Skip to main content

Ik ervaar met de TV+ box dat het contrast niveau veels te hoog is. Wanneer ik een Contrast Calibration  video afspeel via youtube app op de box, dan zou je verwachten dat je  bepaalde wit waardes zou moeten zien knipperen. Door de contrast settings van de TV aan te passen zou je bij lagere waardes meer details moeten kunnen zien en bij hogere waardes vindt er normaal gesproken ‘clipping’ plaats waardoor enig contrast in witte vlakken verdwijnt, bijvoorbeeld bij wolken op het scherm of iemand met een witte blouse aan in de studio. Bij juiste settings is hier ook een contrast/nuance in te zien.

Momenteel als ik de video afspeel, dan zie ik een groot wit vlak, zonder dat enige van de referentie witte waardes knipperen. Dat lijdt bij mij tot de conclusie dat de wit waarde van de box veel te hoog staat ingesteld. Ik ervaar dit ook met tv kijken, bijvoorbeeld, zoals boven gezegd iemand met een witte blouse in een studio. Ik ervaar dit als de tv's in een winkel, welke om met elkaar te concurreren, op de de demo stand zijn gezet.

Wanneer ik dezelfde video afspeel op de ingebouwde youtube app van de TV, dan zie ik diverse lijnen knipperen en heeft het instelling van de contrast waarde ook effect.

Ik zie geen mogelijkheden om dit via de settings van de box te beïnvloeden.

Ervaren andere mensen dit ook? Is dit iets waar de ontwikkelaars van KPN wat aan kunnen doen?

Setup: LG oled tv, box via HDMI direct aan tv aangesloten. HDR setting uit op de box (dus SD aan). Alle contrast enhancer settings van de tv staan uit. Deep colour op HDMI input aan.  Verder heb ik een een chromecast met google tv, waarbij dit issue niet speelt (en verder met dezelfde tv settings)

Groet

Hoi @RaymondD , @Barry1974  en @Thijs1963 .. Het blijft voor ons héél lastig om dat contrast issue in te schatten.  Ik heb hier zelf een prachtig plaatje en vele gebruikers met mij.  Dat zegt natuurlijk niet alles en daarom wil ik vragen of jullie eens een filmpje kunnen sturen van wat je nou precies ziet.? Indien mogelijk ook even met de afstandsbediening langs alle beeld settings, zodat we kunnen zie hoe het is ingesteld. 

Ik weet uit ervaring dat sommige televisies pas bij de geavanceerde beeldscherminstellingen komen naar eerst verschillende ingewikkelde menu's te hebben doorlopen. Soms mis je een setting. 

Mocht je daar tijd en zin in hebben dan ook graag merk en type tv waarop je kijkt .  

Hoi Erwin,

Dank voor jouw reactie. Ik ben echt dagen bezig geweest waarbij ik alle instellingen heb uitgeprobeerd op de TV en het KPN kastje.

Ik heb inmiddels mijn oude ontvanger weer terugplaats met een uitstekend beeld. Wellicht is het slim om wat jouw collega's aangaven een monteur  mijn richting op te sturen zodat deze het zelf kan aanschouwen. De oude TV die bij ons op de slaapkamer staat heeft ook dat probleem het is alleen een stuk minder dat de Phillips TV die bij ons in de huiskamer staat.

De gegevens van onze TV"s heb ik al doorgestuurd naar een van jouw collega's.

Nieuwe TV+ gebruiker en ik heb exact hetzelfde probleem.

Met name een witte blouse met wat zon of studio licht erop en het gaat fout.

Alle details verdwijnen en het wordt bijna zilverachtig van kleur.

Ook de lucht is vaak zonder details.

Kortom, wit lijkt “overstuurd” als ik het zo kan noemen. (Veel te fel.)

Een flinke teleurstelling na de overstap van mijn oude abbo met een Arcadyan HMB2260v2.

Alles wat in dit draadje is genoemd al geprobeerd, zonder voldoende resultaat.

Het enige wat een BEETJE helpt is van HDR naar SDR schakelen.

Graag oplossen KPN, anders ga ik toch echt terug naar mijn Arcadyan.

TV = Samsung 55Q85R (QE55Q85RALXXN, 4K geschikt.)

“AVS HD 709 Contrast Calibration” YT video afgespeeld zoals genoemd in de opening post.

Witte knipperende lijnen zijn niet te zien, ook niet als ik op mijn TV contrast, brightness, backlight naar beneden instel.

Zwart gaat wel goed.

Kortom, TV+ kastje zit te hoog wat klachten geeft.

Split screen op mijn LG OLED TV. Ik krijg nog gewoon de niet gecodeerde kanalen van Ziggo binnen, dus kan het mooi even naast elkaar zetten.

Links Ziggo via kabel DVB-C, rechts de KPN Box. 

Let me name op het hoge contrast van de kleding. Het contrast is zodanig hoog dat bv bij de (voor de kijker) rechter schouder de details wegvallen.

Gezien ik twee inputs op 1 scherm weergeef zouden er geen verschillen in TV settings moeten zijn (en kan ik via split screen ook niet aanpassen). En zoals gezegd, geeft alleen het KPN kastje voor mij het hoge contrast weer, ander apparaten doen dit niet.

PS. ik kreeg het beeld niet gelijk, omdat KPN streaming toch net wat vertraging geeft tov Ziggo.

Goed voorbeeld Barry1974. En ik weet dat het beeld er vaak nog erger uitziet dan je kan weergeven met een foto hier op het forum.

@Erwin_ Het heeft alle indicaties dat het TV+ kastje niet voldoet aan de basis specificaties.

Met name de parameter “White-Level”, soms ook genoemd als Contrast of Picture.

Op deze pagina alle uitleg hierover om dit zelf te testen m.b.v. een handleiding.

Dat kan KPN dus ook prima zelf controleren.

De ene TV kan beter met “White Clipping” overweg dan de andere.

Het heeft dus weinig zin om gebruikers te gaan vragen naar merk en type TV.

KPN zal dit bij de bron moeten oplossen.

Zorg dat het TV+ kastje voldoet aan de specs. Of als tijdelijke pleister, maak het White-Level instelbaar.

Kortom, is dit onder de aandacht bij KPN development?

Kan KPN garanderen dat het TV+ kastje aan de standaard specificaties voldoet?

Ik schaar me volledig achter Barry1974 en SquarePants.

Op een Panasonic lz2004 krijg ik exact hetzelfde te zien bij een splitscreen zoals bij Barry1974.

Ik heb een kleine week nu TV+ en gelijk na het opstarten viel me al op dat er behoorlijk  “White Clipping” is.

Tot vandaag nog geen tijd gehad om hiernaar te kijken maar ik moet helaas constateren dat de tv+box veel te hoog uitstuurt. Dit is niet door de TV te corrigeren.

Dus KPN   willen jullie dit issue a.u.b. op de BUG lijst zetten en met een oplossing komen.

Maar eens een Ping naar een andere moderator @Paul_ want Erwin_ reageert niet meer.

We zitten met een frustrerend probleem en geen reactie maakt het nog frustrerender.

Kan KPN een antwoord geven op mijn vraag hierboven?

Maar eens een Ping naar een andere moderator @Paul_ 

Hey, dat ben ik! 

Excuses voor het uitblijven van een reactie. We gaan het voorleggen bij de collega's van het tv team. Moet er wel bij zeggen dat we hier in dit topic met een handjevol mensen zitten, maar dat ik hier verder nergens nog iemand over heb zien klagen. Dat zegt niet altijd alles natuurlijk, maar wil het wel even vermelden. We kunnen het op z'n minst aankaarten. Kan alleen geen garanties geven over wat het vervolg gaat zijn.

Dat gezegd hebbende, die afbeelding is wel interessant en fijn dat jullie zo gedetailleerd zijn. We gaan het zien. Zodra we reactie hebben, dan horen jullie het.

Fijn, dankjewel.

Let wel, het gaat hier om de basis, voldoet het TV+ kastje aan de basis specificaties.

Dat er (nog) niet veel over geklaagd wordt is inderdaad niet relevant.

We horen het vervolg graag!

Split screen op mijn LG OLED TV. Ik krijg nog gewoon de niet gecodeerde kanalen van Ziggo binnen, dus kan het mooi even naast elkaar zetten.

Links Ziggo via kabel DVB-C, rechts de KPN Box. 

Let me name op het hoge contrast van de kleding. Het contrast is zodanig hoog dat bv bij de (voor de kijker) rechter schouder de details wegvallen.

Gezien ik twee inputs op 1 scherm weergeef zouden er geen verschillen in TV settings moeten zijn (en kan ik via split screen ook niet aanpassen). En zoals gezegd, geeft alleen het KPN kastje voor mij het hoge contrast weer, ander apparaten doen dit niet.

PS. ik kreeg het beeld niet gelijk, omdat KPN streaming toch net wat vertraging geeft tov Ziggo.

Nog even een vraag voor jou @Barry1974. Heb je hier SDR of HDR continue ingesteld?

De instelling bij mij staat permanent op SDR

Ik kom een update brengen hierover. We hebben dit uitgezet bij het tv team. Die hebben uitvoerig testen gedaan. En daar komt inderdaad de conclusie uit dat in uiterste helderheid er geen detail meer zichtbaar is. Dit speelt zowel bij SDR als HDR modus. Hiervoor is melding gemaakt bij onze leverancier. Die moet dit oplossen. Hoe lang dit gaat duren is op dit moment nog niet bekend, maar het zal eerder na de zomer dan in de zomer zijn.

Top dat het onderzocht is en opgevolgd wordt! Bedankt

Ben gisteren nog lang in de weer geweest om het alsnog te proberen….maar helaas. Hopelijk komt er nu snel een oplossing.

Hoe lang dit gaat duren is op dit moment nog niet bekend, maar het zal eerder na de zomer dan in de zomer zijn.

Top, dank voor de update. Belangrijkste is dat het onderkend is en dat het wordt opgelost 

... We hebben dit uitgezet bij het tv team. Die hebben uitvoerig testen gedaan. En daar komt inderdaad de conclusie uit dat in uiterste helderheid er geen detail meer zichtbaar is. ...

Het is toch wel bijzonder dat deze (basis)test, zowel bij KPN als hun leverancier, niet is uitgevoerd.

Eigenlijk te gek voor woorden.

Maargoed, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald zullen we maar zeggen.

Ik hoop dat dit zo snel mogelijk tot een definitieve oplossing komt.

Eventuele updates over de voortgang lees ik graag hieronder.

Bedankt zover.

@Paul_  Zou jij hier onder “Beeld en geluid” dit probleem willen toevoegen?

Dank u.

Hier sinds afgelopen vrijdag 21-07, ook KPN+ TV aangesloten.

En direct hetzelfde als hierboven beschreven staat, wat een fout beeld, de eerste zender die ik keek was RTL-Z, de desk van de presentator, het logo, en rechtsbovenin (plaatsnaam, witte tekst, in groen blok) bijna onleesbaar...later NOS journaal NPO, in de studio, icm achtergrond, gezichten van presentator, heel onnatuurlijk. (Instelling SDR)

Items die buiten (daglicht) opgenomen zijn, valt veel (details) van de achtergrond/omgeving weg door overbelichting.

Instellingen zoals contrast, helderheid enzo aanpassen op de tv maken weinig uit, deze maken alles donkerder, maar wit blijft dan alsnog overheersen, waardoor je netto net zo weinig details ziet.

Om het toch enigzins bekijkbaar te maken was het op mijn tv de optie om niet (wel een klein beetje) contrast/helderheid te verlagen, maar gamma verhogen, en de kleurtemperatuur handmatig aan te passen (warmer) tevens voor het eerst enkele beedverbeteraars van de tv zelf in gebruik genomen (geen motion) hoewel ik fel tegenstander ben van al deze kunstingrepen.

Beeld via de externe chromecast, icm de KPN ITV app is wel gewoon correct/goed zonder poespas.

Hopenlijk komt dit ooit nog in in orde, fijn om te lezen dat het iig bekend is bij meerdere personen.

Oja, heb hier nog een nieuwe Arris Vip 5202 liggen, is deze nog te activeren met de ITV gegevens van het huidige abonnement? dan is het beeld iig wel gewoon goed.

Hier sinds afgelopen vrijdag 21-07, ook KPN+ TV aangesloten.

En direct hetzelfde als hierboven beschreven staat, wat een fout beeld, de eerste zender die ik keek was RTL-Z, de desk van de presentator, het logo, en rechtsbovenin (plaatsnaam, witte tekst, in groen blok) bijna onleesbaar...later NOS journaal NPO, in de studio, icm achtergrond, gezichten van presentator, heel onnatuurlijk. (Instelling SDR)

Items die buiten (daglicht) opgenomen zijn, valt veel (details) van de achtergrond/omgeving weg door overbelichting.

Instellingen zoals contrast, helderheid enzo aanpassen op de tv maken weinig uit, deze maken alles donkerder, maar wit blijft dan alsnog overheersen, waardoor je netto net zo weinig details ziet.

Om het toch enigzins bekijkbaar te maken was het op mijn tv de optie om niet (wel een klein beetje) contrast/helderheid te verlagen, maar gamma verhogen, en de kleurtemperatuur handmatig aan te passen (warmer) tevens voor het eerst enkele beedverbeteraars van de tv zelf in gebruik genomen (geen motion) hoewel ik fel tegenstander ben van al deze kunstingrepen.

Beeld via de externe chromecast, icm de KPN ITV app is wel gewoon correct/goed zonder poespas.

Hopenlijk komt dit ooit nog in in orde, fijn om te lezen dat het iig bekend is bij meerdere personen.

Oja, heb hier nog een nieuwe Arris Vip 5202 liggen, is deze nog te activeren met de ITV gegevens van het huidige abonnement? dan is het beeld iig wel gewoon goed.

Heb nu de Arris Vip 5202 in gebruik genomen, beeld is direct weer prima, zoals het hoort, voorlopig blijft deze in gebruik.

Beter beeld, ook bij het ondemand aanbod, logische bediening, sneller, normale teletekst, geen lipsync probleem meer.

Nu de komende tijd updates voor de KPN tv+ in de gaten houden, het principe van een ‘alles in een box’ bevalt mij wel, en hij werkte ook al behoorlijk goed icm streamingsdiensten. Maar de slechte beeldkwaliteit zou eigenlijk niet voor mogen komen.

Hallo @R.vd Broek je zult de 5202 zeer binnenkort toch terug moeten sturen, dus regelmatig wisselen is zinloos, beter is de DIW7022 aangesloten te laten en regelmatig te laten voorzien van de updates die 1-wekelijks, soms wekelijks doorgesuurd worden.

Succes.

Hoi JanD,

Dank voor je reactie,

De DIW7022 blijft uiteraard aangesloten,(idd voor de updates) deze hoort immers bij mijn abo (en ik heb genoeg LAN aansluitingen bij mijn tv). En ik vind het zeker wel leuk om de ontwikkelingen hierin te volgen.

De extra 5202 is in 2019 per ongeluk dubbel bezorgt (2x installatie pakket ontvangen met V10 modem en 5202) en hoefde niet terug gestuurd te worden (handig als reserve), de 1e is uiteraard wel terug gestuurd.

Zolang de 5202 werkt is het prima, beeldkwaliteit vind ik enorm belangrijk, en zoals die nu bij DIW7022 is, is die onvoldoende. Als de 5202 alsnog terug moet, dan stuur ik hem uiteraard netjes terug.

Hopelijk dat DIW7022 uiteindelijk volwassen wordt (bij de 5202 heeft het ook een tijdje geduurt, oa het HDR gebeuren, wat behoorlijk negatief werkte op beeldkwaliteit van de normale tv zenders)

Hier afgelopen woensdag 2-8-2023 ook KPN TV+ aangesloten. 

Eigelijk dacht ik in het begin prima beeld. Maar sinds zaterdag 5-8-2023 heel onnatuurlijk beeld opeens. Dacht eerst dat er misschien een kleur weg was. Wit is uitgebeten. Huidkleur is heel onnatuurlijk. Bij het lezen hier op het forum ben ik niet alleen. Bij instellingen HDR naar SDR gezet. Dit geeft niet veel verbetering. Heb eigenlijk spijt dat ik overgestapt ben. Helaas zaterdagmiddag de oude kastjes ingeleverd bij de KPN winkel. Anders had ik ze gelijk omgewisseld bij het lezen van dit item op het forum. Maar denk er sterk aan om alles toch terug te draaien en weer terug te gaan naar de oude goedwerkende kastjes. Geen zin om te wachten tot hier een oplossing voor komt.

Heb een SAMSUNG OLED Q80 serie TV. 

Ook ik heb last van de te hoge contrast. Met het terugzetten van de resolutie van 4k2k 50 Hz naar 1080 50 Hz is de contrast veel beter. Voor mij is dat een tijdelijke oplossing die voor enige tijd aanvaardbaar is.

Hoi @iAdriaan  en dan ook SDR ipv HDR?  Even ook gekeken met 1080 50hz. Het is iets beter met SDR. Met HDR is het nog steeds die witte nog steeds uitgebeten. Maar ben nog niet helemaal tevreden. 

Reageer