Skip to main content

Ik heb een chromecast kabel voor televisie te kijken en gebruik hierbij de KPN iTV app.

Verbonden met wifi en bereik is prima.

Maar ik zit met het volgende probleem; namelijk erg slecht beeldkwaliteit.. gewoon bijna niet leesbaar (zie foto’s).. tevens loopt het beeld soms vast/staat stil. begrijp er helemaal niks van en wat ik ook doe, niks helpt!

Stekker chromecast/televisie eruit gehaald, app opnieuw gedownload en uit/ingelogd, chromecast gereset, andere apparaat bij tv weggehaald wat misschien kan storen.

 

De beeldkwaliteit is alleen slecht mbt de chromecast KPN. Met andere apps zoals Netflix of Videoland heb ik perfect beeld.

 

Wie kan mij helpen?!

 

 

Ik herken het beeld (helaas). De tv app op de LG OLED C3 (2023) werkt vaak vlekkeloos, alleen als ik voetbal wil kijken wordt het beeld veel minder. Wedstrijden van Oranje of zoals nu PSV - Lens lijken wel SD kwaliteit. 
 

Onvergelijkbaar met streams als Netflix of HBO Max waarbij ik in de hoogste kwaliteit zonder haperingen kan kijken. Ook een live programma als F1 TV Pro werkt zonder enige hapering. Bij F1 tv wel de aantekening dat het dan om AirPlay gaat naar de tv. Netflix en andere streamingdiensten zijn wel apps op de tv. Net als KPN. 


Precies! Heb via Netflix app snelheid getest op dit moment 21.29 uur geeft 58.1 Mbps

Chromecast via ethernet aangesloten.

PSV - Lens schakelt voortdurend tussen hd beeld en SD en veel slechter. Alle andere kanalen zijn geen probleem. Sherlock Holmes is bijv prima.

Hoop dat deze info helpt.


Hier ook op LG OLED C3 dramatisch slecht beeld op de IPTV app. App staat direct op de tv geïnstalleerd. Alle andere diensten werken prima.

Beeld is eigenlijk niet te “bekijken” momenteel. (Op geen enkele zender)

 


Hier ook slechte kwaliteit beeld met het casten van iPhone 14 Pro naar Chromecast. (Ook Psv-Lens :p)
 

Kpn Interactieve TV app versie: 7.5.8

snelheid netwerk: 170 Mbps

 

Toch jammer dat je genoeg betaald om dan zo’n kwaliteit beeld te hebben. 


Hier ook slechte kwaliteit bij het streamen naar een plug in chromecast vanuit de kpn app. Dit was nooit een probleem. Sinds een paar weken wel. Zit ook voetbal te kijken en stream met dezelfde telefoon als maanden geleden toen het wel goed ging. Ook mijn nieuwe telefoon, 1 week oud, geeft slechte kwaliteit. Kijk nu op de hoogste beeldkwaliteit in de kpn app en projecteer dat met mirrorcast op de tv. Dat is wel goed te doen. Maar waarom zo'n slechte kwaliteit rechtstreek uit de kpn app?!


Ik heb precies hetzelfde probleem. Nooit last gehad van slecht beeld en nu de laatste dagen steeds vaker. Nu is het constant. Cast ook van mijn telefoon naar de Chrome cast. Netflix en disney + werken prima en het beeld daarvan is gewoon haarscherp. Via samsung telefoon en iPhone telefoon geprobeerd maar bij allebei onzuiver. Dus ik ga er vanuit dat het aan kpn ligt en niet aan de chromecast. Graag een oplossing hiervoor. 


Helaas ervaar ik hetzelfde probleem. 

Via de app, kpn iTV, op de tv: beeldkwaliteit zeer slecht, blijft onscherp. Kan de stand Lens-PSV niet eens zien. Waardeloos.

Via de app op mijn telefoon: beeld loopt vast als ik voor een hoge kwaliteit kies. Kan dan ook niet streamen naar de tv met Google Chromecast omdat ‘ie dan nog steeds vastloopt. Heeft dus ook geen zin.

Via kpn.tv.com (webadres) op mijn laptop: beeld loopt continu vast. 

Ligt zeker te weten niet aan mijn tv (Samsung). Netflix, HBO, Videoland: werkt prima. 
Kijk nu dan ook PSV via Videoland. 
 

Maar: bizar dat dit niet verholpen wordt. 9 van de 10 voetbalwedstrijden kan ik niet in full HD zien doordat kpn iTV niet goed werkt!

 


Hier ook hetzelfde. 

Nieuwe chromecast gekocht omdat ik dacht dat het daar aan lag. Nou helaas niet dus. Alles perfect beeld met streamen behalve de kpn app. 

Hopelijk snel een oplossing. 


@Speculaes @Vinkstert @Wicked Pony @Roderik01 @William de Jong @Geuskruit @Gff7 Indien jullie je profielgegevens op dit forum nog niet ingevuld hebben, dan graag. Dan kijken we even mee.

Hier lijkt heel duidelijk méér aan de hand, maar dat kan wél net het extra zetje geven om te vinden wat er mis gaat zodat we het kunnen verhelpen. Misschien was er gisteren een extra incident, maar misschien gebeurt dit op andere momenten zoals jullie aangeven wel vaker maar valt het net minder op. Zoveel herkenning en berichten op één avond. Vul dus a.u.b. je profielgegevens in, dan checken we waarom het beeld slecht werd gisteravond.


TV Apps Team schreef:

Omdat we live TV aanbieden en zo dicht mogelijk op live willen zitten, kunnen we lastig nog een extra lokaal buffer van b.v. 20 seconden opbouwen.. die data is er simpelweg nog niet. Daarom is dat lastig te vergelijken met VOD diensten zoals Netflix en Youtube, die vaak 90 seconden lokaal bufferen.

@TV Apps Team, Toch zou het mijns inziens zeer gewenst zijn om een grotere buffer te hanteren.

Ik kijk echt veel liever met 30 seconden of zelfs een minuut vertraging en zonder haperingen in een hogere kwaliteit dan "echt" live maar dan met een lagere beeldkwaliteit.

Ik zie ook echt het probleem niet van 30 seconden of zelfs een minuutje vertraging. Alleen als je een voetbal wedstrijd zou kijken terwijl de buurman zeer luidruchtig reageert op doelpunten zou dat wellicht een probleempje kunnen zijn maar in de 99,9% van de tijd die dan nog overblijft is die vertaging mijns inziens volkomen irrelevant.

Waarom ook niet een simpele instelling "buffering aan/uit"?


Het is door gisteravond wel duidelijk dat er iets niet goed is, we zoeken nog steeds hard door.

Voor vanavond staat Feyenoord-Lazio op het programma, Champions League. Zoals het er nu voor staat, hebben we het niet opgelost voor die wedstrijd omdat de kink nog niet gevonden is, al hopen we natuurlijk dat het niet voorkomt voor jullie. Maar geschiedenis leert dat de kans best wel een groot kan zijn omdat hier een aantal erg behulpzame reacties kwamen die ons verder hielpen, zeker na invullen van de profielgegevens, toch een hulpvraag als het misgaat:

Voor alle KPN TV app gebruikers op een Chromecast of andere Android-TV/Google-TV, indien het vanavond tijdens de wedstrijd Feyenoord-Lazio weer verkeerd gaat en de kwaliteit weer zo slecht wordt, willen jullie dan je telefoon/tablet pakken en de wedstrijd vervolgens casten naar diezelfde Chromecast/Android-TV/Google/TV? We zijn dan erg benieuwd naar de ervaring via casten nadat het slecht is en bleef via de smarttv app, of dat het casten toch een stukje beter is vanavond  (specifieke aanpassing op casten voor alleen vanavond). 

Ook kan het zijn dat een enkeling een privé bericht krijgt met een verzoek voor individuelere testen. We hopen sneller achter de kink te komen op deze manier. 


TV Apps Team schreef:

Omdat we live TV aanbieden en zo dicht mogelijk op live willen zitten, kunnen we lastig nog een extra lokaal buffer van b.v. 20 seconden opbouwen.. die data is er simpelweg nog niet. Daarom is dat lastig te vergelijken met VOD diensten zoals Netflix en Youtube, die vaak 90 seconden lokaal bufferen.

@TV Apps Team, Toch zou het mijns inziens zeer gewenst zijn om een grotere buffer te hanteren.

Ik kijk echt veel liever met 30 seconden of zelfs een minuut vertraging en zonder haperingen in een hogere kwaliteit dan "echt" live maar dan met een lagere beeldkwaliteit.

Ik zie ook echt het probleem niet van 30 seconden of zelfs een minuutje vertraging. Alleen als je een voetbal wedstrijd zou kijken terwijl de buurman zeer luidruchtig reageert op doelpunten zou dat wellicht een probleempje kunnen zijn maar in de 99,9% van de tijd die dan nog overblijft is die vertaging mijns inziens volkomen irrelevant.

Waarom ook niet een simpele instelling "buffering aan/uit"?

Toch even een reactie, al is dat wellicht liever een apart topic waard om niet teveel ruis te krijgen op de storing van dit topic. Liefst ook niet reageren op dit bericht.

Er is nu iets anders aan de hand zien we. Een hoger lokaal buffer lost dit probleem niet op, zover is nu wel duidelijk. Dit is wel duidelijk een incident/issue (wat al langer gaande is).

Maar los van dit incident/issue : je suggesties zijn goed en natuurlijk ook al vaker intern besproken. Een Journaal van 20:00 dient niet om 20:01 of later te beginnen door lokale vertraging om issues tegen te gaan, dan krijg je echt veel gefronste wenkbrouwen. En een extra lokaal buffer hoeft ook helemaal niet als alles goed werkt. Dat doet het nu niet.

Kwaliteit heeft de grootste prio. Die mag vanuit onze visie uitsluitend (tijdelijk) naar beneden gaan als de bandbreedte ontoereikend is (door ADSL, downloads etc), of wifi instabiel; nooit omdat het te druk is op onze servers o.i.d.
Misschien is die suggestie nu ergens gewekt door het niet helemaal helder uit te leggen of lijkt dat zo door dit incident. Laat ik daar duidelijk over zijn! Alleen externe niet direct te beïnvloeden factoren mogen ervoor zorgen dat, ten gunste van de continuïteit, de kwaliteit tijdelijk minder wordt. Of via een bewuste instelling om data te besparen in de mobiele apps b.v. In alle andere gevallen: maximale bitrate beschikbaar tonen is the only way to go! 

Oftewel: we gaan dit oplossen zodat het weer werkt zoals jullie gewend waren: in de hoogste kwaliteit, op elk moment van de dag, ook met drukte. 


Ik zal vanavond eerst kijken met de KPN tv app op de LG tv. Mocht dat niet werken zal ik via m’n iPad en AirPlay het beeld naar de tv sturen!


De voorbeschouwing op het voetbal, nu op rtl7, loopt in ieder geval vloeiend met hoge kwaliteit beeld. Via de tv app. 


Mocht het misgaan en je merkt het, post dan ook even het tijdstip in absolute vorm. Dus inclusief 18:38 als voorbeeld. Want morgen staat je post alleen nog als ‘1 dag geleden’ zonder de minuut van plaatsen (helaas) en dan is het niet meer te zien hoe laat het exact was als je meldt: “zojuist ging het mis” (forumverbeterpunt).


Momenteel geen problemen! Beeld is haarscherp. Het is nu 19:16. 


Hele duel en voorbeschouwing nog geen problemen gehad. Was gisteren echt anders! 19:21


Bij mij is het ook vooral bij voetbalwedstrijden! Ik kijk overigens via de chromecast tv 4k. Dus het kastje met de witte afstandbediening. Via de Netflix app test haal ik een verbindingssnelheid van 147mbps dus snelheid is het probleem niet. Kijk ook met gemak 4 k content via Netflix. 


Vanavond was Feyenoord - Lazio heel stuk beter. Nog niet 100% en 1 keer, 28e minuut eerste helft, stond het beeld even, vervolgens ging het een paar seconden verder maar pixelend zoals gister, daarna weer redelijk constante beeldkwaliteit...Redelijk want ik zag dat de kwaliteit nog steeds beetje 'hikte' dus van HD kwaliteit tikkie terug en dan weer naar HD....maar de 'ondergrens' van de beeldkwaliteit lag stuk hoger dan gister. Ze zijn er mee bezig en lijken op het goede spoor!


Het klinkt bemoedigend zoals die wedstrijden te zien waren dus! Is dat het hele weekend beter gebleven, of bleven er meerdere momenten met een lagere kwaliteit?

 

Dus inclusief 18:38 als voorbeeld. Want morgen staat je post alleen nog als ‘1 dag geleden’ zonder de minuut van plaatsen (helaas) en dan is het niet meer te zien hoe laat het exact was als je meldt: “zojuist ging het mis” (forumverbeterpunt).

We hebben helaas niet de optie om de tijd anders weer te geven, maar het verbeterpunt heb ik neergelegd bij de beheerders van het platform (Gainsight).


Ik heb in het weekend geen verslechtering gezien.


Zijn we weer! Lazio Feyenoord: 21.09u liep het beeld even vast. 
 

Sowieso is het beeld van mindere kwaliteit en lijkt soms een lager aantal frames per seconde te hebben. 
 

Ik kijk via de TV app op een LG tv 


Hier ook weer af en toe glitches ..waren de aanpassingen tijdelijk? 


21.12u beeldkwaliteit naar dramatisch gezakt. 


Het is weer zover.

Kijk RTL5 Kees vd Spek, 21:13 beeldkwaliteit schiet alle kanten op. Dit op een LG OLED C3 met kpn iptv app. Alle andere diensten werken probleemloos.