Skip to main content

Sinds de activering van mijn KPN abonnement loopt ik al tegen het probleem aan dat het geluid niet synchroon loopt met de tv. Dit heb ik op RTL zenders, ESPN en het valt me nu ook op bij Serious Request. Eerder al gezocht op mogelijk oplossingen maar de instellingen om geluid synchroon in te stellen helpen mij niet, dan gaat het geluid alleen maar meer ‘uit de maat’ lopen.

Ik kan zender wisselen, dan is het probleem even verholpen. Maar dat lijkt me zeker niet wenselijk om constant te doen.

Thuis gebruik ik een soundbar en heb de geluidsinstellingen al op Passtrough gezet. Ook dat helpt niet.

Later zag ik op het forum ook een oplossing om beeldinstellingen van Multicast naar Unicast te zetten. Dat heb ik gedaan en dat lost het probleem bij mij op. Bij unicast heb ik overal goed geluid en lijkt het zappen ook veel sneller te gaan. Maar de beeldkwaliteit lijkt wel wat minder te zijn.

Voor nu dus prima, maar is er niet een goede oplossing hier voor, zodat ik ook hoge beeldkwaliteit heb met tv kijken? Persoonlijk vind ik het gek dat je als klant hier genoegen mee zou moeten nemen.. Vandaar mijn vraag op het forum. Alvast bedankt!

Hallo @Birdman1 ,

Het is een bekend probleem. 

bron : 

Heb je hier nog wel last van, probeer een van de volgende dingen:

  • Experimenteer met de geluidsvertraging instellingen
  • Zet je geluid op passthrough of eventueel stereo
  • Als je tv HDMI poorten heeft die een verschillend Hz hebben (60 of 120), zorg er dan voor dat zowel TV+ Box als je geluidsapparatuur op een poort met dezelfde waarde zijn aangesloten.
  • Zap naar een ander kanaal en weer terug
  • Herstart de TV+ Box

Wordt er nog wel aan gewerkt dan? Ik ken de opties welke je kan uitvoeren, deze had ik eerder al op het forum gevonden.. Maar het enige wat lijkt te werken is het omzetten naar Unicast, dan loopt het geluid constant synchroon. Maar sinds ik hem op Unicast heb staan, gaat het pauzeren van live tv en daarna afspelen niet goed. Het beeld schakelt ineens om naar live tv. Daarnaast krijg ik met zappen ook regelmatig een rode balk onderin met de melding dat er iets mis is gegaan, gaat het beeld tijdens live tv kijken ook vaak even op zwart en lijkt soms het geluid niet goed in te laden (ineens bijvoorbeeld heel hard).

Geen idee of deze problemen te maken hebben met Multi-/Unicast of dat het gewoon puur toeval is, maar deze problemen had ik eerder nog niet. Moet zeggen dat ik het best teleurstellend vind van KPN dat TV kijken zoveel problemen geeft. Het is toch een aardig maandbedrag wat afgeschreven wordt..