Skip to main content
Vraag

KPN TV+ box blijft traag met zappen en door de gids scrollen

• August 12, 2025
  • 5 reacties
  • 103 keer bekeken

Ik heb onlangs met KPN gebeld omdat ik het niet eens was met de hoogte van mijn abonnementskosten. Nu ben ik hier netjes mee geholpen, maar nu is de prijs het enige waar ik ‘tevreden’ (vind het nog steeds te hoog, maar dat is blijkbaar de standaard in Nederland) mee ben. Ik moest mijn TV ontvanger + voedingsstekker opsturen en kreeg een nieuwe TV ontvanger toegestuurd. Nadat ik deze geïnstalleerd had kon ik TV gaan kijken. Nu we er een paar maanden gebruik van hebben gemaakt begin ik me steeds meer te irriteren aan de gebruikersinterface van deze nieuwe ontvanger. Het ziet er allemaal leuk en fancy uit, maar als ik de gids open, dan duurt dit even en als ik vervolgens door de gids heen scrol gaat dit ook traag. Het gaat om seconden, maar het is gewoon irritant. Ook als ik aan het zappen ben is het beeld steeds vertraagd. Dit was met de vorige box niet zo en ik zou graag willen dat dit gefixt wordt. Zijn er meer mensen met dit probleem of is er een makkelijke oplossing voor zodat dit euvel wordt opgelost? Het is voor mij namelijk voldoende reden om op zoek te gaan naar een andere aanbieder als er niet een goede oplossing voor is of als er iets van compensatie tegenover staat. 

5 reacties

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi ​@Hallinger, jammer om te lezen dat je nieuwe TV+ Box zover niet zo goed bevalt. Goed dat je het aankaart. 

We denken hier in de community graag met je mee. Laten we, om dat goed te kunnen doen, bij de basis beginnen:

• Hoe is je TV+ Box aangesloten op je modem?
    Er zijn namelijk verschillende manieren mogelijk om 'm aan te sluiten, je leest hier meer over het aansluitbeleid.
  • Zit er andere apparatuur tussen en zo ja, welke?
  • Hoe is je TV+ Box verbonden met je televisie? 

Verder raad ik je ook aan om de instellingen alvast even na te kijken. Probeer in plaats van Videomodus die standaard op multicast staat, ook eens ‘unicast’. Dit artikel helpt je daarbij:

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 14, 2025

Ik heb mijn box met een ethernetkabel rechtstreeks op de Experiabox V10 (als ik het goed heb) aangesloten, net zoals de vorige box. De afstand tussen de bis en het modem is minder dan 2 meter. Op de TV zit hij aangesloten met de bijgeleverde HDMI kabel en verder zit er geen apparatuur tussen. 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Dat klinkt goed ​@Hallinger. Is het ook gelukt om 'm in de instellingen op unicast te zetten, en te testen of dat helpt?

Als je dat makkelijker vindt kan je ook een belafspraak maken. Een van mijn collega's belt je dan terug wanneer het jou uit komt, en helpt je verder.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 18, 2025

Ik heb de instellingen aangepast naar Unicast maar ook dit heeft niet het gewenste effect. Ik heb ook het idee dat het internet niet is wat het geweest is. Ik heb apps op mijn telefoon die constant blijven crashen wanneer ik op de wifi zit, dit was voorheen ook niet zo. Via de online speedtest lijkt het wel goed te zitten met de snelheid maar ik heb mijn twijfels erbij.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Dat kan zeker met elkaar te maken hebben ​@Hallinger, het hoeft niet per se, maar de kwaliteit van je verbinding kan daar zeker invloed op hebben.

Als je een belafspraak maakt, kan een van mijn collega's je gelijk verder helpen en je verbinding voor je nakijken. Dat is vaak gemakkelijker, omdat je dan direct contact hebt.

Wat je anders ook eerst kunt doen, is onze Wifi Manager volgen. Deze servicetool controleert je verbinding en helpt je daarna om je wifi optimaal in te stellen: Ik ben vooral benieuwd of je apps op je telefoon het daarna beter doen.