Skip to main content
Vraag

KPN TV+ en Dolby Atmos TrueHD werkt niet samen

• November 5, 2025
  • 14 reacties
  • 103 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb sinds kort KPN TV+, maar nu krijg ik Dolby Atmos icm TrueHD niet werkend. Ik heb deze rechtstreeks op mijn soundbar aangesloten net zoals ik mijn vorige SettopBox had (Odido) en daar werkte het wel.
Ik heb audio op passthrough staan. De bron is mijn Plex server en de client is dus op de KPN TV+ box geinstalleerd. Verder werkt Dolby Atmos met DD+, zoals bij Netflix, wel.

Hebben andere dit wel werkend en ligt het dus mogelijk aan mijn unit? Of mis ik nog een instelling die ik moet omzetten oid?

14 reacties

Erwin van KPN
Moderator

Ik heb sinds kort KPN TV+, maar nu krijg ik Dolby Atmos icm TrueHD niet werkend. Ik heb deze rechtstreeks op mijn soundbar aangesloten net zoals ik mijn vorige SettopBox had (Odido) en daar werkte het wel.
Ik heb audio op passthrough staan. De bron is mijn Plex server en de client is dus op de KPN TV+ box geinstalleerd. Verder werkt Dolby Atmos met DD+, zoals bij Netflix, wel.

Hebben andere dit wel werkend en ligt het dus mogelijk aan mijn unit? Of mis ik nog een instelling die ik moet omzetten oid?

Hoi ​@JM123 . Welkom hier en leuk dat je hiermee aan het experimenteren bent. 

Als ik het goed lees  heb je de Plex Client op de TV+ box geïnstalleerd.  En die geeft vervolgens niet het juiste audio signaal door? Klopt dat?

Zo ja, dan zijn er voor mij té veel variabelen in het spel om dit goed te kunnen trouble-shooten.  Ik heb wel wat persoonlijke ervaring met Plex maar ben zeker geen expert en mijn hoofdtaak is om te checken of de hardware van KPN doet wat ie doen moet en die indruk krijg ik wel omdat je aangeeft dat via Netflix er wel het juiste signaal wordt doorgegeven.  

Ik hoop dat de community jou hier mee kan helpen en mocht je toch de indruk krijgen dat het gerelateerd is aan de TV+ box, laat het mij hier weten. 

Erwin van KPN
Moderator

Ik heb niks meer gehoord en ik hoop dat je een oplossing gevonden hebt voor dit probleem.

Mochten er ooit andere zaken spelen, weet je ons te vinden.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 14, 2025

Hallo Erwin,

Helaas speelt dit probleem nog steeds. Ik heb dit ook op tweakers gevraagd of er meer zijn met dit probleem. Hier kreeg ik wel reactie op en ik lijk dus niet de enige te zijn.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 14, 2025

Hier kreeg ik wel reactie op en ik lijk dus niet de enige te zijn.

Ben ik de enige de geen probleem heb?

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • November 15, 2025

Ik heb het ook even geprobeerd en zover ik zie werkt TrueHD Atmos ook op de Soundbox, of er moet achter de schermen toch nog iets omgezet worden.

Ik weet namelijk niet of TrueHD een onderdeel is van Dolby Atmos, of echt apart iets is. De film speelde iig helemaal af zonder enige transcode. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 15, 2025

Dolby Atmos vereist DD+ of TrueHD, en gaat verloren bij trancoding. Dus Audio moet op passthrough in ontvanger staan en Plex mag niet transcoderen. Om fouten te elimineren, probeer een bestand met TrueHD Atmos naar de ontvanger te kopiëren (USB-stick of lokale opslag) en daar lokaal te afspelen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 15, 2025

He TDN,

Interessant om te horen dat deze bij jou wel goed werkt. Ik heb de heb audio al wel op passthrough staan en Plex transcode niet. Goed idee om het bestand via usb proberen af te spelen. Ik zal laten weten wat hier uit komt.

Dolby Atmos vereist DD+ of TrueHD, en gaat verloren bij trancoding. Dus Audio moet op passthrough in ontvanger staan en Plex mag niet transcoderen. Om fouten te elimineren, probeer een bestand met TrueHD Atmos naar de ontvanger te kopiëren (USB-stick of lokale opslag) en daar lokaal te afspelen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 16, 2025

Ik heb het vandaag geprobeerd via lokale opslag en ik heb daar hetzelfde probleem; alleen TrueHD wordt doorgegeven en dus geen Dolby Atmos. ​@TDN weet jij zeker dat Atmos bij jou wel aangaat en dit niet alleen TrueHD is?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 16, 2025

​@JM123 Een film met TrueHD Dolby Atmos afgespeeld met Nova Player

Jouw audio equipment moet natuurlijk ook Dolby MAT ondersteunen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 16, 2025

Ah zo te zien staat dat bij capabilities. Dat betekend dus dat je reciever DOLBY_MAT kan afspelen, dat is natuurlijk niet hetzelfde als het daadwerkelijk afspelen. ​@Erwin van KPN ik ben dus zeker niet de enige met dit probleem en dit ligt dus aan de KPN+ TV box. Zou hiervoor een bug op de backlog kunnen komen?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 16, 2025

Het ligt veel waarschijnlijker aan jouw soundbar zonder Dolby MAT ondersteuning, de KPN+box ondersteunt wel Atmos over Dolby MAT en jouw soundbar niet. Kijk welke verschillen zijn met een andere apparaat met alleen ondersteuning voor Atmos over DD+

Er zijn 3 manieren van Atmos te toevoegen in een audiostream. In een DD+ stream, in een TrueHD met DD+ core en TrueHD Dolby MAT. Lees meer hier

https://professional.dolby.com/siteassets/tv/home/dolby-atmos/dolby-atmos-for-compact-entertainment-systems.pdf

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 16, 2025

Dolby MAT is een extra optie en is niet nodig voor Dolby Atmos. Als je geluid op Passthrough hebt staan, dan is die optie ook grayed-out in de KPN box. Het ligt niet aan mijn soundbar, want Dolby Atmos werkte wel met de Odido ontvanger. Deze ondersteund tevens ook Dolby MAT. https://www.samsung.com/ie/business/audio-devices/soundbar/q930c-black-hw-q930c-xu/

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 16, 2025

Dolby MAT is een extra optie en is niet nodig voor Dolby Atmos.

Niet extra optie maar de nieuwste techniek van Dolby Atmos. De oude is via DD+ en TrueHD

Het ligt niet aan mijn soundbar, want Dolby Atmos werkte wel met de Odido ontvanger. Deze ondersteund tevens ook Dolby MAT.

Wat raar, in de specs van Odido mediabox staat niet over TrueHD of Dolby MAT

https://community.odido.nl/tv-493/nieuw-bij-odido-tv-mediabox-358793

Audio: Dolby, Dolby Vision, Atmos​

Ik kan ook niet herinneren ooit TrueHD met Odido Mediabox te hebben

Ik kan niet vinden in de specificatie over ondersteuning van TrueHD laat staan Dolby MAT

Ook in de handleiding niet

https://downloadcenter.samsung.com/content/UM/202404/20240426033502001/AH81-16776E-00_FM_HW-Q930C%20Q800C%20Q700C_EN%20ZF%20XN%20XE%20ZG_L24_230222.0.pdf

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 16, 2025

Â