Skip to main content
Vraag

KPN TV app op android TV box geeft wisselende kwaliteit

• October 11, 2024
  • 20 reacties
  • 329 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Gebruik al een tijdje de KPN itv app op mijn 4k Android TV box versie 11, hard verbonden met box 12.
Handig omdat ik tevens met een app kan streamen van m'n PC. Één box voor alles.

Wat opvalt is dat gekozen TV zenders soms starten met belabberde kwaliteit.
Opnieuw de zelfde zender kiezen doet dit soms verbeteren.
Merkwaardig is dat op zo'n moment andere zenders geen elk probleem hebben,
die zijn super strak.

Aan de verbinding ligt het niet, KPN verbinding is 1GBit/s,
Dit is ook zo op het moment van slechte kwaliteit gekozen zender.

In de itv app zie ik hier geen instelling hiervoor, hoe is dit te verbeteren?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

20 reacties

wjb
Wijsgeer
  • October 11, 2024

Wat voor een 4K Android TV Box heb je? (merk en type)

Ervaar je dit met specifieke zenders en zo ja, welke?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 11, 2024

Wat opvalt is dat gekozen TV zenders soms starten met belabberde kwaliteit.

Hmm. Dat heb ik alleen via de Tizen app (= Samsung). Dan duurt het tot 20 seconden voordat het HD is. Dat is by design, heeft het team al eens bevestigd. 

Met de Android-TV app is het met 1 seconde scherp. Nokia 8000 met OS 12 via wifi. Welke box heb je?

wjb
Wijsgeer
  • October 11, 2024

Het is inderdaad "by design" dat er met een lagere bitrate gestart wordt maar 20 seconden mag dat natuurlijk nooit duren.

Op mijn Chromecast Google TV is het beeld van de smart-TV app vrijwel direct scherp, dat duurt echt een fractie van een seconde.

De Chromecast Google TV krijgt binnenkort een upgrade naar Android 14 en die versie zou een stuk sneller moeten zijn dan Android 12 en minder resources vergen.

@Bennes, Wordt bij jou na verloop van tijd het beeld wel scherp of blijft het wazig totdat je Naar een andere zender zapt.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 11, 2024

@wjb en @PeterG, mijn box:

BOXY with Dune HD Media Center – DUNE HD (dune-hd.com)

zelfde als: 

BOXY Android TV 11 Box | Mediaspeler | Dune HD Media Center | Chromecast | Netflix in 4K Dolby Vision & Atmos | VP9 profile2, MKV/ISO DV P7 FEL AFR, HDR10+, DTS, USB 3.0, Wi-FI, Bluetooth 5, Voice : Amazon.nl: Elektronica

Box doet het perfect, streamen (wireless 5G, ~ 600Mbit/s) van PC ook.
Mijn TV is standaard HD, 1920 x 1080.

Met KPN itv heb ik nagenoeg altijd direct goede kwaliteit. 
Net nog geprobeerd. Nu geen problemen. 
Weet dus niet of het na ~20 seconden wel beter wordt.
Wordt vervolgd…

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • November 13, 2024

Was een ~maand geleden maar een hier een update. Al die tijd niets gemerkt.

Gisteren 13-11-2024 schakelde ik naar RTL 7 “Anna”

Verbinding begon  met zeer slechte kwaliteit. Binnen 20 seconden wordt het prima.

Tijdens de film viel de kwaliteit nog af en toe weg maar herstelde in korte tijd (< 20s) weer.

Verbinding gecontroleerd, download speed was steeds minimaal 600Mbit/s. Daar lag het niet aan.

Omschakelen naar ander kanalen gaf direct goede kwaliteit.

Misschien dat soms de stream vanuit KPN verslechterd?

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • November 25, 2024

@wjb en ​@PeterG ik tag jullie hier nog even omdat ik niet zeker weet of jullie de reacties van ​@Bennes al wel hadden gezien!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 25, 2024

Ik geloof het wel Maja.

Maar het kan zijn dat het normaal gedrag is. 

Via de Samsung tv, Tizen OS, heb ik ook altijd eerst een paar seconden (10?) onscherp beeld daarna goed. 

Maar tijdens kijken wegzakken gebeurt vaak alleen als er, op een ander kanaal, voetbal is of iets anders waar veel mensen naar kijken. 

Via de Android-TV box Nokia 8000 heb ik zelden eerst onscherp beeld. Verbonden via wifi. 

wjb
Wijsgeer
  • November 25, 2024

Maar tijdens kijken wegzakken gebeurt vaak alleen als er, op een ander kanaal, voetbal is of iets anders waar veel mensen naar kijken.  

Dat is veelzeggend ​@PeterG, dat zou namelijk betekenen dat het unicast TV platform een capaciteitsprobleem heeft en daar worden we als abonnee dan niet vrolijk van. En dan te bedenken dat dat platform het steeds drukker krijgt door al die TV+ Boxen die door de klant op unicast gezet worden omdat ze het verschil in beeldkwaliteit toch niet zien.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • January 8, 2025

Verschikkelijk!

Kreeg vandaag een update naat KPN TV+.

Niets doet het meer. 

Krijg leuk overzicht van programma's. kies er een en krijg alleen ondertiteling en geluid !

Geen beeld, ook niet na x-aantal seconden!

Kan niets met met die nieuwe app. 

Help!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 8, 2025

Op welk apparaat gebruik je de app ​@Bennes ?

Merk, type streamingbox / tv.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • January 8, 2025

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 8, 2025

Je verwijst daar naar een Amerikaanse site. Is die dune box ook officieel voor Europa of is het import?

In de test meldde één gebruiker groen beeld bij live kijken met een TCL televisie. Opnames en terugkijken geeft wel beeld.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • January 8, 2025

PeterG,

Niet alleen Amazon, zie ook:

BOXY with Dune HD Media Center – DUNE HD

Die box draait Android TV 11.0.

Werkt perfect met streamen, ook met KPN-itv, echter alleen tot gisteren.

Vandaag na KPN TV+ update niet meer. 

Terugkijken, voor zover dat is toegestaan, geeft zwart  of stilstaand startbeeld,

Geluid en ondertiteling loopt wel door.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 8, 2025

Dat is niet best.

Op mijn Nokia streamingbox 8000 en chromecast Google-TV werkt ie prima. Beide overigens Android-TV OS 12, de meest recente OS. 

Iets maakt het bij jou momenteel niet compatibel. 

Ik bedenk me ineens. Wis eens alle cache met betrekking tot de kpn app. Misschien is er van de oude iets blijven hangen waardoor het nu conflicteert. 

wjb
Wijsgeer
  • January 8, 2025

Beide overigens Android-TV OS 12, de meest recente OS. 

Versie 14 is de meest recente versie van Android/Google TV.

Op dit moment draait alleen de Google TV streamer op versie 14 maar Google heeft aangekondigd versie 14 ook uit te gaan rollen naar de Chomecast Google TV.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • January 8, 2025

Mijn beide Boxy's heb ik recent, ~4 maanden geleden, gekocht omdat deze H265 en VP9 met hardware coding ondersteund. Draait feilloos met films en KPNitv en streamen vanuit mijn PC.

Cache en andere zaken gereset. Geen verandering.
Frustreert me enorm dat je met de eerste update van KPN naar TV+ meteen je hardware in de vuilnisbak  moet gooien omdat deze met een iets oudere Google TV-versie zou werken?
Dat beloofd wat voor de toekomst. Milieu vriendelijk is anders..

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • January 9, 2025

Zie als start het topic: “KPN ITV app op android TV box geeft wisselende kwaliteit”
Omdat KPN de itv-app veranderd heeft in TV+ plaats ik maar een nieuw topic.
Ik gebruik 2 stuks Boxy-Dune, OS is Android TV 11.0. Voor streaming gebruik ik Kodi 21.0.

BOXY with Dune HD Media Center – DUNE HD  gekocht bij  dune-shop.eu

BOXY Android TV 11 Box | Mediaspeler | Dune HD Media Center | Chromecast | Netflix in 4K Dolby Vision & Atmos | VP9 profile2, MKV/ISO DV P7 FEL AFR, HDR10+, DTS, USB 3.0, Wi-FI, Bluetooth 5, Voice : Amazon.nl: Elektronica gekocht bij amazon.

Sinds de de 6 januari-update van KPN-itv naar KPN-TV+ werkt de app niet correct.
Installeren en aanmelden gaat prima. De Gids is ook fijn en overzichtelijk.
Preview beelden zien er goed uit. Hoopvol dus!
Zodra er echter een kanaal gekozen wordt zie ik alleen de zender ID en de zoekbalk.
Geluid en evt. ondertiteling zijn aanwezig, echter het beeld blijft zwart.

De app geheel verwijderd en vervolgens via Playstore opnieuw laten installeren.
Probleem blijft het zelfde na deze schone installatie.

Met KPN-itv waren er nauwelijks problemen tot 6 januari. Op die avond kon er nauwelijks gekeken  worden door meldingen , "Oeps kan geen verbinding maken”. Dit bleek een storing van KPN te te zijn.
Volgende dag stond KPN-TV+ op mijn media boxen...

Mij vraag om hulp: Waarom werkte KPN-itv wél en de nieuwe KPN-TV+ niet?

Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • January 10, 2025

Ik kan sinds 7 januari geen TV meer kijken met de nieuwe TV+ app voor Android.

Met de overgang op 6 januari werd bij mij op twee stuks Boxy Dunes met OS android 11 de itv-app
vervangen door de TV+ app.

Was na opstarten even blij.
Het menu overzicht is goed zichtbaar met de stils van de kanalen, een verbetering t.o.v. ITV.
Zodra ik echter een kanaal kies verschijnt alleen de zender ID met zoekbalk en ondertitel keuze.
Geluid en ondertiteling blijkt aanwezig maar het beeld blijft zwart.
Een heel enkele keer met enkelt een stil beeld. Guid en ondertiteling lopen dan wel door.

Cash geleegd, Geen verbetering.
App geheel verwijderd en via Google Play opnieuw laten installeren: Geen verbetering.

Na de TV+ update zijn mijn media-players nu niet meer bruikbaar voor KPN-TV.

Heeft iemand een oplossing?

Admin: samengevoegd met je bestaande topic, het is niet nodig om er meerdere topics over aan te maken

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • January 11, 2025

@Admin,

Bewust had de topic's geplaatst onder de kop:  “TV+ Android-TV werkt niet” 
Het betreft niet de itv-app, die had een ander probleem en is immers helemaal verdwenen.
Het betreft juist de sinds januari 6 gelanceerde TV+ Android app die niet werkt.

Op het forum zijn meerdere klachten met zwart beeld een "blokken” met de nieuwe app.
De moderator gaf daar advies een nieuw topic te openen. Dit had ik gedaan.
Nu gaat dit ten onder met het inmiddels zinloze ITV topic.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Je hebt gelijk ​@Bennes, ik heb de titel aangepast . We nemen je feedback ook mee!