Bij mij was het groen erg onnatuurlijk en het wit veel te fel. Met 1080 50hz is het een stuk beter, maar nog steeds niet perfect. Ook met SDR is niet perfect. Dat heb ik net even gecontroleerd.
Ik heb een Philips 43PUS7608 tv.
Wellicht hebben andere mensen dit niet bewust getest of in de gaten gehad. Naar mijn mening heb ik genoeg getest. Het snelst om te bepalen of ik alleen er last van heb of niet, is als andere KPN medegenoten dezelfde test uitvoeren en bevestigen of ontkrachten of ze hetzelfde waarnemen als ik. Dan weten we snel genoeg of het alleen aan mij ligt of niet.
Dus hierbij mijn oproep!
Geheel eens met Barry. Net (aug 2023) overgeschakeld naar TV+, Fast 5359 v12b modem, 2* Sagencom DIW7022, met LG C2 en Samsung smart tv's. De kleuren zijn erg onnatuurlijk geworden t.o.v. vorige iTV. Het wit knalt bij beide merken tv's als een schijnwerper de buis uit. Graag een fix voor dit euvel want het lijkt er op dat SW te "slim" wil doen en de kleuren te veel resp. onnatuurlijk manipuleert.
Hier ook slechte ervaring met de wit balance op onze Philips Oled tv met de voor ons nieuwe KPN tv box, ik heb hem nu een paar dagen en het beeld is gewoon niet goed te noemen, ik was Ziggo klant en had een Ziggo next box, en beeld was super goed, dit beeld lijkt gewoon niet goed.
Een goede test is om bijvoorbeeld op TLC , say yes to the dress te kijken, is gewoon verschrikkelijk, is 1 witte waas aan jurken zonder details te zien, ik had inmiddels de Box op SDR gezet en dat helpt een beetje, maar goed is het niet, voor de rest werkt die box geheel prima, maar het beeld is niet te pruimen, ik ga nog wel kijken of ik het niet via mijn Denon avr kan laten lopen, dan zet ik de Box op lage resolutie, en laat de avr de boel upscalen naar 4K , maar of dat gaat werken is maar de vraag.
Wat is er toch allemaal mis met die KPN+ box?
Hebben de testers wel goed en voldoende getest?
Iedere keer komt er weer meer ellende bij, zo lijkt het wel .
Ik ervaar vergelijkbaar beeld. Contrast en witniveau veel te hoog (op LG 4K oled tv).
Zit sinds 2 weken bij KPN en al verschillende instellingen op tv geprobeerd. Het felle wit is ook afhankelijk van de uitzending.
Al met al een groot verschil met Ziggo Next. Qua tv zit Ziggo toch echt op een veel hoger nivo.
Ik schrik hier wel van dat het beeld van KPN zoveel slechter is als Ziggo.
Ik had van KPN geen baggerbeeld verwacht.
Het is ook zeker geen bagger. Ziggo vind ik gewoon beter. That’s all.
Bij goede opnames is het beeld bij KPN prima. Maar bij bijv de slimste mens is het wit in de stoelen heel fel.
Ook ik kan me bij dit rijtje voegen. Ik heb KPN TV+ net geïnstalleerd en net als de originele poster een LG OLED (C3). Buiten TV+ om kan ik zaken als contrast en helderheid instellen, b.v. ook voor al die apps. Maar KPN TV+ blijkt zich niets van die instellingen aan te trekken; contrast, helderheid en kleurverzadiging zijn veel te hoog.
Goed om te lezen dat er tenminste naar wordt gekeken. Zolang dit niet opgelost is, kan ik mijn toevlucht tot de ITV-app nemen.
Er is echt lekker getest zeg ……. uche
Hallo @Barry1974 ,
Ik ben net overgestapt van Ziggo naar KPN en kan bovenstaand ook bevestigen.
Ik heb 2 boxjes en bij beide hetzelfde probleem, helaas. Enorm irritant om naar te kijken en raar dat KPN dit nog niet heeft opgelost met een update.
Moet me echt van het hart dat Ziggo dat met hun Next box prima voor elkaar heeft. Daar kan KPN nog wat van leren dan.
Hopen dat dit probleem snel wordt opgelost.
Ik vind het schandalig dat KPN zijn klanten laat betalen voor een box die niet goed werkt. KPN moet zijn klanten voor deze ellende compenseren vind ik.
Configuratie vergeten te vermelden:
Samsung 65 inch QD OLED QE65S95B met KPN TV+ ontvanger DIW7022
Dat is toch een heel moderne en zeer goede televisie!
Hier precies hetzelfde probleem.....maar wat mij helemaal furieus maakt is dat de medewerker van de tech afdeling zegt niet te weten van dit probleem en dat mijn tv de oorzaak is.
Het zou aan de resolutie liggen die de tv+ box uitstuurt wat mijn tv niet aan zou kunnen.
Ik heb een Samsung full HD op 1080p 50hertz.
En het word nog gekker.....ik zei dat ik het belachelijk vind dat medewerkers altijd maar meteen de apparatuur van de klant de schuld geven.
Meneer van de tech verloor zijn geduld en heeft opgehangen..…heel professioneel hoor.
Hier op mijn LG Oled is het contrast veels te hoog
Mijn reactie op het bericht van @Danielle Adriaanse :
Tja… achteraf is het (voor mij) gemakkelijk praten, maar ik heb ten tijde van de pilot al gezegd dat de helpdesk het nog heel druk gaat krijgen…
*Edit, voor alle duidelijkheid: ik bedoel met mijn opmerking niet dat ik de tv+ box een slecht product vond of zo. Ik vond toen en vind nu nog steeds, dat een gemiddelde gebruiker met al die mogelijke instellingen (stereo, passthrough, unicast, multicast, etc.) en verschillende aansluitmogelijkheden er misschien niet uit zou kunnen komen. En dat die gebruiker dan naar de helpdesk gaat bellen. Dus is veel en goede ondersteuning van de helpdesk zeer gewenst.
Ik ervaar ook hetzelfde, veel lichte bloesjes zijn overbelicht en alle detail verdwijnt.
Je kunt dit dan ook niet corrigeren met de TV (Samsung), HDR uitschakelen heeft geen effect op die overbelichting wel is het beeld niet meer te donker.
Hopelijk snel een fix
Heeft de vip 5205 dit probleem niet?
Nee, die heeft dat probleem niet.
En ook de TV+ Box heeft dit probleem alleen in combinatie met een aantal televisies, anderen werken wat dat contrast betreft probleemloos.
Nee, die heeft dat probleemniet.
En ook de TV+ Box heeft dit probleem allen in combinatie met een aantal televisies, anderen werken wat dat contrast betreft probleemloos.
Wat bedoel je hiermee?
Als jij een REC.709 calibration testsignaal via de tv+box bekijkt zie jij dus knipperende balken? Lijkt me sterkt.Heb je de tv wel in de juiste “color gamut” mode staan?
Het ontwikkelteam heeft dit ook geconstateerd en toegegeven dat de tv+box veel te hoog uitstuurt. iets wat via een firmware update aangepast dient te worden.Ze hebben belooft er iets aan te doen. De box voldoet gewoon niet aan de REC.709 norm.
Er leuk en lachwekkend om hier op het forum regelmatig te lezen over mensen die klagen over HDR en Dolby Vision. Zolang de box niet aan de norm voldoet heeft HDR en Dolby al helemaal geen zin om via de box te bekijken.
G.M.H.Meuwissen schreef:
Als jij een REC.709 calibration testsignaal via de tv+box bekijkt zie jij dus knipperende balken? Lijkt me sterkt.
Zie dit bericht.
Goedemiddag,
Net klant bij KPN met het nieuwe KPN tv+ kastje en als welkomstcadeau de Philips 43PUS7608/12. Ook ik ervaar en herken dit probleem met veelste hoge contrasten via het kastje en is ook niet af te stellen.
Elke dag ben ik wel aan het corrigeren van kleur, contrast, achtergrond verlichting.. heel het ritueeltje tot zware ergenis omdat tv kijken met matige instellingen om het zo wat te verzachten ook geen aankijken is. Ook hier staat het ingesteld op SDR en automatisch de beste weergave want HDR en Dolby Vision is al helemaal niet om aan te zien. Ook het meerdere malen resetten van het kastje en tv heeft geen zin.
Test video REC 709 uitgevoerd via het kastje en het is 1 groot wit vlak niks knippert hoe je het contrast of andere instellingen ook zet.
Test video REC 709 rechtstreeks via de TV (dus zonder KPN kastje) en alles is perfect en knippert mooi tot aan de reference white.
Ik hoop dat KPN hier snel wat aan doet zodat het tv kijken prettig word en op deze manier waar is voor je geld.
Met vriendelijke groet, Corné
Ik kom een update brengen hierover. We hebben dit uitgezet bij het tv team. Die hebben uitvoerig testen gedaan. En daar komt inderdaad de conclusie uit dat in uiterste helderheid er geen detail meer zichtbaar is. Dit speelt zowel bij SDR als HDR modus. Hiervoor is melding gemaakt bij onze leverancier. Die moet dit oplossen. Hoe lang dit gaat duren is op dit moment nog niet bekend, maar het zal eerder na de zomer dan in de zomer zijn.
@Erik_ ik vroeg mij af of er al ontwikkeling zijn vanuit de leverancier over dit issue?
Het blijft inderdaad verdacht stil en de zomer zijn we al geruime tijd gepasseerd.
Je kunt toch niet al die mensen met zo'n bagger product opzadelen en ze er ook nog eens flink voor laten betalen?!
Ik schaar me bij bovenstaande reacties. Meteen na aansluiten viel me op dat de kleurwaardes veel te hoog zijn, in ieder geval het contrast en de verzadiging. Jammer dat het niet op de STB zelf in te stellen is.
Helaas nog niet in de laatste firmware opgelost.