Skip to main content

Ik ervaar met de TV+ box dat het contrast niveau veels te hoog is. Wanneer ik een Contrast Calibration  video afspeel via youtube app op de box, dan zou je verwachten dat je  bepaalde wit waardes zou moeten zien knipperen. Door de contrast settings van de TV aan te passen zou je bij lagere waardes meer details moeten kunnen zien en bij hogere waardes vindt er normaal gesproken ‘clipping’ plaats waardoor enig contrast in witte vlakken verdwijnt, bijvoorbeeld bij wolken op het scherm of iemand met een witte blouse aan in de studio. Bij juiste settings is hier ook een contrast/nuance in te zien.

Momenteel als ik de video afspeel, dan zie ik een groot wit vlak, zonder dat enige van de referentie witte waardes knipperen. Dat lijdt bij mij tot de conclusie dat de wit waarde van de box veel te hoog staat ingesteld. Ik ervaar dit ook met tv kijken, bijvoorbeeld, zoals boven gezegd iemand met een witte blouse in een studio. Ik ervaar dit als de tv's in een winkel, welke om met elkaar te concurreren, op de de demo stand zijn gezet.

Wanneer ik dezelfde video afspeel op de ingebouwde youtube app van de TV, dan zie ik diverse lijnen knipperen en heeft het instelling van de contrast waarde ook effect.

Ik zie geen mogelijkheden om dit via de settings van de box te beïnvloeden.

Ervaren andere mensen dit ook? Is dit iets waar de ontwikkelaars van KPN wat aan kunnen doen?

Setup: LG oled tv, box via HDMI direct aan tv aangesloten. HDR setting uit op de box (dus SD aan). Alle contrast enhancer settings van de tv staan uit. Deep colour op HDMI input aan.  Verder heb ik een een chromecast met google tv, waarbij dit issue niet speelt (en verder met dezelfde tv settings)

Groet

Ik bespeur nu toch verbetering. Ik heb de LG OLED55C35LA (2023) tv. Met de DIW7022 TV+-box als input kan ik met de afstandsbediening die bij de tv geleverd is (dus niet die van KPN) zaken als contrast en helderheid regelen, terwijl deze instellingen eerder helemaal niet van invloed waren op wat er via de TV+-box binnenkwam. Het lijkt dus opgelost. Hoera! 😀

Met de interactieve tv-app heb ik overigens nooit problemen gehad.

Dat is onverwachts - want er was verder geen terugkoppeling over gekomen - maar ik zal vanavond eens kijken.  Ik kreeg gisteren een firmware update, dus misschien zat daar wat in.

Welke instelling ik ook probeerde het doet idd pijn aan de ogen. Zelfs film mode op donker. Dan maar de interactieve tv app dacht ik. Beeld wel rustiger en fijner voor de ogen maar het hapert als een dolle. Vooral voetbal is niet om aan te gluren. Als ik hier lees dat het probleem van de felheid/kleuren/contrast al maanden speelt dan zakt de moed mij in de schoenen. KPN doe wat je moet doen en los het op. 

@H.B.L. 

Op een forum helpen vooral klanten elkaar.

En als ik het goed begrijp, is het een probleem in de helderheid.

Advies:

LCD (LED tv genoemd) op 49 zetten (is altijd het beste)

OLED op 51 zetten.

En ik las dat @Siard had gemerkt dat het beeld beter was (zie onder en eerder). 

Ik bespeur nu toch verbetering. Ik heb de LG OLED55C35LA (2023) tv. Met de DIW7022 TV+-box als input kan ik met de afstandsbediening die bij de tv geleverd is (dus niet die van KPN) zaken als contrast en helderheid regelen, terwijl deze instellingen eerder helemaal niet van invloed waren op wat er via de TV+-box binnenkwam. Het lijkt dus opgelost. Hoera! 😀

Beeld ziet er inderdaad goed uit, maar of het aan de update ligt?

Hopelijk geeft een moderator hier uitslag over.

Beste Joop,

Dank voor je tip. Ik heb de helderheid naar beneden geschroefd. Bij een heel aantal zenders helpt dat wel aardig idd. Alhoewel mijn beeld via budget echt beter was. Bij de NPO zenders werkt het helaas nauwelijks. Vooral NPO 1 is een drama. Zeker bij bijv. statische lichte beelden. Ik hoop toch sterk dat er binnenkort een goede oplossing komt.

@H.B.L. 

Ik ga ervan uit dat je hem op Multicast hebt staan en het vinkje bij “beste beeldkwaliteit” ook aan hebt staan.

En inderdaad, we moeten op KPN of eigenlijk in dit geval (zie eerder in deze topic) op Sagemcom (de fabrikant van de DIW7022 wachten.

Beste beeldkwaliteit staat idd aan. Help me even met multicast. Die kan ik niet vinden. En dank voor het meedenken :)

Ga naar instellingen, tandwieltje.

Ga naar informatie

Helemaal naar beneden.

Indien nodig klik daar op en zet hem op Multicast (indien nodig) en daar moet je ook het vinkje “beste beeldkwaliteit” aanzetten. (kan alleen als hij op multicast staat.

Ik heb kritisch gekeken en o.a. vergeleken met de KPN Vip 5202 en het coax signaal van Ziggo (via DVB-C met CI+ modules). Mijn Loewe TV heeft meerdere tuners en kan ik het beeld naast elkaar op het scherm plaatsten en dus prima vergelijken!

Het verschil blijft enorm en is nog alles behalve opgelost en dus voor verbetering vatbaar! 

@0011 Ik heb thuis een IPTV+ kastje: DIW7022 en op basis daarvan dit topic aangemaakt, dus over jouw kastje kan ik niet veel zeggen.

Verder heb ik nog niet veel tijd gehad om in detail te kijken, maar met behulp van het kalibratie filmpje in mijn startpost, lijk het aanpassen van het contrastniveau nu wel invloed te hebben. Nog even snel Ziggo en KPN vergeleken via split screen en de kwaliteit komt nu heel dicht bij elkaar!

Dus het lijkt erop dat er toch iets is verandert in de tussentijd….😏

Met alle voorgestelde instellingen haalt het beeld het echt niet bij de oude ontvanger van Budget (net getest want het werkt gewoon via KPN, helaas moet ik hem binnen twee dagen terugsturen). Het lijkt me toch niet dat KPN blij wordt van mensen die liever een andere ontvanger willen dan die van KPN, laat staan een oude van Budget. Ik mag aannemen dat dat hun eer te na is. Ik ga er dan ook vanuit dat het probleem snel wordt opgelost. Dank voor het meedenken Joop. 

Voorgestelde instellingen? Het grote verschil met eerst is dat ik contrast, helderheid e.d. nu zelf kan instellen, zodanig dat het precies goed is. En het zijn ook geen extreme waarden; allemaal rond de 50 op de schaal van 0 tot 100.

Ik had het over de voorgestelde instellingen van Joop. Daarnaast heb ik van alles geprobeerd maar krijg het gewoon niet zo goed als eerst.Fijn dat het bij jou wel goed is nu Siard. 

Sinds een paar dagen ben ik ook de, aanvankelijk, trotse bezitter van een TV+ TV box (DIW7022).

Mijn TV is een wat oudere Philips LED TV (13 jaar oud) die destijds bij de betere modellen behoorde. De beeldkwaliteit vanuit het Arris-kastje (VIP 2952 V2) is nog steeds uitstekend en vanuit mijn Apple TV (model 2021) is het beeld ronduit geweldig. Als er al iets afgedongen moet worden, dan is dat de zwart-waarden van deze oudere TV niet meer helemaal up-to-date zijn (vergeleken met het diep zwart dat uit een goede, recente TV komt) 😉

Het beeld vanuit de DIW7022 leek aanvankelijk prachtig: helder, scherp, detailrijk, kleurrijk. Kortom: lang niet gek! Totdat je constateert dat de witte objecten (vooral tegen een lichte achtergrond) volkomen uitgebeten worden. Geen spatje detail meer over.

Goeie test cases: uitzendingen van "Say Yes to the Dress" en "Masterchef: the professionals (BBC)".

De software van de DIW7022 is bijgewerkt bij de in-gebruikname, ik ga er van uit dat die actueel is.

Uiteraard heb ik alle mogelijke verstellingen geprobeerd (mijn TV biedt aardig wat instelmogelijkheden), maar het beeld is domweg niet goed te krijgen, goede middentonen (beeld) zijn momenteel niet te combineren met goede highlights.

Bij deze ook van mij een dringende oproep aan KPN om de software van de DIW7022 aan te passen, zodat de DIW7022 op *alle* kwalitatief goede TV's een goed beeld kan tonen!

Plaatje 1 KPN stream direct naar TV, plaatje 2 stream naar KPNBox.

Duidelijk te zien dat witlevel van de TV box niet goed is(was overigens voor laatste update nog slechter). Ivo heeft een soort fluoriserend overhemd aan-:)

Dit moet toch te fixen zijn. 

Vandaag de diw7022 aangesloten op mijn samsung tv en inderdaad zelfde probleem als omschreven in eerdere bevindingen hier. Veel te hoog contrast. Echt een achteruitgang deze upgrade. Ik heb het oude kastje maar weer aangesloten voorlopig. Ik zie dat dit probleem al 6 maanden speelt dus hoop dat Kpn het nu eindelijk snel kan oplossen.

Beste @Erik_ , kun je ons al een update geven op je eerdere, onderstaande reactie? 

Vandaag de klantenservice gebeld van Kpn met dit probleem. Volgens de nedewerkster was ik de eerste klant die hier een melding van maakt en gaan zepas wat doen als er 10 klanten zijn die hetzelfde probleem melden. Ben ik echt de enige of zijn er meerdere die hier ook telefonisch melding van hebben gemaakt bij Kpn?

Vandaag de klantenservice gebeld van Kpn met dit probleem. Volgens de nedewerkster was ik de eerste klant die hier een melding van maakt en gaan zepas wat doen als er 10 klanten zijn die hetzelfde probleem melden. Ben ik echt de enige of zijn er meerdere die hier ook telefonisch melding van hebben gemaakt bij Kpn?

Maar, volgens mij blijkt uit dit topic al dat meer dan 10 klanten dit probleem hebben, en ook hier gemeld hebben.

@Rik_50 Is het een idee dat je nog eens belt en de klantenservice wijst op dit topic?

Maar, volgens mij blijkt uit dit topic al dat meer dan 10 klanten dit probleem hebben, en ook hier gemeld hebben.

@Rik_50 Is het een idee dat je nog eens belt en de klantenservice wijst op dit topic?

Dat heb ik natuurlijk al gedaan maar volgens de medewerkster staat het kpn forum los van de klantenservice en wordt daar niet actief naar gekeken. Alleen mensen die zich telefonisch melden en aandringen op een melding tellen dus mee. Zeg het voort!

Ook al lang gemeld

Schandalige opmerking. Een half jaar geleden meerdere personen aan de telefoon gehad. Jammer dat ze bij de KPN dit soort onwetenden medewerkers hebben die zo maar wat roepen. Schaam

je KPN😡

Ja ook erg jammer dat kpn hun eigen forum niet leest en reageert.

Ik denk dat het niet alleen aan onwetende medewerkers ligt. Ik denk dat het een standaard antwoord is dat ze moeten geven of dat het nergens geregistreerd hoeft te worden. Ik was een paar dagen terug zogenaamd ook de eerste. Meer dan een half jaar gebeurt er inmiddels niks en wordt het probleem simpelweg ontkend... Zou ik eens moeten doen op mijn werk. Nou .. ik zit het jaar uit, kijk tot die tijd wel via Chromecast (KPN ITV app op de tv werkt ook niet helemaal lekker bij mij) en ga dan net zo graag weer terug naar budget. Zelfde netwerk... Maar met kastjes die in elk geval mooi beeld opleveren. 

This high contrast bug was the first thing I noticed when I first connected the device.  So, this and the lack of an automatic HDR setting which is still in development has really made this device (almost) unusable.  Unfortunately, the clipping occurs before the signal is fed to the TV, so adjusting contract at the display cannot recover the lost data.  

Ik kom een update brengen hierover. We hebben dit uitgezet bij het tv team. Die hebben uitvoerig testen gedaan. En daar komt inderdaad de conclusie uit dat in uiterste helderheid er geen detail meer zichtbaar is. Dit speelt zowel bij SDR als HDR modus. Hiervoor is melding gemaakt bij onze leverancier. Die moet dit oplossen. Hoe lang dit gaat duren is op dit moment nog niet bekend, maar het zal eerder na de zomer dan in de zomer zijn.

Dit probleem wordt opgelost in de komende update voor de TV+ Box!

Ook zit in die update de optie voor HDR automatisch :)

Ja, dat is fijn nieuws! Ik ben niet een van de gelukkigen welke al eerste de updates binnenkrijgt, maar als het zover is, zal ik met een kritisch oog kijken 🤓

Uit pure interesse, indien dat bekend gemaakt mag worden, zou ik graag weten wat het probleem nu was en wat er aangepast is.

auto. HDR is ook een graag gewilde optie idd. alleen nu nog auto. refresh rate en dan is het wat mij betreft perfect!

Reageer