Skip to main content
Beantwoord

KPN afstandsbediening koppelen aan Sonos Ray via IR

• November 2, 2025
  • 6 reacties
  • 150 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo,

Wij hebben een opstelling met de volgende apparatuur:

• KPN box DIW7022 (HDMI naar TV)
  • TV TCL 43P71K (ontvangt HDMI vanuit KPN box, Optical Out naar Sonos Ray)
  • Sonos Ray soundbar (ontvangt Optical vanuit TV)

Alle apparatuur is met vaste verbinding (vaste ethernet kabels) verbonden naar de switch en dus router.

We hebben de KPN afstandsbediening wel kunnen koppelen aan de TV met de codes voor TCL. Maar we krijgen het niet voor elkaar om de AB te gebruiken voor de Sonos Ray soundbar, ondanks alle stappen te hebben gevolgd in de Sonos-app. De enige manier om de volume te kunnen bedienen is via de Sonos-app op de telefoon of op de touch knoppen bovenop de soundbar.

In de TV instellingen hebben we aangegeven dat het geluid via optical out gaat en dus de interne speaker van de TV niet gebruikt wordt.

Heeft er iemand de oplossing hier voor ons?

Beste antwoord door Lvd91

@AAMI ik bedoelde dat het misschien een optie is om de volumeregeling van de TV+ box zelf te gebruiken, maar ik weet niet zeker of die mogelijkheid er is.

Zou je misschien deze stappen kunnen proberen?

1: Druk 3 seconden tegelijk op OK en 🔇 (mute) . Het rode lampje gaat branden.

2: Voer nu 246 in voor Bose.

3: Het lampje knippert nu 2 keer.

4: Voer de stappen in de Sonos app opnieuw uit.

Werkt het nu wel?

6 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 2, 2025

Sonos is een lastig merk. Ze hebben geen 'eigen' IR. Dat moet je instellen via de Sonos app.

• Sonos Ray soundbar (ontvangt Optical vanuit TV

Google | afstandsbediening instellen voor Sonos  .

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • November 2, 2025

@PeterG ik weet het niet zeker, er was toch ook een instelling dat je kon kiezen of je met de volume + en - het geluid van de TV+ box zelf kon bedienen i.p.v. die van de TV? Dat zou in dit geval misschien ook een optie kunnen zijn.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 2, 2025

@PeterG ik weet het niet zeker, er was toch ook een instelling dat je kon kiezen of je met de volume + en - het geluid van de TV+ box zelf kon bedienen i.p.v. die van de TV? Dat zou in dit geval misschien ook een optie kunnen zijn.

Bedoel je de optische kabel rechtstreeks van KPN box naar Sonos?

Ik heb dus de stappen gevolgd zoals in de Sonos app omschreven, maar hij wilt de KPN AB niet koppelen

De KPN AB is gewoon een IR AB

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • November 2, 2025

@AAMI ik bedoelde dat het misschien een optie is om de volumeregeling van de TV+ box zelf te gebruiken, maar ik weet niet zeker of die mogelijkheid er is.

Werkt het nu wel?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@AAMI, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht wordt. Er zijn een hoop dingen die je kunt proberen :)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 11, 2025

Werkt het nu wel?

Hoi Lvd91,

Sorry voor de late reactie. Maar je tip heeft geholpen, ik heb de stappen gevolgd en kan nu het volume van de Ray bedienen met de KPN AB. Super bedankt voor je hulp 😀!!

En ook bedankt voor de verwelkoming op het forum.