Skip to main content

Hallo, komt er ook een een HDR oplossing/aanpassing?

Ik ervaar het probleem als ik HDR aan heb staan (wat standaard is) en heb de optie "Automatisch beste resolutie" aan. Dan word t beeld donkerder, niet scherper (zoals HDR moet zijn) maar dan kan ik wel op netflix en disney+ 4k bron materiaal kijken. Heb deze optie uitstaan dan komt er enkel HD te staan. En moet ik daarna eerst switchen naar dolby vision vervolgens opnieuw opstarten. Daarna weer opnieuw switchen naar HDR10 weer opnieuw opstarten. Dan krijg ik weer HDR beelden maar dan staat de "Automatisch beste resolutie" uit. 

Komt hier nog een aanpassing/update voor? Want dit klinkt niet normaal.

Hoi @Dark-E 
Op de meeste TV's met HDR10 of 10+ kun je dat instellen, zet deze maar eens op maximum dan gaat er een wereld voor je open.
En HDR is niet voor de scherpte maar voor grotere contrasten zichtbaar maken op specifieke gedeeltes van het beeld.
HDR High Dynamic Range.
Op mijn Philips laat ik de ontvanger gewoon op Automatisch staan en heb dan een perfect beeld op zowel 4K als HD beelden.
 


Als eerst dank voor de reactie.

Op de tv heb ik alles open staan qua 4k instellingen en HDR. En de deep color functie. Heb trouwens een LG Oled. Dus geen oude tv haha.

Maar op mijn ontvanger zie ik dat niet terug als ik deze op Automatisch laat staan. En word het beeld ook donkerder ipv helderder. 

Zet ik deze automatisch functie uit op de ontvanger word deze wel goed weer gegeven. Maar kan ik enkel HD kwaliteit krijgen op de streaming apps van Netflix en Disney+.


@Dark-E Ik kan op mijn Samsung-tv niet hdr inschakelen of uitschakelen. Als ik op de tv-ontvanger hdr inschakel of op automatisch zet, wordt het beeld (te) donker. Hier staat de tv+ box daarom op sdr.


@Katana321 Idd ik ervaar precies hetzelfde! Als ik tv ontvanger aanzet springt hij automatisch in hdr. Maar precies wat jij zegt het beeld word dan donkerder op de tv ontvanger. Op andere apparaten nergens geen last van. Ik denk dat ik die instelling ook maar eens ga gebruiken die sdr. Alleen ben bang dat ik netflix en disney niet op 4k ultra hd kan kijken daarvoor moet ik de "automatisch beste resolutie" aanstaan. Daar ben ik al achter gekomen. 

 


Dit is inderdaad een bekend probleem en moet in een toekomstige update opgelost worden. De optie “HDR - Auto” ontbreekt op de KPN TV+ Box en moet te zijner tijd weer toegevoegd worden.


Dit is inderdaad een bekend probleem en moet in een toekomstige update opgelost worden. De optie “HDR - Auto” ontbreekt op de KPN TV+ Box en moet te zijner tijd weer toegevoegd worden.

Kijk, op die optie zit ik te wachten, want SDR opwaarderen naar HDR is nou niet echt mooi. Tot dan is ESPN UHD even geen optie voor mij, inderdaad veel te donker.


Op mijn Philips TV die HDR10+ ondersteund is het beeld perfect en zeker niet te donker.
Dus denk ik dat jullie nog een oudere TV hebben die de HDR10 nog niet ondersteund. 
Dus voor die TV's zou de optie ideaal zijn om de HDR automatisch of uit/aan te kunnen zetten.
Voor de moderne TV's lijkt het me niet nodig.

Overigens kun je die HDR helderheid helemaal instellen maar weet dus niet of dat op elke TV kan.


Dus denk ik dat jullie nog een oudere TV hebben die de HDR10 nog niet ondersteund. 

Een LG OLED televisie die HDR10 niet ondersteunt ... dat lijkt me sterk.

Het kunstmatig toevoegen van HDR aan SDR televisie uitzendingen is iets wat KPN niet zou moeten doen, dat werkt heel vaak averechts.

Overigens staat bij mij de HDR nog op automatisch. Mijn TV+ Box stamt uit de tijd dat die instelling nog bestond en zolang ik er maar niet aan kom blijft hij ook zo staan.

 


Op mijn Philips TV die HDR10+ ondersteund is het beeld perfect en zeker niet te donker.
Dus denk ik dat jullie nog een oudere TV hebben die de HDR10 nog niet ondersteund. 
Dus voor die TV's zou de optie ideaal zijn om de HDR automatisch of uit/aan te kunnen zetten.
Voor de moderne TV's lijkt het me niet nodig.

Overigens kun je die HDR helderheid helemaal instellen maar weet dus niet of dat op elke TV kan.

Een jaar oude Sony? 😊 Denk het niet.  En bij mijn Panasonic van 2 jaar oud ook niet. 


Een jaar oude Sony? 😊 Denk het niet.  En bij mijn Panasonic van 2 jaar oud ook niet. 


Mijn Philips (65OLED806) is ook 1 jaar oud en daar kun je het helemaal instellen.
Er gaat een wereld voor je open als je het goed instelt.
Ik had op de 5202 ook de HDR continu aanstaan en nu dus ook op de... 'ben type kwijt maar de TV+ bedoel ik.

Misschien komt het omdat het HDR10+ is?


Ik had op de 5202 ook de HDR continu aanstaan en nu dus ook op de... 'ben type kwijt maar de TV+ bedoel ik.

En toch moet KPN "gewoon" de instelling HDR automatisch weer activeren want dat is mijns inziens de enig juiste oplossing. Is de bron SDR dan hoort de TV+ Box ook SDR door te geven en niet pseudo HDR.

 

Misschien komt het omdat het HDR10+ is?

Dat mag natuurlijk niets uitmaken, dat beeld hoort gewoonweg niet donker te zijn.


Een jaar oude Sony? 😊 Denk het niet.  En bij mijn Panasonic van 2 jaar oud ook niet. 

 

Ik kan op mijn 2 jaar oude Samsung UE43AU8070U volgens mij niets mbt HDR instellen. Heb net wederom het menu helemaal doorlopen. Maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Als ik mijn 5202 op HDR-aan zet, gaat het mis want daarmee wordt het beeld veel te donker. Als ik op de 5202 de instelling op “automatisch” of op “uit” heb staan, is de helderheid van het beeld prima.

Op de tv+ box staat de instelling HDR op “SDR".


Als ik mijn 5202 op HDR-aan zet, gaat het mis want daarmee wordt het beeld veel te donker. Als ik op de 5202 de instelling op “automatisch” of op “uit” heb staan, is de helderheid van het beeld prima.

Heb jij op de 5202 met HDR-aan wel een goed beeld als je naar een HDR bron kijkt. Bijvoorbeeld ESPN-1 UHD of een 4K-HDR titel in Netflix?


Hier de HDR-instellingen op de Philips:

 


@huistijger, Waarom blijf je maar terugkomen met jouw Philips televisie terwijl de personen die dit issue aankaarten een LG en een Samsung televisie hebben?

Nogmaals, KPN moet mijns inziens echt de instelling "HDR - Automatisch" weer activeren want zonder die instelling zijn er legio televisies waarmee dit probleem ervaren wordt.


Daar heb ik ook niets op tegen @wjb 

Maar jullie dachten dat er geen instellingen waren en dat laat ik even zien.
Maar dat de functie automatisch moet komen daar ben ik het ook mee eens.


Heb jij op de 5202 met HDR-aan wel een goed beeld als je naar een HDR bron kijkt. Bijvoorbeeld ESPN-1 UHD of een 4K-HDR titel in Netflix?

Nee, ook die is te donker.


---

Maar jullie dachten dat er geen instellingen waren en dat laat ik even zien.

---

Dan laat je zien dat jij die instellingen op jouw tv hebt. Ik heb die dus op mijn tv niet...


Heb jij op de 5202 met HDR-aan wel een goed beeld als je naar een HDR bron kijkt. Bijvoorbeeld ESPN-1 UHD of een 4K-HDR titel in Netflix?

Nee, ook die is te donker.

Hmmm, ik had verwacht dat bronnen met HDR dan wel goed weergegeven zouden worden. 


Als eerst dank voor de reactie.

Op de tv heb ik alles open staan qua 4k instellingen en HDR. En de deep color functie. Heb trouwens een LG Oled. Dus geen oude tv haha.

Maar op mijn ontvanger zie ik dat niet terug als ik deze op Automatisch laat staan. En word het beeld ook donkerder ipv helderder. 

Zet ik deze automatisch functie uit op de ontvanger word deze wel goed weer gegeven. Maar kan ik enkel HD kwaliteit krijgen op de streaming apps van Netflix en Disney+.

Ik heb dit ook op mijn LG toestellen en niet beter te krijgen wat voor instellingen je ook gebruikt.

mvg


Toen id de iTV (Arris VIP 5202) nog had, was HDR een verademing en heel erg mooi. Nu te donker omdat wanneer je de KPN+ box op SDR zet (dit weer vanwege het feit dat hij dan sdr (normaal TV stations) omzet naar HDR en dat ziet er echt niet uit) Dolby Vision/HDR (10(HGR)) niet inschakelen kan op de TV omdat die optie uit staat.Dan is alles gewoon te donker. Heeft niks met de TV te maken, is gewoon een logisch feit.


Dus denk ik dat jullie nog een oudere TV hebben die de HDR10 nog niet ondersteund. 

Een LG OLED televisie die HDR10 niet ondersteunt ... dat lijkt me sterk.

 

Ik heb ergens vernomen dat OLED panelen die Dolby Vision ondersteunen slechte ondersteuning hebben met HDR 10+. HDR hebben ze wel allemaal. 


De beste oplossing is volgens mij dat de KPN TV+ box standaard op SDR staat en als deze HDR detecteert dat er automatisch wordt omgeschakeld naar HDR (of Dolby Vison) m.a.w. content matchen.

 


De beste oplossing is volgens mij dat de KPN TV+ box standaard op SDR staat en als deze HDR detecteert dat er automatisch wordt omgeschakeld naar HDR (of Dolby Vison) m.a.w. content matchen.

Dat was ook bestaande functionaliteit op de TV+ Box maar is om voor mij onbekende redenen door KPN uitgezet. Er is wel beloofd dat deze functionaliteit weer terug zal komen maar de vraag is dan hoe lang we daar op zullen moeten wachten.

Overigens staat mijn TV+ Box gelukkig nog op HDR - automatisch.

 


@wjb  Wat een geluk dat jij die instelling nog hebt. Is de laatste softwareversie ook geïnstalleerd op jouw box?      firmware 0.19.4 & KPN TV+ app 1.103.1


Reageer