Skip to main content
Vraag

KPN TV+ App beschikbaar maken voor Apple TV

• December 7, 2023
  • 861 reacties
  • 39503 keer bekeken

Toon eerste bericht

861 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • July 27, 2026

Die test is voor een ander platform, niet voor de AppleTV.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • July 27, 2026

Die test is voor een ander platform, niet voor de AppleTV.

Met TV platform is het serverzijdige platvorm (interactief of TV+) bedoeld, niet de hardware.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • July 27, 2026

Dit is ook al een oud topic, zelfs WJB reageerde hier nog op. (😕)
Maar even bij de les blijven huistijger….
Zodra die app er voor appleTV is dan koop ik direct een AppleTV.

• Topper
  • July 27, 2026

KPN, misschien een kritische gedachte.

Als het doel is om van de KPN TV+ app een echt volwassen streamingplatform te maken, waarom zou je dan niet beginnen met de gebruikers die daar het meest kritisch naar kijken?

Apple TV-gebruikers kiezen bewust voor kwaliteit, snelheid, privacy en een consistente gebruikerservaring. Juist die groep geeft vaak inhoudelijke feedback en legt de lat hoog. Dat maakt hen geen lastige klanten, maar misschien wel de beste testers die je kunt wensen.

In plaats van Apple TV jarenlang op de backlog te laten staan, zou KPN deze community kunnen inzetten als een pilotgroep. Samen bouwen aan een app die niet alleen ‘werkt’, maar ook uitblinkt in gebruikservaring.

Een goede Apple TV-app is bovendien niet alleen interessant voor Apple-gebruikers. De verbeteringen in ontwerp, prestaties en stabiliteit komen uiteindelijk ten goede aan álle TV+-gebruikers.

Mijn vraag aan KPN is daarom eenvoudig:

Willen jullie vooral een app die op zoveel mogelijk apparaten draait, of een app waar gebruikers écht enthousiast over zijn?

Ik ben benieuwd hoe anderen hiernaar kijken.

• Topper
  • July 27, 2026

Hoi ​@Berteman 

Het is momenteel niet echt duidelijk welke weg het TV Team van KPN bewandeld, er is een roadmap maar of deze op een bepaalde volgorde wordt afgelopen is volstrekt onduidelijk.

Er wordt inderdaad al lange tijd van alles toegezegd en beloofd, maar wordt het niet in de praktijk gebracht, zoals de update van Android TV 14 naar beide boxen van KPN.

Maar wie weet, laat KPN ons eens onverwachts verrassen.
En is er voor de Kerst 2026 eindelijk de langverwachte KPN TV+ App voor Apple TV 4K, maar veel hoop heb ik daar niet in, dus vandaar de bekende slag om de arm.

Er was een tijd dat de vraag op deze community heel eenvoudig was:

“Wanneer komt de KPN TV+ app voor Apple TV?”

Diezelfde vraag zie ik inmiddels al jaren terugkomen. Steeds weer openen nieuwe gebruikers een onderwerp, steeds weer sluiten anderen zich daarbij aan. Niet omdat ze ontevreden zijn over KPN als provider, maar omdat ze hun televisie het liefst via Apple TV gebruiken en hopen dat KPN daarin meegroeit.

Wat mij opvalt, is dat het gesprek langzaam is veranderd.

In het begin ging het vooral over nieuwsgierigheid. Mensen wilden weten of de app eraan kwam. Daarna volgde begrip: software ontwikkelen kost nu eenmaal tijd. Maar naarmate de jaren verstreken, verschoof het sentiment. De vraag werd niet langer óf de app zou komen, maar waarom het zo lang duurt en welke prioriteit Apple TV eigenlijk binnen KPN heeft.

Tegelijkertijd veranderde ook de markt. Concurrenten als Ziggo GO, Odido, NLZIET en Canal+ bieden inmiddels allemaal een native Apple TV-app. Daardoor wordt de vergelijking steeds vaker gemaakt en groeit de verwachting dat KPN uiteindelijk dezelfde stap zal zetten.

Wat ik bijzonder vind, is dat de meeste reacties hier niet eens heel negatief zijn. Veel forumleden geven juist aan dat ze graag klant willen blijven. Hun grootste frustratie lijkt niet het ontbreken van de app zelf, maar het ontbreken van duidelijkheid over de voortgang. Antwoorden als “het staat op de roadmap” zijn vriendelijk en correct, maar laten veel ruimte voor interpretatie. Daardoor blijven dezelfde vragen terugkomen.

Misschien zit daar wel de grootste kans voor KPN.

Zelfs zonder een releasedatum zou een periodieke update over de voortgang, de prioriteiten of de technische uitdagingen al veel duidelijkheid kunnen geven. Transparantie schept verwachtingen, voorkomt speculatie en laat zien dat de signalen uit deze community daadwerkelijk worden gehoord.

Ik ben benieuwd hoe anderen dit ervaren. Herkennen jullie deze ontwikkeling in het sentiment? Of kijken jullie er heel anders naar?

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • July 27, 2026

Hier is hij dan:

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 27, 2026

Dat het testpanel Avalon ook maar iets met de Apple TV doet heeft lijkt me een mythe of wensdenken. Het testpanel test namelijk alleen nieuwe software voor de TV+ en Soundbox en alleen abonnees met een TV+ en/of Soundbox kunnen meedoen.

Er bestaan/bestonden al testgroepen voor de TV+Box en Soundbox. Het is niet aannemelijk dat KPN nog een extra testgroep introduceert voor deze 2 boxes.

Dat doet kpn dus wel. 

Deze test richt zich op nieuwe software voor de TV+ en Soundbox.

Door de voorwaarde te stellen dat abonnees een TV+Box of Soundbox hebben, kan KPN waarborgen dat alleen mensen met ervaring met het TV+ platform deelnemen aan het testpanel. Een Apple TV kan voor de testperiode in bruikleen beschikbaar worden gesteld.

Er zullen ook klanten zijn die ervaring hebben met TV+ en geen TV+ of Soundbox hebben maar bijvoorbeeld een App Only abonnement afnemen en via de TV+ App op een Smart TV kijken of  een ander Android apparaat gebruiken.

Verder is het nog maar zeer de vraag of fanatieke Android gebruikers, iets met een Apple TV willen doen. Daarnaast ligt het meer voor de hand om voor het testen van TV App voor de Apple TV, een testgroep samen te stellen die ervaring heeft met de werking van de Apple TV.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 27, 2026

Dit is ook al een oud topic, zelfs WJB reageerde hier nog op. (😕)
Maar even bij de les blijven huistijger….
Zodra die app er voor appleTV is dan koop ik direct een AppleTV.

Ik ook! 

Tot 1 februari 2030 blijft Digitenne, daarna zal ik iets anders moeten gaan gebruiken. 

En dat zal waarschijnlijk iets via Apple TV worden. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 27, 2026

Hoe lang geleden is het dat je de app het laatst hebt gebruikt, ​@Chrizziey ?

ik heb de Android TV app ooit geprobeerd

En de beeldkwaliteit is ook aanmerkelijk verbetert de afgelopen 12 maanden. 

De tvOS app zal gebruik maken van dezelfde streams als de Android-TV versie. Dus dat kun je nu al bekijken. Of casten met je iPhone. (Airplay)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • July 27, 2026

Er zullen ook klanten zijn die ervaring hebben met TV+ en geen TV+ of Soundbox hebben maar bijvoorbeeld een App Only abonnement afnemen en via de TV+ App op een Smart TV kijken of  een ander Android apparaat gebruiken.

Waarom zou iemand een TV+ abonnement hebben en geen TV+Ontvanger willen? De eerste ontvanger is gratis en maakt een App-Only abonnement even duur.

Verder is het nog maar zeer de vraag of fanatieke Android gebruikers, iets met een Apple TV willen doen.

Dat iemand een provider settopbox gebruikt, maakt hem nog niet tot fan van een bepaald OS. Je noemt een Ziggo Next bezitter ook niet fanatieke Linux gebruikers?

Daarnaast ligt het meer voor de hand om voor het testen van TV App voor de Apple TV, een testgroep samen te stellen die ervaring heeft met de werking van de Apple TV.

Welke ervaring van Apple TV is vereist om een App van homescreen te starten?

De tvOS app zal gebruik maken van dezelfde streams als de Android-TV versie. Dus dat kun je nu al bekijken. Of casten met je iPhone. 

De streams van smartphones en smarttv zijn niet identiek. Tenminste de stream met hoogste kwaliteit (bij SmartTV ongeveer 7,5Mbs en Smartphone 5,0Mbs)

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • July 27, 2026

Hoe lang geleden is het dat je de app het laatst hebt gebruikt, ​@Chrizziey ?

ik heb de Android TV app ooit geprobeerd

En de beeldkwaliteit is ook aanmerkelijk verbetert de afgelopen 12 maanden. 

De tvOS app zal gebruik maken van dezelfde streams als de Android-TV versie. Dus dat kun je nu al bekijken. Of casten met je iPhone. (Airplay)

Volgens mij een klein half jaar geleden nog, werkte echt slecht en ook de beeldkwaliteit was om treurig van te worden. Tegenwoordig heb ik TV+ niet meer, wil één tv ontvanger en dat is de Apple TV.  De Airplay functie kost je veel batterij op je stream device, daarnaast als je even wegswipt om een appje te sturen dan stopt de stream. 

Daarnaast ligt het meer voor de hand om voor het testen van TV App voor de Apple TV, een testgroep samen te stellen die ervaring heeft met de werking van de Apple TV.

Heeft niks daarmee te maken, een app moet door en door getest worden. Waarom zouden mensen dan meedoen aan die pilots die KPN doet? Dat is toch ook een ‘’aan’’knopje indrukken?  Deze reactie is echt een beetje kortzichtig.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 27, 2026

Waarom zou iemand een TV+ abonnement hebben en geen TV+Ontvanger willen? De eerste ontvanger is gratis en maakt een App-Only abonnement even duur.

Als iemand al een betere, stabielere en van een actueel OS voorziene Android mediaspeler heeft, waarom zou iemand dan nog een op een oude Android versie draaiende en beperkte TV Ontvanger willen of nodig hebben?

Als je denkt dat het testen van een app uit niet meer bestaat dan het starten van die app… tja…

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • July 27, 2026

Als je denkt dat het testen van een app uit niet meer bestaat dan het starten van die app… tja…

Wat nog meer? Na het starten van een App heeft de tester met de functie en navigatie van de App te doen, en niet meer met het OS. Wegens deze reden komt een tester, de al bekend met TV+ sneller terecht dan een tester zonder voorkennis. Een tester van TV+ App hoef in tegenstelling tot tester van TV+ Box niet testen hoe Netflix of Chromecast daar werken. De tester hoeft alleen te vertellen waar, wanneer iets in de TV+ App niet werkt of wat kan beter. Als de ontwikkelaren zijn feedback kan reproduceren, is zijn taak om te vinden waarom … 

• July 28, 2026

Wezenlijk is of de Netflix app of andere stream apps worden opgestart vanuit de TV+ wel van belang. En natuurlijk de samenwerking met audio apparatuur wordt Dolby goed ondersteund zo ja welke varianten. Dat valt uiteraard onder functie en navigatie.

En daarom verbaas ik mij eigenlijk waarom KPN klanten met een Appletv deze variant zouden willen. Maar dat zal aan mij liggen dat ik geen app van de provider nodig heb om de content van andere aanbieders te filteren of die apps starten.

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • July 28, 2026

Wat nog meer? Na het starten van een App heeft de tester met de functie en navigatie van de App te doen, en niet meer met het OS. 

Dan ben je totaal niet op de hoogte van hoe het Apple ecosysteem werkt. Het is geen kwestie van starten en klaar, de app voor apple draait op zo’n andere ontwikkelcultuur dat er veel meer getest moet worden. Zoals jij het omschrijft kan KPN in het algemeen beter stoppen met testen, want zn tv ontvanger doe je ook aan en daarmee is de kous in jouw bewoording dan ook af. Dan is het dus pure verspilling van tijd en geld.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • July 28, 2026

Dan ben je totaal niet op de hoogte van hoe het Apple ecosysteem werkt. 

Ik heb KPN app op mijn iPad. Kan je me vertellen wat is specifiek van Apple ecosysteem voor deze App is?

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 28, 2026

Interactie met het OS en systeem frameworks vanuit de app zal hier en daar wel een tikje verschillen tussen iOS en Android?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 28, 2026

Dan ben je totaal niet op de hoogte van hoe het Apple ecosysteem werkt. 

Ik heb KPN app op mijn iPad. Kan je me vertellen wat is specifiek van Apple ecosysteem voor deze App is?

Nee, is voor mij ook niet belangrijk.

Ik wil graag antwoord van KPN op die ene vraag:

Komt er dit jaar nog een KPN TV+-app voor op Apple TV? 

• July 28, 2026

Ik wil graag antwoord van KPN op die ene vraag:

Komt er dit jaar nog een KPN TV+-app voor op Apple TV? 

Dat antwoord komt vanzelf. Het zou wel vreemd zijn dat die variant er eerder zou zijn dan de variant voor Tizen en webos.

TvG2016
Helper
  • July 28, 2026

Een komische serie op Videoland bingewatchen via een Apple TV mediaspeler is minder leuk als deze reacties lezen. Als ik KPN zou zijn (en dan ben ik gelukkig niet) dan had ik nu per direct de ontwikkeling van deze app stopgezet. Het percentage Apple TV in de boxless markt is relatief klein. (was dit ooit niet het standpunt van WJB?) en daarom is rationeel gezien de prioriteitsstelling van KPN begrijpelijk. Dat andere providers al wel al langer een Apple TV-app hebben, komt vooral omdat KPN een paar jaar geleden een heel andere en nieuwe weg is ingeslagen met de ontwikkeling van apps en firmware voor bruikleenapparatuur.

En vragen of KPN hier openlijk op een forum gaat bevestigen dat er nog dit jaar een Apple TV-app komt is zinloos. Dat gaat KPN en ook geen enkele provider openbaar op een community doen. Dan krijg je gewoon het standaard antwoord dat het op de roadmap staat. Komt er dit jaar een Apple TV-app? Laat ik het zo zeggen: als een roulettewiel 36 vakjes heeft en 34 van die vakjes hebben een rode kleur en je zet he fiche op de tafel op een rood vakje zo groot is de kans dat je nog dit jaar via de Apple TV nnar het TV+ aanbod kan kijken.

En ja dan de bron…….waarom zou ik die verklappen? Het geloof hierin is toch zoals ik hier zo lees nog mindeer dan een ongelovige die in de kerk zou staan te bidden. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • July 28, 2026

En vragen of KPN hier openlijk op een forum gaat bevestigen dat er nog dit jaar een Apple TV-app komt is zinloos. Dat gaat KPN en ook geen enkele provider openbaar op een community doen.

Ze hebben het wel gedaan hier op het forum, maar de belofte is nooit nagekomen. Dus klopt jouw bewering hier niet 😁

Verder is het gewoon een droevig verhaal, maar gelukkig hebben we NLZIET nog!

TvG2016
Helper
  • July 28, 2026

En hoezo klopt mijn verhaal niet? Heeft hier op het forum ooit een woordvoerder van KPN gezegd dat de Apple TV-app op datum x in jaar y beschikbaar zou komen? Bij mijn weten niet. En ik dat je dat van geen enkele woordvoerder van welke provider dan ook gaat horen van een nieuwe dienst die nog in een testfase zit. Dat schept namelijk nog meer en concretere verwachtingen dan een meer algemene term als roadmap.

Maar dachten jullie nu echt dat alle vakantie- en verlofdagen bij een provider worden ingetrokken als er in topics zoals deze op een manier zoals nu wordt gedaan een provider wordt bejegend? Dat er frustratie is dat kan denk wel vrijwel iedereen begrijpen. Dat KPN rijkelijk laat is met deze app dat is een inkoppertje maar niemand wil of kan begrijpen dat dit het gevolg is van een keuze die KPN eerder heeft gemaakt in het ontwikkelingstraject van apps en firmware. En keuze die eerst vertraging en ongemak met zich meebrengt maar waar wellicht later de meer positievere vruchten van geplukt kan worden. Je ziet bijvoorbeeld met de vernieuwingen met de TV_ decoders dat KPN toch net iets meer voorloopt dan providers die ook Android TV decoders gebruiken.

En wie weet is het wel met deze app het DSL-HFC-glasvezel verhaal. En dat KPN dus met een Apple TV-app komt met de nieuwste snufjes. Zou het niet mooi zijn als een boxless app zou kunnen streamen zoals een box, dus met zenderaanvoer in multicast?

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • July 28, 2026

En hoezo klopt mijn verhaal niet? Heeft hier op het forum ooit een woordvoerder van KPN gezegd dat de Apple TV-app op datum x in jaar y beschikbaar zou komen?

Niet exact de datum, maar wel dat hij er zeker komt.
Ik dacht dat hij in zijn bericht vertelde dit jaar, maar daar was ik fout.
Echter heeft hij wel bevestigd dat hij komt, als je dat doet en 2.5  jaar later is hij er nog niet, is wel een beetje bijzonder op ze zachts gezegd.

TvG2016
Helper
  • July 28, 2026

Als ik zo teruggraaf in mijn geheugen was 2,5 jaar geleden die jij zegt net voor het moment dat KPN het roer omgooide en de ontwikkeling meer in eigen beheer nam. Dat heeft in het begin dus nadelen zoals bijvoorbeeld vertraging bij ontwikkeling maar heeft later zeker voordelen. Hoe vaak zie je niet bij andere providers op de community bij een probleem staan dat het moet worden doorgegeven aan de leverancier. En dat dus de tijd waar binnen het probleem is opgelost afhankelijk is van de prioriteit die door de leverancier aan het probleem wordt gekoppeld (dat achter de schermen meer dan eens met beschikbaar budget binnen het account te maken heeft)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • July 28, 2026

Als ik zo teruggraaf in mijn geheugen was 2,5 jaar geleden die jij zegt net voor het moment dat KPN het roer omgooide en de ontwikkeling meer in eigen beheer nam. 

Dit is volgens mij het begin van grote problemen voor KPN. Ze nemen te veel hooi op hun vork. Niet alleen voor TV-ontvangers, maar ook verschillende modems en wifiversterkers wil KPN zelf ontwikkelen. Met de nobele bedoeling om gebruikers dezelfde functionaliteit en hetzelfde uiterlijk aan te bieden, maar helaas betekent KPN-software en -firmware voor mij sindsdien het synoniem voor buggy en onafgewerkte software..