Skip to main content
Beantwoord

KPN TV+ box blokkeert Miracast naar LG TV

  • 6 September 2024
  • 14 reacties
  • 114 keer bekeken

Gisteren wilde ik een webinar vanaf mijn laptop (Win 10) streamen naar mijn LG TV middels het Miracast protocol, dat in mijn LG TV standaard voorhanden is.

Ik had Miracast al eens eerder getest en dat werkte toen goed.

Vlak voordat het webinar begon wilde in mijn laptop scherm naar mijn TV casten middels Miracast, maar dat lukte maar steeds niet. De laptop kon geen verbinding krijgen met mijn TV. Iedere keer faalde het.

Na lang zoeken en proberen zag ik stom toevallig zag dat de KPN TV+ box aan stond (Sagemcom DIW7022). Hij stond eerst op standby. Toen ik deze volledig uitschakelde ging Miracast ineens werken.

 

Wat is hier aan de hand?

 

Gebruikte versies:

LG TV Web OS versie: 6.4.0 (internal software version: 03.41.00)

KPN TV+ firmware (Sagemcom DIW7022) versie: 0.30.6

KPN TV+ launcher: 1.160.2

Android OS versie (TV+ box): 11

De source van de tv stond waarschijnlijk op HDMI. Toen u de tv ontvanger uit zette, toen schakelde de tv automatisch over op een andere beschikbare source. Dat was miracast dus.

De tv ontvangers van KPN hebben de soms ietwat vervelende eigenschap om ook op stand-by gewoon HDMI signaal uit te blijven zenden. Dus dat ding echt volledig uit zetten is de enige mogelijkheid om het HDMI signaal weg te laten vallen.

U kunt ook op de tv handmatig de source kiezen. 


@Nick83

Dank voor je reactie.

Dat was niet het geval. Ik had als source de IoT / Smart devices omgeving gekozen op de LG TV. De TV zag ook het connect verzoek van de laptop binnen komen, maar deze kwam niet tot stand en kon ik slechts annuleren op de TV (wat na een tijde ook automatisch gebeurde). Per toeval zette ik de TV op de HDMI ingang en zag toen een zwart scherm met een dialoog van de KPN TV Box +: uitschakelen of herstarten. Toe ik uitschakelen koos, kon ik bij de volgende poging wel een Miracast verbinding van de laptop naar de TV tot stand brengen.


Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat de TV+ Box de miracast functionaliteit van jouw LG televisie zou beïnvloeden. Ik denk dat er toch echt een andere oorzaak moet zijn. 


Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat de TV+ Box de miracast functionaliteit van jouw LG televisie zou beïnvloeden. Ik denk dat er toch echt een andere oorzaak moet zijn. 

Daar sluit ik mij bij aan @Klant4. Dat lijk mij ook onwaarschijnlijk. Heb je het uiteindelijk werkend gekregen?


De TV zag ook het connect verzoek van de laptop binnen komen, maar deze kwam niet tot stand en kon ik slechts annuleren op de TV (wat na een tijde ook automatisch gebeurde). Per toeval zette ik de TV op de HDMI ingang en zag toen een zwart scherm met een dialoog van de KPN TV Box +: uitschakelen of herstarten.

Dan ben ik wel nieuwsgierig wat de TV+ Box laat zien voordat je annuleert op je televisie?

Dus wat zie je gebeuren als je de TV+ Box op standby hebt staan, de televisie aanstaat op de HDMI-bron van de TV+ Box (dus zonder beeld), en dan begint met casten? (Of moet die “IoT / Smart devices omgeving” actief zijn voordat je de LG als doel van het casten kunt kiezen?)


Het kan best zijn dat mDNS niet goed werkt indien de TV+Box on is. Windows gebruikt net zoals Google Multicast DNS om Wireless Display (miracast) te detecteren. Nou moet je nog uitzoeken, waar de fouten liggen, bij LG of Sagecom


Het kan best zijn dat mDNS niet goed werkt indien de TV+Box on is. Windows gebruikt net zoals Google Multicast DNS om Wireless Display (miracast) te detecteren.

Dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Persoonlijk zie ik de correlatie ook niet. De LG televisie is een ander apparaat dan de TV+ Box en ik zie dan ook niet waarom mDNS niet goed zou werken als de TV+ Box aan staat.


Het heeft er waarschijnlijk niks mee te maken, maar wie weet: als er twee KPN TV+ Boxen in een netwerk zitten, met alleen op de eerste de Spotify app, dan gaan toch beide boxen aan zodra je in de Spotify app op een telefoon de eerste TV+ Box kiest voor afspelen via Spotify Connect. (Of misschien al voordat je de keuze maakt. Het werkte verder wel, maar was irritant, dus ik heb de ingebouwde Chromecast op de tweede box uitgezet.)


De TV zag ook het connect verzoek van de laptop binnen komen, maar deze kwam niet tot stand en kon ik slechts annuleren op de TV (wat na een tijde ook automatisch gebeurde). Per toeval zette ik de TV op de HDMI ingang en zag toen een zwart scherm met een dialoog van de KPN TV Box +: uitschakelen of herstarten.

Dan ben ik wel nieuwsgierig wat de TV+ Box laat zien voordat je annuleert op je televisie?

Dus wat zie je gebeuren als je de TV+ Box op standby hebt staan, de televisie aanstaat op de HDMI-bron van de TV+ Box (dus zonder beeld), en dan begint met casten? (Of moet die “IoT / Smart devices omgeving” actief zijn voordat je de LG als doel van het casten kunt kiezen?)

Ik annuleer niets. De Miracast connectie kan niet tot stand gebracht worden zo lang de TV Box aan / in standby staat. Op de TV zie ik slechts een mogelijkheid to annuleren, die ik dus niet gebruik.

Dit is wat er dan op het HDMI kanaal van de TV Box zichtbaar is:

 


Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat de TV+ Box de miracast functionaliteit van jouw LG televisie zou beïnvloeden. Ik denk dat er toch echt een andere oorzaak moet zijn. 

Daar sluit ik mij bij aan @Klant4. Dat lijk mij ook onwaarschijnlijk. Heb je het uiteindelijk werkend gekregen?

Ik heb het uiteindelijk werkend gekregen, zoals ik in de opening-post ook al schreef. De Miracast connectie komt tot stand wanneer ik de TV Box volledig uitschakel (dus ook niet meer in stand-by).


Ik denk dat dat screenshot functionaliteit van de televisie zelf toont en niet van de TV+ Box. De kleurstelling is niet conform de UI van de TV+ Box en ik heb nog nooit eerder van zo'n scherm gehoord.

Wat gebeurt er als je kiest voor uitschakelen en met welke knop op welke afstandsbediening kies je dan voor uitschakelen?

 


Ik denk dat dat screenshot functionaliteit van de televisie zelf toont en niet van de TV+ Box. De kleurstelling is niet conform de UI van de TV+ Box en ik heb nog nooit eerder van zo'n scherm gehoord.

Druk op de KPN-knopje en hou hem ongeveer 5s dan ziet je dat scherm. Dat is definitief van TV+Box. Dat je de kleur raar vindt, komt misschien door de foute belichting van zijn smartphone camera


Ik denk dat dat screenshot functionaliteit van de televisie zelf toont en niet van de TV+ Box. De kleurstelling is niet conform de UI van de TV+ Box en ik heb nog nooit eerder van zo'n scherm gehoord.

Druk op de KPN-knopje en hou hem ongeveer 5s dan ziet je dat scherm. Dat is definitief van TV+Box. Dat je de kleur raar vindt, komt misschien door de foute belichting van zijn smartphone camera

Ik heb blijkbaar nog nooit zolang op het KPN knopje gedrukt maar is zie het scherm nu ook.

Er zit bij mij gelukkig niet die groene waas overheen.


@wjb Dat gebruik ik vaker, met deze trucje zet je de tv+ontvanger op standby zonder snelstart of laat hem koud starten en lost meestaal problemen met cache bufferunderun of vol geheugen door te veel apps niet goed afgesloten worden.

Bij me ziet het zonder TV beeld, hoe kan je SS maken met TV beeld?

 


Reageer