Skip to main content

Als ik naar een 4k zender zap krijg ik haperend beeld en als ik weer naar een andere zender overschakel heb ik flets Alleen een restart verhelpt het probleem.

Ik heb een 4k pakket bij mijn abonnement 

mvg Hans

Het probleem ontstond voor het eerst  op zondag 30 juni 

Hoi @Hansw49, welkom op de community. Dat je dat alleen bij 4K zenders hebt is typisch. Welke internetsnelheid haal je? Hoe is de tv-ontvanger (welke heb je?) aangesloten op het modem? Is dat een directe bekabelde verbinding of is dat op een andere manier?

Wij zien niet wat jij ziet, wij weten alleen wat jij vertelt. Als je er meer over vertelt kunnen we met je meedenken. Als het makkelijker is om het telefonisch toe te lichten kan dat ook, we zijn bereikbaar op 0800-0402.


Beste , ik heb internet compact van Xs4all   en de Arris Vip 5202   met een vaste kabel  op het Fritz modem  verbonden  

Ik heb sinds twee weken KPN tv ontvangst  en ik heb  een prima beeld  tot afgelopen zondag ik naar een 4k  zender zapte  ( 694  ) het beeld haperde en ik kreeg een scherm met een melding dat ik moest overschakelen naar een andere zender om het te verhelpen

Dit heb ik gedaan maar kreeg toen een heel flets beeld op de andere zenders 

Na opnieuw opstarten was het beeld weer goed  

 

Mvg Hans


Beste , ik heb het 4k pakket van KPN     maar soms krijg ik storing als ik voor een 4k  zender kies  ( 691 tm 694 )

Nu is mijn Arris Vip 5202  op mijn Yamaha Rx -v6a  aangesloten op HDMI 1   ( die ondersteund 4k ) 

Maar als ik in de gebruiksaanwijzing  van de Yamaha kijk zie ik 3 keuzes voor de instelling  van 4  K  ( mode 1 , 2 of 3 ) 

Bij de modes staan:  8 bits , 10 bits en 12 bits  opties

 

Welke instelling ( aantal bits  ) moet ik nu kiezen voor de VIP 5202  Box 

 

Mvg Hans 


Kreeg je ook een foutmelding, een code, in beeld toen je die melding kreeg dat je naar een andere zender moest om het te verhelpen? Die foutcode geeft over het algemeen een goed beeld waarom je die melding krijgt. Die foutcode kan je dan opzoeken op foutcode.tv, en dan krijg je tips die je kun proberen.

Welke instellingen je voor de Yamaha nodig hebt durf ik niet te zeggen. Je zou als test kunnen kijken of dit ook gebeurt als je die niet aangesloten hebt.


Ik heb inmiddels een artikel gevonden waarin staat dat de tv uitzendingen en blu ray  films  8  bits zijn 

Dus dan moet ik voor mode 1 kiezen ( 8 bits )  in het menu van de Yamaha  receiver 

Wel vreemd dat er optie is voor automatische instelling  voor het aantal bits 

 

Mvg Hans 


Het is niet (erg) aan te raden om een tv ontvanger met hdmi op een versterker aan te sluiten.

Beter is direct op de TV. Dat werkt ook beter met de HDCP.

Dus:

TV ontvanger via hdmi op TV

Versterker met HDMI ARC met de TV

En, voor radio, optisch met de tv ontvanger.


Beste Peter, 

Bedankt voor je advies 

Ik moet wel zeggen dat ik voor de Arris box  een Satellietontvanger ( Rebox ) op de zelfde wijze  had aangesloten ( dus via de Av receiver ) en dat werkte prima 

De door jou aanbevolen aansluiting had ik tijdelijk zo uitgevoerd toen ik de Arris  binnen  kreeg .

Maar toen had ik iets vreemd  ; ik heb namelijk mijn  blu ray speler ook  op de receiver aangesloten en vanuit HMI out  ( van de receiver ) naar de TV  . Dit werkte goed  totdat ik de optische kabel op de Arris naar de receiver  had aangesloten . Ik kreeg geen beeld en geluid meer bij afspelen van een blu ray disk totdat ik de optische kabel uit de Arris verwijderde   Ik denk zelf dat de optische kabel ( op AV1  van de receiver aangesloten )  de HDMI output van de receiver naar de Hdmi Arc van de Tv verstoord .

Ik kan natuurlijk de Blu ray ook rechtstreeks aansluiten op de Tv  maar ik vindt het wel vreemd    


 Ik denk zelf dat de optische kabel ( op AV1  van de receiver aangesloten )  de HDMI output van de receiver naar de Hdmi Arc van de Tv verstoord .

Heel merkwaardig. Want die optische verbinding, het zegt het al, is helemaal niet elektrisch of een geleidend kabeltje. Dat kán gewoon niet storen. Heb ik hier nog nooit gehad.

Ik moet wel zeggen dat ik voor de Arris box  een Satellietontvanger ( Rebox ) op de zelfde wijze  had aangesloten ( dus via de Av receiver ) en dat werkte prima 

Ik denk dat die (nog) geen HDCP beveiliging had. Bij KPN staat die beveiliging erop omdat dat door diverse partijen vereist wordt voor doorgifte. Dat betekent dat het signaal (hdmi) alleen mag werken in combinatie met een aangesloten televisie. Met een versterker ertussen, die het signaal bewerkt, gaat het met de HDCP vaak mis.

Verder zal die Satellietontvanger nog geen 4k output gehad hebben, denk ik zo.


Ik moet wel opmerken dat ik een prachtig beeld heb zelfs mooier als de Satelliet ontvangst 

( Canal digitaal  bezuinigt door de zenders steeds dichter op elkaar te plaatsen ) 

In de handleiding van de Yamaha staat ook het volgende  :

 OPMERKING ( De HDMI 1-3 aansluitingen ondersteunen 8K-signalen op de HDMI-ingangsaansluitingen op het toestel. “8K Mode” wordt alleen toegepast op de HDMI 1-3-aansluitingen. ( Afhankelijk van het aangesloten apparaat of de aangesloten HDMI-kabels, wordt video mogelijk niet juist weergegeven. Selecteer in dit geval een ander formaat. ( Wanneer “8K Mode” wordt geselecteerd, moet u een Ultra High Speed HDMI-kabel of Ultra High Speed HDMI-kabel met Ethernet gebruiken. ( Wanneer “4K Mode 1” wordt geselecteerd, moet u een Premium High Speed HDMI-kabel of Premium High Speed-kabel met Ethernet gebruiken. 

Nu neem ik aan dat  door KPN  de   Premium High Speed-kabel met Ethernet  is geleverd . 

 


Op zich hoeft er door de hdmi van af de box geen internet. Via die ethernet verbinding. 


Ik denk dat die (nog) geen HDCP beveiliging had. Bij KPN staat die beveiliging erop omdat dat door diverse partijen vereist wordt voor doorgifte. Dat betekent dat het signaal (hdmi) alleen mag werken in combinatie met een aangesloten televisie. Met een versterker ertussen, die het signaal bewerkt, gaat het met de HDCP vaak mis.

 

Een AV-receiver moet HDCP ondersteunen, anders kan hij geen audio stream uit de Video/Audio-Streams extraheren. Bij HDMI passthough dupliceert de AV-receiver de HDMI-In en geeft onveranderd verder op HDMI-Out, bij de gedupliceerde Streams extraheert hij alleen de Audio-streams en geeft uit aan zijn speakers. Bij instelling HDMI-convert converteert hij de Ingang HDMI naar gewenste formaat, bv. 8k met zijn eigen HDCP sleutel en geef het uit bij HDMI uitgaan. 


Zodra ik naar een 4 k  zender zap ( 690 tm 694  )  krijg ik de volgende foutmelding na dat de zender een tijdje haperde      Foutcode Stb nmc  400     

 

Als ik de ontvanger weer opnieuw opstart heb ik goed beeld op de overige zenders .maar zodra ik weer naar de 4k zender zap loopt hij opnieuw vast 

 

Ik heb een vaste lan kabel van af het modem naar de ontvanger 

Mvg  

 


Heb je ook een laptop met een netwerkaansluiting? Het 4K signaal vraagt meer data dan het HD signaal. Als je een laptop hebt, kan je eens een speedtest doen nop die kabel waar de tv-ontvanger op is aangesloten?


Ik heb een PC die ook met een lan kabel op het fritzmodem is aangesloten

Ik heb internet xs4all. Compact

Als ik een speedtest doe hoe kan ik dan specifiek de snelheid naar de Arris zien.

Mvg Hans


Ik heb de speedtest uitgevoerd van Xs4all    :  Download  70.8  mbps   en upload 84,5  mbps  

Ik heb glasvezel 


Die snelheid moet wel genoeg zijn, mits die ook gehaald kan worden op de tv-ontvanger. Op het moment dat je probeert te kijken, worden er dan ook andere dingen op internet gedaan? Denk aan bijvoorbeeld iets downloaden? Andere gebruik kan invloed hebben op het signaal.

Als ik een speedtest doe hoe kan ik dan specifiek de snelheid naar de Arris zien.

Dat kan je zien als je die kabel van de Arris even aansluit op een computer, daarom vroeg ik of je een laptop had. Die kan je makkelijk aansluiten op die kabel.


Dan ga ik dat nog even testen ik heb nog een oude laptop ergens liggen

Nog even een andere vraag; Ik heb een google chromecast tv  4k op de tv aangesloten

Nu las ik dat deze ook in de Arris is ingebouwd 

Als ik nu als test een 4k zender stream kan dit dan via de Arris of moet dit via mijn Chrome cast

Mvg Hans 


De Arris VIP5202 heeft Geen Chromecast build-in. Dat heeft de nieuwste Sagemcom DIW7022, die TV+ wordt genoemd, wel.

De 4k streams werken uitsluitend via de ontvanger. Niet via streamen en ook niet via casten.


Ik heb weleens in het verleden via Youtube  een 4 k film naar de Tv gecast  en dat ging prima  

Dan zou je toch zeggen dat mijn internet verbinding  goed werkt 


Die 4k streams zijn wel anders dan die live stream bij kpn. Efficiënter gecodeerd want dat kan van te voren. En lagere Mbps, rond de 15. Bij kpn ongeveer 25.

De hdmi loopt nu via de versterker. Hoe werkt het als de hdmi direct in de televisie zit?


Beste Peter , dat ga ik even testen  Mvg Hans 


Reageer