Skip to main content

Aangezien er een behoorlijk groep Nederlands een Apple TV mediadecoder in huis hebben staan, omdat het naadloos samenwerkt met de iPhone en andere apparaten van Apple, het zou daarom ook een goede zet zijn vanuit KPN, om de KPN TV App begin 2024 ook te lanceren voor de eigenaren van Apple TV.

Nu wordt voornamelijk de KPN TV App beschikbaar gemaakt voor decoders (waaronder ook de KPN+ TV Ontvanger), smartphones en televisies , die werken op Android besturingssysteem met daarin de Google Play Store.
Oké, de KPN TV App is wel beschikbaar voor de iPhone en iPad van Apple, maar de Apple TV mediadecoder wordt gewoon over het hoofd gezien lijkt wel.

Met Black Friday zijn er weer veel Apple TV 4K mediadecoders over de toonbank gegaan, en bij Bol.com is het model met ethernet (128 GB geheugen) ook regelmatig uitverkocht.
Dus de groep van Apple TV gebruikers groeit nog steeds.

Weet 100% zeker dat KPN daar de (grote) Apple van enorm veel plezier mee doet!

 

 

Michel.uit.Arnhem schreef:

En daar hoor je niets over unicast distributie, netwerkcapaciteit of TV streams die veel data zouden slurpen.

En stuk voor stuk leveren ze, net als het online TV platform van KPN, TV streams met een beduidend lagere bitrate en de reden daarvoor ... juist ... distributiekosten!

Dat jullie genoegen willen nemen met een lagere beeldkwaliteit vind ik prima, maar ik pas daarvoor.

Er is ook niemand die je daartoe verplicht. En het is toch ook niet jou probleem als iemand anders daar wel genoegen mee neemt?

 

Michel.uit.Arnhem schreef:

Ik doe het absoluut niet alleen voor mezelf, maar voor alle KPN klanten die graag ook zien dat er een TV app komt voor Apple TV 4K, en liever de KPN TV+ ontvanger niet willen gebruiken.

Ik denk alleen dat dat er in absolute zin maar heel weinig zijn.

Als het er in absolute zin maar heel weinig zijn, ontkracht je zelf ook je eindeloos voortdurende gedram over de rampzalige gevolgen voor de netwerkcapaciteit, rekenkracht en grotere elektriciteit slurpende server-farms die een app voor de Apple TV zou hebben. 

 


Als het er in absolute zin maar heel weinig zijn, ontkracht je zelf ook je eindeloos vortdurende gedram over de rampzalige gevolgen voor de netwerkcapaciteit, rekenkracht en grotere elektriciteit slurpende server-farms die een app voor de Apple TV zou hebben. 

Ik heb ook nooit gezegd dat een app voor de Apple TV enorme gevolgen zou hebben voor de benodigde netwerkcapaciteit en server-farms, ik heb gezegd dat unicast distributie van TV streams als gevolg heeft dat er een significant hogere netwerkcapaciteit benodigd zal zijn met de bijbehorende uitbreiding van de server-farms. Reken voor de grap maar eens uit hoeveel data vanuit die server-farms verzonden moet worden als 50.000 abonnees via unicast naar NPO 1 kijken met een bitrate van 14,2Mbps en vergelijk dat eens met de hoeveelheid data die bij multicast distributie verzonden moet worden vanuit die server-farms. En dan hebben we het nog maar over 50.000 abonnees.

Als je die berekening gedaan hebt dan begrijp je ook waarom er zo geknepen moet worden in de bitrates en daarmee in de beeldkwaliteit.

En of unicast distributie groen en duurzaam is?

Bron

Weten jullie dat zo'n 80% van al het Internetverkeer verkeer van streamingdiensten betreft?

Ik neem aan dat jullie ook weten dat het online TV platform van KPN regelmatig problemen ondervindt bij sportevenementen waar veel op mobiele apparaten naar gekeken wordt. De reactie is de introductie van variabele bitrates zodat deze in dergelijke situaties nog verder teruggeschroefd kan worden. Is dat echt waar we naartoe zouden moeten willen?

Ik zie voor KPN dus ook het nut niet om te komen met een app voor een mediabox en dat zal mijns inziens waarschijnlijk ook de reden zijn dat KPN geen app voor mediaboxen ontwikkeld heeft.

Daar komt bij dat de smart-TV app voor televisies al zorgt voor een dekking van bijna 100%.


….eindeloos voortdurende gedram over de rampzalige gevolgen voor de netwerkcapaciteit, rekenkracht en grotere elektriciteit slurpende server-farms die een app voor de Apple TV zou hebben. 

Hmm, Ik zou objectieve, gefundeerde, technische redenen waarom het misschien geen goed idee is, óf niet in het belang van KPN is, om te voorzien in een app voor Apple TV, geen gedram willen noemen. Dat komt nogal afkeurend/verwijtend over.
 


Michel.uit.Arnhem schreef:

wjb schreef:

 

In het rood gemarkeerde gedeelte, staat wel duidelijk dat het kijken van films en series een excellente beeldkwaliteit heeft op de Apple TV 4K, plus een zeer overzichtelijke interface.

Grappig dat je iets heel anders leest dan dat ik daar lees. Ik lees juist dat je met de 4K-versie van de Chromecast wel excellente beeldkwaliteit en een prima interface krijgt maar voor een flink lagere prijs.


Mijn Topic heeft wel een goede discussie op gang gebracht, en dat is goed en ook mooi op te zien.
Want een goede discussie is altijd goed, en zo zie je ook de verschillende redenen van andere.

Toch blijf voor mij de rode draad in dit verhaal (en vraag), dat KPN de Apple fan niet mag vergeten, en dat er ook gewoon een Apple TV app dient te komen, zodat er geen groep meer wordt uitgesloten.

NLZIET waar ik momenteel gebruik van maakt, heeft een zeer goede beeldkwaliteit en is te vergelijken met die via de KPN TV+ ontvanger die ik hiervoor in gebruik had.
Ik zie geen verschil tussen beide TV diensten, en volgens mijn Fritz!Box 5590 Fiber waarin ik alles kan zien en meten, worden de streams op NLZIET (bij Full HD) met een bitsnelheid van rond de 12 Mbit/s doorgeven aan de abonnee, wat dus maar fractie lager is als bij de eerste 10 zenders op de KPN TV+ ontvanger in Multicast.

Hoe de beeldkwaliteit bij de overige TV apps voor Apple TV 4K is, kan ik niet over oordelen, simpelweg omdat ik die nog nooit heb gebruikt.

En als die technische onderbouwingen van @wjb een probleem waren geweest, dan zouden er ook veel minder TV apps voor de Apple TV 4K en Smart-televisies zijn geweest.

Niemand wordt verplicht om een TV app te gebruiken op zijn of haar Smart-Televisie, Android mediaboxen en Apple TV 4K, laten we het daar over eens zijn met elkaar.

Maar dat is nog steeds geen reden, om een goed functionerende KPN TV app voor Apple TV 4K op de markt te brengen.

 


Mijn Topic heeft wel een goede discussie op gang gebracht, en dat is goed en ook mooi op te zien.
Want een goede discussie is altijd goed, en zo zie je ook de verschillende redenen van andere.

Toch blijf voor mij de rode draad in dit verhaal (en vraag), dat KPN de Apple fan niet mag vergeten, en dat er ook gewoon een Apple TV app dient te komen, zodat er geen groep meer wordt uitgesloten.

NLZIET waar ik momenteel gebruik van maakt, heeft een zeer goede beeldkwaliteit en is te vergelijken met die via de KPN TV+ ontvanger die ik hiervoor in gebruik had.
Ik zie geen verschil tussen beide TV diensten, en volgens mijn Fritz!Box 5590 Fiber waarin ik alles kan zien en meten, worden de streams op NLZIET (bij Full HD) met een bitsnelheid van rond de 12 Mbit/s doorgeven aan de abonnee, wat dus maar fractie lager is als bij de eerste 10 zenders op de KPN TV+ ontvanger in Multicast.

Hoe de beeldkwaliteit bij de overige TV apps voor Apple TV 4K is, kan ik niet over oordelen, simpelweg omdat ik die nog nooit heb gebruikt.

En als die technische onderbouwingen van @wjb een probleem waren geweest, dan zouden er ook veel minder TV apps voor de Apple TV 4K en Smart-televisies zijn geweest.

Niemand wordt verplicht om een TV app te gebruiken op zijn of haar Smart-Televisie, Android mediaboxen en Apple TV 4K, laten we het daar over eens zijn met elkaar.

Maar dat is nog steeds geen reden, om een goed functionerende KPN TV app voor Apple TV 4K op de markt te brengen.

 

AMEN


Michel.uit.Arnhem schreef:

wjb schreef:

 

In het rood gemarkeerde gedeelte, staat wel duidelijk dat het kijken van films en series een excellente beeldkwaliteit heeft op de Apple TV 4K, plus een zeer overzichtelijke interface.

Grappig dat je iets heel anders leest dan dat ik daar lees. Ik lees juist dat je met de 4K-versie van de Chromecast wel excellente beeldkwaliteit en een prima interface krijgt maar voor een flink lagere prijs.

 

Hoi @wjb 

Je kunt het inderdaad op verschillende manieren lezen en interpreteren, maar ik zie nu wel dat er met 4K de de Google Chromecast 4K bedoeld wordt, en niet de Apple TV 4K.
Voor de overige diensten, is de Apple TV 4K weer beter.

Bedankt voor je aanvulling hiervoor.
 


Michel.uit.Arnhem schreef:

En als die technische onderbouwingen van @wjb een probleem waren geweest, dan zouden er ook veel minder TV apps voor de Apple TV 4K en Smart-televisies zijn geweest.

Maar daar gaat het toch niet om, het gaat er om dat al die apps voor lineaire televisie stuk voor stuk lagere bitrates laten zien en daarmee dus een lagere beeldkwaliteit leveren. Je kunt en mag lineaire televisie ook niet vergelijken met de films en series van streaming diensten waarbij betere compressietechnieken en gedistribueerde opslag eenvoudiger gerealiseerd kunnen worden.

Weet ook dat nog altijd zo'n 50% van de tijd live televisie gekeken wordt en door daar multicast distributie te hanteren wordt er veel, heel veel, bespaard op de hoeveelheid data die over het netwerk moet.

Bron

 

En, nogmaals, het is niet voor niets dat KPN bewust de beeldkwaliteit van de smart-TV apps lager houdt dan via de TV ontvangers en de smart-TV app positioneert als alternatief voor gebruik op een tweede televisie. Sterker nog, ook op de TV+ Box zijn de HD streams in de beste kwaliteit (14,2Mbps) niet te kijken in unicast mode.

 

En nogmaals, KPN heeft nog voor geen enkele​ mediabox een TV app ontwikkeld dus waarom dan wel voor de Apple TV?

 

Michel.uit.Arnhem schreef:

Ik zie geen verschil tussen beide TV diensten, en volgens mijn Fritz!Box 5590 Fiber waarin ik alles kan zien en meten, worden de streams op NLZIET (bij Full HD) met een bitsnelheid van rond de 12 Mbit/s doorgeven aan de abonnee, wat dus maar fractie lager is als bij de eerste 10 zenders op de KPN TV+ ontvanger in Multicast.

Een moderator van NLZIET spreekt anders over 7,5Mbps en dat is ook wat ik op andere sites en fora lees.

Bron


Michel.uit.Arnhem schreef:

En als die technische onderbouwingen van @wjb een probleem waren geweest, dan zouden er ook veel minder TV apps voor de Apple TV 4K en Smart-televisies zijn geweest.

Maar daar gaat het toch niet om, het gaat er om dat al die apps voor lineaire televisie stuk voor stuk lagere bitrates laten zien en daarmee dus een lagere beeldkwaliteit leveren. Je kunt en mag lineaire televisie ook niet vergelijken met de films en series van streaming diensten waarbij betere compressietechnieken en gedistribueerde opslag eenvoudiger gerealiseerd kunnen worden.

Weet ook dat nog altijd zo'n 50% van de tijd live televisie gekeken wordt en door daar multicast distributie te hanteren wordt er veel, heel veel, bespaard op de hoeveelheid data die over het netwerk moet.

Bron

 

En, nogmaals, het is niet voor niets dat KPN bewust de beeldkwaliteit van de smart-TV apps lager houdt dan via de TV ontvangers en de smart-TV app positioneert als alternatief voor gebruik op een tweede televisie. Sterker nog, ook op de TV+ Box zijn de HD streams in de beste kwaliteit (14,2Mbps) niet te kijken in unicast mode.

 

En nogmaals, KPN heeft nog voor geen enkele​ mediabox een TV app ontwikkeld dus waarom dan wel voor de Apple TV?

 

Michel.uit.Arnhem schreef:

Ik zie geen verschil tussen beide TV diensten, en volgens mijn Fritz!Box 5590 Fiber waarin ik alles kan zien en meten, worden de streams op NLZIET (bij Full HD) met een bitsnelheid van rond de 12 Mbit/s doorgeven aan de abonnee, wat dus maar fractie lager is als bij de eerste 10 zenders op de KPN TV+ ontvanger in Multicast.

Een moderator van NLZIET spreekt anders over 7,5Mbps en dat is ook wat ik op andere sites en fora lees.

Bron

 

Hoi @wjb 

 

Ik begin je wel steeds meer de waarderen als goede 👍🏻 discussie partner, want eerlijk waar je daar bent je gewoonweg goed in.

Wil je daarom bedanken voor de extra informatie over NLZIET waar duidelijk staat vermeld, dat bij de hoogste kwaliteit (Full HD) een stream van 7,5 Mbit/s wordt gebruikt, iets wat jij waarschijnlijk ook wel had verwacht.
Waarmee dat stukje nu opgehelderd is!

Toch blijf ik zelf het beeldkwaliteit van NLZIET gelijkwaardig vinden, in vergelijking met die van KPN TV+ , waardoor ik weinig tot geen verschil ervaar.
Het kan natuurlijk zijn, dat mijn Apple TV 4K en mijn LG Oled televisie (ook 4K) het beeld wat opkrikken, waardoor het beeld er alsnog er strak uitziet.

Voor de rest ben ik wel van mening, na aanleiding van jouw terechte opmerking in je vorige bericht, dat KPN zowel een KPN TV app zou moeten lanceren voor zowel de Apple TV 4K Mediabox als ook voor de Android mediaboxen.


Michel.uit.Arnhem schreef:

Voor de rest ben ik wel van mening, na aanleiding van jouw terechte opmerking in je vorige bericht, dat KPN zowel een KPN TV app zou moeten lanceren voor zowel de Apple TV 4K Mediabox als ook voor de Android mediaboxen.

Maar is dat echt zinvol als je die smart-TV app toch al op jouw televisie hebt staan?


Michel.uit.Arnhem schreef:

Voor de rest ben ik wel van mening, na aanleiding van jouw terechte opmerking in je vorige bericht, dat KPN zowel een KPN TV app zou moeten lanceren voor zowel de Apple TV 4K Mediabox als ook voor de Android mediaboxen.

Maar is dat echt zinvol als je die smart-TV app toch al op jouw televisie hebt staan?

 

Ja dat blijft zinvol!
Mijn mening blijft daarom ook ongewijzigd, dat ook KPN een goede KPN TV app zou moeten ontwikkelen en uitbrengen, voor iedereen met een Android Mediabox en Apple TV 4K Mediabox, omdat niet iedereen de Smart-TV app van KPN wilt gebruiken op zijn of haar smart televisie.
Als je een Android mediabox of een Apple TV 4K hebt gekocht, wil je alles via die mediabox laten lopen, wat ook meer dan begrijpelijk en logisch is.


Michel.uit.Arnhem schreef:

Als je een Android mediabox of een Apple TV 4K hebt gekocht, wil je alles via die mediabox laten lopen, wat ook meer dan begrijpelijk en logisch is.

Probleem is echter dat KPN feitelijk een Android mediabox heeft en die noemen ze de TV+ Box.

Ik denk dat het overgrote merendeel van de bezitters van een Android mediabox er geen enkel probleem mee zal hebben om de TV+ Box te gaan gebruiken en al helemaal niet als ze daarmee ook nog eens bij live televisie de best mogelijke HD kwaliteit (14,2Mbps) kunnen kijken.


….eindeloos voortdurende gedram over de rampzalige gevolgen voor de netwerkcapaciteit, rekenkracht en grotere elektriciteit slurpende server-farms die een app voor de Apple TV zou hebben. 

Hmm, Ik zou objectieve, gefundeerde, technische redenen waarom het misschien geen goed idee is, óf niet in het belang van KPN is, om te voorzien in een app voor Apple TV, geen gedram willen noemen. Dat komt nogal afkeurend/verwijtend over.
 

Blijft natuurlijk de vraag waarom dan een app voor de Apple TV om al dan niet objectieve, gefundeerde of technisch redenen geen goed idee zou zijn en op allerlei bezwaren zou stuiten.

Als je het écht objectief beschouwt dan is de app voor de Samsung en LG tv, tv’s én mediaspelers met Android TV OS om dezelfde gefundeerde en technische redenen evenmin een goed idee en stuit dan op exact dezelfde bezwaren als een app voor de Apple TV. 

 


Berteman schreef:

Als je het écht objectief beschouwt dan is de app voor de Samsung en LG tv, tv’s én mediaspelers met Android TV OS om dezelfde gefundeerde en technische redenen evenmin een goed idee en stuit dan op exact dezelfde bezwaren als een app voor de Apple TV. 

Dat klopt en feit wil dat die smart-TV app dan ook gemaakt voor het gebruik op tweede televisie, niet voor op de primaire televisie in de woonkamer. Hierdoor zal het gebruik dus ook relatief laag zijn en het feit dat de beeldkwaliteit en functionaliteit van de smart-TV app door KPN bewust lager gehouden wordt draagt daar aan bij.

Er is daarom ook geen app ontwikkeld voor mediaspelers met Android TV OS. Het is "collateral damage" dat de smart-TV app voor de Android televisies van Sony en Philips ook op Android TV OS mediaspelers werkt omdat die nu eenmaal op hetzelfde OS draaien.


Berteman schreef:

Als je het écht objectief beschouwt dan is de app voor de Samsung en LG tv, tv’s én mediaspelers met Android TV OS om dezelfde gefundeerde en technische redenen evenmin een goed idee en stuit dan op exact dezelfde bezwaren als een app voor de Apple TV. 

Dat klopt en feit wil dat die smart-TV app dan ook gemaakt voor het gebruik op tweede televisie, niet voor op de primaire televisie in de woonkamer. Hierdoor zal het gebruik dus ook relatief laag zijn en het feit dat de beeldkwaliteit en functionaliteit van de smart-TV app door KPN bewust lager gehouden wordt draagt daar aan bij.

Er is daarom ook geen app ontwikkeld voor mediaspelers met Android TV OS. Het is "collateral damage" dat de smart-TV app voor de Android televisies van Sony en Philips ook op Android TV OS mediaspelers werkt omdat die nu eenmaal op hetzelfde OS draaien.

 

Hoi @wjb 

Jij noemt het steeds een Smart-TV app, maar deze app heet nog steeds gewoon de KPN TV app, en is niet alleen bedoelt voor een smart televisie, maar ook voor smartphones en tablets.
Dus waarom je steeds de term Smart-TV app gebruikt, is mij een raadsel.

Daarnaast kon ik nergens uit opmaken, dat de KPN TV app bedoeld is een tweede televisie in bijvoorbeeld de slaapkamer, waarmee hij dus ook gewoon gebruikt kan worden op de hoofdtelevisie in de woonkamer.
Er zullen genoeg mensen zijn, die niet zo gauw zullen kijken naar de beeldkwaliteit zoals jij dat doet, de KPN TV app op hun hoofdtelevisie hebben draaien.

Kijk ik waardeer zeer jouw goed inbreng in mijn topic, dat heb ik ook aangegeven.
Maar ik heb nog steeds geen gegronde reden kunnen ontdekken, waarom KPN niet zou kunnen komen met een KPN TV app voor Apple TV (en de Android Mediaboxen).

Als andere providers dat wel kunnen doen, dan kan KPN als één van de grootste providers dat ook!


Michel.uit.Arnhem schreef:

Jij noemt het steeds een Smart-TV app, maar deze app heet nog steeds gewoon de KPN TV app, en is niet alleen bedoelt voor een smart televisie, maar ook voor smartphones en tablets.
Dus waarom je steeds de term Smart-TV app gebruikt, is mij een raadsel.

Omdat KPN hem zelf ook zo noemt.

Bron

 

Je kunt daar dus ook lezen dat deze bedoeld is voor een 2e televisie thuis.

 

Let op, dit is een wezenlijk andere app dan de apps voor telefoons en tablets. Hij is gemaakt voor smart TV's met een besturing met een afstandsbediening i.p.v. via touch en kan alleen op het thuisnetwerk gebruikt worden.

 

Er zullen genoeg mensen zijn, die niet zo gauw zullen kijken naar de beeldkwaliteit zoals jij dat doet, de KPN TV app op hun hoofdtelevisie hebben draaien.

Dat zijn er zeer waarschijnlijk toch echt maar weinig. KPN levert namelijk altijd minimaal één TV ontvanger en de functionaliteit en beeldkwaliteit via de TV ontvanger is beduidend beter dan via de smart-TV app. Daarnaast zien we hier op het forum relatief weinig vragen t.a.v. de smart-TV app terwijl er voldoende lopende problemen zijn met die smart-TV app die zouden moeten leiden tot vragen. Blijkbaar kiest het overgrote merendeel van de abonnees toch voor de TV ontvanger en ik snap dat ook wel.

 

Als andere providers dat wel kunnen doen, dan kan KPN als één van de grootste providers dat ook!

Natuurlijk kan KPN dat ook, maar de vraag is wat de toegevoegde waarde is wetende dat met de huidige smart-TV apps voor de Samsung, LG en Android televisies al zo goed als 100% van de abonnees bediend kunnen worden en of er dan een noodzaak is om ook nog te komen met een smart-TV app voor mediaboxen zoals de Apple TV.


@wjb je kunt het ook andersom bekijken. Ik heb onlangs mijn Apple TV verkocht omdat het er niet op lijkt dat kpn binnen afzienbare tijd met een Apple TV app komt. Was dat wel het geval dan was de Apple TV mijn main device geworden. Ik vind het namelijk met afstand de beste mediabox qua snelheid en afstandsbediening.

daarnaast kon ik ook mijn iPhone gebruiken als ik iets tekst  invoeren in bv de YouTube app of Netflix app.


Hoi @wjb 

Wederom weer hartelijk dank voor je extra informatie.
Het is mij nu duidelijk dat KPN twee verschillende apps heeft.
Één speciaal voor de smart televisie (KPN Smart TV app) en een tweede voor smartphones/iPhone en tablets/iPads (KPN TV app).

Wel dient de KPN Smart TV app binnen het eigen thuisnetwerk gebruikt te worden op een smart televisie, wat op zich ook wel logisch is en ook geen probleem hoeft te zijn.

Maar los van het feit dat je met de KPN Smart TV app een vrijwel 100% dekking kunt behalen, zijn er nog steeds genoeg Nederlanders die het liever willen bekijken via hun Apple TV 4K (of Android Mediabox) en dus niet via hun televisie zelf.

Ook zijn er genoeg mensen die bewust zijn overgestapt van de KPN TV+ ontvanger naar een Apple TV 4K (of een andere Android Mediabox) omdat ze met de KPN TV+ ontvanger veel problemen (hebben) ervaren of het gewoonweg geen fijn werkende TV ontvanger vinden.
En die vallen nu allemaal buiten de bekende boot!

Je kunt hoog en laag springen, maar ik ben en blijf een grote voorstander dat KPN gewoon moeten komen met een speciale KPN TV app voor de Apple TV 4K.

Daarnaast zag ik nog een andere topic in het rijtje staan, waarin er ook gevraagd werd waneer KPN nu eindelijk eens komt met een KPN TV app voor Apple TV.

Waarmee duidelijk aangeven wordt, dat daar duidelijk een behoefde in bestaat.


Ik heb onlangs mijn Apple TV verkocht omdat het er niet op lijkt dat kpn binnen afzienbare tijd met een Apple TV app komt. Was dat wel het geval dan was de Apple TV mijn main device geworden.

Ik denk juist dat KPN niet wil dat jij een Apple TV (of ander unicast apparaat) als “main device” zou gaan gebruiken want, nogmaals, de smart-TV app is bedoeld voor de tweede televisie, KPN wil echt graag dat mensen zoveel mogelijk gebruik blijven maken van multicast distributie omdat die vele malen efficiënter is t.a.v. het netwerkgebruik en de benodigde server capaciteit.


Maar dat verhaal kun je ook houden voor de LG tv app en de Samsung tv app. Die is ook bedoeld voor 2e televisie maar wordt door sommigen ook gebruikt voor de 1e televisie.

 Zelfde verhaal zou kunnen gelden voor de Apple TV, dus dat is geen argument.

 


Maar los van het feit dat je met de KPN Smart TV app een vrijwel 100% dekking kunt behalen, zijn er nog steeds genoeg Nederlanders die het liever willen bekijken via hun Apple TV 4K (of Android Mediabox) en dus niet via hun televisie zelf.

Dat snap ik, maar nogmaals, KPN noemt die app niet voor niets de smart-TV app bedoeld voor smart-TV's. Ik heb het vaker gezegd maar KPN legt met die smart-TV app de focus op kijken zonder kastje en niet op kijken met een ander kastje. En nogmaals, dat die smart-TV app ook op Android TV mediaboxen beschikbaar is is dus niet omdat KPN de smart-TV app daarvoor ontwikkeld heeft maar omdat die mediaboxen op hetzelfde OS draaien. (Collateral damage)

Odido heeft gekozen voor het verlagen van de beeldkwaliteit en unicast distributie en KPN houdt vast aan een hoge beeldkwaliteit en daarvoor is multicast distributie toch echt een vereiste. Er is KPN dus veel aan gelegen om ervoor te zorgen dat de meest gebruikte televisies voorzien zijn van een TV ontvanger waarmee multicast distributie mogelijk is.

Ik snap echt de wens van de Apple TV gebruiker, maar ik snap ook echt de terughoudendheid van KPN om met een smart-TV app voor mediaboxen te komen.


Ik heb onlangs mijn Apple TV verkocht omdat het er niet op lijkt dat kpn binnen afzienbare tijd met een Apple TV app komt. Was dat wel het geval dan was de Apple TV mijn main device geworden.

Ik denk juist dat KPN niet wil dat jij een Apple TV (of ander unicast apparaat) als “main device” zou gaan gebruiken want, nogmaals, de smart-TV app is bedoeld voor de tweede televisie, KPN wil echt graag dat mensen zoveel mogelijk gebruik blijven maken van multicast distributie omdat die vele malen efficiënter is t.a.v. het netwerkgebruik en de benodigde server capaciteit.

 

 

Hoi @wjb 

Die mening deel ik absoluut niet met je!
KPN mag geen eigen Mediabox uitsluiten, dat zou discriminatie zijn voor een bepaalde groep gebruikers, en dat mag wettelijk ook niet.

Net zoals het gebruik van een eigen modem, is iedereen vrij om ook een eigen mediabox te mogen  gebruiken zoals de Apple TV 4K, dat mag KPN niet verbieden.
Daarnaast is er ook geen enkele bewijs beschikbaar, dat KPN dat ook liever niet zou willen, en anders zou ik dat heel graag willen vernemen vanuit één van de KPN moderatoren.

En dat gelul dat KPN het liefst alles ziet verlopen via multicast distributie slaat ook nergens, en is eveneens ook nergens te vinden als bewijs.

Wees gewoon eerlijk, en zeg gewoon dat je een hekel hebt aan Apple!!

Maar laat het uitbrengen van een KPN TV app voor de Apple TV 4K gewoon over aan KPN.


Maar dat verhaal kun je ook houden voor de LG tv app en de Samsung tv app. Die is ook bedoeld voor 2e televisie maar wordt door sommigen ook gebruikt voor de 1e televisie.

Klopt en ook voor de smart-TV app voor Android TV's, maar zoals ik eerder ook al zei zijn er maar weinig abonnees die op de primaire televisie de smart-TV app gebruiken. Waarom: Beduidend minder functionaliteit en beeldkwaliteit.


Maar dat verhaal kun je ook houden voor de LG tv app en de Samsung tv app. Die is ook bedoeld voor 2e televisie maar wordt door sommigen ook gebruikt voor de 1e televisie.

 Zelfde verhaal zou kunnen gelden voor de Apple TV, dus dat is geen argument.

 

Helemaal met je eens @pietheingrun !

Ik heb hier niets meer aan toe te voegen.


Maar dat verhaal kun je ook houden voor de LG tv app en de Samsung tv app. Die is ook bedoeld voor 2e televisie maar wordt door sommigen ook gebruikt voor de 1e televisie.

Klopt en ook voor de smart-TV app voor Android TV's, maar zoals ik eerder ook al zei zijn er maar weinig abonnees die op de primaire televisie de smart-TV app gebruiken. Waarom: Beduidend minder functionaliteit en beeldkwaliteit.

Maar je verandert nu van onderwerp. Jij zei dat kpn geen Apple TV app maakt omdat men de gebruikers wil weg houden van unicast. Toen gaf ik aan dat kun je ook zeggen van LG en Samsung tv app. En nu haal je opeens weer andere argumenten aan waarom kpn het niet zou willen.


Reageer