Skip to main content

Ik heb sinds deze week de DIW7022 tv+ ontvanger en ben hier vooralsnog erg tevreden mee. Alleen heb ik af en toe last van kort wegvallend geluid, meestal maar 1 of 2 seconden. Nu heb ik alle artikelen voor zover mogelijk op dit forum hier over gelezen maar kom er nog niet uit wat in mijn geval de oplossing zou kunnen zijn. Dit is mijn situatie: Het modem is met een ethernetkabel direct verbonden met de tv ontvanger en de meegeleverde ultra high speed hdmi kabel loopt direct van de ontvanger naar de tv. Ik heb een oude Sony Bravia tv uit 2009 en maak geen gebruik van een soundbar. Ik heb de ontvanger als volgt ingesteld: Multicast met de beste beeldkwaliteit aangevinkt, automatisch de beste resolutie ( dit geeft bij mij 1080P@50 ) en SDR instelling geselecteerd. De geluidskwaliteit stond eerst op automatisch en later heb ik dit veranderd in Dolby audio wordt omgezet in stereo PCM standaard. Deze twee geluidsinstellingen loste het probleem niet op en nu heb ik de instelling veranderd in Passtrough. Vanavond moet ik even kijken of dit geholpen heeft. Heeft iemand nog andere suggesties? Alvast bedankt!

Het eerste wat je zou kunnen proberen is om de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) opnieuw op te starten.

Dat kan o.a. door de knop rechtsboven (kpn toets) ingedrukt (ongeveer 7 seconde) te houden totdat je een popup scherm ziet en dan kies je voor opnieuw opstarten.

 

Kijk ook of de HDMI connectoren er beide goed inzitten.


De uiteinden van de HDMI kabel zitten goed vast en het opnieuw opstarten heeft niets uitgehaald. Ik ben nu bezig met het uitproberen van de geluidsinstellingen waarbij zowel automatisch als stereo geen verschil maakt. Ik ga vanavond de optie passtrough proberen. En als dit niets doet zou ik eventueel nog Unicast kunnen inschakelen ipv Multicast. Verder ben ik volgens mij door de mogelijkheden heen of is er nog iets anders dat ik in de instellingen kan veranderen?


Multicast of Unicast is vooral voor tv.

 

Wat is jouw echte download snelheid?

Zie hier om het te meten (bij voorkeur op een bekabelde computer (laptop of desktop) meten.

 

Het kan ook aan de tv liggen, heb je nog een andere tv decoder, chromecast of zo liggen om dat te testen?

 

Als ook Passtrough niet helpt, kan je hem een volledige reset geven .

Dus terug naar fabrieksinstellingen.

Je moet daarna wel alles opnieuw instellen en wachtwoorden etc. opnieuw ingeven.

Kan via het menu of met een dun voorwerp (paperclip bijvoorbeeld) achterin het kleine gaatje prikken (hij moet dan wel aanstaan)

 

Als ook dat niet helpt, bel dan gratis 0800-0402

Zeg dat je alles al geprobeerd hebt.

De kans is dan aanwezig dat de DIW7022 defect is. 

 

 


Dat laatste denk ik niet want ik heb vorig jaar al een keer de tv+ box uitgeprobeerd en toen speelde dit zelfde probleem alleen was het toen vele malen erger. En de vorige tv ontvangers werkten prima op mijn tv dus om hier nu een nieuwe voor te kopen, daar wacht ik nog even mee. Het gaat overigens puur om het live tv kijken, bij de apps speelt dit probleem niet.


Zet hem eens op PCM (stereo)

Want ik denk dat jouw Sony tv geen Dolby heeft.

Maar op zich zou Passtrough het ook goed moeten doen.

 

Bij ons werkt het goed en soepel.

Maar dat zegt op zich natuurlijk niets.

Wat hier goed werkt, hoeft bij een ander niet goed te werken.

 

Bij ons staan beide op automatisch.


Ik heb een Full HD Sony Bravia KDL-52W4000 TV en bij zowel automatisch als stereo heb ik de geluidsdips, of het met passtrough beter werkt moet ik nog even testen. Als ik zo op het forum lees ben ik overigens niet de enige met dit probleem maar een duidelijke oplossing heb ik helaas nog niet gevonden.


Zet de beeldinstellingen eens op FULL HD.

En zet HDR uit (heb je toch niet op de Sony) (als je een nieuwe tv koopt, zet deze dan op automatisch.

 

Ik ben benieuwd of Passtrough de oplossing bied.

 

Is het ook op alle tv zenders? 


Ik heb de beeldschermresolutie op automatisch beste kwaliteit staan en daar geeft hij 1080P@50 aan wat volgens mij Full HD is. Ook heb ik SDR ingeschakeld. Ik kijk verder niet zo heel veel tv ( vandaar dat ik deze ontvanger wilde ) maar ik heb de afgelopen dagen deze geluidsdips ervaren op RTL4 en RTL8.


HDR uit is inderdaad SDR.

 

Wel vreemd van het geluid.

 

Als Passtrough ook niet helpt (bij geluid) bel dan gratis 0800-0402

Dan is de kans aanwezig dat er een fout in de Sagemcom DIW7022 zit.

 

Geluid hoort gewoon soepel te verlopen. 


Het feit dat ik dit vorig jaar met een eerdere tv+ box ook al ervaarde en dat ik hier op het forum meerdere verhalen lees van mensen met hetzelfde probleem denk ik niet dat het specifiek aan mijn exemplaar ligt. Er zijn ook zo veel instellingen en combinaties dat ik het op een gegeven moment ook niet meer weet. Je moet hier wel voor gestudeerd hebben om de boel een beetje werkend te krijgen, maar ik hou hoop. Het zijn ook maar hele korte geluidsdips van 1 of 2 seconden maar net lang genoeg dat het opvalt omdat je soms woorden mist als er gesproken wordt.


Ik heb gisteravond uitgebreid gesproken met een medewerker van KPN die behoorlijk technisch onderlegd was en het probleem voorgelegd. TV kijken was gisteravond namelijk weer niet te doen wegens constant kort wegvallend geluid. De instellingen automatisch, PCM stereo en passtrough bleken niet te werken. Samen met de medewerker heb ik toen de handleiding van m'n oude Sony Bravia TV vanuit de krochten van het internet geplukt en toen bleek dat dit oude beestje wel Dolby Digital ondersteunt en vervolgens heb ik de TV+ box op deze instelling gezet. En voor nu lijkt het te werken. Ik snap niet waarom dit wel werkt en bv stereo niet maar voor nu ben ik er blij mee en is het even afwachten of het goed blijft gaan.


Helaas heeft niets geholpen. Ik heb de oude ontvanger weer neergezet en de TV+ box stuur ik terug. Via de klantenservice ook de aanvraag ingediend voor goedkeuring wat waarschijnlijk geen probleem is omdat ik geen nieuw contract heb afgesloten maar nog een lopend abonnement heb die begin November afloopt. 


en toen bleek dat dit oude beestje wel Dolby Digital ondersteunt en vervolgens heb ik de TV+ box op deze instelling gezet.

 

Ik denk dat het niet helpt, omdat je alle andere geluidsformaten ook al zonder resultaat geprobeerd hebt. Maar in de komende update (uiterlijk 29 augustus) zit iets voor geluid:

  • Verbeteringen audio- en videokwaliteit
    • Voorkomen audio dips bij Dolby Digital
  • …

 


Ik heb de TV+ box vorig jaar ook al een keer geprobeerd en dacht het nu na een jaar nog een keer te proberen maar het geeft bij mij alleen maar storingen en ellende. Voor nu heb ik mijn oude ontvanger ( VIP5202 ) met toestemming van KPN weer teruggezet en als mijn contract begin November afloopt ga ik naar Ziggo. Ik krijg bij mij in de flat definitief geen glasvezel en een medewerker heeft mij verteld dat KPN de komende jaren de DSL verbinding bij mij in de wijk uit gaat zetten.


Ik krijg bij mij in de flat definitief geen glasvezel en een medewerker heeft mij verteld dat KPN de komende jaren de DSL verbinding bij mij in de wijk uit gaat zetten.

Dat kan ik mij niet voorstellen. Naar mijn weten wordt koper alleen uitgezet als er glasvezel aangelegd is.


Ik krijg bij mij in de flat definitief geen glasvezel en een medewerker heeft mij verteld dat KPN de komende jaren de DSL verbinding bij mij in de wijk uit gaat zetten.

Dat kan ik mij niet voorstellen. Naar mijn weten wordt koper alleen uitgezet als er glasvezel aangelegd is.

Toch is dit echt letterlijk tegen mij gezegd. Nu is het toevallig ook wel zo dat Ziggo in mijn flat een soort van alleenrecht heeft en ik de enige ben met een KPN verbinding.


Ik krijg bij mij in de flat definitief geen glasvezel en een medewerker heeft mij verteld dat KPN de komende jaren de DSL verbinding bij mij in de wijk uit gaat zetten.

Dat kan ik mij niet voorstellen. Naar mijn weten wordt koper alleen uitgezet als er glasvezel aangelegd is.

Toch is dit echt letterlijk tegen mij gezegd. Nu is het toevallig ook wel zo dat Ziggo in mijn flat een soort van alleenrecht heeft en ik de enige ben met een KPN verbinding.

Weet je zeker dat dat iemand van KPN was die jou dat gezegd heeft immers het onderstaande is wat er door KPN hier op het forum geplaatst is.

Bron


Ja, het was absoluut iemand van KPN! Maar los daarvan is het een feit dat glasvezel er bij mij in de flat de komende jaren zowieso niet gaat komen. En na al het gedoe met die TV+ box ga ik eens proberen hoe ziggo het bij mij doet via het glasvezel/kabel netwerk. Ik heb dan in ieder geval een hogere internet snelheid.


Ik wilde toch nog even terug komen op bovenstaand verhaal. Ik heb een bijzonder fijn gesprek gehad met een medewerker van de backoffice en die heeft mij na een beraad met zijn leidinggevenden toegezegd dat ik mijn oude ontvanger ( VIP5202 ) mag houden en de tv+ box heb ik intussen retour gestuurd. Ik kan idd niet terug naar het hussel abonnement maar de VIP5202 staat netjes in het systeem en mag ik gewoon blijven gebruiken. Overigens blijft de dsl verbinding gewoon werken en de medewerker die verteld had dat deze verbinding uitgezet zou worden had dit dus niet mogen zeggen. Vooralsnog blijf ik dus een tevreden klant van KPN.


Reageer