Skip to main content

Aangezien er een behoorlijk groep Nederlands een Apple TV mediadecoder in huis hebben staan, omdat het naadloos samenwerkt met de iPhone en andere apparaten van Apple, het zou daarom ook een goede zet zijn vanuit KPN, om de KPN TV App begin 2024 ook te lanceren voor de eigenaren van Apple TV.

Nu wordt voornamelijk de KPN TV App beschikbaar gemaakt voor decoders (waaronder ook de KPN+ TV Ontvanger), smartphones en televisies , die werken op Android besturingssysteem met daarin de Google Play Store.
Oké, de KPN TV App is wel beschikbaar voor de iPhone en iPad van Apple, maar de Apple TV mediadecoder wordt gewoon over het hoofd gezien lijkt wel.

Met Black Friday zijn er weer veel Apple TV 4K mediadecoders over de toonbank gegaan, en bij Bol.com is het model met ethernet (128 GB geheugen) ook regelmatig uitverkocht.
Dus de groep van Apple TV gebruikers groeit nog steeds.

Weet 100% zeker dat KPN daar de (grote) Apple van enorm veel plezier mee doet!

 

 

Bertemans schreef:

Persoonlijk zou ik wel voelen voor een TV-only abonnement. Dus geen ontvangers meer maar app-only, via een Smart TV, Android device of de Apple TV. En is ook echt groen. Er hoeven geen tv-ontvangers te worden geproduceerd, de halve wereld worden overgevlogen en heen-en-weer te worden gestuurd.

Ik hoop echt dat je begrijpt dat unicast distributie ten koste gaat van de beeldkwaliteit of anders zal leiden tot een (aanzienlijke) stijging van de kosten voor de distributie van TV streams omdat dan de capaciteit van het netwerk en de servers behoorlijk uitgebreid zal moeten worden.

 

Dit verhaal heb ik al zo’n 888 keer gelezen. Ik pleit dus niet voor alleen app-only abonnementen, maar de mogelijkheid voor een app-only abonnement. Ik zeg dus niet dat iedereen zijn ontvanger moet inleveren. 

Ik denk ook dat het merendeel van de abonnees enorm gehecht is aan het ‘kastje’ en daarom geen interesse heeft in een app-only abonnement. En, als die app-only abonnementen zo’n enorme impact op het netwerk zouden hebben, zou je eigenlijk vraagtekens moeten zetten bij de kwaliteit van het netwerk en toekomst daarvan. Bij elke prijsstijging lees ik namelijk dat er ‘continu wordt gewerkt aan verbetering van het netwerk’, maar dat blijkt dus niet zo te zijn? 

Het gaat mij echt niet om het blokkeren van het ontwikkelen van een smart-TV App voor Apple TV maar realiseer je je wel dat er nog voor geen enkele andere mediabox een smart-TV app ontwikkeld is, ook niet voor de Nvidia Shield, Nokia 8000/8010 of Chromecast Google TV. 
 

Dus? Het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten. Of probeer je zeggen dat kpn een enorme achterstand in te lopen heeft?

 

Daarnaast zou ik graag willen waken voor het te makkelijk ophemelen van het gebruik van apps, wetende dat de geleverde beeldkwaliteit bij lineaire televisie echt achteruit zal gaan. 

Als iemand bewust kiest voor bijvoorbeeld een app-only abonnement en daarmee genoegen met een wat mindere beeldkwaliteit, dan is dat toch zijn eigen keuze en is dat toch niet jouw probleem?

Die weinige programma’s die ik lineair kijk, hoef ik echt niet in de allerbeste kwaliteit te zien.


Bertemans schreef:

Of probeer je zeggen dat kpn een flinke achterstand in te lopen heeft?

Nee, wat ik ermee aan wil geven is dat het er op lijkt dat KPN helemaal geen intentie heeft om een TV app voor mediaboxen te ontwikkelen. Ik heb het eerder in andere topics ook al gezegd maar het lijkt erop dat de focus bij KPN daarbij toch echt ligt op "kijken zonder kastje" en niet op "kijken met een ander kastje".

KPN heeft tot op heden alleen een smart-TV app ontwikkeld voor televisies, niet voor mediaboxen en, hoe vervelend ook, ik verwacht niet dat daar op korte termijn verandering in zal komen al laat ik me graag verrassen.


Bertemans schreef:

 

 

 Ik pleit dus niet voor alleen app-only abonnementen, maar de mogelijkheid voor een app-only abonnement.

 

@Berteman

Ik volg (als Apple-gebruiker) met interesse deze discussie. Maar ik vraag me eigenlijk wel af waarom je KPN-TV niet opzegt en daarvoor in de plaats dan de Canal Digitaal-app neemt voor 14,95 per maand. Geen idee of je van voetbal houdt, maar ESPN 1 t/m 4 is dan daarbij inbegrepen.   

Of kan die app ook niet via Apple TV? https://www.canaldigitaal.nl/tv-app/mobiel/


Noordzee schreef:

Of kan die app ook niet via Apple TV?

Het lijkt erop dat ook Canal Digitaal geen app voor de Apple TV heeft.


Ik kan het niet bevestigen want ik heb die constructie niet, maar ik lees wel dit op Sat4All: 

https://www.sat4all.com/forums/topic/374652-canal-digitaal-app-voor-apple-tv/#comment-2658644


De CanalDigitaal-App lijkt voor de Apple TV niet beschikbaar @Noordzee. Zo eens kijken in de Appstore.

Kan wel op de Smart TV in de woonkamer maar de televisie in de slaap- en logeerkamer zijn smart genoeg meer. Kan eventueel wel casten via AirPlay naar de Apple TV maar dat vind ik het net niet.

Ik overweeg NL-Ziet of misschien toch Odido. 


Ik kan het niet bevestigen want ik heb die constructie niet, maar ik lees wel dit op Sat4All: 

https://www.sat4all.com/forums/topic/374652-canal-digitaal-app-voor-apple-tv/#comment-2658644

Op de site van Canal Digitaal zelf wordt met geen woord gerept over de Apple TV.

 


Ik weet het verder ook niet. Die forumleden van Sat4All zullen het toch ook niet zomaar schrijven? Maar goed, het was maar een idee.  


https://www.totaaltv.nl/nieuws/canal-digitaal-nu-ook-via-apple-tv-mediaspeler/


Toch trek ik al die berichten in twijfel want Canal Digitaal rept met geen woord over een app voor de Apple TV en als er één partij zou zijn die dat dan juist wel zou moeten verkodigen dan zijn zij het wel.


Toch trek ik al die berichten in twijfel want Canal Digitaal rept met geen woord over een app voor de Apple TV en als er één partij zou zijn die dat dan juist wel zou moeten verkodigen dan zijn zij het wel.

Hoi @wjb 

Canal Digitaal TV app, is gewoon beschikbaar voor Apple TV.
Hierbij het bewijs: Canal Digitaal TV via Apple TV

Klik daarvoor op het op het onderstreepte App Store van Apple op de homepage van Canal Digitaal.
Daarnaast heb ik hem eveneens gevonden in de Apps Store op mijn eigen Apple TV (4K).

Oké, het is even zoeken, maar dan kun je het gewoon vinden.


 

Hoi @Noordzee 

Goed speurwerk van je, want ook op TV Totaal is daar nog aandacht aan gegeven.
Al is dat artikel al bijna twee jaar oud, het is nog steeds actueel.

Alleen de Apple TV bij het artikel is neergezet, is het model uit 2017.


De volgende Nederlandse providers hebben inmiddels al een TV app voor Apple TV:

  • Canal Digitaal TV
  • NLZiet (Ontwikkeld door NPO, RTL en Talpa network)
  • Odido (Vanaf de Apple 4K modellen)
  • Ziggo (Ziggo GO voor Apple TV)
  • Caiway (Provider in o.a. Zuid-Holland)
  • TV-2GO (Kleine providers zoals SKP en KabelTex)

Dus de twee grootste concurrenten van KPN, bieden hun TV app ook al aan voor Apple TV gebruikers, dus het zou meer dan logisch zijn dat KPN er binnenkort ook mee gaat komen.
 

Zou één van de moderators even willen reageren op mijn topic.
Bijvoorbeeld  @Paul_ , @Erik_  of @Jeroen_dB 

Ben namelijk erg benieuwd of het ontwikkelingsteam TV of team TV, inmiddels al bezig zijn met het ontwikkelen van een KPN TV app voor Apple TV? of dat daar al een planning voor is in 2024?
Graag even een reactie, en een mogelijke update!


Bertemans schreef:

 

 

 Ik pleit dus niet voor alleen app-only abonnementen, maar de mogelijkheid voor een app-only abonnement.

 

@Berteman

Ik volg (als Apple-gebruiker) met interesse deze discussie. Maar ik vraag me eigenlijk wel af waarom je KPN-TV niet opzegt en daarvoor in de plaats dan de Canal Digitaal-app neemt voor 14,95 per maand. Geen idee of je van voetbal houdt, maar ESPN 1 t/m 4 is dan daarbij inbegrepen.   

Of kan die app ook niet via Apple TV? https://www.canaldigitaal.nl/tv-app/mobiel/

 

Hoi @Noordzee

Ik heb zelf NLZiet op mijn Apple TV, en die kost minder per maand dan die van Canaal Digitaal TV app.

  • NLZiet standaard kost 8,95,- per maand (40 zenders)
  • NLZiet Extra kost 10,95,- per maand (je krijgt dan 10 extra zenders erbij)
  • Canal Digitaal App 14,95,- per maand (met wel iets meer zenders, dat Bomvol heet)

 


Het lijkt erop dat Canal Digitaal vergeten is, de website aan te passen. 

De Canal Digitaal-app staat in de Appstore van de Apple TV:

Waarschijnlijk is de mobiele app aangepast voor de Apple TV en is ook vergeten, in live tv kijken op je mobiel, mobiel te wijzigen in Apple TV. 
 

De abonnees van de kleine, lokale provider SKP uit de buurgemeente Pijnacker-Nootdorp, kunnen via de app van TV-2GO kijken. 
 

Misschien een idee voor KPN. Hoeft het wiel niet meer uitgevonden te worden 😉


Hoi @Berteman 

Klopt, ik had hem ook al gevonden in de App Store van Apple TV.
En wat je zegt, het staat wonderlijk nog niet vermeld op de website van Canal Digitaal.

En bedankt voor het delen van nog 2 providers die Apple TV ondersteunen!
Ik heb ze toegevoegd aan het rijtje providers in mijn bericht van hier boven.

Zo wordt het steeds duidelijker, dat een aantal Nederlandse providers (van klein tot groot), hun TV app beschikbaar hebben gesteld voor gebruikers van Apple TV 4K.

Nu KPN nog!


Je bent Delta nog vergeten @Michel.uit.Arnhem en SKV via TV-2GO. 


Bertemans schreef:

 

 

 Ik pleit dus niet voor alleen app-only abonnementen, maar de mogelijkheid voor een app-only abonnement.

 

@Berteman

Ik volg (als Apple-gebruiker) met interesse deze discussie. Maar ik vraag me eigenlijk wel af waarom je KPN-TV niet opzegt en daarvoor in de plaats dan de Canal Digitaal-app neemt voor 14,95 per maand. Geen idee of je van voetbal houdt, maar ESPN 1 t/m 4 is dan daarbij inbegrepen.   

Of kan die app ook niet via Apple TV? https://www.canaldigitaal.nl/tv-app/mobiel/

 

Hoi @Noordzee

Ik heb zelf NLZiet op mijn Apple TV, en die kost minder per maand dan die van Canaal Digitaal TV app.

  • NLZiet standaard kost 8,95,- per maand (40 zenders)
  • NLZiet Extra kost 10,95,- per maand (je krijgt dan 10 extra zenders erbij)
  • Canal Digitaal App 14,95,- per maand (met wel iets meer zenders, dat Bomvol heet)

 

Canal Digitaal is wel wat duurder, maar heeft veel meer zenders. Bv ook Filmbox en vier ESPN-zenders. 

En ik las in een ander topic dat @Berteman graag naar Filmbox wilde kijken. 


Je bent Delta nog vergeten @Michel.uit.Arnhem en SKV via TV-2GO. 

Hoi @Berteman 

Delta en Caiway zijn één en hetzelfde bedrijf, maar behouden nog gewoon hun eigen naam.
Delta kan ik helaas niet meer toevoegen aan de lijst, omdat de optie bewerken niet meer wordt weergegeven bij dat bericht.

Kabeltex (provider voor Kop van Noord-Holland en Texel) gebruikt sinds kort ook TV-2GO als televisie app voor hun abonnees, dus vandaar dat ik die ook heb vermeld in de lijst.


Bertemans schreef:

 

 

 Ik pleit dus niet voor alleen app-only abonnementen, maar de mogelijkheid voor een app-only abonnement.

 

@Berteman

Ik volg (als Apple-gebruiker) met interesse deze discussie. Maar ik vraag me eigenlijk wel af waarom je KPN-TV niet opzegt en daarvoor in de plaats dan de Canal Digitaal-app neemt voor 14,95 per maand. Geen idee of je van voetbal houdt, maar ESPN 1 t/m 4 is dan daarbij inbegrepen.   

Of kan die app ook niet via Apple TV? https://www.canaldigitaal.nl/tv-app/mobiel/

 

Hoi @Noordzee

Ik heb zelf NLZiet op mijn Apple TV, en die kost minder per maand dan die van Canaal Digitaal TV app.

  • NLZiet standaard kost 8,95,- per maand (40 zenders)
  • NLZiet Extra kost 10,95,- per maand (je krijgt dan 10 extra zenders erbij)
  • Canal Digitaal App 14,95,- per maand (met wel iets meer zenders, dat Bomvol heet)

 

Canal Digitaal is wel wat duurder, maar heeft veel meer zenders. Bv ook Filmbox en vier ESPN-zenders. 

En ik las in een ander topic dat @Berteman graag naar Filmbox wilde kijken. 

 

Hoi @Noordzee 

Als je veel van sport ⚽️ houdt en daarnaast ook graag naar films 🎞️ kijkt, is Canal Digitaal TV uiteraard de beste keus.
Je betaald wel iets meer per maand, maar kunt dan wel kijken naar de diverse sportuitzendingen via ESPN, en een goede film op Filmbox.


Hoi @Berteman 

In één van jouw berichten binnen deze topic, schreef je het volgende:
 

De Apple TV aanbieden als een premium product, net zoals de Fritz! is wellicht aan aardige aanvulling en een mooi verdienmodel voor kpn. Persoonlijk zou ik wel voelen voor een TV-only abonnement. Dus geen ontvangers meer maar app-only, via een Smart TV, Android device of de Apple TV. En is ook echt groen. Er hoeven geen tv-ontvangers te worden geproduceerd, de halve wereld worden overgevlogen en heen-en-weer te worden gestuurd.

 

Daarop inhakend, zou dit op zich geen slecht idee zijn.
Het werkt in feite hetzelfde als de TV apps van NLZiet en Canal Digitaal TV, die ook een TV-only abonnement leveren.

In dat licht hoeft de huidige KPN+ TV ontvanger gewoon blijven, zonder verdere veranderingen.
De KPN TV-only app, zou dan voor alle besturingssystemen beschikbaar moet zijn, net zoals bij NLZiet en Canal Digitaal TV.

Voor deze TV-Only app betaal je dan ook bij KPN voor het TV-only abonnement, zodat je met je KPN ID of een andere manier van inloggen hier gebruik van kan maken.
En wat je zegt, het is ook nog eens groen en duurzaam waar KPN ook voor staat.


Michel.uit.Arnhem schreef:

En wat je zegt, het is ook nog eens groen en duurzaam waar KPN ook voor staat.

Als er dan geen apart kastje gebruikt zou hoeven worden dan zou het wellicht groener en duurzamer kunnen zijn maar als je voor die app toch een ander kastje nodig hebt (de Apple TV), dan is dat al niet meer het geval. Daarbij komt dat er bij de unicast distributie van TV streams veel meer data verstuurd moet worden en dat vergt veel meer netwerkcapaciteit en rekenkracht wat dan uiteraard weer zal leiden tot grotere elektriciteit slurpende server-farms. Het is mijns inziens belangrijk om even iets verder te kijken en om ook even afstand te nemen van de eigen wensgedachte bij het doen van zulke uitspraken.


Michel.uit.Arnhem schreef:

En wat je zegt, het is ook nog eens groen en duurzaam waar KPN ook voor staat.

Als er dan geen apart kastje gebruikt zou hoeven worden dan zou het wellicht groener en duurzamer kunnen zijn maar als je voor die app toch een ander kastje nodig hebt (de Apple TV), dan is dat al niet meer het geval.
 

Het merendeel van de abonnees die gebruik zou gaan maken van de app voor de Apple TV, hébben die vrijwel zeker al in huis. Het is dus allerminst duurzaam om er een extra kastje naast te zetten om alleen tv kijken. Of verwacht je dat alléén de kpn app voor een run op de Apple TV gaat zorgen?

Daarbij komt dat er bij de unicast distributie van TV streams veel meer data verstuurd moet worden en dat vergt veel meer netwerkcapaciteit en rekenkracht wat dan uiteraard weer zal leiden tot grotere elektriciteit slurpende server-farms.

Kennelijk verwacht (of vrees) je nogal veel van de kpn app op de Apple TV. Ik denk dat het merendeel erg gehecht is aan de tv ontvanger.

Het is mijns inziens belangrijk om even iets verder te kijken en om ook even afstand te nemen van de eigen wensgedachte bij het doen van zulke uitspraken.

Inderdaad. Relativeren is altijd goed.


Michel.uit.Arnhem schreef:

En wat je zegt, het is ook nog eens groen en duurzaam waar KPN ook voor staat.

Als er dan geen apart kastje gebruikt zou hoeven worden dan zou het wellicht groener en duurzamer kunnen zijn maar als je voor die app toch een ander kastje nodig hebt (de Apple TV), dan is dat al niet meer het geval. Daarbij komt dat er bij de unicast distributie van TV streams veel meer data verstuurd moet worden en dat vergt veel meer netwerkcapaciteit en rekenkracht wat dan uiteraard weer zal leiden tot grotere elektriciteit slurpende server-farms. Het is mijns inziens belangrijk om even iets verder te kijken en om ook even afstand te nemen van de eigen wensgedachte bij het doen van zulke uitspraken.

 

Hoi @wjb 

Het gaat erbij mij om, dat je geen dubbele mediakastjes onder of bij je televisie hebt staan.
Want om televisie te kijken heb je in principe het KPN TV+ ontvanger nodig (of een smart-televisie wat jij vaak hebt benoemd), maar de Apple fan heeft daarnaast ook nog een Apple TV 4K er naast staan.
Als je dit terug zou kunnen brengen naar één mediabox, dan bespaar je op stroomverbruik (zeker in deze tijd) en hoeft KPN ook minder KPN TV+ ontvangers uit te lenen, wat ook weer bespaard op verzendkosten en productie kosten.

En wat je allemaal verteld over netwerkcapaciteit en TV streams zal allemaal wel, maar deze Nederlandse providers hebben hem al (een tijdje) voor Apple TV 4K:
 

  • Canal Digitaal TV
  • NLZiet (Ontwikkeld door NPO, RTL en Talpa network)
  • Odido (Vanaf de Apple 4K modellen)
  • Ziggo (Ziggo GO voor Apple TV)
  • Caiway (Provider in o.a. Zuid-Holland)
  • TV-2GO (Kleine providers zoals SKP en KabelTex)
  • Delta

En daar hoor je niets over unicast distributie, netwerkcapaciteit of TV streams die veel data zouden slurpen.
Deze bieden hun TV app gewoon aan, voor hun abonnees die liever alles willen bekijken op het Apple TV 4K, dat is een stukje extra service verlenen aan elke betalende klant, dus óók aan de Apple fan.

Ik kijk zeer zeker verder, dan mijn eigen wensen.
Ik doe het absoluut niet alleen voor mezelf, maar voor alle KPN klanten die graag ook zien dat er een TV app komt voor Apple TV 4K, en liever de KPN TV+ ontvanger niet willen gebruiken.

Ik heb steeds meer het vermoeden dat je iets tegen Apple hebt, en het de Apple fan daarom ook niet echt wilt gunnen, dat KPN ook voor deze groep de KPN TV app gaat leveren, maar ik kan het volkomen mis hebben natuurlijk.

Relativeren is altijd goed en verstandig, daarin ben ik het ook zeker met je eens, en dat doe ik ook.

 


Michel.uit.Arnhem schreef:

En daar hoor je niets over unicast distributie, netwerkcapaciteit of TV streams die veel data zouden slurpen.

En stuk voor stuk leveren ze, net als het online TV platform van KPN, TV streams met een beduidend lagere bitrate en de reden daarvoor ... juist ... distributiekosten!

Dat jullie genoegen willen nemen met een lagere beeldkwaliteit vind ik prima, maar ik pas daarvoor.

 

Michel.uit.Arnhem schreef:

Ik doe het absoluut niet alleen voor mezelf, maar voor alle KPN klanten die graag ook zien dat er een TV app komt voor Apple TV 4K, en liever de KPN TV+ ontvanger niet willen gebruiken.

Ik denk alleen dat dat er in absolute zin maar heel weinig zijn.


Reageer