Skip to main content

Ik ervaar met de TV+ box dat het contrast niveau veels te hoog is. Wanneer ik een Contrast Calibration  video afspeel via youtube app op de box, dan zou je verwachten dat je  bepaalde wit waardes zou moeten zien knipperen. Door de contrast settings van de TV aan te passen zou je bij lagere waardes meer details moeten kunnen zien en bij hogere waardes vindt er normaal gesproken ‘clipping’ plaats waardoor enig contrast in witte vlakken verdwijnt, bijvoorbeeld bij wolken op het scherm of iemand met een witte blouse aan in de studio. Bij juiste settings is hier ook een contrast/nuance in te zien.

Momenteel als ik de video afspeel, dan zie ik een groot wit vlak, zonder dat enige van de referentie witte waardes knipperen. Dat lijdt bij mij tot de conclusie dat de wit waarde van de box veel te hoog staat ingesteld. Ik ervaar dit ook met tv kijken, bijvoorbeeld, zoals boven gezegd iemand met een witte blouse in een studio. Ik ervaar dit als de tv's in een winkel, welke om met elkaar te concurreren, op de de demo stand zijn gezet.

Wanneer ik dezelfde video afspeel op de ingebouwde youtube app van de TV, dan zie ik diverse lijnen knipperen en heeft het instelling van de contrast waarde ook effect.

Ik zie geen mogelijkheden om dit via de settings van de box te beïnvloeden.

Ervaren andere mensen dit ook? Is dit iets waar de ontwikkelaars van KPN wat aan kunnen doen?

Setup: LG oled tv, box via HDMI direct aan tv aangesloten. HDR setting uit op de box (dus SD aan). Alle contrast enhancer settings van de tv staan uit. Deep colour op HDMI input aan.  Verder heb ik een een chromecast met google tv, waarbij dit issue niet speelt (en verder met dezelfde tv settings)

 

Groet

Dat is goed nieuws. Ik heb ook het probleem dat mijn samsung qn93a tv het nieuwe kpn kastje ( diw7022) niet herkent en daardoor mijn samsung  afstandsbediening niet werkt om van zenders te wisselen. Volgens samsung ligt die bal ook bij kpn dus ik hoop dat dat nu ook opgelost is in de update.


Evwn een update vanaf mijn kant.

Per toeval net ergens achter gekomen.

Ook ik kamp met het probleem van te hoog contrast waardoor alles wat wit hoort te zijn,zwart is.

Ook ondertiteling.

 

Nou is laatst een monteur hier geweest en die heeft het e.e.a. gedaan en ineens had ik geen zwarte vlekken meer maar alles was gewoon zoals het hoort.

 

Echter had ik ineens geen OSD meer van de Harman Kardon dus ik ben dit na gaan vragen.

Ik stuurde een foto van de achterkant van de HK en zag dat bij out 1 van de HDMi poorten de letters ARC staan.

Ik moest de HDMI in de ARC poort doen en toen had ik het OSD menu weer terug van de HK.

Maarrrrr ! Ook het beeld van de tv ontvanger gaf weer zwarte vlekken en de ondertitels waren weer zwart ipv wit.

 

Waar zit 't 'm nou in,nou......mijn tv is geen 4k smart tv en heeft ook geen ARC ondersteuning.

Dus de tv ontvanger stuurt 4k uit en de HK stuurt via de gewone HDMI 2k uit en via de ARC HDMI poort 4k.

Mijn tv kan geen 4K aan dus gaat ie over zn gier.

HDMI weer terug in de gewone poort en weer normaal beeld.

 

Dit is iig bij mij het probleem dus weet niet hoe het bij jullie is want ik lees ook dat men deze problemen heeft terwijl.er wel een 4K tv staat.

Wellicht toch eens even kijken naar de optie voor ARC want daar zit het probleem bij mij iig en het feit dat ik geen 4K tv heb.

 

Wellicht heb ik nu een aantal mensen geholpen.

Succes 🙋🏻‍♀️🙋🏻‍♀️


Donderdag 7 december komt hiervoor een update.

0.25.0

Zie ook hier. 

Je kan je op de updates abonneren.

 

eARC en ARC uitgang tv zijn speciaal voor de soundbar (dus niet voor de tv)

 

Zet beeld bij een HD tv op automatisch of op 1080i50 of 1080P50


Donderdag 7 december komt hiervoor een update.

0.25.0

Zie ook hier. 

Je kan je op de updates abonneren.

 

eARC en ARC uitgang tv zijn speciaal voor de soundbar (dus niet voor de tv)

 

Zet beeld bij een HD tv op automatisch of op 1080i50 of 1080P50

Alles is uitgebreid geprobeerd via contact met de helpdesk en dit wel 6x.

Uiteindelijk een monteur aan huis die ook alles doorlopen heeft.

HDR,contrastinstelling,resolutie staat standaard op 1080p en wijzigen naar 1080i werkt niet en zelfs verlagen naar 720p gaf geen verbetering.

Ik heb maar 1 hdmi uitgang op mijn tv en dat is zonder ARC en op de HK 2x out waarvan 1 met ARC.

Als de hdmi kabel in de ARC poort zit is het probleem er dat wit zwart word en in de hdmi out poort zonder ARC is het beeld zoals het hoort.

 

Maar ik maak uit jou reactie op dat ik dus de ARC hdmi out op de HK niet moet gebruiken ?

Maar dat is wel de poort die het OSD menu van de HK weergeeft op de tv en de hdmi poort zonder ARC doet dat niet.

 


Even een update na mijn eerdere bericht over het veel te hoge contrast/veel te felle wit: na de update naar 0.25.0 ziet het beeld er nu keurig uit!

complimenten voor deze firmware aanpassing 💪🏻👍🏻


Hier beeld ook beter gelukkig (contrast/felheid wit). Wel bijzonder dat ze een probleem hebben opgelost dat volgens de klantenservice niet bestond omdat ze er nog nooit iemand over hadden horen klagen 😉. Dit terwijl velen zowel op het forum als telefonisch een melding hadden gedaan. Maar fijn dat het toch is gebeurd. Enige probleem dat ik nog heb is dat bij terugkijken het geluid niet synchroon loopt. Bij live kijken perfect synchroon. 


Het contrast is hier ook veel beter nou, optimaal is het echter nog niet. Het zou nog iets beter kunnen zijn.
Het zou fijn zijn als je in het beeldmenu het contrast zelf zou kunnen bijregelen voor een optimale instelling.


Ik denk dat je de synchronisatie van dat geluid wel kunt aanpassen bij de instellingen. Ik ben ook blij met de update. Veel betere kleuren. Gewoon zoals het hoort. Enige is nog dat mijn tv (Samsung q93a) het kastje niet herkent en daardoor de samdung ab niet werkt ermee.


Het contrast is hier ook veel beter nou, optimaal is het echter nog niet. Het zou nog iets beter kunnen zijn.
Het zou fijn zijn als je in het beeldmenu het contrast zelf zou kunnen bijregelen voor een optimale instelling.

 

Dat is een functie die in de tv zelf zit.

Met de ab van de tv ga je naar instellingen, zie o.a. ook hier. 


Het contrast is hier ook veel beter nou, optimaal is het echter nog niet. Het zou nog iets beter kunnen zijn.
Het zou fijn zijn als je in het beeldmenu het contrast zelf zou kunnen bijregelen voor een optimale instelling.

 

Dat is een functie die in de tv zelf zit.

Met de ab van de tv ga je naar instellingen, zie o.a. ook hier. 

Nee, want dat is juist het probleem, de Box stuurde veel te hoog uit wat je met de tv niet bij geregeld kreeg.  Zoals als gezegd het is stukken beter maar nog niet optimaal.


@G.H.M.Meuwissen 

Via geavanceerde instellingen kan je contrast lager zetten.

Wees daar wel voorzichtig mee.

Helderheid is om zwart beter te hebben, meestal tussen 49 en 51


Eindelijk! Na een voor mij half jaar wachten, is dit issue opgelost.

KPN mag wel wat aan compensatie doen.

KPN zet de TV+ Box gewoon op de markt terwijl deze BUITEN de hdmi specificaties valt.

Voor een ieder die dit leest en het contrast perfect wil afstellen het volgende:

  • Ga naar de Youtube App van je TV+ Box.
  • Zoek in de Youtube App naar “AVS HD 709 Contrast Calibration” en speel het filmpje af.
  • Stel tot slot de Contrast instelling van je TV zo in dat je minimaal balk 230 t/m 234 kan zien knipperen.

Iets beter is het als je net wat meer balken kan zien knipperen.

Suc6!


Ik heb afgelopen maanden op dit topic meegelezen omdat ik hetzelfde probleem had en was erg blij toen het was opgelost, maar sinds de firmware update 0.27.0 is dit issue weer terug.

Tv kijken ziet er prima uit alleen content via apps ziet er donkerder uit en het contrast is lager. Dit is zowel het geval bij HDR (Netflix/hbo) als SDR (NPO).

Meer mensen hier last van?


Dat herken ik niet maar de overdreven witbalans is er , weliswaar in mindere mate, nog steeds. Goed te zien in de leader van het NOS journaal en wolkenpartijen.


Ik heb afgelopen maanden op dit topic meegelezen omdat ik hetzelfde probleem had en was erg blij toen het was opgelost, maar sinds de firmware update 0.27.0 is dit issue weer terug.

Tv kijken ziet er prima uit alleen content via apps ziet er donkerder uit en het contrast is lager. Dit is zowel het geval bij HDR (Netflix/hbo) als SDR (NPO).

Meer mensen hier last van?

Dat herken ik niet maar de overdreven witbalans is er , weliswaar in mindere mate, nog steeds. Goed te zien in de leader van het NOS journaal en wolkenpartijen.

Nee, dit probleem speelt niet meer.

Stel het contrast af, zoals hierboven beschreven en dan zie je het zelf.

Net nog even geverifieerd met firmware v0.27.0.


Vandaag Kpn geïnstalleerd, als eerste update vd box. Dit contrast issue ervaren wij ook. Schreeuwerig beeld.

Is er nog iets ophanden bij Kpn om aan te doen? 


@Barry1974 fijn dat je dit probleem hebt aangeslingerd, al is het al een tijd geleden. Ik ervaar precies hetzelfde: de witpartijen via de tvbox zijn veel te fel en het totale beeld te donker op mijn LG Nano tv. Via de KPN app op de tv is het beeld prachtig, maar niet via de tvbox. Contact gehad met KPN. De eerste keer een nieuwe HDMI Plus kabel gekregen, de tweede keer een nieuwe tvbox. Probleem is nog steeds niet opgelost. Grr….


Het contrastprobleem dat in de TV+ Box zat is verholpen. Als het beeld op dit moment niet aan je verwachtingen voldoet, kijk dan naar de instellingen van je tv zelf. Zet eventuele beeldverbeteraars e.d. uit zodat je een basisniveau hebt. Dat zou al genoeg moeten zijn. Eventueel kun je daarna nog weer wat gaan tweaken met de instellingen van je tv als je toch nog wat wilt veranderen aan het beeld.


🤗 Het probleem zit in de HDR instelling van de TV+ Box. HDR op automatisch heeft bij mij geholpen. Zie onderstaand bericht:

 


Het contrastprobleem dat in de TV+ Box zat is verholpen. Als het beeld op dit moment niet aan je verwachtingen voldoet, kijk dan naar de instellingen van je tv zelf. Zet eventuele beeldverbeteraars e.d. uit zodat je een basisniveau hebt. Dat zou al genoeg moeten zijn. Eventueel kun je daarna nog weer wat gaan tweaken met de instellingen van je tv als je toch nog wat wilt veranderen aan het beeld.

Beetje kort door de bocht reactie “het ligt waarschijnlijk aan uw eigen tv”, de kpn tv+ box zit vol met onnodig gecompliceerde beeldinstellingsopties die net zo goed de reden kunnen zijn. Mijn eerste vraag zou zijn: staat HDR op uit of automatisch, zo niet dan is dat waarschijnlijk de reden.


Reageer