Skip to main content

“Kijk Live TV wanneer en waar (binnen de EU) je maar wilt” is een leuke slogan, maar inmiddels heb ik er mijn buik van vol. De app vreet data!! Één uur TV kijken kost mij bijna 8 GB aan data en waarom? Omdat KPN adaptive bitrate heeft doorgevoerd en de mogelijkheid om zelf de resolutie te bepalen heeft verwijderd; daardoor kun je zelf géén invloed meer uitoefenen op het dataverbruik.
Ik heb een professionele MiFi-router in mijn camper hangen met zojuist in Duitsland 25 Mbit down- en 20 Mbit uploadsnelheid.  Mijn Apple scherm heeft geen moeite met 4K resolutie en dus blaast de app er vrolijk 8 GB per uur door heen. De maximale bundel van KPN in de EU is 70 GB in de maand, maar KPN zegt vrolijk “je kunt data bijkopen”
Uit arren moede NLZiet aangeschaft (die helaas niet al mijn favoriete zenders omvat, anders was ik al lang overgestapt), want daar kan ik de resolutie beperken zodat ik nog geen 300 MB aan data per uur kwijt ben: nog geen 4% van de data die KPNiTV-app in die tijd verbrast.

Wat jammer dat de app dan niet aan jouw wensen voldoet Roland. Ik kan niet beloven dat dit op korte termijn zal veranderen maar ik koppel je feedback terug!


Mee eens. Zelfs op een telefoontje is het data verbruik aanzienlijk. Rustig 3 à 4 GB per uur. De oude app had ik op 'laag’ staan via 4G. Dat was nog geen 500 MB per uur. De functie dat het zelf ingesteld (lees verlaagd) kan worden wordt node gemist. En komt hopelijk weer terug. 🙏 apps team.

NLziet heeft wel een voordeel in de camper. Dan hoef je niet te casten maar kan je gewoon de app in de smart-tv gebruiken.


Het terugzetten van de resolutie werkte met de oude app ook niet zodra er gecast werd. Tijdens casten werd altijd 1080p gebruikt ongeacht wat ingesteld was in de app.

Ook de smart-TV app van KPN heeft geen mogelijkheid om de resolutie in te stellen maar die snap ik ook wel immers die app is alleen bedoeld om thuis te gebruiken en daarom wordt er geen rekening gehouden met de mogelijkheid om die smart TV app buitenshuis met een VPN verbinding via jouw thuis netwerk te laten communiceren.


Reageer