Skip to main content

Aangezien er een behoorlijk groep Nederlands een Apple TV mediadecoder in huis hebben staan, omdat het naadloos samenwerkt met de iPhone en andere apparaten van Apple, het zou daarom ook een goede zet zijn vanuit KPN, om de KPN TV App begin 2024 ook te lanceren voor de eigenaren van Apple TV.

Nu wordt voornamelijk de KPN TV App beschikbaar gemaakt voor decoders (waaronder ook de KPN+ TV Ontvanger), smartphones en televisies , die werken op Android besturingssysteem met daarin de Google Play Store.
Oké, de KPN TV App is wel beschikbaar voor de iPhone en iPad van Apple, maar de Apple TV mediadecoder wordt gewoon over het hoofd gezien lijkt wel.

Met Black Friday zijn er weer veel Apple TV 4K mediadecoders over de toonbank gegaan, en bij Bol.com is het model met ethernet (128 GB geheugen) ook regelmatig uitverkocht.
Dus de groep van Apple TV gebruikers groeit nog steeds.

Weet 100% zeker dat KPN daar de (grote) Apple van enorm veel plezier mee doet!

 

 

@TvG2016 

 

Mee eens, de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) is natuurlijk het meest op de toekomst voorbereid.

Maar de Arris VIP 5202 kan ook met h.265 overweg.

 

Persoonlijk: Ik heb weinig of geen problemen met de DIW7022, wel een paar wensen.😉


KPN zal niet gaan vervangen om later weer te gaan vervangen. Het uiteindelijke doel is te stoppen met het oudere Linux platform en geheel op Android TV over te gaan.

Ik denk dat zo lang gewaardeerde klanten als @wjb blijven aangeven dat voor hun bepaalde zaken reden ertoe zijn dat zij niet naar TV+ willen overstappen een dergelijke decoderswap nog lang niet aan de orde is. Ook al is voor KPN overstappen naar HEVC toch echt veel voordelen heeft.


KPN zal niet gaan vervangen om later weer te gaan vervangen. Het uiteindelijke doel is te stoppen met het oudere Linux platform en geheel op Android TV over te gaan.

Ik denk dat zo lang gewaardeerde klanten als @wjb blijven aangeven dat voor hun bepaalde zaken reden ertoe zijn dat zij niet naar TV+ willen overstappen een dergelijke decoderswap nog lang niet aan de orde is. Ook al is voor KPN overstappen naar HEVC toch echt veel voordelen heeft.

 

Beetje vreemde reactie.

Vooral dat “gewaardeerde klanten” 

Ik ga hier verder maar niet op in.😣

 

En in een andere topic had ik gezien dat @PeterG had aangeven dat de voorraad arcadyan HMB 2260 en de voorraad van de Arris VIP 2952 op is en dat de Arris VIP 5202 als vervanger wordt geleverd aan mensen die een andere KPN tv ontvanger nodig hebben. (allemaal Linux)😉

 

En (nog steeds persoonlijk): op een paar wensen na, heb ik echt geen problemen met de DIW7022.


Ik denk dat KPN zeker meer dan gemiddeld waarde hecht aan het oordeel van klanten zoals @wjb. Daar is in mijn ogen niets vreemd aan.

Iets omruilen is anders dan een volledige decoderswap. KPN heeft blijkbaar nog een bepaalde voorraad 5202. En zolang je het Linux platform blijft ondersteunen ga je voor vervanging van 2260 en 2952 de 5202 leveren. Dat is dus iets anders dan dat iedereen met 2260 en 2952 een 5202 krijgt. En KPN dus kan gaan omschakelen naar HEVC.

Ik denk dat een lijst van tientallen bugs en wensen aangeeft dat er nog een aardige weg met de TV+ decoder afgelegd moet worden. Dit wil niet zeggen dat deze decoder slecht is (zeker niet het geval) maar wel dat Android TV een veel complexer platform voor een providerdecoder is dan Linux. Is ook niet gek want Android TV is gemaakt voor online mediaspelers.


Ik denk dat KPN zeker meer dan gemiddeld waarde hecht aan het oordeel van klanten zoals @wjb. Daar is in mijn ogen niets vreemd aan.

 

Alle klanten zijn belangrijk en gewaardeerd.

Niet specifiek 1.

Dat bedoelde ik.😉

Het noemen van welke klant dan ook, is niet netjes.

Maar ik begrijp het wel, jullie kennen elkaar.😉


Ik denk dat KPN zeker meer dan gemiddeld waarde hecht aan het oordeel van klanten zoals @wjb. Daar is in mijn ogen niets vreemd aan.

Het noemen van welke klant dan ook, is niet netjes.

Precies. Het suggereert dat indien je andere mening heb dan wjb, KPN ignoreert jouw inbreng, wat zeker niet waar is. Dan heb je wjb de is overgewaardeerd is en gemiddelde gebruikers de ondergewaardeerd zijn. Ik denk niet dat wjb en KPN blij zijn met deze expliciete benoeming.

 


KPN zou natuurlijk ook best h.264 en h.265 naast elkaar kunnen ondersteunen, zoals ze feitelijk nu ook al doet voor de zender LoveNature. Ik ben alleen bang dat het niet echt opportuun is dat KPN dat (op korte termijn) voor de andere zenders zal gaan doen, ondanks het feit dat er mijns inziens met h.265 (hevc) enorme besparingen te behalen zijn in de distributie van unicast uitzendingen. Er zal vast en zeker ook wel een prijskaartje hangen aan dubbele streams per zender maar als je beeldkwaliteit samen wilt laten gaan met een groeiende unicast distributie dan is het mijns inziens toch echt sterk te overwegen om de overstap naar h.265 te gaan maken, zelfs als daarbij h.264 nog ondersteund moet blijven worden voor de 2260 en 2952.


het feit dat er mijns inziens met h.265 (hevc) enorme besparingen te behalen zijn in de distributie van unicast uitzendingen. 

Enorme besparing zijn zeker niet, tot 50% zijn de bitrates lager bij vergelijkbare kwaliteit. Veel meer kan man besparen in distributie technieken. British Telecom en Bouygues Telecom verpakken meerdere uninicast streams in in multicast stream. BT Telecom is nog in test fase, maar Bouygues Telecom doet het al met hun Bbox Smart TV (30 unicast streams in 1 multicast) met besparing 90%

Deze nieuwe techniek vereist nieuwe TV decoder,  indien de techniek niet bij eindgebruikers maar in verdelerstations ingezet wordt, is de besparing ook ernorm.


British Telecom en Bouygues Telecom verpakken meerdere uninicast streams in in multicast stream.

Multicast streams zijn alleen mogelijk bij live televisie en niet bij uitgesteld kijken (terugkijken en opnames) immers bij multicast krijgen alle aangesloten apparaten op hetzelfde moment hetzelfde te zien.

Ik weet ook niet wat voor een bron jij geraadpleegd hebt maar ik vermoed dat je een artikel over Multicast-Assisted Unicast Delivery (MAUD) gelezen hebt.


Ik weet ook niet wat voor een bron jij geraadpleegd hebt maar ik vermoed dat je een artikel over Multicast-Assisted Unicast Delivery (MAUD) gelezen hebt.

Heb ik iet geschreven over gebruik voor uitgesteld kijken?

Hier aub de bron over Bouygues Telecom, van BT Telecom heeft je zelfs al gevonden

Bouygues Telecom, a global communications operator in France, has deployed Broadpeak’s nanoCDN™️ multicast ABR technology

Bouygues Telecom has started using Broadpeak®️ and its nanoCDN™️ Multicast-ABR technology, which reduces traffic by 90% compared to unicast content without compromising the quality of experience.

Building on this success, the technology will be offered for a total of 30 high-traffic channels by early 2024, including general and news channels, as well as sports and entertainment channels.

Already available to some Bouygues Telecom customers, Broadpeak’s multicast ABR solution will be gradually deployed to the entire Bbox Smart TV user base.

Als je de tekst lees, is toegepast voor 30 meest bekeken kanalen van Bouygues Telecom


British Telecom en Bouygues Telecom verpakken meerdere uninicast streams in in multicast stream.

Multicast streams zijn alleen mogelijk bij live televisie en niet bij uitgesteld kijken (terugkijken en opnames) immers bij multicast krijgen alle aangesloten apparaten op hetzelfde moment hetzelfde te zien.

Ik weet ook niet wat voor een bron jij geraadpleegd hebt maar ik vermoed dat je een artikel over Multicast-Assisted Unicast Delivery (MAUD) gelezen hebt.

 

Waarom heb je dan op de Arris VIP 2952 of 5202 wel de hoogst mogelijk stream bij opnames kijken en op de Sagemcom DIW7022 niet?


Ik denk dat KPN zeker meer dan gemiddeld waarde hecht aan het oordeel van klanten zoals @wjb. Daar is in mijn ogen niets vreemd aan.

Het noemen van welke klant dan ook, is niet netjes.

Precies. Het suggereert dat indien je andere mening heb dan wjb, KPN ignoreert jouw inbreng, wat zeker niet waar is. Dan heb je wjb de is overgewaardeerd is en gemiddelde gebruikers de ondergewaardeerd zijn. Ik denk niet dat wjb en KPN blij zijn met deze expliciete benoeming.

 

Begrijpelijk lezen in combinatie mer helder denken blijkt toch moeilijker te zijn dan dat ik dacht. Of ik verwoord mijn gedachte op een dusdanige manier dat het voor anderen moeilijk te begrijpen is wat er daadwerkelijk wordt bedoeld. Dat kan natuurlijk ook nog. Maar sinds een akkefietje over een featurelijst op dit forum is er een bepaalde sentiment onder bepaalde gebruikers op dit forum ontstaan.

 

Even inhoudelijk. Ik verwacht niet dat KPN gedeeltelijk zou overgaan naar HEVC. Ja alleen voor 4K en UHD zenders dan. Maar ik geloof niet echt in een scenario waarin bijvoorbeeld de tien eerste zenders in HEVC met onder de streep hogere ‘bandbreedte’ worden aangeboden. En de andere zenders in H.264. Dit kan alleen als iedereen een 4K decoder heeft. Em als dit het geval is en je wilt als provider naar HEVC dan ga je direct op alle zenders vol in. Wellicht gefaseerd omdat gelijke omzetting technisch waarschijnlijk een grotere klus is. Maar laten we reëel zijn. Het duurt nog wel even voordat dit moment is aangebroken.


@TvG2016

Goed en juist formuleren en schrijven is ook belangrijk.

En niet afschuiven, niet netjes, ben ik ook niet van jou gewent.

Maak je niet bezorgt, lezen kan ik en de anderen ook.

En als er meer dan 1 het anders opvat, dan ligt het helaas toch aan de schrijver.

 

En dat overgaan naar HEVC, H.265, is niet meer dan een idee (voorstel).

En KPN zou er toch goed aan doen om het eens te gaan onderzoeken.

 


Heb ik iet geschreven over gebruik voor uitgesteld kijken?

Nee, je hebt niets geschreven over uitgesteld kijken, maar toch is het even goed om te weten dat die Multicast-Assisted Unicast Delivery alleen mogelijk is bij live televisie kijken en niet bij uitgesteld kijken (terugkijken en opnames).

 

Het is ook logisch dat MAUD leidt tot een reductie van 90% immers de communicatie tussen de TV servers en een node vlak bij de ontvanger is nog steeds multicast, alleen het laatste stukje richting de ontvanger is unicast. Hoe dichter die node bij de ontvanger staat hoe hoger de besparing.

Feitelijk is deze techniek niet veel anders dan de “multicast-to-unicast” techniek die in wifi gebruikt wordt om multicast streams als unicast streams via wifi te kunnen distribueren. Iets wat KPN ook al in haar V12/V14 en “super”WiFi 2's ingebouwd heeft. 

 

Probleem is echter dat je hiervoor dus een apparaat nodig hebt die de multicast stream omzet naar een unicast stream. Een logische plek daarvoor is de router bij de abonnee thuis, maar weet dat er een vrije routerkeuze is en dat KPN dan ook zou moeten publiceren hoe die omzetting van multicast naar unicast door een eigen router verzorgd kan worden.

Daarnaast worden multicast streams niet over Internet verzonden maar op een apart vlan. Dat is niet alleen bij KPN zo maar ook bij British Telecom en Bouygues Telecom. Daarmee zijn die multicast streams in de praktijk dus alleen op het eigen netwerk beschikbaar en niet buitenshuis.


Waarom heb je dan op de Arris VIP 2952 of 5202 wel de hoogst mogelijk stream bij opnames kijken en op de Sagemcom DIW7022 niet?

Omdat het oude TV platform unicast distributie via het eigen netwerk (vlan 4) laat lopen en niet via Internet (vlan 6).


Waarom heb je dan op de Arris VIP 2952 of 5202 wel de hoogst mogelijk stream bij opnames kijken en op de Sagemcom DIW7022 niet?

Omdat het oude TV platform unicast distributie via het eigen netwerk (vlan 4) laat lopen en niet via Internet (vlan 6).

 

En waarom kan dat niet op de Sagemcom DIW7022?


@joop2011 

En jij dacht dart KPN dit niet onderzoekt?

En over je persoonlijke aanvallen: ga je gang. Iedereen mag een eigen mening hebben. Maar het laat het ware aard van het beestje zien. Plots heb ik een déjà-vu naar een jaar of vijf geleden. Weet je nog?

 

 


En over je persoonlijke aanvallen: ga je gang. Iedereen mag een eigen mening hebben. Maar het laat het ware aard van het beestje zien. Plots heb ik een déjà-vu naar een jaar of vijf geleden. Weet je nog?

 

Sorry, ik val je echt niet persoonlijk aan.

Mijn excuus als je het als een aanval opvat.

Het is absoluut niet persoonlijk.

 

Ik schreef alleen wat ik opmerkte.

Wat je ermee doet, is aan jouw.

 

En wat mij betreft, laat ik het hierbij.😉


En jij dacht dart KPN dit niet onderzoekt?

 

Het is maar een vraag. (geen aanval😉)

Ik zou graag willen weten hoever KPN hiermee is.

Want ik heb niet zoveel wensen, de DIW7022 is gewoon goed en stabiel.

Maar opnames kijken in de hoogst mogelijke kwaliteit vind ik heel erg belangrijk.

En natuurlijk meer zenders in de originele (of beste mogelijke) stream.


Waarom heb je dan op de Arris VIP 2952 of 5202 wel de hoogst mogelijk stream bij opnames kijken en op de Sagemcom DIW7022 niet?

Omdat het oude TV platform unicast distributie via het eigen netwerk (vlan 4) laat lopen en niet via Internet (vlan 6).

En waarom kan dat niet op de Sagemcom DIW7022?

Dat kan best en ik heb vanaf de bètatest fase met de TV+ Box ook geroepen dat KPN er mijns inziens verstandig aan zou doen unicast distributie ook gewoon via vlan 4 te laten lopen.

Maar misschien is het verstandig om weer terug te keren naar het onderwerp dat met dit topic aangekaart wordt.


Waarom heb je dan op de Arris VIP 2952 of 5202 wel de hoogst mogelijk stream bij opnames kijken en op de Sagemcom DIW7022 niet?

Omdat het oude TV platform unicast distributie via het eigen netwerk (vlan 4) laat lopen en niet via Internet (vlan 6).

En waarom kan dat niet op de Sagemcom DIW7022?

Dat kan best en ik heb vanaf de bètatest fase met de TV+ Box ook geroepen dat KPN er verstandig aan zou doen unicast distributie ook gewoon via vlan 4 te laten lopen.

Maar misschien is het verstandig om weer terug te keren naar het onderwerp dat met dit topic aangekaart wordt.

 

Dank je voor jouw reactie.

Verder helemaal met je eens.

Deze topic gaat over de KPN tv+ app op Apple tv. 


Laten we het over de Apple TV hebben, de rest maakt heel veel abonnees niks uit. Wat is de nu de status? Zijn jullie al verder na 7 maanden? 


Laten we het over de Apple TV hebben, de rest maakt heel veel abonnees niks uit. Wat is de nu de status? Zijn jullie al verder na 7 maanden? 

 

Zoals je ziet, helpen vooral klanten elkaar op een forum.

Zelf heb ik geen Apple, maar uiteraard hoop ik dat KPN de tv+ app snel op de Apple heeft en beschikbaar gaat stellen.😉


8 maanden wachten wij….


8 maanden wachten wij….

En dat zou maar zo nog veel langer kunnen worden. Dat is niet vervelend bedoeld maar vaak wel de realiteit, zelfs na een belofte van KPN dat het er zal gaan komen.

Ik wacht al ruim vijf jaar op de mogelijkheid om opnames van de HD-"Glas" zenders (kanaal 661 t/m 670) via de TV apps van KPN en de site terug te kunnen kijken en in te kunnen plannen. KPN heeft dat destijds ook beloofd maar ook dat is nog altijd niet gerealiseerd. Ik kan daardoor zo'n 95% van mijn opnames niet via de KPN TV apps en site terugkijken.


Reageer