Skip to main content

Heeft iemand een workaround om de KPN TV app (dus niet de I-TV app) te downloaden op een chromecast. In de playstore wordt alleen de I-TV app getoond. Maar deze heeft het probleem dat je alleen kunt kijken als je op je eigen wifi netwerk thuis zit. Dus als je op de hotspot van de telefoon wilt kijken dan werkt hij niet terwijl ik wel een KPN abonnement heb. En via de KPN TV app op mijn telefoon kan ik de app wel gebruiken. 

Via de helpdesk wel geholpen dat ik nu weet dat de iTV app alleen werkt als ik op mijn eigen netwerk zit en dat de KPN TV app wel zou werken. Maar deze wordt dus niet in de playstore getoond om te downloaden. 

Is er ergens een workaround te vinden hoe je deze app toch op een Chromeact kunt zetten?

Die app werkt niet op de Chromecast. Die is helemaal gemaakt voor de mobiele telefoon. Gemaakt om met je vingers te bedienen dus. Met een afstandsbediening gaat die niet werken. Bij tv kijken op de mobiel moet je het toestel draaien. Hoe gaat u dat op een Chromecast doen? De tv op z'n kant zetten? Succes daarmee.


Helaas is dat op de Chromecast niet mogelijk.

De Chromecast wordt gezien als mediaplayer.

Ik ga ervan uit dat je de witte Chromecast Google tv hebt.

Gelukkig kan je vanaf je telefoon of tablet ook naar deze Chromecast casten. 

 

@Nick83 

Op de witte Chromecast Google tv kan je de app's opzetten en met de bijgeleverde afstandsbediening bedienen. 


@BoukeV Het is mogelijk de ITV App op chromecast te installeren, je moet hem alleen sideloaden. Maar je kan de kwaliteit niet instellen met de AB (hij staat op laagste kwaliteit). Om andere kwaliteit te kiezen moet je een BT muis of een BT toetsenbord met tochscreen gebruiken. De nieuwe TV+ App gebruik adatieve streams, en met deze hoef je de kwaliteit niet meer te kiezen


@TDN ik heb de ITV app geïnstalleerd maar die werkt alleen als de chromecast is aangesloten op mijn thuisnetwerk. Als ik hem op de hotspot van mijn telefoon zet dan werkt hij niet. Ik had van de helpdesk van XS4all begrepen dat de TV app dit probleem niet zou hebben. Vandaar mijn vraag. Maar het blijft gek dat ik met de ITV app op mijn iPhone gewoon kan KPN kan streamen en dat dit dus niet op de chromecast kan

En wat bedoel je trouwens met side loaden


@BoukeV Niet de ITV voor Android TV maar ITV voor Android, deze is voor smartphones en je moet daarom sideloaden. Sideloaden betekent dat je een App uit onbekend bron moet installeren (niet te downloaden vanuit Playstore)


@BoukeV 

Zoals ik boven al vermelde, op de Witte Chromecast Google TV kan je wel de KPN iTV app instelleren, maar alleen gebruiken op je eigen netwerk.

De Chromecast wordt als mediabox gezien.

 

Op de telefoon of tablet kan het wel.

En je kan natuurlijk gewoon casten vanaf je telefoon (zoals ik al melde).


Maar het blijft gek dat ik met de ITV app op mijn iPhone gewoon kan KPN kan streamen en dat dit dus niet op de chromecast kan

Dat is niet gek. Dat heeft KPN bewust zo gemaakt. Buitenshuis kijken met de Chromecast met behulp van de kleine afstandsbediening word bewust geblokkeerd. Ziggo doet precies hetzelfde. 


Ik snap het nu maar heeft ook iemand een idee als ik een mifi-router of iets dergelijks in mijn camper zet met een KPN-sim en ik verbind de Chromecast daar mee of het dan wel zou lukken? Ik heb een onbeperkt data abonnement bij KPN en zou de data uit deze bundel kunnen delen.


Download de browser app TV BRO op de chromecast. 

Ga in die browser naar http://tv.kpn.com en dan kun je wel kpn tv kijken. Dat heb ik een keer in een hotel gedaan. 

Maar met welke kpn app dan ook gaat het buiten de deur verder niet werken. 

Via de mobiele Hotspot is het wel 3 GB per uur. Houdt daar rekening mee. 


@PeterG dank voor de tip en het werkt. Even lastig om het adres in te “typen” met de chromecast (heb hem nog niet op spraakbediening staan) maar daarna in de browser van KPN-tv het abonneenummer en de pincode ingeven en voila: ik kon kijken. 
ik kon trouwens via de NOS-app op de Chromecast al wel de Nederlandse zenders kijken maar RTL4, enz werkt dan niet.
Chromecast op lage resolutie gezet (toch een beetje op de data letten) en prima beeld via de hotspot van mijn iPhone.

We gaan het uitproberen als we binnenkort een aantal dagen met de camper op pad gaan.


Maar het blijft gek dat ik met de ITV app op mijn iPhone gewoon kan KPN kan streamen en dat dit dus niet op de chromecast kan

Dat is niet gek. Dat heeft KPN bewust zo gemaakt. Buitenshuis kijken met de Chromecast met behulp van de kleine afstandsbediening word bewust geblokkeerd. Ziggo doet precies hetzelfde. 

Wat ik niet begrijp is: het werkt WEL via KPN netwerk, alleen niet via ander netwerk (incl. mobiele wifi). Terwijl de app het op mijn telefoon (ook via mobiele wifi) wel doet en ik vervolgens kan casten naar de Chromecast. De logica ontgaat mij waarom KPN de combi Chromecast + ander netwerk zou blokkeren. Immers, er wordt overal geroepen dat je overal binnen EU op ieder device tv kan kijken.


Bij Ziggo werkt het precies hetzelfde @Mark_F .

Voor beide providers geldt hetzelfde. 

Ontmoedigen van delen tv abonnement. 

Verder valt ie niet onder de EU portabiliteit regels en dus geeft het hoge kosten voor rechten. En met alle rechthebbenden moeten dan afspraken gemaakt. Dat is geen doen met zoveel. 

Binnen de EU zijn die rechten geregeld voor mobiele apparaten met scherm en geluid. Tablet, telefoon, laptop. Casten mag mits gebruik wordt gemaakt van een mobiel apparaat. Dat is de vakantie regeling binnen de EU. 

Casten is meer omslachtig en ontmoedigt dus ook account delen.


Beste PeterG,

Dank voor de  uitleg, is dus vooral een rechten/geld kwestie, geen technisch issue. Dan hoef ik i.i.g. ook niet verder te zoeken naar een oplossing. Werkt dus simpelweg niet via ander netwerk.


Reageer