Skip to main content

Hallo, komt er ook een een HDR oplossing/aanpassing?

Ik ervaar het probleem als ik HDR aan heb staan (wat standaard is) en heb de optie "Automatisch beste resolutie" aan. Dan word t beeld donkerder, niet scherper (zoals HDR moet zijn) maar dan kan ik wel op netflix en disney+ 4k bron materiaal kijken. Heb deze optie uitstaan dan komt er enkel HD te staan. En moet ik daarna eerst switchen naar dolby vision vervolgens opnieuw opstarten. Daarna weer opnieuw switchen naar HDR10 weer opnieuw opstarten. Dan krijg ik weer HDR beelden maar dan staat de "Automatisch beste resolutie" uit. 

Komt hier nog een aanpassing/update voor? Want dit klinkt niet normaal.

@wjb  Wat een geluk dat jij die instelling nog hebt. Is de laatste softwareversie ook geïnstalleerd op jouw box?      firmware 0.19.4 & KPN TV+ app 1.103.1

Jazeker. Mijn TV+ Box stamt nog uit de tijd dat deze functionaliteit nog actief was (bèta test) en het enige dat KPN gedaan heeft is het onzichtbaar maken van de keuze "HDR - automatisch".TV+ Boxen die op HDR - automatisch ingesteld stonden staan dat vandaag de dag nog steeds tenzij de abonnee zelf voor één van de overgebleven opties gekozen heeft.

Op mijn TV+ Box zie je dan ook geen van de overgebleven opties geselecteerd staan immers de onzichtbare keuze HDR - automatisch staat nog geselecteerd.


@Dark-E Ik kan op mijn Samsung-tv niet hdr inschakelen of uitschakelen. Als ik op de tv-ontvanger hdr inschakel of op automatisch zet, wordt het beeld (te) donker. Hier staat de tv+ box daarom op sdr.

@Katana321 Hier ook al een keer gekeken? Instellingen - Algemeen - Beheer externe apparaten - invoer signaal extra.

Staat deze uit zet dit dan eens aan.

 

Voor de techneuten wat gebruikt de DIw is dat YCbCr 4:4:4 of 4:2:2 en 4:2:0 betreffende de chroma subsampling.

 

Bij de TV van Katana zou uit betekenen dat de TV enkel 8 bit kleurdiepte/sampling doet en YCbCr 4:2:0.

Ik vermoed dat die setting op uit staat dat zou dan aan moeten. Ik heb dit in mijn Samsung voor mijn Vip5202 op uit staan vanwege de reguliere kanalen.

 

Ps die subsampling instelling mits beschikbaar in de TV kan ook voor de LG's ( @Dark-E ?) van belang zijn.

 

 

 

 

 


@Katana321 Hier ook al een keer gekeken? Instellingen - Algemeen - Beheer externe apparaten - invoer signaal extra.

Staat deze uit zet dit dan eens aan.

@Galdor68 Zojuist getest. Dit is niet de oplossing voor mijn probleem helaas.


@Katana321 Hier ook al een keer gekeken? Instellingen - Algemeen - Beheer externe apparaten - invoer signaal extra.

Staat deze uit zet dit dan eens aan.

@Galdor68 Zojuist getest. Dit is niet de oplossing voor mijn probleem helaas.

Dat is jammer, hoe stond dat puur uit interesse? Er is al het goed is ook een instelling HDMI Zwart nivo wellicht helpt dat.

Daarnaast vond ik in de handleiding nog Instellingen - Beeld - Expertinstellingen - kleurruimte mogelijk dat daar iets te vinden is.


Dat is jammer, hoe stond dat puur uit interesse? Er is al het goed is ook een instelling HDMI Zwart nivo wellicht helpt dat.

Die stond al aan. Voor de zekerheid heb ik ook nog een andere hdmi-ingang geprobeerd, maar dat maakte geen verschil.

  

Daarnaast vond ik in de handleiding nog Instellingen - Beeld - Expertinstellingen - kleurruimte mogelijk dat daar iets te vinden is.

De optie “kleurruimte-instellingen” is op mijn tv niet beschikbaar. 

Ik heb overigens eerder al verschillende keren echt alle instellingen op mijn tv doorlopen, maar niets kunnen vinden.


Ik heb mijn TV goed kunnen instellen met behulp van de Rthings.com website.

Mijn Samsung is uit 2018 daar heet het UHD Color.

Omdat wij alleen gewoon TV kijken staat in de Vip HDR uit en in de TV dus ook uit. Hier gelukkig geen last van donker beeld. 

De streamingdiensten doet mijn TV beter zelfs al ondersteunt Samsung geen Dolby Vision.

 

Het valt mij wel op dat het vooral jongere televisies zijn die problemen geven met donker beeld. 


Oh, maar begrijp mij goed. Ook ik heb geen last van donker beeld, want heb de tv+ box op sdr staan.


Oh, maar begrijp mij goed. Ook ik heb geen last van donker beeld, want heb de tv+ box op sdr staan.

Dat had ik elders gelezen meen ik. SDR is voor 'gewoon' tv kijken de beste keuze.


Ook hier donker beeld met HDR. Dacht dat het aan mij en mijn TV lag. Maar gelukkig ben ik niet de enige. 

Voor nu dus ook op SDR.

 

Is er een ETA wanneer dit gefixt wordt? Het oude iTV kastje had namelijk beter beeld.


Jullie kunnen meestal het HDR beeld mooier maken met de instellingen van de TV zelf, helaas hebben de oudere modellen die instelingen niet.
Ik heb de HDR-instellingen zelf ingesteld op mijn (Philips)TV en het beeld is mooi en helder met HDR.
Je moet wel HDR10 of 10+ hebben anders heb je die instellingen niet.

Op de Philips staan deze instellingen bij de HDMI poorten, een voorwaarde is wel dat er een HDR signaal aanwezig is anders heb je die instellingen niet.


@huistijger 

 

Het beste is dat KPN HDR automatisch erop zet.

Zo is dat op de tv ook ingesteld (als je via de app's van de tv streamingdiensten kijkt). 

 

Tot die tijd zet ik hem op SDR en dan is het HD beeld ook heel erg mooi.

Alleen 4K werkt helaas dan niet overal. 


Het probleem dat HDR altijd aan blijft staan ook voor SDR zenders, is nog niet opgelost.

Begrijpt KPN zelf wel wanneer HDR moet worden toegepast en wanneer niet?


Het probleem dat HDR altijd aan blijft staan ook voor SDR zenders, is nog niet opgelost.

Begrijpt KPN zelf wel wanneer HDR moet worden toegepast en wanneer niet?

 

Deze update voor HDR automatisch komt t.z.t. met een update.

Zie hier om dat in de gaten te houden en je kan je daarop abonneren.


Sinds een aantal dagen heb ik ook een TV+ abonnement en ervaar ik hetzelfde probleem als hiervoor beschreven, te donker beeld op mijn Q90…. Samsung TV. Het probleem is al langer bekend bij de KPN maar nog steeds niet opgelost. Met mijn vorige ontvanger, VIP5202 had ik perfect beeld.

Als ik dat had geweten was ik nog niet overgestapt op dit abonnement. Nu heb ik de beeldmodus van standaard op film gezet en merk dat het beeld  iets helderder is. Hopelijk wordt dit probleem snel opgelost,  het is al lang bekend en niet met toekomstige klanten gecommuniceerd


@Gkn 

Voorlopig kan je hem het beste op SDR zetten.

 

En hopelijk zet KPN snel (urgent) HDR automatisch erop.

Daarna is dit probleem pas echt opgelost en kan je ook via de streamingapp's eindelijk 4K kijken.


Nu een aantal dagen dit kastje en het werkt best goed. Maar ik stoor me verschrikkelijk aan het beeld, vooral bij het kijken naar ijshockey (veel wit in het beeld). Dit ziet er met de HDR op automatisch erg slecht uit. Als ik de box op SDR zet dan kan ik alleen in de Netflix app geen HDR meer kijken… Best vreemd dat KPN dit niet opgelost krijgt.


Reageer