Skip to main content
Beantwoord

KPN TV + Box gebruiken met oude software, zonder Android

• May 19, 2025
  • 7 reacties
  • 121 keer bekeken

Zojuist bij mijn opa KPN glasvezel aangesloten. Thuis en bij mijn vrienden is overal het ‘makkelijke’ blauwe menu beschikbaar op deze boxen. Mijn opa zit nu met een Android TV omgeving waar hij geen raad mee weet. Elke knop die hem in een menu brengt en waarbij hij met pijltjes moet navigeren of klikken zou ik willen vermijden. De man is 94 jaar oud.

Hoe krijg ik de oude KPN TV software op deze KPN TV box? De oude software met blauwe menus, waarbij niet veel meer mogelijk is dan ‘omhoog’ en ‘omlaag’ zappen en het volume harder en zachter te zetten. Ik weet dat wij op het werk twee maanden geleden nog boxen hebben aangesloten waarbij de normale oude software nog werkt, zoals vanouds.

Is dit mogelijk of moet alles zoals zovaak weer ‘nieuw en anders’ ;-) …… (zucht.)

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@Remco_90s, welkom op onze community! Ik zie dat je al een beetje een workaround hebt gevonden. Ik vind het wel waardevolle feedback dat dit wel simpeler zou kunnen voor sommige klanten. Ik neem deze mee.
Mocht het nou toch allemaal niet fijn werken zou je ook digitenne kunnen overwegen, dit heeft wel wat beperkingen maar werkt wat meer als een traditionele tv-ontvanger

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

7 reacties

• May 19, 2025

Dat kan niet. Hij zal er aan moeten wennen. Of overstappen naar een andere provider die tv van KPN gebruikt. Zoals bijvoorbeeld Budget Thuis. Die hebben de oude tv ontvangers van KPN die jij bedoelt. Bij KPN zelf krijg je die niet meer met een nieuw abonnement. 

Op het werk heb je misschien een zakelijk abonnement misschien krijg je dan ook de oude ontvangers. Maar bij een particulier abonnement is dat al een poosje geschiedenis. 

Je kunt misschien de ontvanger van jouw thuis ruilen met die van je vader. Dat zou waarschijnlijk werken. Dat kan een tijdelijke oplossing zijn. Maar wel 1 die verre van ideaal is.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 19, 2025

Budget Thuis is nog het oude systeem. Met een Arris VIP5202.

Overigens had ik dat vreeeselijk blauwe menu al jaren op “zwart met witte letters en oranje uitlichting” staan. Dat blauw deed pijn aan je ogen.

Als je de box instelt op “starten met live tv of radio” is de werking niet zo heel anders.

Alleen staat het menu wat op de oude links staat nu bovenin. En moet je opa het oproepen met '’pijltje omhoog'’ van de ring.

Als mijn bovenburen van ver in de 80 ( 86 en 88) vrij probleemloos naar de nieuwe ontvanger kunnen. 

En mijn moeder (87) het zo oppakt als ze hier logeert. 

Dan moet het lukken naar mijn mening.

Marlon92 schrijft: Je kunt misschien de ontvanger van jouw thuis ruilen met die van je vader. Dat zou waarschijnlijk werken. Dat kan een tijdelijke oplossing zijn. Maar wel 1 die verre van ideaal is.

Inderdaad. Want dan kijk jij op zijn tv abonnement en hij op jouw abonnement. Dat kan dus flink verschillen qua pakketten, opnemen e.d.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 19, 2025

Helaas pindakaas. Ik zie wel een optie in het instellingen menu om direct na het aanzetten naar de laatst bekeken zender terug te keren. Dit komt dus al een heel eind in de buurt van wat ik zocht. Tip voor diegene die dat nog niet wisten 😉

In ieder geval bedankt voor de antwoorden en het verhelderen.

Fijne dag nog! 😊

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 19, 2025

Instelling dat ie aan gaat met laatst gebruikte zender. En dus niet het Android-tv startscherm.

tandwiel → Menu weergave → Opstartscherm

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Remco_90s, welkom op onze community! Ik zie dat je al een beetje een workaround hebt gevonden. Ik vind het wel waardevolle feedback dat dit wel simpeler zou kunnen voor sommige klanten. Ik neem deze mee.
Mocht het nou toch allemaal niet fijn werken zou je ook digitenne kunnen overwegen, dit heeft wel wat beperkingen maar werkt wat meer als een traditionele tv-ontvanger

• May 22, 2025

Het is voor ouderen erg lastig inderdaad, vooral bijvoorbeeld wanneer je op de knop van de ‘Google Assistent’ drukt. Deze zit net boven het knopje voor zappen op de afstandsbediening. Wanneer dit gebeurd komt mijn grootvader in een menu om te kiezen voor, inloggen, accounts aanmaken etc. terwijl hij nog nooit een computer heeft gebruikt.

Over digitenne: dit is inderdaad een stuk makkelijker en heeft hij op de slaapkamer. Het was wel nodig om een buitenantenne te plaatsen en zelfs nu komen sommige zenders zoals Veronica niet goed binnen. Het overgrote deel komt prima binnen dus we laten het even zo ;)

De oude software welke zover ik weet al sinds 2010 niet echt is veranderd werkt ontzettend soepel en intuitief. Ik hoop dat dit een optie zou kunnen blijven, waarbij je kunt kiezen voor een abonnement tussen Android box en bijv. een andere (of eigen) IPTV box op welke deze software binnengehaald kan worden. Zoals mogelijk was met de oude Arres en Motorola VIPxxxx kastjes.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • May 22, 2025

Over digitenne: dit is inderdaad een stuk makkelijker en heeft hij op de slaapkamer. Het was wel nodig om een buitenantenne te plaatsen en zelfs nu komen sommige zenders zoals Veronica niet goed binnen. Het overgrote deel komt prima binnen dus we laten het even zo ;)

@Remco_90s ​@Remco_90s_2 

Probeer voor Digitenne eens in het menu uitgebreid zenders te zoeken. En experimenteer wat met de richting van de antenne. Dat kan enorm schelen. 

En mogelijk kan hij in de huiskamer ook Digitenne gaan gebruiken. Mits de antenne op een mooie hoge plek wordt gezet en bij voorkeur buiten.