Skip to main content

Ik ervaar met de TV+ box dat het contrast niveau veels te hoog is. Wanneer ik een Contrast Calibration  video afspeel via youtube app op de box, dan zou je verwachten dat je  bepaalde wit waardes zou moeten zien knipperen. Door de contrast settings van de TV aan te passen zou je bij lagere waardes meer details moeten kunnen zien en bij hogere waardes vindt er normaal gesproken ‘clipping’ plaats waardoor enig contrast in witte vlakken verdwijnt, bijvoorbeeld bij wolken op het scherm of iemand met een witte blouse aan in de studio. Bij juiste settings is hier ook een contrast/nuance in te zien.

Momenteel als ik de video afspeel, dan zie ik een groot wit vlak, zonder dat enige van de referentie witte waardes knipperen. Dat lijdt bij mij tot de conclusie dat de wit waarde van de box veel te hoog staat ingesteld. Ik ervaar dit ook met tv kijken, bijvoorbeeld, zoals boven gezegd iemand met een witte blouse in een studio. Ik ervaar dit als de tv's in een winkel, welke om met elkaar te concurreren, op de de demo stand zijn gezet.

Wanneer ik dezelfde video afspeel op de ingebouwde youtube app van de TV, dan zie ik diverse lijnen knipperen en heeft het instelling van de contrast waarde ook effect.

Ik zie geen mogelijkheden om dit via de settings van de box te beïnvloeden.

Ervaren andere mensen dit ook? Is dit iets waar de ontwikkelaars van KPN wat aan kunnen doen?

Setup: LG oled tv, box via HDMI direct aan tv aangesloten. HDR setting uit op de box (dus SD aan). Alle contrast enhancer settings van de tv staan uit. Deep colour op HDMI input aan.  Verder heb ik een een chromecast met google tv, waarbij dit issue niet speelt (en verder met dezelfde tv settings)

 

Groet

Dit moet je met de ab van de tv en in de instellingen van de tv regelen.

Over het algemeen is een contrast van tussen de 78 en 82 voldoende.

Bij een OLED mag het tussen de 80 en 90.

Je kan de beeldinstellingen per ingang van de tv regelen.


Ik begrijp dat het contrast in te stellen is op de tv, alleen is het signaal van de box zodanig hoog qua wit waardes, dat het verlagen van het contrast geen nuance brengt tussen lagere en hogere waardes in het calibratie patroon. Ik zie gewoon een groot wit vlak, ongeacht de instellingen van de tv.

Bijna mijn Chromecast bv heb ik dit issue niet. Deze heeft vergelijkbare settings, maar dus op een andere HDMI aansluiting


Contrast is niet de enige waarde die bepalend is.

Contrast is hoe vel (wit, etc.) het beeld kan zijn.

 

Maar vooral ook de helderheid is heel erg belangrijk.

Deze heb ik op onze OLED tv op 50 staan.

 

Maar ook kleurverzadiging is heel erg belangrijk.

 

Zie ook hier voor wat tips.

 

P.S.

Dat Youtube filmpje gaat alleen over contrast instellen.

Maar je moet het wel zelf doen.

HDR heb je al op SDR gezet las ik. 

En gebruik je de of een 4K kabel? 

 

Zie ook deze topic. 


Om issues met de kabel en HDMI ingang uit te sluiten, heb ik de box aan andere kabel en andere ingang aangesloten, maar het resultaat is het zelfde. Ik ben toch van mening dat het aan het kastje zelf ligt 


Hoi @Barry1974 .  Dit is een lastige.   Ik zie dat je grondig te werk bent gegaan en uiteraard geloof ik dat het beeld bij jou niet naar wens is.

We hebben duizenden van die tuners in het land  staan en ik zie geen andere klachten over contrast en witwaardes.  Dus ik geloof niet dat dit een generiek issue van TV+ is.

Het zou nog wel kunnen dat jouw specifieke box niet deugt.  

Hoeveel ontvangers heb je in huis?  En is er misschien ook nog een andere TV in huis waar je op kunt testen? 


Wellicht hebben andere mensen dit niet bewust getest of in de gaten gehad. Naar mijn mening heb ik genoeg getest. Het snelst om te bepalen of ik alleen er last van heb of niet,  is als andere KPN medegenoten dezelfde test uitvoeren en bevestigen of ontkrachten of ze hetzelfde waarnemen als ik. Dan weten we snel genoeg of het alleen aan mij ligt of niet.

Dus hierbij mijn oproep! 😉


Wellicht hebben andere mensen dit niet bewust getest of in de gaten gehad. Naar mijn mening heb ik genoeg getest.

Dus hierbij mijn oproep! 😉

Hier op een Sony TV moet de contrastwaarde bij de TV+ box ook naar beneden. Ik kan per HDMI ingang op de TV het beeld volledig instellen, vandaar dat ik hier niet zo'n probleem mee hebt. 

Voor alle duidelijkheid: 

VIP5202 (oudere ontvanger)  zit op 90

TV+ box zit op 80


@wjb  Jij hebt een oog voor detail. Herken jij wat TS vertelt?  

(ik heb zelf ook TV+ en ben eerlijk gezegd heel tevreden over de beeldkwaliteit maar mijn ervaring is verder niet zo relevant. Ik wil er mee zeggen dat ik het niet herken)


@wjb  Jij hebt een oog voor detail. Herken jij wat TS vertelt?  

Nee, ik heb geen problemen met de TV+ Box op mijn Sony KDL-42W705B full-HD televisie.


Zou het er mee te maken kunnen hebben dat HDR altijd geactiveerd is?


Zou het er mee te maken kunnen hebben dat HDR altijd geactiveerd is?

Maar @Barry1974 had HDR al uitgezet op zij TV+ Box. Bij mij staat HDR overigens nog altijd op "Automatisch" maar die instelling is tegenwoordig niet meer te kiezen. Ik hoop wel dat die keuze snel weer terugkomt.


Zorgvuldig lezen is ook een kunst. 😐


Ik zal wel een roepende in de woestijn zijn 😏 ik kan ook gewoon het contrast aanpassen per HDMI poort, maar dat is het issue niet. Het issue is dat naar mijn idee vanuit het kastje de contrast/wit waardes te hoog worden doorgegeven aan de TV, waardoor ik het contrast in witte vlakken mis als ik TV kijk.

Dit contrast in witte vlakken is juist mooi in te stellen dmv het youtube filmpje. Bij andere inputs dan de box, zet ik het contract tussen to 75 en 90 en dan kan ik netjes de diverse referentielijnen zien ‘knipperen’.

@wjb heb jij ook de het testje gedaan door het gelinkte youtube filmpje af te spelen via de youtube app op de box? Wat zie je dan, een groot wit vlak of enkele lijnen welke knipperen?


@wjb heb jij ook de het testje gedaan door het gelinkte youtube filmpje af te spelen via de youtube app op de box? Wat zie je dan, een groot wit vlak of enkele lijnen welke knipperen?

Ik zal vanavond eens kijken.


@wjb heb jij ook de het testje gedaan door het gelinkte youtube filmpje af te spelen via de youtube app op de box? Wat zie je dan, een groot wit vlak of enkele lijnen welke knipperen?

Ik zal vanavond eens kijken.

Ik heb zojuist gekeken en ik zie knipperende balken bij white levels 230 t/m 242. Ze worden bij de hogere white levels steeds lichter.


@wjb Oke, bedankt voor het uitvoeren van de test! Helaas heb ik er dan zelf last van. Het gekke is dat ik het alleen met de KPN box heb en geen andere apparaten. Ik zal nog eens spelen met de instellingen…. of het ligt specifiek aan mijn kastje… kan natuurlijk ook nog.


@wjb Oke, bedankt voor het uitvoeren van de test! Helaas heb ik er dan zelf last van. Het gekke is dat ik het alleen met de KPN box heb en geen andere apparaten. Ik zal nog eens spelen met de instellingen…. of het ligt specifiek aan mijn kastje… kan natuurlijk ook nog.

Ik moet het contrast op 70 zetten om 230 t/m 234 te zien knipperen. De witwaardes zijn wel aan de hoge kant bij tv+ box inderdaad. 

Denk dat veel mensen hier totaal niet naar kijken of weet van hebben. Ik gok dat 95% van alle tv's op de fabrieksinstellingen staat als het om beeldinstellingen gaat. Dus veel meldingen zullen hier niet over binnen komen. 


@Eric89 ik stel bij nieuwe apparatuur altijd even de helderheid en contrast in via voorbeeldpatroontjes zoals in mijn eerste post. Daarnaast kleur op het oog doormiddel van een natuurlijke huidskleur van iemand in een film of tv, dan krijg ik altijd snel een beeld waarmee ik tevreden ben. Verder alle ‘enhancements’ opties uit van de TV.

Ik heb helaas zelf nog geen verdere opties binnen mijn TV of Box gezien om mijn issue op te lossen, want als ik het contrast omlaag schroef dan zie ik nog steeds een groot wit vlak, maar als je dat doet dan wordt het gehele beeld weer te donker, dus op mijn TV is de setting nu op 80. Wellicht is er wat variatie per box

 


@Barry1974 

Schakel in de KPN tv+ box HDR uit, totdat de mogelijkheid er is om die op automatisch te zetten.


@Barry1974

Schakel in de KPN tv+ box HDR uit, totdat de mogelijkheid er is om die op automatisch te zetten.

@Barry1974 heeft, zoals hij vermeldt in het openingsbericht, HDR al uit staan.


@Barry1974 Contrast op de KPN TV+ box is inderdaad een stuk hoger. Als ik de contract op de TV lager zet dat wordt het beeld goed. Ik heb dit om mijn tv zo ingesteld dat alleen de contract op de HDMI aansluiting waar de Box op aangesloten zit een lagere contrast instelling heeft.


Ik heb precies hetzelfde probleem. Het contrast is extreem hoog en alle instellingen nagelopen. Ook doorgenomen met 3 verschillende technici van de KPN. Op de TV het contrast teruggebracht en dat geeft weer donkere vlekken. Ook krijg ik bij terugkijken van opnames dat het beeld vaak even stil staat. Krijg nieuwe kastjes toegestuurd en hoop dat het beter wordt. Mijn oude kastje geeft geweldig beeld en gelukkig heb ik die nog thuis.


Bedankt @RaymondD voor je reactie. ‘Blij’ om te horen dat ik niet de enige ben die dit issue ervaart. Ik heb er eigenlijk nog niet aan gedacht om de box om te wisselen. Graag hoor ik je ervaring met de nieuwe kastjes zodra ze binnen zijn!


@Barry1974 goedemorgen Barry wat jij zeg klopt ik heb dit ook op mijn LG en ik heb er vier en ze hebben het allemaal.

Het is wel zo dat het niet altijd zo is, mijn LG corrigeert het beeld naar normale waarde maar ik vind het beeld niet zo mooi als bv met de vorige generatie decoders.

Het is een geforceerd beeld maar dit is natuurlijk wel een beleving die een ieder anders ervaart ik vind het persoonlijk niet zo fraai.

mvg 


Helaas hebben de nieuwe kastjes geen verbetering Gegeven. Na vele uren testen en prutsen helaas nog steeds heel hoog contrast.


Reageer