Skip to main content

Aangezien er een behoorlijk groep Nederlands een Apple TV mediadecoder in huis hebben staan, omdat het naadloos samenwerkt met de iPhone en andere apparaten van Apple, het zou daarom ook een goede zet zijn vanuit KPN, om de KPN TV App begin 2024 ook te lanceren voor de eigenaren van Apple TV.

Nu wordt voornamelijk de KPN TV App beschikbaar gemaakt voor decoders (waaronder ook de KPN+ TV Ontvanger), smartphones en televisies , die werken op Android besturingssysteem met daarin de Google Play Store.
Oké, de KPN TV App is wel beschikbaar voor de iPhone en iPad van Apple, maar de Apple TV mediadecoder wordt gewoon over het hoofd gezien lijkt wel.

Met Black Friday zijn er weer veel Apple TV 4K mediadecoders over de toonbank gegaan, en bij Bol.com is het model met ethernet (128 GB geheugen) ook regelmatig uitverkocht.
Dus de groep van Apple TV gebruikers groeit nog steeds.

Weet 100% zeker dat KPN daar de (grote) Apple van enorm veel plezier mee doet!

 

 

Beste @Erwin_  of @Marcia_ 

Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn, om ook een reactie te geven binnen mijn topic, omtrent de laatste stand van zaken met betrekking van de KPN TV app voor Apple TV 4K.

Want de vraag hierom neemt momenteel wel toe.

Alvast hartelijk dank!


KPN mag geen eigen Mediabox uitsluiten, dat zou discriminatie zijn voor een bepaalde groep gebruikers, en dat mag wettelijk ook niet.

Net zoals het gebruik van een eigen modem, is iedereen vrij om ook een eigen mediabox te mogen  gebruiken zoals de Apple TV 4K, dat mag KPN niet verbieden.
 

KPN verbiedt het je ook helemaal niet om een Apple TV 4K te gebruiken echter er is geen enkele wettelijke verplichting om TV via eigen mediaboxen aan te bieden. Ook hoeft KPN niets te publiceren waarmee andere partijen software kunnen ontwikkelen om de TV streams op mediaboxen van derden beschikbaar te kunnen stellen. 

Bron (pdf)

 

En dat gelul dat KPN het liefst alles ziet verlopen via multicast distributie slaat ook nergens, en is eveneens ook nergens te vinden als bewijs.

Als je je zou verdiepen in het verschil tussen multicast distributie en unicast distributie dan zou je dat denk ik geen “gelul” meer noemen en begrijpen dat dat weldegelijk hout snijdt.

Even een simpel rekensommetje. Er staat een Amazon server farm te draaien om de KPN abonnees te voorzien van TV streams. Stel dat daar 100.000 abonnees live naar NPO 1 in de best mogelijke beeldkwaliteit (14,2Mbps) kijken. Hoeveel data moet er dan in totaal door die server farm verstuurd worden bij multicast distributie en bij unicast distributie?

Welnu, bij multicast distributie is dat 14,2M(ega)bps immers een TV stream van een zender hoeft maar één keer verstuurd te worden om bij alle abonnees aan te komen.

Bij unicast distributie is dat 1,354T(era)bps omdat elke mediabox zijn eigen verbinding met de server moeten hebben en reken maar dat daar ook een prijskaartje aan hangt.

Misschien zie je nu ook waarom providers significant lagere bitrates hanteren bij unicast distributie en dat gaat dus echt ten koste van de beeldkwaliteit.


Maar het gaat hier toch niet om unicast vs multicast? Het gaat erom dat we willen weten waarom er geen Apple TV app is. Dat multicast beter is dan unicast weten we allemaal wel.


Maar het gaat hier toch niet om unicast vs multicast? Het gaat erom dat we willen weten waarom er geen Apple TV app is. Dat multicast beter is dan unicast weten we allemaal wel.

Twee dingen:

  • KPN kiest voor kijken zonder kastje en niet voor kijken met een ander kastje.
  • KPN wil graag zoveel mogelijk van het live televisie kijken via multicasts laten lopen omdat dit veel efficiënter is.

-Wat is voor kpn het verschil tussen een Apple TV app en een LG/samsung tv app

-waar haal jij de informatie vandaan dat kpn de app niet op een ander kastje wil?

 


Maar dat verhaal kun je ook houden voor de LG tv app en de Samsung tv app. Die is ook bedoeld voor 2e televisie maar wordt door sommigen ook gebruikt voor de 1e televisie.

Klopt en ook voor de smart-TV app voor Android TV's, maar zoals ik eerder ook al zei zijn er maar weinig abonnees die op de primaire televisie de smart-TV app gebruiken. Waarom: Beduidend minder functionaliteit en beeldkwaliteit.

Maar je verandert nu van onderwerp. Jij zei dat kpn geen Apple TV app maakt omdat men de gebruikers wil weg houden van unicast. Toen gaf ik aan dat kun je ook zeggen van LG en Samsung tv app. En nu haal je opeens weer andere argumenten aan waarom kpn het niet zou willen.

Nee hoor, de argumenten zijn precies hetzelfde. Door het bewust lager houden van de functionaliteit en beeldkwaliteit probeert KPN het gebruik van de TV ontvanger te stimuleren en daarmee probeert ze te vermijden dat de abonnee bij live televisie kijken op de primaire televisie unicast gebruikt.


-waar haal jij de informatie vandaan dat kpn de app niet op een ander kastje wil?

Bron

 

Bron

-Wat is voor kpn het verschil tussen een Apple TV app en een LG/samsung tv app

De LG/Samsung/Android TV app is voor een televisie (zonder kastje) en een Apple TV app is voor een mediabox (met een ander kastje).

KPN heeft ook geen app ontwikkeld voor de Chromecast Google TV of andere mediabox die op Android/Google TV draait. Dat de app daar toch beschikbaar is heet “Collateral damage” en komt doordat die apparaten hetzelfde OS hebben als die Android televisies van Sony en Philips.


Maar dat is ook geen discussie. Ik begrijp best dat kpn het liefst wil dat je hun eigen kastje gebruikt.

 Het gaat erom dat je aangeeft dat ze geen app willen maken voor Apple TV . Dat heb ik nog nooit ergens gelezen. 
ik denk dat ze vooral geen app maken omdat ze inschatten dat er relatief weinig mensen een Apple TV gebruiken. Als er een miljoen mensen waren met een Apple TV dan was de app snel gemaakt hoor. Dat is ook de reden waarom er wel een app is voor Samsung en LG . Omdat veel mensen een Samsung of LG tv hebben.

 


-waar haal jij de informatie vandaan dat kpn de app niet op een ander kastje wil?

Bron

 

Bron

-Wat is voor kpn het verschil tussen een Apple TV app en een LG/samsung tv app

De LG/Samsung/Android TV app is voor een televisie (zonder kastje) en een Apple TV app is voor een mediabox (met een ander kastje).

KPN heeft ook geen app ontwikkeld voor de Chromecast Google TV of andere mediabox die op Android/Google TV draait. Dat de app daar toch beschikbaar is heet “Collateral damage” en komt doordat die apparaten hetzelfde OS hebben als die Android televisies van Sony en Philips.

Ja maar ze geven hiermee toch niet gelijk aan dat ze daarom geen app maken voor de Apple TV ? Nogmaals ik denk dat ze het aandeel Apple TV gebruikers gewoon te klein vinden om er een app voor te maken.


Het gaat erom dat je aangeeft dat ze geen app willen maken voor Apple TV . Dat heb ik nog nooit ergens gelezen. 

Heb ik dat gezegd dan? Wat ik gezegd heb is dat KPN geen app gemaakt heeft voor mediaboxen.

Misschien zijn ze er zelfs al wel mee bezig al zie ik eerder dat KPN in navolging van de nieuwe KPN TV+ app eerst nog zal komen met een smart-TV+ app.

 

ik denk dat ze vooral geen app maken omdat ze inschatten dat er relatief weinig mensen een Apple TV gebruiken. Als er een miljoen mensen waren met een Apple TV dan was de app snel gemaakt hoor.

Dat zou best kunnen maar dan nog altijd niet voor gebruik bij de primaire televisie in de woonkamer. Je moet dan dus bijna al twee Apple TV's hebben en ik denk dat het aantal abonnees met twee of meer Apple TV's echt marginaal is.

 

Nogmaals ik denk dat ze het aandeel Apple TV gebruikers gewoon te klein vinden om er een app voor te maken.

Dat zou heel goed kunnen maar dat laat onverlet dat ze de smart-TV app toch echt positioneren als “televisie kijken zonder kastje” en niet als “televisie kijken met een ander kastje”.


Wat zou volgens jou een smart tv+ app inhouden ?  Ik kan alleen bedenken dat ze dan ook via deze weg multicast mogelijk maken.

 


Ps als ze de tv box op het niveau krijgen van een Apple TV dan vind ik een Apple TV app persoonlijk al heel wat minder belangrijk. En dan bedoel met name het toevoegen van match framerate en geen lipsync issues meer.


Wat zou volgens jou een smart tv+ app inhouden ?  Ik kan alleen bedenken dat ze dan ook via deze weg multicast mogelijk maken.

Dezelfde functionaliteit als die van de TV+ app waarvan misschien nog wel de belangrijkste is dat je dan binnen de TV+ app alle streaming diensten waar je op geabonneerd bent kunt doorzoeken naar een film of serie en die film of serie dan ook vanuit de TV+ app kunt starten.

Dat is nu ook het, mijns inziens, belangrijkste verschil tussen de KPN TV app en de KPN TV+ app.

 

Dat heeft dus niets met multicast te maken, om multicast aan te kunnen zullen er ook aanpassingen in het OS gedaan moeten worden en het is niet zo eenvoudig zo niet praktisch onmogelijk om dat op willekeurige Android en Apple devices voor elkaar te krijgen. Daar komt bij dat het multicast TV platform alleen op jouw thuisnetwerk beschikbaar is (vlan 4) en dat het dus onzinnig is om multicast ondersteuning in te bouwen op apparaten die juist ook buitenshuis gebruikt moeten kunnen worden.


Maar de streaming apps starten via een smart tv+ app lijkt mij niet wenselijk, aangezien je die apps ook zo al kan starten via de smart tv . Je zou zo’n smart tv app denk ik alleen maar onnodig trager maken met de extra functionaliteit.

 Het enige dat ik eigenlijk mis op mijn kpn Samsung smart tv app is de betere beeldkwaliteit. Verder voldoet deze eigenlijk wel. 


Ps als ze de tv box op het niveau krijgen van een Apple TV dan vind ik een Apple TV app persoonlijk al heel wat minder belangrijk. En dan bedoel met name het toevoegen van match framerate en geen lipsync issues meer.

Ik heb nog nooit last gehad van lipsync issues en ja, dynamic frame rates zijn een must. Die zal ook vast wel gaan komen zodra de TV+ Box voorzien is van Android 12 immers daar zit het standaard in.

Functioneel gezien zijn er nog wel een paar andere zaken die voor mij (en mijn vrouw) een absolute NoGo zijn en dat zijn punt 2 en 3 van de feature requests KPN TV+

PS. Punt 2 zal waarschijnlijk ook nooit ingewilligd gaan worden immers dan komen we weer tot die unicast distributie. Daar waar je op de “oude” TV ontvangers ook bij uitgesteld kijken naar de Nederlandse publieke commerciële zenders gewoon de 14,2Mbps stream aangeboden krijgt valt de TV+ Box direct terug naar “normaal” HD met een bitrate van 7,2Mbps. Dit gebeurt zelfs al als je een uitzending een paar seconden pauzeert.


Maar de streaming apps starten via een smart tv+ app lijkt mij niet wenselijk, aangezien je die apps ook zo al kan starten via de smart tv . Je zou zo’n smart tv app denk ik alleen maar onnodig trager maken met de extra functionaliteit.

Ik heb hem al mogen testen op mijn Android Tablet en telefoon en ik zou toch nog maar even wachten met je oordeel. Het is echt wel makkelijk om over al je streamingdiensten heen te kunnen zoeken en dan direct die film of serie te kunnen gaan kijken. En je start ook niet de app maar je kijkt de film van die app binnen de TV+ app.

En nee, de TV+ app is misschien zelfs nog wel sneller dan de TV app.


Ps als ze de tv box op het niveau krijgen van een Apple TV dan vind ik een Apple TV app persoonlijk al heel wat minder belangrijk. En dan bedoel met name het toevoegen van match framerate en geen lipsync issues meer.

Ik heb nog nooit last gehad van lipsync issues

maar jij gebruikt toch nog het oude tv kastje? Daar had ik ook geen lipsync issue, niet op stereo maar ook niet op dolby 5.1.

of bedoel je tijdens je test periode? En waar had je de geluid instelling destijds op staan? En met of zonder soundbar?

 


Ps als ze de tv box op het niveau krijgen van een Apple TV dan vind ik een Apple TV app persoonlijk al heel wat minder belangrijk. En dan bedoel met name het toevoegen van match framerate en geen lipsync issues meer.

Ik heb nog nooit last gehad van lipsync issues

maar jij gebruikt toch nog het oude tv kastje? Daar had ik ook geen lipsync issue, niet op stereo maar ook niet op dolby 5.1.

of bedoel je tijdens je test periode? En waar had je de geluid instelling destijds op staan? En met of zonder soundbar?

Ik heb nog altijd zowel de 5202 als de TV+ Box zodat ik mijn topic (feature requests KPN TV+) tenminste kan beheren en daarbij ook uit ervaring kan spreken.

Aan mijn TV+ Box hangt een Sony full HD televisie uit 2014 (KDL-42W705B) en geen soundbar of home cinema set. Het geluid staat gewoon op automatisch.


“ In EU-landen moet het mogelijk worden om apps buiten de App Store om te installeren. Apple moet namelijk voldoen aan de Digital Markets Act. Volgens Mark Gurman gaat het in de eerste helft van 2024 gebeuren, maar op welke manier is nog even de vraag.” bron

Mogelijk geld dit ook voor de “Apple TV“. Zo ja dan worden er een paar dingen mogelijk:
-De bestaande app bedoeld voor een telefoon sideloaden op de Apple TV,
-Kodi sideloaden en de onofficiële addon Webbie Player gebruiken,
-Een app maken (door KPN of iemand anders) die alleen beschikbaar is via sideloading.

KPN heeft KabelTex overgenomen bron.
KabelTex kan gebruikt worden op de Apple TV via de app TV-2GO. bron
Hiermee heeft KPN dus toegang tot een al werkende app voor Apple TV.

TV2GO is opgericht door drie internet- en televisieservice providers in Nederland. Dit zijn KabelTex (overgenomen door KPN), SKP en SKV. bron


@wjb  dan vermoed ik dat jij gewoon stereo geluid binnen krijgt. Dan heb ik ook geen lipsync problemen. Als ik m op automatisch zet wordt het dolby 5.1 op de eerste 10 zenders en dan heb ik helaas wel problemen.

Ik kan alles op doorloop zetten maar dat zorgt soms voor andere problemen op de interne apps zoals geen geluid.


 

Als andere providers dat wel kunnen doen, dan kan KPN als één van de grootste providers dat ook!

Natuurlijk kan KPN dat ook, maar de vraag is wat de toegevoegde waarde is wetende dat met de huidige smart-TV apps voor de Samsung, LG en Android televisies al zo goed als 100% van de abonnees bediend kunnen worden

Verre van. Er zijn genoeg huishoudens waar de ‘oude’ televisies, waarvan de smart functies nauwelijks meer functioneren, doorschuiven naar de slaap- of logeerkamer. Of via de Kringloop of tweedehandsmarkt een nieuwe eigenaar vinden. 

en of er dan een noodzaak is om ook nog te komen met een smart-TV app voor mediaboxen zoals de Apple TV.

Ja, dan is de tweede tv weer helemaal up-to-date. En weet ook, de Apple TV is veel méér dan een ‘mediabox’.

Maar dat verhaal kun je ook houden voor de LG tv app en de Samsung tv app. Die is ook bedoeld voor 2e televisie maar wordt door sommigen ook gebruikt voor de 1e televisie.

Klopt en ook voor de smart-TV app voor Android TV's, maar zoals ik eerder ook al zei zijn er maar weinig abonnees die op de primaire televisie de smart-TV app gebruiken. Waarom: Beduidend minder functionaliteit en beeldkwaliteit.

Ben je bij elke abonnees persoonlijk binnen geweest en gecontroleerd of de tv ontvanger  daadwerkelijk is aangesloten of ergens opgeborgen is en stof ligt te happen? 


KPN heeft KabelTex overgenomen bron.
KabelTex kan gebruikt worden op de Apple TV via de app TV-2GO. bron
Hiermee heeft KPN dus toegang tot een al werkende app voor Apple TV.

Dat dus. Waar is het wachten op?

TV2GO is opgericht door drie internet- en televisieservice providers in Nederland. Dit zijn KabelTex (overgenomen door KPN), SKP en SKV. bron

Als de drie kleinste providers dit kunnen, dan is het toch beschamend te zien, hoe de ‘beste’ en één van de grootste, hier hopeloos achterblijft.


KPN had TV kijken zonder KPN ontvanger via de OTT dienst KPN Play.
Door te weinig belangstelling is deze dienst gestopt. 
Mogelijk zou deze dienst nu meer gebruikt worden of te veel concurrentie hebben van NLZIET, NPO Plus en Canal Digitaal.

Wanneer KPN een M3U levert bij het TV abonnement dan kan de klant zelf een gewenste IPTV app gebruiken binnen de beschikbare opties van de app stores (Apple, Android, LG, Samsung, Roku, Panasonic, Vidaa, enz).

De huidige Android app voor telefoons en tablets word vernieuwd.
“KPN meldt dat de update van de gelijkwaardige app voor het Apple-platform begin volgend jaar volgt.“ bron

Waarschijnlijk komt er daarna een versie voor Google TV / Android TV, gevolgd door versies voor Tizen (Samsung) en WebOS (LG).

Zou mooi zijn als er daarna een versie komt voor andere zoals Apple TV en Vidaa* (Hisense, Toshiba en een hele reeks OEM’s).


Beste @Erwin_  of @Marcia_ 

Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn, om ook een reactie te geven binnen mijn topic, omtrent de laatste stand van zaken met betrekking van de KPN TV app voor Apple TV 4K.

Want de vraag hierom neemt momenteel wel toe.

Alvast hartelijk dank!

Ik zou nog toevoegen: een inhoudelijke reactie, @Michel.uit.Arnhem 

Er zijn al meerdere topics over dit onderwerp. Het nietszeggende er is nog niets over bekend was tien jaar geleden nog enigszins geloofwaardig en uit concurrentieoverwegingen een te begrijpen antwoord.

Aangezien kpn zo’n beetje de enige Nederlandse provider is, voor wie de Apple TV nog onontgonnen terrein is, zal de concurrentie van een inhoudelijk antwoord écht niet in paniek raken, hooguit wat meewarig grinniken.


 

Als andere providers dat wel kunnen doen, dan kan KPN als één van de grootste providers dat ook!

Natuurlijk kan KPN dat ook, maar de vraag is wat de toegevoegde waarde is wetende dat met de huidige smart-TV apps voor de Samsung, LG en Android televisies al zo goed als 100% van de abonnees bediend kunnen worden

Verre van. Er zijn genoeg huishoudens waar de ‘oude’ televisies, waarvan de smart functies nauwelijks meer functioneren, doorschuiven naar de slaap- of logeerkamer. Of via de Kringloop of tweedehandsmarkt een nieuwe eigenaar vinden. 

en of er dan een noodzaak is om ook nog te komen met een smart-TV app voor mediaboxen zoals de Apple TV.

Ja, dan is de tweede tv weer helemaal up-to-date. En weet ook, de Apple TV is veel méér dan een ‘mediabox’.

Maar dat verhaal kun je ook houden voor de LG tv app en de Samsung tv app. Die is ook bedoeld voor 2e televisie maar wordt door sommigen ook gebruikt voor de 1e televisie.

Klopt en ook voor de smart-TV app voor Android TV's, maar zoals ik eerder ook al zei zijn er maar weinig abonnees die op de primaire televisie de smart-TV app gebruiken. Waarom: Beduidend minder functionaliteit en beeldkwaliteit.

Ben je bij elke abonnees persoonlijk binnen geweest en gecontroleerd of de tv ontvanger  daadwerkelijk is aangesloten of ergens opgeborgen is en stof ligt te happen? 

 

Hoi @Berteman 

 

Jouw eerste alinea is treffend, want veel oude smart televisie krijgen geen updates meer, net zoals de gedownloade apps omdat het besturingssysteem te ver achterloopt.
Ze zijn dan vaak nog (net) goed genoeg voor een logeerkamer of slaapkamer, maar dan vaak met een losse mediabox, tv ontvanger of Digitenne.

Jouw tweede alinea komt ook als een bus.
Apple TV 4K is inderdaad méér dan een mediabox alleen, en is ook niet vergelijkbaar met de KPN TV+ ontvanger van Sagecomm, zo kun je bijvoorbeeld via de Apple TV 4K al je gemaakte foto’s en filmpjes (die je in de iCloud hebt staan, en via je iPhone hebt gemaakt/opgenomen) laten zien aan je familie en vrienden via je televisie, aangezien iCloud via al je Apple producten is te bereiken.
Daarnaast zit de Apple TV 4K veel beter in elkaar, en is de kwaliteit ook hoog en goed doorontwikkeld, want daar staat het merk Apple tenslotte ook voor.

Jouw derde alinea, is een terechte vraag aan @wjb 
Is hij huis-aan-huis gegaan met een blocnote om dit te kunnen controleren bij de klanten.
Ik denk dat hij hiermee alleen maar aan de kant van KPN staat, en het op deze wijze probeert te ontkrachten dat een KPN TV app voor de Apple TV 4K overbodig is.
Terwijl dat dus niet zo is in de praktijk!


Reageer