Skip to main content
Vraag

KPN TV+ app niet beschikbaar op Chinese AndroidTV-box

• July 13, 2026
  • 16 reacties
  • 205 keer bekeken

Ik heb voor een oude TV een Android TV box gekocht via een bekende Chinese webshop. Voor een dubbeltje op de eerste rang, ja… ik weet het. Het gaat om een echte H96 MAX H313 Android 14 TV Box, zie ook koppeling hieronder:
https://a.aliexpress.com/_mrUNItH

De installatie verliep eigenlijk best vlot, en ook apps als Netflix en Videoland werken probleemloos. Opmerkelijk, is de KPN-app om één of ander reden niet te downloaden uit de PlayStore. Mogelijk heeft dat wat te maken met regio-instellingen, dus ik heb de tijdzones keurig aangepast en zelfs locatieservices  ingesteld. Geen van beide lijkt te helpen, de app is niet te vinden. Apps van ander aanbieders als Odido, Ziggo, en Delta zijn vreemd genoeg wél te vinden.

Nou is er natuurlijk desnoods ook wel buiten de PlayStore aan die KPN-app te komen, maar dat heeft ook weer de nodige nadelen. Ik zou liever gewoon de officiële app gebruiken.

Heeft iemand goede tips en trucs?

16 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 13, 2026

@Deichmann Dit is geen Android TV Box maar een AOSP Android Box met een TV launcher. De Appstore is voor smartphone en niet voor smarttv, je kan toch de KPN App voor smartphone hier installeren, navigeren is moeilijk met afstandsbediening, beter met een toetsenboard  of Airmouse.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 13, 2026

Ow? Nouja… bij opstarten komt het Android TV logo in beeld. Maar goed… in de Appstore (via dit apparaat) is de KPN app dus niet te vinden. Hoe los ik dat op?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 13, 2026

Nouja… bij opstarten komt het Android TV logo in beeld.

Een logo kan ieder toevoegen in zijn firmware, als ik wil kan ik zelfs FIFA logo laten zien

Maar goed… in de Appstore (via dit apparaat) is de KPN app dus niet te vinden. Hoe los ik dat op?

The H96 MAX H313 is an ultra-budget TV box powered by the Allwinner H313 chipset and typically runs a modified, uncertified AOSP (Android Open Source Project) version

Dat ligt aan dat je Box een gehackt versie van Appstore heb, ik weet hoe je moet omzeilen, maar ik vertel jou hier niet. Zoek zelfs op internet omdat handleiding tot omzeilen van Google Restricties eigenlijk illegaal is.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 13, 2026

Ik weet ook wel hoe je certificatie kunt omzeilen. Hoewel ik al jaren gepaste afstand houd van Android, zullen de truuckjes inhoudelijk niet veel veranderd zijn.

Ik hoopte dat er wellicht nog een “nette” methode was.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 13, 2026

Nette methode: koop een fatsoenlijke box.

Ik zie deze box tot mijn verbazing ook bij Bol.

Wel aangemeld op je Nederlandse Google account !?

Je zou dit volledig in de zoekbox van de Play Store kunnen zetten 

com.kpn.kpnandroidtv

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 13, 2026

Ik weet dat het een heel goedkoop ding is en ik verwacht er ook weinig van, maar dit is gewoon een noodoplossing om een oude tv nog een tijdje te kunnen blijven gebruiken. Ik wil er daarom vooral niet veel aan uitgeven. Dan ik dat geld beter in een nieuwe tv steken.

Ik had ook nog een oude Apple TV liggen, maar die is intussen zo gedateerd, dat apps als Netflix daarop niet meer werken. Ook geen oplossing dus.

Maar goed… ik ben op dat Android ding ook netjes aangemeld met een - voor dit doel speciaal aangemaakte - Nederlandse Google account. Ik zal die andere omschrijving anders nog eens proberen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 13, 2026

Ik heb voor twee oudere tv's, Sony 2016 en Philips 2012, wat duurdere streamingboxen gekocht. Die twee tv's werken nog zo goed dat ik dat er wel voor over had.

De tv's zijn FHD. Maar de streamingboxen zijn 4k. Toekomst bestendig.

Nokia streamingbox 8000, Chromecast Google-TV 4k. 

Hoef ik ook niet zo te letten op besturingssysteem toekomstige tv's 😉. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • July 13, 2026

Als je toch bekend met de procedure: waarom de app niet side loaden en installeren? App beschikbaar op APK Mirror.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 14, 2026

Ik weet dat het een heel goedkoop ding is en ik verwacht er ook weinig van, maar dit is gewoon een noodoplossing om een oude tv nog een tijdje te kunnen blijven gebruiken. Ik wil er daarom vooral niet veel aan uitgeven.

Een streaming stick met Google TV kost niet veel, 2K voor 40€ en 4K voor 60€. Als je TV een USB uitgang met 1A heeft, kan je hem ook met een USB kabel vanuit TV met stroom voorzien en alles uit het zicht achter de TV verstoppen.

https://www.strong-eu.com/nl/products/categories-receivers/leap-streaming-stick

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Goedemorgen ​@Deichmann! Welkom op de KPN Community. Ik vermoed net als TDN dat het hier spaak loopt op de niet officiële Android Licentie en misschien voldoet de hardware ook niet aan de gestelde eisen. Het is hier niet toegestaan om zaken als sideloading in detail te bespreken. Ik wil iedereen ook vriendelijk verzoeken om dat niet te doen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 17, 2026

Beste Remco van KPN, dank voor uw bezorgdheid, maar volgens mij heb ik me keurig aan de regels gehouden en wordt hier ook niets onoorlijks besproken 

Wat betreft mijn apparaat: ik heb mijndat bij aanschaf niet gerealiseerd, maar dat blijkt dus een OSAP versie van Android te hebben (Open Source Android Project). Dat is gewoon een 100% legale ontwikkelaarsversie die wereldwijd gebruikt wordt in talloze producten. Evenzo is sideloading - het handmatig installeren van apps buiten de officiële Google Play Store om - gewoon 100% legaal. Het wordt pas een issue als er met die apps geknoeid wordt. 

Reëel risico met het gebruik van een ontwikkelaarsversie van een OS en sideloading van apps is natuurlijk dat het allemaal wat minder optimaal werkt.  Apps en/of de apparatuur waarop ze gebruikt worden zullen immers niet gecertificeerd zijn, wat tot gevolg heeft dat er in geval van problemen geen ondersteuning geboden wordt. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 17, 2026

Reëel risico met het gebruik van een ontwikkelaarsversie van een OS

Als je weet dat H313 boxes standaard met Bigpanzi Botnet geïnstalleerd zijn, weten je welke risico's je heb.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 17, 2026

Het gebruikte Google account staat wel op Nederlands (betaal) profiel?

• Deelnemer
  • July 17, 2026

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 17, 2026

Als je weet dat H313 boxes standaard met Bigpanzi Botnet geïnstalleerd zijn, weten je welke risico's je heb.

Tsja, gek genoeg werd daar niet mee geadverteerd, en er zat ook geen waarschuwingssticker op de doos.

Maar het is natuurlijk ook niet te doen om iedere willekeurige chip die in een nieuw aan te schaffen apparaat zit, vooraf te screenen. Nu zou het gaan om de H313 chipset, maar wat zit er allemaal nog meer in waar mogelijk iets mee aan de hand is? En weet u dat van ieder ander apparaat in huis? Ik ben doorgaans nogal kritisch op apparaten van onduidelijke Chinese herkomst, maar ook bij apparaten van (verondersteld) vertrouwde makelij ben je tegenwoordig niet zeker. Je kunt tegenwoordig nergens meer van op aan, want zelfs je elektrische tandenborstel of koffiemachine is potentieel verdacht. Al helemaal zodra ze verbonden zijn met het internet.

Inmiddels heb ik de KPN-app overigens (vooralsnog) probleemloos werkend op de mediabox.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 17, 2026

Tsja, gek genoeg werd daar niet mee geadverteerd, en er zat ook geen waarschuwingssticker op de doos.

Is ook stom om met zo een ingebouwde functie te adverteren. Zoek maar op internet naar jouw box H96 Max Malware dan weet je ook hoe je de malware kan detecteren en eventueel verwijderen.