Skip to main content

Sinds vorige week ben ik overgestapt naar ITV naar KPN+. Dit omdat ITV steeds storingen had: beeld liep vaak en lang vast. Ik gebruikte ITV met Devolo's, daar was mijn vertrouwen uit dus gekozen voor KPN+ via WiFi (signaal is uitstekend, zo meldt KPN+). Ik kan de kast helaas niet bedraad aansluiten zonder het halve appartement te slopen. En ook gezien mijn goede ervaring met een Chromecast durfde ik de overstap wel aan.

Nu heb ik het volgende probleem: zodra ik KPN+ start is er beeld voor twee seconden. Daarna loopt het vast en is de enige optie een complete herstart van het kastje (via het menu).

Daarna werkt het! Tenminste, voor een half uur: bij zappen na een programma moet de hele procedure weer overnieuw. Ik merk dat aan het feit dat als er snel beeld is, het daarna meteen vastloopt: duurt het laden langer dan gaat het goed en blijft het beeld. Ik heb contact gehad met de klantenservice, die me geholpen hebben alle updates van de KPN TV+ app van het apparaat te verwijderen. Dat leek het probleem even op te lossen, maar in de dagen erna kwam het terug. Vervolgens toch de update gedaan maar ook hier heb ik exact hetzelfde probleem mee.

Ik heb de Experia Box 10, destijds nog verkregen via Oxxio. Volgens de klantenservice maakt dat niet uit, maar ik kwam via Google een eerder topic op dit forum tegen van iemand met dezelfde ervaring: daar werd gesuggereerd dat een nieuwe modem de oplossing zou zijn. Iemand enig idee of dit inderdaad een oplossing kan zijn en hoe ik daar aan zou kunnen komen?

@JWE_NLD Het valt mij wel op dat als je de uitknop ingedrukt houdt, en dan een pop-up ziet met “Uitschakelen” en “Opnieuw opstarten”, dat opnieuw opstarten vaak meer wonderen doet dan het kastje even herstarten van stroom. Weet niet of dit feitelijk klopt, maar het lost vaak wel meer op.

Heb je daarnaast al eens geprobeerd om het kastje te resetten (met een peperclip het “reset” gaatje indrukken)? Dat kan soms ook wonderen doen.

Daarnaast hadden wij ook wel wat opstartproblemen, maar lijkt verbinding sterkte toch vooral het meeste op te lossen. Wat geeft je kastje aan als je gaat naar Instellingen > Informatie? Wat zegt ie over snelheid en kwaliteit?

Op basis daarvan kan je overwegen of je je wifi sterkte kan verbeteren. Kabel bied natuurlijk beste kwaliteit, maar dat is simpel gezegd gewoon niet altijd realistisch. Wellicht een wifipunt, of acces point in de buurt wel mogelijkheid?

Daarnaast helpt het ook om je kastje van Multicast naar Unicast te doen. Dat doe je via Instellingen > Informatie > helemaal naar onderen kan je klikken op “Video mode” en aanpassen naar Unicast.

Bron: 

 


Omzetten naar Unicaat is dė oplossing. Geen problemen meer, zappen duurt ook nog maar een fractie van de tijd. Thnx!


Tot nu toe lijkt het voor mij ook te werken om naar unicaat te switchen maar kan iemand mij uitleggen waarom dit het oplost en wat het verschil is tussen de 2 settings en waarom dit zo is?


Ook hier eenzelfde probleem met brokkelig tv beeld, een verschijnsel dat alle zenders betrof en heel soms niet speelde. Maar meestal wel.

Omzetten van multicast naar unicast is dé oplossing. Misschien iets om de installerende monteur mee te geven want die had dit eigenlijk moeten zien bij oplevering. 


Tot nu toe lijkt het voor mij ook te werken om naar unicaat te switchen maar kan iemand mij uitleggen waarom dit het oplost en wat het verschil is tussen de 2 settings en waarom dit zo is?

@A. van der Werf Fijn dat het werkt! Het verschil tussen Unicast en Multicast is dat met Unicast elke TV één rechtstreekse bron heeft van het beeld. Dus elke TV met Unicast heeft één “prive” verbinding naar KPN toe om het beeld te zien. Als alle klanten dat doen, zijn dat een boel “prive verbindingen” voor KPN. Daarvoor is Multicast: Er is dan één verbinding, maar daar kunnen meerdere klanten het beeld van “pakken”. Dat kost minder verkeer en daardoor kan de beeldkwaliteit ook omhoog.

Die techniek kan alleen, als je bijvoorbeeld met WiFi kijkt of een switch hebt die IGMP Snooping niet goed ondersteund, niet helemaal soepel werken. Dan helpt het dus om het om te zetten.

Er is altijd, volgens een boel mensen op dit forum, een groot verschil in kwaliteit. Ik moet bekennen dat wij dat niet zien, en wij hebben een LG TV uit ‘22.


Ik heb precies hetzelfde probleem als topicstarter, met onze tweede KPN TV+ ontvanger. Deze hebben wij via wifi aangesloten in de slaapkamer. Ik dacht de gouden tip gevonden te hebben nu; echter heb ik de optie niet om te switchen naar unicast. Deze vind ik niet bij instellingen. Is dit verplaatst of verwijderd?


Ik heb precies hetzelfde probleem als topicstarter, met onze tweede KPN TV+ ontvanger. Deze hebben wij via wifi aangesloten in de slaapkamer. Ik dacht de gouden tip gevonden te hebben nu; echter heb ik de optie niet om te switchen naar unicast. Deze vind ik niet bij instellingen. Is dit verplaatst of verwijderd?

Inmiddels gevonden; onder instellingen bij video 🙂  verhelpt ook bij ons het probleem!


Reageer