Skip to main content
Vraag

KPN TV+ box verliest soms multicast op Experia Box V10

• May 10, 2026
  • 13 reacties
  • 193 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik loop tegen een specifiek, terugkerend probleem aan met mijn KPN TV+ box in combinatie met de Experia Box V10. De TV+ box is rechtstreeks en bekabeld aangesloten. Ik wil absoluut geen gebruik maken van unicast, omdat ik de hoogste multicast-beeldkwaliteit (14,2 Mb/s / 27 Mb/s) wil behouden.
Dit werkt doorgaans perfect, tot ongeveer 13-14 dagen uptime. Bij het wisselen van zender schakelt de TV+ box dan plots noodgedwongen over naar unicast. Dit is verifieerbaar doordat je kort “LIVE” met hoofdletters (multicast) in beeld ziet voor een zwart scherm, en vervolgens “Live” met kleine letters (unicast). Het zappen duurt dan 6-7 seconden, omdat telkens de multicast stream niet werkt en overgegaan wordt op unicast.
Alleen een harde reset van de Experia Box V10 lost het probleem tijdelijk op. En aangezien ik de TV+ box bekabeld gebruik voor de optimale multicast-ervaring, is een wekelijkse handmatige herstart van het modem geen structurele oplossing. Bij het overzetten van iTV naar TV+ zijn het glasvezelkastje en de tv-ontvanger vervangen, maar niet het modem (V10). Aanvankelijk geen problemen en modem draaide al op versie V10.C.25.08.15 (nu nog).
Zelf geprobeerd; Modem gereset, tv-ontvanger gereset, glasvezelkastje/modem/tv ontvanger volledig van het stroom.

Is dit een bekend probleem bij KPN?
Leanne.

13 reacties

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • May 10, 2026

Er is een software update beschikbaar voor het modem, misschien lost die jouw probleem ook op?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 10, 2026

Zie ook hier, hoe je de router Experiabox V10 kan updaten.

Blijft het probleem, bel dan gratis 0800-0402.

Of maak een terugbelafspraak. (scrol indien nodig iets naar beneden)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • May 10, 2026

Er is een software update beschikbaar voor het modem, misschien lost die jouw probleem ook op?

De uitrol van die update is al een tijdje stop gezet vanwege problemen (zie topic).
Dus het is niet te achterhalen of die toekomstige update dit specifieke multicast probleem met de V10 oplost.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • May 10, 2026

Sorry daarvoor, ik had alleen het hoofdartikel gelezen en niet doorgescrold naar de meest recente reacties.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 10, 2026

@leannejh Zie ook mijn melding hier. Het probleem komt af en toe terug en verdween na paar dagen weer. Veronica en Net5 verliezen af en toe zijn multicast stream, andere zender zijn wel OK.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • May 10, 2026

@TDN Bedankt voor deze toevoeging.
Wil wel melden dat hier de multicast stream stopt met werken op alle zenders.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 11, 2026

@TDN Bedankt voor deze toevoeging.
Wil wel melden dat hier de multicast stream stopt met werken op alle zenders.

Zoals ik al aangaf, zie mijn eerdere reactie, bel gratis KPN of maak een belafspraak.

losbol
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • May 11, 2026

Ook ik heb een Experiabox v10 maar geen TV+box, bij mij crasht de Experiabox v10 na meer dan een week, daarom zet ik 'm wekelijks een paar minuten uit en daarna weer aan.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 11, 2026

Ook ik heb een Experiabox v10 maar geen TV+box, bij mij crasht de Experiabox v10 na meer dan een week, daarom zet ik 'm wekelijks een paar minuten uit en daarna weer aan.

De Experiabox V10 is een KPN modem (router)

Heeft niets met de KPN tv ontvanger te maken. 

Je abonnement bepaalt welke KPN TV ontvanger je hebt..

Hij mag zo wie zo niet crashen, bel gratis 0800-0402 of maak een terug belafspraak.

P.S.

Tegenwoordig is het ook met andere abonnementen dan KPN tv+, om de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) mediabox te krijgen.

Kan via de nummers zoals eerder vemeld.

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@leannejh, dat is inderdaad een specifiek probleem! Als je de TV+ Box bekabeld hebt aangesloten verwacht je dat de verbinding stabiel blijft. Waarom dat bij jou niet gebeurt is het uitzoeken waard. Heb je daar inmiddels een terugbelafspraak voor gemaakt? Via die weg kan hierbij het snelste met je meegekeken worden, en gekeken worden wat er aan de hand is.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • May 13, 2026

Nee, er is geen bel afspraak gemaakt omdat de verbinding verder normaal werkt en ik dacht het probleem hier goed uitgelegd te hebben.
Ik wil het nog even 2 weken aan kijken om te kijken of de multicast stream weer na exact 13-14 dagen wegvalt. Ondertussen heb ik de TV+ Box een vast IP gegeven in de Experia Box V10 (baat het niet, dan schaadt het niet) en de profielgegevens zijn up to date. De TV+ Box gaat ook elke nacht van het stroom (was al het geval).

Jasper van KPN
Moderator

Zoiets is telefonisch makkelijker en sneller te communiceren, daarom stellen we dat voor. Via de community zijn we, zoals je merkt, vaak later. Bij zo'n situatie is het vaak het beste om contact te hebben rond het moment dat het gebeurt, zodat gekeken kan worden of er meer te zien is. Later is niet alles meer te zien, dat maakt het lastiger voor ons. Je kunt inderdaad eerst kijken of deze stappen die je nu hebt gedaan een verbetering geven.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 14, 2026

Nee, er is geen bel afspraak gemaakt omdat de verbinding verder normaal werkt en ik dacht het probleem hier goed uitgelegd te hebben.
Ik wil het nog even 2 weken aan kijken om te kijken of de multicast stream weer na exact 13-14 dagen wegvalt. Ondertussen heb ik de TV+ Box een vast IP gegeven in de Experia Box V10 (baat het niet, dan schaadt het niet) en de profielgegevens zijn up to date. De TV+ Box gaat ook elke nacht van het stroom (was al het geval).

Waarom haal je de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) elke nacht van de spanning af?