Skip to main content
Beantwoord

KPN TV en Box: Verschillende geluidsniveaus per zender

• June 1, 2025
  • 6 reacties
  • 177 keer bekeken

Sinds 17-4 kpn in huis. Het valt me op dat er een groot geluidsverschil is tussen tv zenders. Hoe kan ik dit aanpassen? Nu is het dat ik me of rot schrik of dat ik amper geluid heb als ik tussen zenders wissel.  

Beste antwoord door PeterG

Bij de audio instelling Dolby Digital Plus is alles redelijk gelijkgetrokken.

Ook bij “geluid wordt omgezet naar STEREO (PCM) is dat het geval.

Bij de instelling Passthrough komt het door zoals het per zender wordt aangeleverd. Dat kan flinke verschillen opleveren.

tandwiel > apparaat > apparaat voorkeuren > beeld en geluid

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

6 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • June 1, 2025
  1. Welke KPN tv ontvanger heb je?
  2. Geluid; via TV, Soundbar, KPN soundbox, of?
  3. Hoe lopen de HDMI kabels van de KPN tv ontvanger naar de tv, soundbar, of?

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 1, 2025

Ik heb de kpntv + box. Ik heb een soundbar aangesloten. De kabels lopen van de tv box naar de tv en een andere kabel van de tv naar de soundbar. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • June 1, 2025

Bij de audio instelling Dolby Digital Plus is alles redelijk gelijkgetrokken.

Ook bij “geluid wordt omgezet naar STEREO (PCM) is dat het geval.

Bij de instelling Passthrough komt het door zoals het per zender wordt aangeleverd. Dat kan flinke verschillen opleveren.

tandwiel > apparaat > apparaat voorkeuren > beeld en geluid

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • June 1, 2025

Ik denk dan:

Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) naar HDMI 1 van de tv

Soundbar naar HDMI 2 (e)ARC van de tv

Dat is de beste aansluiting inderdaad.

Verschil in geluidsniveau tussen verschillende zenders is bij ons (gelukkig) minimaal.

Helaas nooit 0

Zet de geluidsinstellingen van de DIW7022 op automatisch, helpt dat niet, zet hem dan op Pasthrough of Dolby Digital plus (experimenteer hiermee)

Zie ook hier.

• June 1, 2025

Ook bij de VIP5202 heb ik dit ervaren en nu dus ook bij de DIW7022. Het verschil zit 'm in of het geluid in Dolby wordt doorgegeven of in stereo. Stereo is bij de kpn ontvangers veel luider. Zo moet ik op m'n soundbar het geluid voor bv radio (stereo) op "8" zetten, net als stereo tv-kanalen, maar bij Dolby tv-zenders op "13".

Bij radiokanalen maakt het daarbij niet uit of het geluid rechtstreeks van ontvanger via de optische kabel de soundbar ingaat of via HDMI-ARC eerst via de tv loopt. Het geluidsverschil blijft hetzelfde. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • June 4, 2025

De tip van ​@PeterG werkt.

Ik heb hem daarom verleden jaar ook op Dolby Digital gezet (de Sagemcom DIW7022)

En gelukkig (via de Samsung soundbar met subwoofer) weinig verschil in volume tussen de tv zender.

Alleen de app van Prime Video is nu nog harder, de overige (gelukkig) niet.