Skip to main content
Vraag

KPN+ app gebruiken op locatie buitenshuis

• March 1, 2025
  • 18 reacties
  • 404 keer bekeken

Goedemorgen,

Ik ben een weekendje weg op een vakantiepark in Nederland en wil via de app tv kijken. Ik krijg de melding dat dat niet gaat omdat ik niet verbonden ben met mijn kpn internet. Dit zou toch wel moeten kunnen?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

18 reacties

• March 1, 2025

Goedemorgen,

Ik ben een weekendje weg op een vakantiepark in Nederland en wil via de app tv kijken. Ik krijg de melding dat dat niet gaat omdat ik niet verbonden ben met mijn kpn internet. Dit zou toch wel moeten kunnen?

Nee. Alleen de app op mobiel werkt buitenshuis. Maar jij probeert de app op de chromecast? Of smarttv? Die heeft dezelfde status als de tv ontvanger: alleen thuis gebruiken. 

Vanaf mobiel kun je wel casten naar een smarttv of Chromecast. 

• Auteur
  • Topper
  • March 1, 2025

Hoi Marlon,

Bedankt voor je reactie.

Casten naar een smarttv gaat niet. Als ik het cast icoontje aantik, krijg ik de melding dat er geen apparaat beschikbaar is terwijl de tv en ik wèl met hetzelfde netwerk verbonden zijn...

• March 1, 2025

Niet alle smarttv's ondersteunen dat. Ik kan naar mijn Samsung tv volgens mij ook niet casten.

• Auteur
  • Topper
  • March 1, 2025

Hmm, oké. Maar evengoed vreemd dat ik m'n kpn+ alleen kan gebruiken op m'n eigen kpn wifi netwerk. Dat is bij de ziggo anders iig...

Jasper van KPN
Moderator

Welkom op de community ​@SjoerdH.. De TV+ Smart TV app kan inderdaad alleen op het thuisnetwerk gebruikt worden, die is niet bedoeld om buitenshuis te gebruiken. De mobiele/tablet versie van de app kan wel buitenshuis worden gebruikt zoals Marlon al noemt. Als de tv het ondersteund (of er een Chromecast in zit) kan het via die weg wel op de tv worden getoond. 

wjb
Wijsgeer
  • March 4, 2025

Casten naar een smarttv gaat niet. Als ik het cast icoontje aantik, krijg ik de melding dat er geen apparaat beschikbaar is terwijl de tv en ik wèl met hetzelfde netwerk verbonden zijn...

Is jouw televisie een Android / Google TV?

Veel wifi netwerken van vakantieparken maken gebruik van “STA isolation” en dat betekent dat aangesloten apparaten elkaar niet kunnen zien. Dat is ook precies wat je vanuit beveiligingsoogpunt zou willen maar de keerzijde daarvan is dat ook de ingebouwde Chromecast van de televisie en jouw telefoon elkaar niet kunnen zien.

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • March 4, 2025

Heb ik vermoedelijk ook gehad afgelopen weekend in DE. Was de AB van mijn Chromecast vergeten, uiteindelijk was de AB van de TV gekoppeld, maar casten vanuit mijn gsm gaf aan dat er geen apparaat was in hetzelfde wifi netwerk. En aanmelden bij KPN ging ook niet ( je bent niet thuis, bot gezegd). 

• Auteur
  • Topper
  • March 5, 2025

Welkom op de community ​@SjoerdH.. De TV+ Smart TV app kan inderdaad alleen op het thuisnetwerk gebruikt worden, die is niet bedoeld om buitenshuis te gebruiken. De mobiele/tablet versie van de app kan wel buitenshuis worden gebruikt zoals Marlon al noemt. Als de tv het ondersteund (of er een Chromecast in zit) kan het via die weg wel op de tv worden getoond. 

Hoi Jasper,

Bedankt voor je reactie. 

Wat is het voordeel van die kpn+ app dan als je 'm alleen maar thuis kunt gebruiken? Je kunt thuis toch ook 'gewoon' tv kijken?

wjb
Wijsgeer
  • March 5, 2025

Wat is het voordeel van die kpn+ app dan als je 'm alleen maar thuis kunt gebruiken? Je kunt thuis toch ook 'gewoon' tv kijken?

De smart-TV+ app is bedoeld voor gebruik op een tweede (of derde, vierde, etc.) televisie thuis zonder dat je daar een aparte TV ontvanger voor hoeft te huren.

En sinds het combivoordeel aangepast is hoef je vanaf level 2 ook geen tweede TV ontvanger meer te huren om het opnemen pakket gratis te krijgen.

Als je thuis een WireGuard of OpenVPN servertje hebt staan dan is het overigens wel mogelijk om de smart-TV+ app buitenshuis te gebruiken.

Onderstaand een screenshot van mijn Chromecast Google TV met daarop de VPN Client Pro app die automatisch een VPN verbinding opzet met de WireGuard server op mijn thuisnetwerk.

Hierdoor denkt het TV platform van KPN dat de Chromecast Google TV thuis gebruikt wordt.

Je ziet ook de WireGuard app op mijn Chromecast staan. Dat is een gratis alternatief voor de VPN Client Pro app maar daarmee zal je wel eerst handmatig een VPN verbinding moeten starten.

• March 5, 2025

Dan heb je een ontvanger nodig en die kost 6 euro per maand. De app is gratis. 

• March 5, 2025

Hmm, oké. Maar evengoed vreemd dat ik m'n kpn+ alleen kan gebruiken op m'n eigen kpn wifi netwerk. Dat is bij de ziggo anders iig...

Dat is niet zo. De tv app van Ziggo kan ook alleen maar thuis gebruikt worden.

https://www.ziggo.nl/televisie/ziggo-go/ziggo-go-tweede-tv

• Auteur
  • Topper
  • March 5, 2025

De smart-TV+ app is bedoeld voor gebruik op een tweede (of derde, vierde, etc.) televisie thuis zonder dat je daar een aparte TV ontvanger voor hoeft te huren.

En sinds het combivoordeel aangepast is hoef je vanaf level 2 ook geen tweede TV ontvanger meer te huren om het opnemen pakket gratis te krijgen.

Als je thuis een WireGuard of OpenVPN servertje hebt staan dan is het overigens wel mogelijk om de smart-TV+ app buitenshuis te gebruiken.

Onderstaand een screenshot van mijn Chromecast Google TV met daarop de VPN Client Pro app die automatisch een VPN verbinding opzet met de WireGuard server op mijn thuisnetwerk.

Hierdoor denkt het TV platform van KPN dat de Chromecast Google TV thuis gebruikt wordt.

Je ziet ook de WireGuard app op mijn Chromecast staan. Dat is een gratis alternatief voor de VPN Client Pro app maar daarmee zal je wel eerst handmatig een VPN verbinding moeten starten.

Hoi wjb,

Ik ben niet thuis in dat soort dingen dus ik wil gewoon een app hebben van kpn waarmee ik elders naar een smarttv kan streamen. Al dan niet met een chromecast. Bij Ziggo heb ik daar nooit problemen mee gehad...

• March 5, 2025

@SjoerdH. zoals ik hierboven al schrijf: bij Ziggo kan dit ook niet.

wjb
Wijsgeer
  • March 5, 2025

Als jouw televisie een Android/Google TV is of je hebt een Chromecast op die televisie aangesloten dan kan je vanuit de TV+ app op telefoon/tablet en vanuit een Chromium based browser (Chrome en Edge) op een computer naar die televisie / Chromecast casten. Dat is binnen de EU gewoon mogelijk.

Jasper van KPN
Moderator

Ik ben niet thuis in dat soort dingen dus ik wil gewoon een app hebben van kpn waarmee ik elders naar een smarttv kan streamen. Al dan niet met een chromecast. Bij Ziggo heb ik daar nooit problemen mee gehad...

Dat kan inderdaad met de mobiele versie van de TV+ app, die is beschikbaar voor Android en iOS. Die kan je overal in de EU gebruiken zoals wjb al noemt, en die ondersteunt de Chromecast ook.

Het is enkel de Android TV (smart TV) versie die niet buitenshuis kan worden gebruikt.

• Auteur
  • Topper
  • March 6, 2025

Dat kan inderdaad met de mobiele versie van de TV+ app, die is beschikbaar voor Android en iOS. Die kan je overal in de EU gebruiken zoals wjb al noemt, en die ondersteunt de Chromecast ook.

Het is enkel de Android TV (smart TV) versie die niet buitenshuis kan worden gebruikt.

Ja, nou, ik heb die kpn+ app op m'n mobiel staan en daar kan ik mee casten, thuis maar niet toen we dat weekend weg waren laatst. Dus, dan moet t wel aan de tv liggen lijkt me. Ik zal t komende weekend nog s bij vrienden thuis proberen. Dat tv toestel ondersteund zowiezo casten...

wjb
Wijsgeer
  • March 6, 2025

SjoerdH. schreef:

Dus, dan moet t wel aan de tv liggen lijkt me.

Nee, dat ligt vrijwel zeker aan het feit dat op het wifi netwerk van dat vakantiepark "STA isolation" van toepassing is waardoor jouw telefoon de (ingebouwde) Chromecast niet kan vinden.

Zie ook mijn eerdere bericht.

Jasper van KPN
Moderator

Dat kan inderdaad ook aan het netwerk liggen op het park. Ik verwacht dat het bij jouw vrienden heel snel lukt om het via de Chromecast te kijken 🙂