 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • August 4, 2026

Staat in Menu : Instellingen : Geluid /Optical\ tab de Geluidsprioriteit op Stereo?

Ed Hazebroek
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • August 4, 2026

Als ik live naar TV kijk/luister, heb ik prima geluid via mijn NAD stereo versterker. 

Als Ik kijk/luister naar opnames van BBC NL of STAR channel: prima geluid. 

Als ik kijk naar opnames van NPO of RTL: alleen maar geknetter.

Het ligt dus niet aan de kabel. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 4, 2026

Bij een ander was het zelfde probleem opgelost na omruilen Arris VIP2952 voor de TV+ ontvanger. 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 7, 2026

Ik heb een update voor je ​@Ed Hazebroek:​

Update geluidsproblemen VIP2952/HMB2260

Ook nog even een update wat betreft de signalen die binnenkomen over de geluidsproblemen met de VIP2952 en de HMB2260. Mensen ervaren een verminderd volume of helemaal geen geluid als ze schakelen naar Terugkijken of naar opnames. We hebben dit in beeld, we weten waar dit vandaan komt en hoe we dit zeer waarschijnlijk kunnen oplossen. Daar zijn we nu druk mee bezig en het is nu wachten op een fix/update. Die komt er binnenkort, maar als je niet kunt wachten, dan kun je ook contact opnemen met de helpdesk voor een andere oplossing. Maak dan een terugbelafspraak (rechts onderin) met ons. Dan nemen wij contact met je op wanneer het uitkomt.