Skip to main content

KPN introduceert KPN TV+

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2271 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Wijsgeer
  • 12925 reacties
  • 5 februari 2023
Wewa schreef:

Kan je die nieuwe box ook bedraad aansluiten op het internet?

Bedraad aansluiten op de Experiabox of Box12 met een UTP (CAT5E of CAT6) kabel is altijd het beste.

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9

Heel veel nuttige reacties in dit topic, al vrees ik wel dat veel erg technische opmerkingen de gemiddelde tv-kijker boven de pet zullen gaan.

Zelf gebruik ik momenteel een tv-abonnement bij Ziggo in combinatie met het alleen-streamen-abonnement van KPN. Voor tv-kijken bij Ziggo gebruik ik een Humax 5200-box, en de TV+-box met alleen streamen van KPN is daar een prima aanvulling op. Internet en vast bellen had ik altijd al via KPN.

Piet.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 166 reacties
  • 5 februari 2023

Sinds gisteren de TV+ boxen aangesloten. Het beeld valt me niet tegen. Met HD+ zal het alleen maar beter worden. Het enige negatieve vind ik het geluid, de ene keer moet het geluid van mijn TV op 30 en de andere eer op 10. Er lijken heel veel fluctuaties te zijn. N.m.m. niet zoals het hoort te zijn, maar misschien zit ik ernaast.

Ik wil graag dat bij het inschakelen van de TV+ box dat mijn TV aangaat, maar niet andersom. Ik wil de TV uitschakelen als ik radio luister (ik gebruik een optische kabel naar mijn stereo-set). Iemand suggesties.

Het zappen gaat mij snel genoeg, maar wel minder snel dan de 5202. Een voordeel t.o.v. de 5202, althans vind ik, is het feit dat als je middenin een programma wilt gaan opnemen, het hele programma erop staat en niet een deel daarvan.

Ik herken het kort wegvallen van het geluid van een zender bij het gaan naar de homepage of EPG etc.

Over het algemeen zeer tevreden gebruiker!

Tv-fans
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 172 reacties
  • 5 februari 2023
wjb schreef:
Mikadoma schreef:

Nu ik 4K in het nieuwe kastje al kan instellen, is het tv-beeld zichtbaar scherper. 

Ik heb een heel andere ervaring. De beeldkwaliteit van de TV+ Box ervaar ik echt als minder dan via de oude TV ontvangers. Sinds de TV+ Box aangesloten is op het multicast TV platform is de beeldkwaliteit van de gewone HD zenders gelijk maar door het nog ontbreken van de HD-"Glas" (HD+) zenders voor de glasvezelabonnee nog altijd minder. Ook is het pertinent onjuist dat de zenders in 4K aangeboden worden, dat is gewoon niet zo. Er zijn maar twee zenders in 4K kwaliteit en dat is niet anders dan op de oude TV ontvangers.

Helemaal mee eens. 

En dat het HDR instel gebeuren. 

De optie "automatisch HDR" is verdwenen op onze Android box. Het is nu of geen HDR, of altijd HDR. 

Echter dat is een onmogelijke keuze. Ik wil gewoon dat op ESPN UHD het HLG signaal goed wordt omgezet, verder zijn er geen HDR zenders, tja en de niet HDR altijd met de van oorsprong niet aanwezige HDR data info op de zender is geen optie.  

Denk dat ik de box maar terug stuur en mijn andere 2 4K boxen blijf kijken. 

wjb
Superuser
  • 74462 reacties
  • 5 februari 2023
Tv-fans schreef:

De optie "automatisch HDR" is verdwenen op onze Android box. Het is nu of geen HDR, of altijd HDR. 

Gelukkig komt die optie wel weer terug.

Forum|alt.badge.img

Vanaf wanneer kunnen bestaande klanten overstappen naar TV+?

tedel2000
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 5 februari 2023

Even een vraag, dolby vision staat op continue aan en dan geeft soms een onnatuurlijk beeld bij tv. Het zou net als de andere box op automatisch moeten staan. Zodat je wel en niet dolby vision hebt waar het echt bij hoort. En het zappen gaat langzamer dan bij de oude decoder.

wjb
Superuser
  • 74462 reacties
  • 5 februari 2023
Robert.Middel schreef:

Je bent i.v.m. de wijziging van de algemene voorwaarden sowieso contractvrij t/m 31 maart. Je kunt dus per direct overstappen naar TV+. Dat moet je dan wel via klantenservice regelen.

Je moet je je ook realiseren dat er geen weg terug is.

• 0 reacties
  • 5 februari 2023
wjb schreef:
Robert.Middel schreef:

Je bent i.v.m. de wijziging van de algemene voorwaarden sowieso contractvrij t/m 31 maart. Je kunt dus per direct overstappen naar TV+. Dat moet je dan wel via klantenservice regelen.

Je moet je je ook realiseren dat er geen weg terug is.

Of direct in de lokale KPN-winkel.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Wijsgeer
  • 12925 reacties
  • 5 februari 2023
Robert.Middel schreef:

Nu, via MIJNKPN of via 0800-0402 (gratis)

Als je contractvrij bent.

Zo te lezen van @wjb geld dat nu voor iedereen.😉

wjb
Superuser
  • 74462 reacties
  • 5 februari 2023
joop2011 schreef:
Robert.Middel schreef:

Via MijnKPN ... hoe dan?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Wijsgeer
  • 12925 reacties
  • 5 februari 2023

@wjb

Mijn excuus, had daar nog niet gekeken.

Maar ik ga er altijd vanuit dat je als bestaande klant alles via MIJNKPN kan regelen.

Als dat niet zo is, moet KPN dat snel in order maken. 😉

Ik heb net even gekeken.

En tot mijn verbazing zag ik inderdaad dat het niet via MIJNKPN kan.

Erg vreemd.

Daarna via de Website www.kpn.com en aangegeven dat ik al internet en tv heb en dan wordt je toch naar MIJNKPN verwezen.

Ik hoop snel iets van een moderater te mogen vernemen.

Zelf zit ik te denken aan mei, omdat dan HD+ erop zit.

Hopelijk gaan tegen die tijd de HD glas opnames ook mee.😉

P.S.

Wat krijg je eigenlijk allemaal?

wieleke
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • 56 reacties
  • 5 februari 2023
wjb schreef:
Liroy schreef:

Waarom alles interlaced trouwens? Wordt het zo aangeleverd vanuit Hilversum ofzo?

Dat is in heel Europa nog altijd de standaard.

Ik voorzie in de komende jaren geen significant hoger bitrates voor het online (unicast) TV platform dat door de apps, site en, in unicast mode, op de TV+ Box gebruikt wordt. Ook de concurrentie (NLZIET incluis) biedt nauwelijks hogere bitrates.

Je kunt kosten natuurlijk bagatelliseren maar als je je eens zou verdiepen in het verschil tussen multicast en unicast en tussen distributie over eigen netwerk of ook over netwerken van derden dan zal je daar waarschijnlijk toch anders over gaan denken.

In Duitsland is 720p standaard . En als je 1080p wil kijken bij KPN neem dan een Digitenne ontvanger

wjb
Superuser
  • 74462 reacties
  • 5 februari 2023
wieleke schreef:

En als je 1080p wil kijken bij KPN neem dan een Digitenne ontvanger

Maar ook voor Digitenne geldt dat de aanvoer 1080i is.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 166 reacties
  • 6 februari 2023

Nu twee dagen de nieuwe TV-box uitgeprobeerd. Bij nader inzien is de beeldkwaliteit toch minder dan met de 5202. Het valt mij op dat bijv. het NPO icoontje rechts bovenin het beeld niet scherp is, het flikkert een beetje. Ik gebruik een switch, heeft dit nog een negatief effect op de beeldkwaliteit (ondersteunt overigens IGMP snooping)?

V.w.b. de ondertiteling vallen mij twee dingen op. Ik heb de ondertiteling ingesteld op dat er geen balk achter de ondertiteling zichtbaar moet zijn. Het eerste wat mij opvalt is het feit dat als ik live TV ondertitelt, dan is er toch een zwarte wel transparante balk. Hoe kan dat? Bij het kijken naar een (volledig) opgenomen programma is de ondertiteling wel zoals deze is ingesteld.

Het tweede dat mij opvalt is dat bij het terugkijken van een programma dat nog loopt de ondertiteling kwalitatief heel slecht is, kleiner dan is ingesteld, achter de tekst een niet transparante zwarte balk en de ondertiteling verspringt, dat maakt het zeer onrustig.

Bij een programma dat al is geweest is de ondertiteling wel weer oké.

wjb
Superuser
  • 74462 reacties
  • 6 februari 2023

Heb je de TV+ Box in unicast of in multicast mode staan?

In unicast mode is de beeld-  en geluidskwaliteit gelijk aan die van de apps en site en die is inderdaad minder.  In multicast mode is de beeld- en geluidskwaliteit gelijk aan die van de andere TV ontvangers met dien verstande dat de HD-"Glas" zenders (nog) missen. Dat zal over twee à drie maanden verholpen zijn.

Het gebruik van een switch met IGMP snooping mag geen negatieve inbloed hebben op de beeldkwaliteit.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 166 reacties
  • 6 februari 2023

@wjb Waar vind ik deze instelling?

wjb
Superuser
  • 74462 reacties
  • 6 februari 2023

Instellingen - Informatie - helemaal naar beneden scrollen - Video mode.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 166 reacties
  • 6 februari 2023

@wjb Dankjewel voor je reactie. De TV-box stond overigens ingesteld op multicast.

wjb
Superuser
  • 74462 reacties
  • 6 februari 2023
TonM1965 schreef:

@wjb Dankjewel voor je reactie. De TV-box stond overigens ingesteld op multicast.

Dan zou de beeldkwaliteit gelijk moeten zijn aan die van de "gewone" zenders op de "oude" TV ontvangers.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 166 reacties
  • 6 februari 2023

@wjb Ik denk dat ik de beeldkwaliteit op deze box vergelijk met de glasvezelzenders. Ik begrijp dat die over een aantal maanden worden toegevoegd als HD+ zenders. Kan niet wachten😉

Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Netwerk
  • 2476 reacties
  • 6 februari 2023
Liroy schreef:
Nick83 schreef:
Liroy schreef:

Ik zie dit niet in de veelgestelde vragen terug, dus een vraag:
Ik wil echt absoluut geen KPN TV+ in m’n netwerk. Ik wil derhalve gewoon m’n VIP5202 behouden. Als ik overga naar de nieuwe propositie, ben ik dan verplicht om een KPN TV+ box af te nemen ...

Ja. De 5202 moet u terug sturen. 

Dank voor je snelle reactie. Ai! 😞 Als dat daadwerkelijk het geval is, dan zeg ik m’n TV-abonnement op en ga ik over op de diensten van de concurrentie. Dan meteen ook ondersteuning voor het TvOS-platform, wat ook een enorm voordeel is. :)

Echt jammer, vond het altijd wel handig alles op één plek! Maar dat apparaat komt echt m’n netwerk niet op, dus als je gedwongen wordt: jammer, maar dan moet ik helaas overstappen. Wel raar, want die box die ik nu heb staan is eigenlijk net nieuw. 😕 (1.5 jaar oud ofzo.) 

Zonde dat KPN dit doet, maar het zij zo. 

Ik snap dat “gedwongen worden” niet helemaal. je kan toch ook gewoon alles houden zoals je het had? Dat zal misschien een paar euro duurder zijn maar dan hoef je niks aan te passen en niks op je netwerk toe te laten.

PS: De huidige 5202 heb je ook al op je netwerk toegelaten hoor...

• 0 reacties
  • 6 februari 2023

Afgelopen week dagelijks af en toe stilstaand beeld, terwijl geluid doorloopt, zowel met bekabelde als draadloze aansluiting en bij live beeld en bij terugkijken. Even een kanaal hoger zappen en weer terug, dan is het weer goed.

Mijn vrouw begint zich er aan te ergeren. Ze wil de 5202 weer terug.

Bekend issue? Oplossing nabij?

wjb
Superuser
  • 74462 reacties
  • 6 februari 2023
JanD schreef:

Mijn vrouw begint zich er aan te ergeren. Ze wil de 5202 weer terug.

Zo zijn er denk ik wel meer spijtoptanten te vinden die achteraf toch spijt hebben zo snel ingestapt te zijn.

Ik hoop oprecht dat KPN veel haast maakt met het genezen van die kinderziektes want ik kan me heel goed voorstellen dat dergelijke storingen verrekte vervelend zijn en al helemaal in de wetenschap dat je geen last had gehad als je alles bij het oude gelaten had.

Ik snap ook oprecht niet waarom er geen weg terug is. Je zou toch als organisatie beter een overgangsfase kunnen introduceren waarbij de abonnee de keuze heeft tussen de oude en de nieuwe proposities. Ik denk dat je dan veel teleurstellingen zou kunnen voorkomen.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 86 reacties
  • 6 februari 2023
joop2011 schreef:
Robert.Middel schreef:

Als je contractvrij bent.

Zo te lezen van @wjb geld dat nu voor iedereen.😉

in de mijn kpn app kan je tevens naar de nieuwe abonnements vorm van kpn als je onderaan op de tab van aanbod gaat, komt dat als eerste naar voren.

In mijn kpn via de website is het zo als je ingelogt bent, dan je  dan naar de hoofdpagina gaat en dan je snelheid e.d. selecteert, dan krijg je tevens de nieuwe abo van kpn (wel op een wat omslachtige manier helaas).