Sinds enige tijd ( weer ) klant bij KPN na een overstap van glasprovider. Internet loopt grotendeels prima, maar TV is en blijft een zorgenkindje bij KPN. Ik heb da ook een aantal bedenkingen bij de uitvoering die KPN er op na houdt, graag jullie reacties en meedenken.
KPN Kastje
Als basis van mijn bericht hier ligt het verhaal wat KPN naar buiten brengt als zijnde de “ groenste “ te zijn, maar dat zijn ze in feite niet in mijn beleving.
Als je TV wilt streamen dan zijn er tegenwoordig een heel scala aan afspeel boxen, Apple TV, Google TV, Android TV en wellicht nog een hele zwik die allemaal op dezelfde basis draaien. Nu is de KPN Box in feite niet meer dan een Android doosje waar een App in zit. De TV’s van nu, althans het overgrote deel ervan, maakt al gebruik van Android.
Dus waarom moeten we een KPN Android box aan een Android TV hangen om een Android App te starten ?
Ik snap daar dus niets van en zie dit als een onnodige verplichting om kastjes te verhopen/verhuren. Maar wat als de klant dat vervelende kastje niet wil ?
App
Dan wordt er verwezen naar een app die je kunt installeren. Op zich al wat groener principe, want je hebt geen extra kastje en bekabeling nodig. Je kunt gewoon je eigen TV gebruiken ( meestal ) .
Dan blijkt dat er in het signaal wat KPN aanlevert aan de KPN Box en de KPN App dus verschillende streams geleverd worden ???
KPN leg dat eens uit, waarom zou ik als ik de KPN App op mijn TV gebruik een mindere kwaliteit stream moeten ontvangen dan de persoon die dat KPN Kastje gebruikt. Dat kastje is voor oudere tv toestellen die niet up-to-date zijn met de moderne Android TV’s dus graag eens uitleg waaom die verschillen er zijn. Op Glasvezel zouden die er al helemaal niet mogen zijn.
Wel heb ik zelf in een test geconstateerd dat de KPN App audio signalen bijvoorbeeld slechts stereo zijn, wordt dat bewust gedaan om mensen te ontmoedigen de App op hun TV te gebruiken en zonder kastje te gaan werken ? Waarom KPN ? AC3 ( Dolby 5.1 ) streamen kost echt niet veel bandbreedte.
OM te vergroenen zou KPN van die achterhaalde principes af moeten stappen en echt groen moeten worden, dat kastje alleen nog voor oude tv toestellen en moderne gebruikers de App laten gebruiken als ze dat willen zonder belemmeringen in de kwaliteit van de te ontvangen signalen.
Ik zou graag een inhoudelijke reactie van KPN willen zien in deze.
Peter
Bladzijde 1 / 2
Als je kijkt naar het "groen zijn" dan moet je niet alleen kijken naar dat "kastje" maar naar de hele keten en dan zou je wel eens tot een hele andere conclusie kunnen komen.
Even wat achtergrond informatie.
Bij live televisie kijken heb je twee distributie methoden, multicast en unicast. De TV ontvangers van KPN ondersteunen multicast maar de apps op televisies enkel unicast.
Bij unicast heeft elk apparaat zijn eigen verbinding met het KPN TV platform terwijl bij multicast elke TV stream maar één keer verzonden hoeft te worden om bij alle aangesloten apparaten aan te komen.
De hoeveelheid data die daarbij door de centrale infrastructuur verzonden moet worden is bij unicast distributie dan ook vele vele vele malen hoger dan bij multicast distributie.
Neem als voorbeeld even dat 1 miljoen huishoudens live naar NPO 1 kijken, een TV stream van 14,2Mbps.
Bij multicast distributie hoeft het centrale KPN TV platform die stream maar één keer te verzenden en verstuurt het centrale KPN TV platform dus 14,2Mbps over de lijn. Bij unicast distributie is dit 1 miljoen keer 14,2Mbps ofwel 13,54T(era)bps. Reken maar dat die extra bitjes niet zo "groen" zijn immers die kosten behoorlijk wat electriciteit.
Nu hoor ik je al zeggen ... "maar er wordt toch steeds minder live televisie gekeken?".
Dat klopt maar het percentage live kijken is anno 2024 nog altijd behoorlijk hoog.
Zo werd in september 2024 per dag gemiddeld 119 minuten naar televisiezenders gekeken waarvan 88 minuten live (multicast) en dus "maar" 31 uitgesteld (unicast). Dat is dus nog steeds bijna 75% van de tijd.
Op basis van deze cijfers zou je dus kunnen uitrekenen hoeveel bitjes er per dag bespaard worden door die multicast distributie en dat zijn er dus gigantisch veel. De benodigde routering/servercapaciteit is daarmee dus beduidend lager en daarmee dus ook het stroomverbruik.
Wellicht zie je nu ook waarom KPN niet de beste bitrates aanbiedt bij unicast distributie immers 1 miljoen keer 7,2Mbps leidt tot een verbruik van 6,86T(era)bps en dat is nog een stuk minder dan de 13,54T(era)bps bij de hoogste bitrate. En let op, deze cijfertjes zijn dus maar op basis van 1 miljoen apparaten, KPN heeft zo'n 3,5 miljoen abonnees.
En om een idee van die cijfertjes te krijgen, kijk eens hoeveel data er door het grootste Internet knooppunt van Nederland loopt.
Ik hoop dat je nu begrijpt dat die TV ontvangers wellicht groener zijn dan je denkt.
@wjb ,
Bedankt voor de uitvoerige uiteenzetting van Multicast vs Unicast, leuk maar dat heeft niets te maken met mijn opmerking over het feit dat ik perse een kastje moet accepteren, waar Android op draait, terwijl ik al een TV heb waar ook Android op draait.
Mijn punt : Beiden vormen van hardware kunnen de nodige streams verwerken, ongeacht hun vorm.
De software is in deze bepalend voor de verwerking van de stream, al dan niet ondersteund door een stukje hardware. Als jouw betoog klopt - wat best zal - dan bied KPN dus 2 streams aan. Waarschijnlijk is er 1 stream die afhankelijk van de ontvanger-zijde hetzij als Unicast, hetzij als multicast ontvangen wordt. In de encoding worden vaak meerdere varianten in een stream verwerkt.
Dat dus KPN een multicast stream gebruikt is leuk en efficient, maar de hardware bepaald ( denk ik ) welke stream er wordt weergegeven. Dat is niet iets waar ik, als klant zijnde, wat aan kan veranderen. De hoeveelheid dataverkeer is dus mede bepaald door de vorm van aanbieden van de streams door de provider.
Ik stel mij op het punt dat bestaande moderne apparatuur zoals TV’s maar ook spelers als Apple TV makkelijk met multicast uit de voeten kunnen mits de software die de streams moet decoderen daar op is ingericht. Daar zit hem volgens mij de kink in de kabel, want KPN weigert ( tot dusver ) iets zinnigs te doen voor de vele gebruikers van Apple TV. Een apparaat wat veel mensen in huis hebben, ook al bewerende veel luide Android gebruikers dat het minder is, wat nergens op gebaseerd is andes dan dat Android je tegenwoordig opgedrongen wordt onder leiderschap van Google die alles van je wil weten, ook war je naar kijkt, wanneer, waarom, met wie, op welk tijdstip, hoe vaak etc, etc, al die zaken zijn voer voor de informatie hongerige Google die mensen, veelal zonder het te weten, ontfutseld door ze gebruik te laten maken van bepaalde diensten . Diensten die vroeger gewoon geleverd werden, je betaalde ervoor en klaar-is-kees.
Dus het idee van “ Groen” bezig zijn is inmijn perceptie dan ook voornamelijk het beperken van de berg nodeloze TV ontvangers die 90% van de tijd niet nodig zijn, veel storingen opleveren en toch ook allemaal weer bijdragen aan stroomverspilling en de berg plastic afval… daar veranderd unicast vs multicast niets aan.
Bedankt voor de uitvoerige uiteenzetting van Multicast vs Unicast, leuk maar dat heeft niets te maken met mijn opmerking over het feit dat ik perse een kastje moet accepteren, waar Android op draait, terwijl ik al een TV heb waar ook Android op draait.
Dat heeft er juist alles mee te maken immers dat kastje ondersteunt IGMP multicasting en jouw televisie cq. Apple TV niet.
Dan kan er dus geen gebruik gemaakt worden van multicast distributie en dus zit je dan aan dat enorm hoge dataverbruik en de daarbij behorende hoge routering/servercapiciteit en energieverbruik. Onderschat dat alsjeblieft niet. Weet bijvoorbeeld dat Google van plan is om 8 kerncentrales te gaan bouwen voor haar activiteiten.
Voordat je verder gaat, verdiep je ook eens in het verschil tussen multicast en unicast.
Dan zie je dat daar veel meer bij komt kijken dan alleen dat stukje hardware aan het eind.
Zo loopt multicast altijd over een apart vlan (bij KPN is dat vlan 4) en moet er een IGMP proxy server actief zijn op de router (Experia/KPN Box). IGMP multicasting is een protocol (klik).
Weet ook dat de TV+ Box van KPN voorzien is van een extra laag om Android heen (de TV+ firmware) waar de IGMP multicast functionaliteit in is opgenomen. Een televisie heeft die IGMP multicast functionaliteit niet en ook de Apple TV ondersteunt geen IGMP multicasting.
Dus het idee van “ Groen” bezig zijn is inmijn perceptie dan ook voornamelijk het beperken van de berg nodeloze TV ontvangers die 90% van de tijd niet nodig zijn, veel storingen opleveren en toch ook allemaal weer bijdragen aan stroomverspilling en de berg plastic afval… daar veranderd unicast vs multicast niets aan.
Weet je dat de unicast distributie tot veel meer storingen leidt dan de multicast distributie? Het aantal klachten over de smart-TV app is relatief gezien ook veel hoger dan over de TV ontvangers.
Daarnaast hebben we al meerdere keren gezien dat het unicast TV platform van KPN tegen zijn grenzen aanloopt bij grote evenementen (denk aan voetbal interlands) en dat dan de bitrate nog verder teruggeschroefd moet worden om het geheel niet tot stilstand te laten komen. Wat denk je dat er moet gebeuren om dat te voorkomen als iedereen gebruik zou gaan maken van dat unicast TV platform. Ik denk dat de ellende niet te overzien zal zijn en dat de beeldkwaliteit nog verder onder druk zal komen te staan.
ik perse een kastje moet accepteren
Je hoeft de +Box toch niet verplicht te gebruiken, @MusicIsMyLife?
Overigens, Google verzamelt veel data, dat klopt, maar daardoor kun je gratis gebruikmaken van diensten nietwaar? En denk je dat Apple geen data verzamelt?
Dat heeft er juist alles mee te maken immers dat kastje ondersteunt IGMP multicasting en jouw televisie cq. Apple TV niet.
Correctie : Apple TV gebruikt sowieso in het interne netwerk multicasting. Daarnaast kan het gewoon overweg met IGMP snooping, zeker de moderne 4K versies. Die hebben tvOS waar dit ingebakken zit.
Correctie : Apple TV gebruikt sowieso in het interne netwerk multicasting. Daarnaast kan het gewoon overweg met IGMP snooping, zeker de moderne 4K versies. Die hebben tvOS waar dit ingebakken zit.
Maar mDNS / bonjour is toch echt heel wat anders dan IGMP multicasting. Je hoeft me natuurlijk niet te geloven, maar verdiep je dan eerst eens in de materie.
IGMP snooping zit uiteraard niet in jouw Apple TV immers IGMP snooping is functionaliteit voor switches.
Maar mDNS is toch echt heel wat anders dan IGMP multicasting. Je hoeft me natuurlijk niet te geloven, maar verdiep je dan eerst eens in de materie.
IGMP snooping zit uiteraard niet in jouw Apple TV immers IGMP snooping is functionaliteit voor switches.
Whatever….
Jij focust maar op 1 ding, data...de rest boeit je niet en je bent een duidelijke GoogleFan en Android-fanaat. Dat geeft op zich niet, maar probeer mij niet te bekeren tot die ellende.
Ik ben en blijf van mening dat ik, als klant, de keuze moet hebben uit het soort en type speler wat ik wil gebruiken. De provider moet dat niet dicteren door streams van inferieure kwaliteit aan te bieden als ik niet het perse door hen te leveren doosje wil gebruiken, maar de voorkeur geef aan een ander platform of systeem.
Bij Ziggo, Odido en andere providers kan het ook, KPN klopt zich graag op de borst dat ze de grootste zijn, nou prima, laat maar zien…
Nee, ik focus mij niet op één ding, maar waar ik wel naar streef is de beste "experience".
MusicIsMyLife schreef:
Bij Ziggo, Odido en andere providers kan het ook, ...
En stuk voor stuk leveren ze een significant lagere bitrate via de app dan via hun TV ontvangers.
Is dat wat je ook bij KPN wilt? Ik niet en dat is waarom ik zo hamer op die multicast distributie, die is namelijk essentieel om de hoge beeldkwaliteit tegen beheersbare bandbreedte en kosten te distribueren.
MusicIsMyLife schreef:
De provider moet dat niet dicteren door streams van inferieure kwaliteit aan te bieden als ik niet het perse door hen te leveren doosje wil gebruiken, maar de voorkeur geef aan een ander platform of systeem
Het zijn juist die multicast streams die de beste beeldkwaliteit geven en als je iets van mijn betoog meegekregen hebt, dan snap je nu ook waarom dat zo is.
Even een vraag.
Is de Kpn app voor Android TV nu een volwaardige app dat je hetzelfde kunt als de TV box.?
De kwaliteit zal via de app minder zijn als de TV box dat weet ik maar zijn er nog andere beperkingen.?
Inmiddels ruim 2 jaar T-Mobile/Odido klant.
Daar gebruiken we hoofdzakelijk de Android TV app.
En daar is geen beperking op erotiek na dacht ik tegenover de TV box.
Ik overweeg namelijk heel misschien om naar Kpn te gaan.
PS
Hopelijk geen probleem dat ik deze vraag hier plaats.
I.v.m. hetzelfde onderwerp.
Is de Kpn app voor Android TV nu een volwaardige app dat je hetzelfde kunt als de TV box.?
De gebruikersinterface van de nieuwe KPN TV+ app voor smart TV zal naar alle waarschijnlijkheid identiek zijn aan die van de TV+ Box maar de TV streams blijven de unicast TV streams.
Of er beperkingen blijven in welke zenders je kunt bekijken is mij nog niet bekend, de bèta test zal binnenkort starten. Als KPN z'n werk goed doet dan zal dat niet het geval zijn.
@peter-keetfm, Waarom overweeg je overigens om weer terug te gaan naar KPN?
@peter-keetfm, Waarom overweeg je overigens om weer terug te gaan naar KPN?
Heel misschien.
Een echte rede heb ik niet maar we gaan de feestdagen tegemoet.
Misschien is er dan een leuke aanbieding.
Bij T-Mobile kan je met eigen apparatuur via een TV app daarom over gestapt.
Ik heb geen zin in een verplichte TV box.
Ik moet hierbij ook even vermelden dat ik de Odido TV box (Android TV 12 box) af en toe gebruik voor testen.
@wjb Omdat je mijn naam aanhaalt vindt ik het zo netjes om te reageren.
Wat betreft Odido moet je rekening houden dat de dhcp lease time een uur is.
Dat houdt in dat je de router een uur uit is je een ander public ip adres krijgt.
Dat is op te vangen door ddns.
Wat betreft Odido moet je rekening houden dat de dhcp lease time een uur is.
Dat houdt in dat je de router een uur uit is je een ander public ip adres krijgt.
Wat raar, in de logs van de Zyzel modem kan men zien dat ieder 15min een DHCP renew aangevraagd wordt en een nieuwe lease time van 30min (1800) krijgt. Maar de publiek IP blijf onveranderd. De enige keer dat mijn publiek IP gewijzigd was, was bij overstappen van Odido naar KPN
MusicIsMyLife schreef:
Bij Ziggo, Odido en andere providers kan het ook, ...
En stuk voor stuk leveren ze een significant lagere bitrate via de app dan via hun TV ontvangers.
Significant lagere birate geld alleen voor Ziggo DVB-C HD zenders (NPOx, RTLx, Viaplay, ZiggoSport...) (deze hebben 13Mbs) dus voor oudere decoder, maar een TV heeft ook een coax ingang en kan ook DVB-C weergeven, hier heb je geen App nodig (CI++modul kost paar euro per maand voor de huur). De Mini Next heeft geen DVB-C meer maar ook IPTV en hebben bitrates rond 6-7Mbs. De SmartTV app hebben bitrates rond 4-5Mbs.
Bij Odido zijn 2 streams van TV box en SmartTV identiek (ook audio stream) en hebben bitrates rond 7Mbs
@TDN , Naar mijn weten gebruikt de Next Mini h.265 streams en die hebben een compressiefactor die zo'n twee keer zo hoog is als de h.264 streams die door de ZiggoGO app gebruikt worden.
@TDN , Naar mijn weten gebruikt de Next Mini h.265 streams en die hebben een compressiefactor die zo'n twee keer zo hoog is als de h.264 streams die door de ZiggoGO app gebruikt worden.
Ook Ziggo GO App gebruikt h.265 (in ieder geval voor de 12 1080p zenders), de rest zijn 720p/h.264
@TDN
Ik heb Odido en weet echt wel waar ik het over heb.
Mijn pubic ip is al zo vaak verandert dat ik het niet eens meer weet.
Vorige week is mijn slimme meter vervangen.
En ja hoor weer een nieuw public ip adres.
Trouwens ik heb helemaal niks met Zyxel te doen.
Ik gebruik al sinds dat ik bij Kpn was een Fritzbox 5590 direct op glasvezel.
(Kpn AON bij T-Mobile/Odido GPON)
@TDN
Dan is waarschijnlijk jouw Fritzbox niet goed ingesteld. De Zyzel doet het in halftime (15min) een DHCP renew verzoek en krijg weer een verlenging van 30min. Overigens heeft mijn huisaansluiting nog steeds dezelfde IP adres indien ik de hele internet apparaten (ONT, modem switches) bij langere afwezigheid uitzet. Ook bij Odido forum zie ik niemand met dit probleem, ik weet ook waarvan ik spreek. Ik heb ongeveer 6 jaren internet van T-Mobile (Odido) met paar onderbrekingen.
@TDN
Dan is waarschijnlijk jouw Fritzbox niet goed ingesteld. De Zyzel doet het in halftime (15min) een DHCP renew verzoek en krijg weer een verlenging van 30min. Overigens heeft mijn huisaansluiting nog steeds dezelfde IP adres indien ik de hele internet apparaten (ONT, modem switches) bij langere afwezigheid. Ook bij Odido forum zie ik niemand dit probleem heb, ik weet ook waarvan ik spreek. Ik heb ongeveer 6 jaren internet van T-Mobile (Odido) met paar onderbrekingen.
Heeft niks met de Fritzbox te maken.
Het zit hem in de dhcp server van isp.
En als de Fritzbox een uur zonder stroom zit kan de Fritzdoos daar niks aan doen.
Volgens mij lees je het forum niet goed en Tweakes ook al niet.
De een van de grootste klachten bij Odido is wel het VAAK veranderen van het public ip adres.
PS
Deze Fritzbox had bij Kpn een zo goed als vast public ip adres.
Toch wel grappig hoe we van "KPN groen" naar "Odido DHCP" zijn gegaan in 17 berichten.
Misschien wordt het tijd om weer terug te keren naar "KPN groen".
Toch wel grappig hoe we van "KPN groen" naar "Odido DHCP" zijn gegaan in 17 berichten.
Misschien wordt het tijd om weer terug te keren naar "KPN groen".
Ik had de vraag beter in een eigen topic kunnen starten.
Maar een duidelijk antwoord heb ik hierop niet.
Excuses hiervoor.
Hi @MusicIsMyLife en de rest.
Mooi om te zien dat er een levendige discussie is gestart, met her en der een uitstapje naar een ander onderwerp.
Inhakend op de Smart TV app; er begint binnenkort een bètatest van onze nieuwe KPN TV+ App voor Smart TV. Je bent van harte uitgenodigd om hieraan deel te nemen en je ervaringen en verbeterpunten te delen. Aanmelden kan via onderstaand topic. De deadline voor het aanmelden is wel vandaag, 20 oktober. Dus hopelijk lees je dit op tijd mocht je mee willen doen.
@Alex van KPN
Dan heb ik een vraag.
Is de nieuwe app gelijk aan de TV box.?
Ik bedoel hiermee dat alle zenders en pluspakket ook via de app te ontvangen is.
Op hoeveel (Android) smart TV,s is de app te gebruiken.?
Is de nieuwe app gelijk aan de TV box.?
Ik bedoel hiermee dat alle zenders en pluspakket ook via de app te ontvangen is.
Op hoeveel (Android) smart TV,s is de app te gebruiken.?
Die eerste vraag had je al gesteld.
Ik denk ook niet dat @Alex van KPN daar meer over kan/mag zeggen immers er zit wel een geheimhoudingsplicht bij de deelname aan een bètatest.
Ik verwacht dat alle zenders via de TV+ app voor smart TV gekeken kunnen worden, zelfs de erotiek zenders. Overigens, zenders uit het Pluspakket kunnen vandaag de dag ook met de bestaande smart-TV app gekeken worden.
Formeel zal de TV+ app voor smart TV, net als de huidige smart-TV app waarschijnlijk wel weer voor één televisie tegelijkertijd zijn maar in de praktijk is er geen enkele beperking van het aantal.
Ik verwacht dat alle zenders via de TV+ app voor smart TV gekeken kunnen worden, zelfs de erotiek zenders.
De erotiek zenders kan je vergeten, Google (en Apple) staan het niet toe zulke Apps te publiceren in hun AppStores
Onderstaand zie je overigens mooi het verschil in bitrate tussen de TV+ Box (blauw) en de huidige smart-TV app (paars) waarbij live naar dezelfde zender (NPO 2) gekeken wordt.
De TV+ Box levert een bitrate van strak 14,2Mbps terwijl het gemiddelde van de smart-TV app net boven de 6Mbps ligt. Dat zie je dus echt wel in de kwaliteit van het beeld.
Hi @MusicIsMyLife en de rest.
Mooi om te zien dat er een levendige discussie is gestart, met her en der een uitstapje naar een ander onderwerp.
Inhakend op de Smart TV app; er begint binnenkort een bètatest van onze nieuwe KPN TV+ App voor Smart TV. Je bent van harte uitgenodigd om hieraan deel te nemen en je ervaringen en verbeterpunten te delen. Aanmelden kan via onderstaand topic. De deadline voor het aanmelden is wel vandaag, 20 oktober. Dus hopelijk lees je dit op tijd mocht je mee willen doen.
Hoi @Alex van KPN , bedankt voor de info. Helaas is dit geen Beta test voor de Apple TV, dan zou ik namelijk gelijk meedoen. Ergens vind ik het ook jammer dat jij - als KPN-er- geen inhoudelijke reactie geeft op de vraag die ik gesteld heb. Ten dele wijs je met de Bètatest naar de juiste gang, maar als ik @wjb mag geloven worden alle softwarematige klanten ( Smart TV Apps e.d ) geknepen v.w.b de bitrate en hoewel de staaf diagrammen van WJB leuk zijn om te bekijken, beantwoorden zij op generlei wijze de vraag, eerder zijn zij een antwoord of bevestiging dat er dus nogal wat schort aan de dienstverlening.
IN het verlengde van mijn constatering komt ook in mijn gedachten de vraag opborrelen waarom providers in Nederland - in het algemeen - geen gebruik maken van reguliere IPTV zoals 99% van de Smart TV toestellen dit ondersteund ? Lijkt mij makkelijker, eenvoudiger en efficiënter als mensen dat willen gebruiken. Dan hoeft er geen aparte app gemaakt te worden, want jouw klanten kunnen die IPTV alleen gebruiken als ze op jouw netwerk zitten. Dat lijkt mij wel af te bakenen.
Ik zie dus nog genoeg opties voor verbetering. :)
Reageer
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.