Skip to main content
Beantwoord

KPN TV+ Box geeft schokkend beeld bij streamen en voetbal-samenvattingen

• November 17, 2025
  • 15 reacties
  • 189 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb dezelfde ervaring met streamen via de KPN+ tv box. En ook advies gekregen om framerate elke keer te wijzigen?! Wat is dat nou voor waardeloos advies. Via KPN box inderdaad schokkend beeld en via app op tv dus niet. Dacht zelfs dat het aan mijn vorige tv lag! Overigens ook regelmatig schokkend beeld bij de samenvattingen voetbal op zondagavond! 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

Beste antwoord door Sebas14

@FC Hans 

Open op de TV+ box de Instellingen (wieltje helemaal rechts bovenin) en ga, bijna helemaal onderaan, naar Apparaat (Open algemene instellingen). Kies dan voor Apparaatvoorkeuren, en vervolgens voor Weergave en geluid.

Schermresolutie

De eerste optie die je hier hebt is de schermresolutie. Daarin kun je een aantal dingen aanpassen.

Automatisch beste resolutie
Zet deze optie AAN en dan zie daarna dat hij hem weer naar 50hz zet.

De Soundbox doet dit automatisch. Daar staat Android TV 12 op. 

De TV+ box heeft (nog) Android TV 11. Deze gaat op den duur naar Android TV 14 en dan gaat het ook automatisch. Het is nog niet bekend wanneer.

Beeldkwaliteit blijft hetzelfde als je van 60hz naar 50hz gaat. 

15 reacties

Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • November 18, 2025

Zet je KPN TV-box op 50p en alle beeldverbeteraars op je tv uit als dat al niet het geval was.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@FC Hans. Wat vervelend dat je dit ook zo ervaart. Staat de KPN TV+ Box inmiddels al op 50p ingesteld? Als de TV+ Box op 60p blijft staan kan dat precies het schokkerige beeld veroorzaken dat je beschrijft. Heb je op de tv zelf alle beeldverbeteraars (motion smoothing / truemotion / IFC / MEMC / ruisonderdrukking) uitgezet? Deze functies kunnen juist bij sport en snelle bewegingen voor haperingen zorgen als de bron en de tv elkaar “tegenspreken”.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 20, 2025

Hallo ​@Vikash van KPN, had ik nog niet gedaan maar zal ik doen. Heeft het instellen van 50p verder geen invloed op de beeldkwaliteit? En heeft de KPN Soundbox dit probleem ook? Zo niet, dan stap ik anders over naar de Soundbox.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 21, 2025

Ik kan de framerate nergens wijzigen op mijn tv box! 

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Antwoord
  • November 21, 2025

@FC Hans 

Open op de TV+ box de Instellingen (wieltje helemaal rechts bovenin) en ga, bijna helemaal onderaan, naar Apparaat (Open algemene instellingen). Kies dan voor Apparaatvoorkeuren, en vervolgens voor Weergave en geluid.

Schermresolutie

De eerste optie die je hier hebt is de schermresolutie. Daarin kun je een aantal dingen aanpassen.

Automatisch beste resolutie
Zet deze optie AAN en dan zie daarna dat hij hem weer naar 50hz zet.

De Soundbox doet dit automatisch. Daar staat Android TV 12 op. 

De TV+ box heeft (nog) Android TV 11. Deze gaat op den duur naar Android TV 14 en dan gaat het ook automatisch. Het is nog niet bekend wanneer.

Beeldkwaliteit blijft hetzelfde als je van 60hz naar 50hz gaat. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 21, 2025

Dank je Sebas, maar er verandert niets als Automatisch beste resolutie aan of uit zet. 

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • November 22, 2025

Dank je Sebas, maar er verandert niets als Automatisch beste resolutie aan of uit zet. 

@FC Hans  

Zet HDR instelling op :  HDR Automatisch.

Hij staat nu op continue. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 22, 2025

Dank je Sebas 14 voor alle tips! 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 24, 2025

@Sebas14 vind de kleuren wel heel vel worden bij deze instelling. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 24, 2025

@SdR Zet bij TV kijken op SDR, en bij premium streamingsdienst op Dolby Vision of HDR, afhankelijk van welke diensten je heb.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 24, 2025

@TDN Ok, maar dat is toch niet handig lijkt mij?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 24, 2025

@TDN Ok, maar dat is toch niet handig lijkt mij?

Ja, dit is niet handig wegens instelling van KPN TV+Box. Maar omdat TV (behalve 3 UHD-zenders) geen HDR/DV ondersteunt, heeft je in meeste tijd niet nodig, HDR instelling bij SDR veroorzaakt foute kleuren. Ook de meeste standaard streamingsdiensten hebben geen HDR-content, voor deze moet je meer betalen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 24, 2025

@TDN  Maar ik heb zowel Disney + als Netflix in 4k versie. Wel jammer dat de klant dit zelf allemaal moet gaan aanpassen. Ik ben wel redelijk technisch maar de meeste mensen willen gewoon kijken 😉

Ik zal het issue ook aangeven via het Atlantis Forum.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 24, 2025

@FC Hans Bij KPN TV+box loopt je tegen nog meer problemen als je streamingsdiensten op TV+box gebruikt. TV loopt altijd met 50p/50i en streamingsdiensten lopen meestal met 30p/60p en deze refresh rate moet je ook altijd handmatig instellen. Wegens deze onhandigheden gebruik ik TV+box uitsluitend voor TV, voor streamingsdiensten of eigen bestanden gebruik ik andere media boxen of de app in mijn TV.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 25, 2025

@TDN Ik doe het net zoals jij doet. Bedankt voor je reacties.