Skip to main content
Beantwoord

KPN afstandsbediening ontkoppelen van Philips TV

• July 8, 2025
  • 6 reacties
  • 63 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Een KPN monteur heeft vorig jaar de KPN afstandsbediening gekoppeld aan onze Philips TV, waardoor we de originele Philips afstandsbediening niet meer hoeven te gebruiken: die is nu uitgeschakeld. Maar nu verschijnt er op de TV een melding dat er een software-update voor de TV klaarstaat die wordt geïnstalleerd als de TV stand-by staat. Die melding moeten we met OK bevestigen, maar dat kan alleen met de originele Philips afstandsbediening en die werkt nu juist niet meer. 
Hoe kan ik de KPN afstandsbediening ontkoppelen van de TV zodat ik de Philips afstandsbediening weer kan gebruiken?

Beste antwoord door joop2011

De originele ab van de tv blijft natuurlijk gewoon werken, als er maar goede batterijen inzitten.

Die kunt u ook gewoon gebruiken.

Voor een update van de tv heb je die (de originele tv ab) ook nodig.

Dus je hoeft de KPN ab niet te ontkoppelen.

Daar is alleen in aangegeven dat hij geluid, aan/uit en source van de tv kan regelen.

Dus pak de ab van de tv en je zult zien dat hij gewoon werkt.

6 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • July 9, 2025

De originele ab van de tv blijft natuurlijk gewoon werken, als er maar goede batterijen inzitten.

Die kunt u ook gewoon gebruiken.

Voor een update van de tv heb je die (de originele tv ab) ook nodig.

Dus je hoeft de KPN ab niet te ontkoppelen.

Daar is alleen in aangegeven dat hij geluid, aan/uit en source van de tv kan regelen.

Dus pak de ab van de tv en je zult zien dat hij gewoon werkt.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@HagenH. Welkom op de KPN Community! Het klopt helemaal wat ​@joop2011 aangeeft. Je Philips afstandsbediening zou nog gewoon moeten werken en ook alleen met die afstandsbediening kan je de melding op tv laten verdwijnen. Is dat inmiddels al gelukt? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 14, 2025

Ik heb het geprobeerd, maar de originele afstandsbediening van Philips doet niets meer sinds de KPN afstandsbediening is gekoppeld. 
Ik wil nu graag een DVD gaan draaien maar kan met de KPN Ab niet een andere source (HDMI) selecteren. Daarom wil ik de originele Ab weer terug in werking zetten maar dat lukt dus niet.  Wie weet raad?

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 14, 2025

Verse batterijen in de ab?
Als dat het geval is, en het werkt nog steeds niet, dan vrees ik dat je de gebruiksaanwijzing van je tv moet opdiepen om de ab weer te koppelen😉

Wat is het typenummer van je tv?  Kun je daarop googelen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • October 15, 2025

Ik heb het geprobeerd, maar de originele afstandsbediening van Philips doet niets meer sinds de KPN afstandsbediening is gekoppeld. 
Ik wil nu graag een DVD gaan draaien maar kan met de KPN Ab niet een andere source (HDMI) selecteren. Daarom wil ik de originele Ab weer terug in werking zetten maar dat lukt dus niet.  Wie weet raad?

Dit heeft zo wie zo niets met de KPN tv ontvanger te maken.

De Philips AB is defect of zoals al wordt gevraagd, de batterijen zijn leeg.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 15, 2025

Ik wil nu graag een DVD gaan draaien maar kan met de KPN Ab niet een andere source (HDMI) selecteren.

Zie je wel iets gebeuren op je televisie als je de “bron” knop op de KPN afstandsbediening indrukt?

Bij sommige televisies moet je meerdere keren op “bron” van de KPN afstandsbediening drukken om een keuze te maken. En nadat je “bron” op de KPN afstandsbediening hebt gedrukt worden ook altijd de pijltjestoetsen en de OK-knop via infraroodlicht naar de televisie gestuurd (rood lampje brandt op de KPN afstandsbediening), in plaats van naar de KPN ontvanger (groen lampje). Dat stopt na een paar tellen, of zodra je OK gedrukt hebt. Soms kun je daarmee de juiste HDMI-ingang kiezen. Ligt aan je televisie wat er nodig is.

Normaal gesproken is het tijdelijk versturen van de pijltjes en OK dus bedoeld om de goede HDMI-ingang van je televisie te kiezen. Maar Geheimtipp: dat kun je soms gebruiken/misbruiken om met de pijltjes en OK een keuze te maken in een andere melding van je televisie, zonder de afstandsbediening van je tv. Sommige televisies laten toch de bronkeuze zien, ook al stond er een andere melding op het scherm, dus dan werkt het niet voor keuzes in andere meldingen.

(Bovenstaande alleen als extra tip. Want verder heeft Joop gelijk: het zijn de batterijen van de Philips afstandsbediening of, erg kleine kans, dat ding is toevallig kapot.)