Skip to main content

Worden deze kanalen nog doorgegeven via 661 net als via de oude decoders, op de nieuwe KPN+ ontvanger? Kan hier niets over vinden. Ik zag op de decoder, die de oude HMB nog bij mijn moeder die de HMB ontvanger nog heeft dat die kanalen nog doorgegeven worden maar of er echt verschil is in kwaliteit, ik betwijfel het.

Hallo @freak969 ,

Op de nieuwe KPN+-ontvanger worden die tien zenders standaard vanaf de positie één doorgeven in de hoogste beeldkwaliteit. Daarom is het niet meer nodig om op die ontvanger de kanalen vanaf 661 in stand te houden. 

Op de oude ontvangers blijven tot op heden die tien zenders in de hoge (glas) beeldkwaliteit doorgeven worden vanaf positie 661. KPN heeft ooit aangekondigd dat dit bij die ontvangers ook standaard vanaf positie één ingesteld zou gaan worden, maar dat is nooit gerealiseerd tot op heden. 


HMB??

Via Google vind ik bij HMB dit.

 

Inderdaad, Kanaal 1 - 10 op de Sagemcom DIW7022 zijn in de hoogste kwaliteit van 14,2 Mb/s

Als hij op Multicast staat en “beste beeldkwaliteit” is aangevinkt.

 

Kijk ook even bij HDR en zet deze, indien nodig, op HDR automatisch.

 

Dan heb je echt een heel mooi beeld. 


Google met HMB & KPN is op eerste hit al Arcadyan HMB2260. Maar ik denk dat deze wordt toch omgeruild door KPN


Google met HMB & KPN is op eerste hit al Arcadyan HMB2260. Maar ik denk dat deze wordt toch omgeruild door KPN

 

Dank je @TDN 

Had het eigenlijk moeten weten, de Arcadyan HMB2260

Deze en de Arris 2952 hebben ze niet meer bij KPN.

Bij vervanging krijg je de Arris 5202

Maar zolang hij werkt, worden ze niet door KPN omgeruild.

 

Eigenlijk kan @freak969 zijn abonnement beter omzetten naar KPN tv+

Dan krijgt hij de nieuwste KPN tv ontvanger Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Maar als ik het goed heb, heeft hij dat al gedaan.

Gezien de HD kanalen in de beste kwaliteit op kanaal 1 - 10.

Misschien moet hij de instellingen controleren en indien nodig aanpassen.


Nee heb nog geen KPN+ maar overweeg dat te gaan nemen, niet met als reden dat ik veel live TV kijk maar veel terug kijk. Dat doe ik nu bij NLZIET en heb toen mijn KPN TV abonnement stopgezet maar NLZIET maakt er een potje van qua beeldkwaliteit en altijd lager dan de originele ‘live’ uitzending die op TV is te zien. De live kanalen van NLZIET zijn misschien net zo goed als bij KPN zelfs wel, maar de VOD’s zijn echt waardeloos, to put it mildly.


Op de nieuwe ontvanger is momenteel alleen sport in de hoogste kwaliteit bij terugkijken en opnames. Live is alles in hoogste kwaliteit bij 1 tot en met 10, ESPN 221 tot en met 224, Ziggo Sport 233 tot en met 238.

Maar ook als het niet de "hoogste" kwaliteit is is het nog steeds mooier dan bij NLziet. 

Bij kpn kun je tot één week na uitzending terugkijken. Bij NLziet kan dat tot jaren en hele series. 

Ik heb the best of both worlds. 


Ja het zou mooi zijn als je dezelfde opties krijgt bij KPN als bij NLZIET, zonder commercials terugkijken en vooruitkijken.


Ja het zou mooi zijn als je dezelfde opties krijgt bij KPN als bij NLZIET, zonder commercials terugkijken en vooruitkijken.

 

Als ik er niets extra voor hoeft te betalen, heb ik er geen problemen mee. 😉


Dat maakt mij niet echt veel uit als het niet de spuigaten uitloopt tenminste. Ik betaal liever voor betere beeldkwaliteit dan nu bij NLZIET maar ook bij KIJK.nl zitten ze  in die tunnelvisie dat de meeste kijkers mobiel kijken en dan is kwaliteit dus niet belangrijk, tja dan ben je uit geluld😡 Terwijl er steeds meer mensen streamen naar hun TV en de TV’s ook steeds beter worden met hogere kwaliteiten, daar denken ze dan niet aan! De eisen worden steeds hoger.


KIJK is een gratis dienst van Talpa. Hebben 720p. Met diezelfde kwaliteit bieden ze on demand bij NLziet, met dat verschil dat er bij die NLziet geen reclame in zit, bij het reclame vrije abonnement. 

De lieve streams van alle Nederlandse zenders biedt NLziet met 1080p bij zo'n 5 Mbps. En dat is uitstekend te noemen. 


Ja het zou mooi zijn als je dezelfde opties krijgt bij KPN als bij NLZIET, zonder commercials terugkijken en vooruitkijken.

Het gaat eigenlijk in de andere richting. Steeds meer streamingsdiensten verhogen hun prijzen en bieden dan een goedkopere abo met reclame aan. Sommige nog niet gestart in Nederland, maar de grootste streamingsdiensten hadden al in andere landen met nieuwe vorm gestart (Netflix, Disney+,Prime Video, HBO Max)


Dat maakt mij niet echt veel uit als het niet de spuigaten uitloopt tenminste. Ik betaal liever voor betere beeldkwaliteit dan nu bij NLZIET maar ook bij KIJK.nl zitten ze  in die tunnelvisie dat de meeste kijkers mobiel kijken en dan is kwaliteit dus niet belangrijk, tja dan ben je uit geluld😡 Terwijl er steeds meer mensen streamen naar hun TV en de TV’s ook steeds beter worden met hogere kwaliteiten, daar denken ze dan niet aan! De eisen worden steeds hoger.

De kwaliteit is natuurlijk ook voor die groep belangrijk echter voor klanten die geen onbeperkt internet hebben is het data gebruik veel belangrijker.  Vanwege het scherm formaat is een lagere resolutie geen probleem ten opzichte van de steeds groter wordende televisies thuis. 

Terzijde de beeldeigenschappen en specificaties van de huidige smartfoons doen niks onder ten opzichte van een televisie het enige verschil is het schermformaat.

Voor kijkers met een smart tv zou een apart platform moeten worden ingericht dat gaat natuurlijk niet snel gebeuren. Of het platform moet zo slim zijn dat de bitrate en andere zaken wordt aangepast aan het scherm formaat.


KIJK is een gratis dienst van Talpa. Hebben 720p. Met diezelfde kwaliteit bieden ze on demand bij NLziet, met dat verschil dat er bij die NLziet geen reclame in zit, bij het reclame vrije abonnement. 

De lieve streams van alle Nederlandse zenders biedt NLziet met 1080p bij zo'n 5 Mbps. En dat is uitstekend te noemen. 

KIJK.nl is gratis maar die VOD content wordt in dezelfde kwaliteit als op hun platform aangeboden aan NLZIET en daar moet je wel voor betalen zonder commercials en dan verwacht je ook een goede kwaliteit.


@freak969  puur een oprecht bedoelde vraag wat versta je onder kwaliteit de geleverde resolutie, de bitrate? 

Voor een vluchtig medium en tijdverdrijf wat lineaire televisie wezenlijk is lijkt mij wat er geleverd wordt prima, maar mijn eisen liggen dan ook minder hoog.

Van andere diensten verwacht ik wel betere kwaliteit wat dat betreft valt Skyshowtime behoorlijk tegen.


@freak969  puur een oprecht bedoelde vraag wat versta je onder kwaliteit de geleverde resolutie, de bitrate? 

Voor een vluchtig medium en tijdverdrijf wat lineaire televisie wezenlijk is lijkt mij wat er geleverd wordt prima, maar mijn eisen liggen dan ook minder hoog.

Van andere diensten verwacht ik wel betere kwaliteit wat dat betreft valt Skyshowtime behoorlijk tegen.

Ik weet niet wat bitrate is en wat resolutie en wat en waar de oorzaak ligt van wat ik ervaar. Ik ervaar soms geen mooie vloeiende beelden bij VOD’s wat ik wel ervaar via de ‘live’ TV kanalen ook is het soms wat ‘ruisig’ vaak, geen mooi strak beeld, soms zelfs artifacts met kleine blokjes, dat ervaar ik bij snelle beelden zoals snel stromend water of beelden van een zee. Om een voorbeeld te noemen, en dat is dan via Videoland wat er ook wel een potje van maakt, in het programma B&B Vol Liefde wat ik vooruitkijk. Nu kan het ook zijn dat het ligt aan de gebruikte camera’s en hoe sommige programma’s worden gedraaid en hoe de eindafwerking is.


Ik weet niet wat bitrate is en wat resolutie

Bitrate zegt over hoeveelheid van de beelddaten per seconde en resolutie het getal pixels in een stilstaande beeld, 2k = 1920 × 1080 en 4k = 3840 × 2160

Voor beiden gelden, hoe hoger hoe beter, maar bitrate is veel belangrijker dan resolutie omdat met de moderne (AI) upscaler worden de beelden perfect opgeschaald. Beelden uit bron met gelijkwaardige bitrates maar verschillende resolutie en zien er hetzelfde uit, als het verschil tussen resoluties niet te groot is. Dat ziet je b.v. terug bij TV kanalen, de 720p (progressief scan) beelden zien soms beter uit dan 1080i (interlaced).

 

Om een voorbeeld te noemen, en dat is dan via Videoland wat er ook wel een potje van maakt, in het programma B&B Vol Liefde wat ik vooruitkijk. Nu kan het ook zijn dat het ligt aan de gebruikte camera’s en hoe sommige programma’s worden gedraaid en hoe de eindafwerking is.

Streamingsdiensten hebben tegen over TV provider nadelen dat ze moeten betalen voor opslag en transport, en voor ieder kijker moet de stream apart verzonden worden. Deze kosten zijn afhankelijk van de hoeveelheid daten, daarom zijn de bitrates meestal lager, bij Videoland is 5Mbs, TV bij KPN tussen 7.25Mbs en 14.5Mbs bij TV+platform 

TV+Internet provider zoals KPN betalen voor opslag, de transport gebeurt op hun eigen internet. Bovendien bij gebruikt van multicast hoef voor een kanaal (stream) voor alle kijkers alleen een keer verzonden worden. Daarom is de kostenport voor transport veel lager dan externe streamingsdiensten.

 


 

Ik weet niet wat bitrate is en wat resolutie en wat en waar de oorzaak ligt van wat ik ervaar. Ik ervaar soms geen mooie vloeiende beelden bij VOD’s wat ik wel ervaar via de ‘live’ TV kanalen ook is het soms wat ‘ruisig’ vaak, geen mooi strak beeld, soms zelfs artifacts met kleine blokjes, dat ervaar ik bij snelle beelden zoals snel stromend water of beelden van een zee. Om een voorbeeld te noemen, en dat is dan via Videoland wat er ook wel een potje van maakt, in het programma B&B Vol Liefde wat ik vooruitkijk. Nu kan het ook zijn dat het ligt aan de gebruikte camera’s en hoe sommige programma’s worden gedraaid en hoe de eindafwerking is.

Aan de camera's en eindafwerking zal het niet liggen, anders zou elke kijker hier last van hebben. Hoe kijk je nu via de app op een smart TV en hoe is deze verbonden bekabeld of wifi? Videoland is van RTL dat is een partner van NLZIET dus waarschijnlijk dezelfde bronnen.

Gebaseerd op de beschrijving is het meer hoe de televisie met het geleverde omgaat. 

Terugkomend op je oorspronkelijke vraag eerlijk gezegd vind ik het verschil tussen de 'gewone ' kanalen op mijn VIP5202 en de kanalen vanaf 661 minimaal het tijdelijke NPO uhd kanaal was veel beter. Er is dus wel verschil is het merkbaar of zichtbaar dat hangt er maar vanaf aan wie je het vraagt. Er zal voor een belangrijk deel ook worden bepaald door andere factoren.

Over dat verschil in kijkbeleving zijn diverse topics de nodige reacties te lezen. De theorie is dat met een hogere bitrate er minder beeldinformatie verloren gaat dus een beter plaatje zou moeten opleveren. 


Ik kijk op dit moment Videoland en NLZIET via de Apple TV 4K 2022 64GB en dat is WiFi only.


Dat maakt mij niet echt veel uit als het niet de spuigaten uitloopt tenminste. Ik betaal liever voor betere beeldkwaliteit dan nu bij NLZIET maar ook bij KIJK.nl zitten ze  in die tunnelvisie dat de meeste kijkers mobiel kijken en dan is kwaliteit dus niet belangrijk, tja dan ben je uit geluld😡 Terwijl er steeds meer mensen streamen naar hun TV en de TV’s ook steeds beter worden met hogere kwaliteiten, daar denken ze dan niet aan! De eisen worden steeds hoger.

 

Sorry, voor mij wel.

€ 0,00 heb ik er voor over.

 

Wel overstappen op een betere compressietechnie, H.265

Daar zie ik veel meer voordelen in. 

 

Ik kijk op dit moment Videoland en NLZIET via de Apple TV 4K 2022 64GB en dat is WiFi only.

??

Apple kan toch ook met UTP kabel worden verbonden?

Of kan dat niet?

WIFI is leuk, maar heeft ook nadelen. Vooral als het WIFI verkeer erg druk is. 


Apple kan toch ook met UTP kabel worden verbonden?

Of kan dat niet?

De 64GB versie is Wifi-only, de 128GB versie heeft ook Ethernet.

 


Dat maakt mij niet echt veel uit als het niet de spuigaten uitloopt tenminste. Ik betaal liever voor betere beeldkwaliteit dan nu bij NLZIET maar ook bij KIJK.nl zitten ze  in die tunnelvisie dat de meeste kijkers mobiel kijken en dan is kwaliteit dus niet belangrijk, tja dan ben je uit geluld😡 Terwijl er steeds meer mensen streamen naar hun TV en de TV’s ook steeds beter worden met hogere kwaliteiten, daar denken ze dan niet aan! De eisen worden steeds hoger.

 

Sorry, voor mij wel.

€ 0,00 heb ik er voor over.

 

Wel overstappen op een betere compressietechnie, H.265

Daar zie ik veel meer voordelen in. 

 

Ik kijk op dit moment Videoland en NLZIET via de Apple TV 4K 2022 64GB en dat is WiFi only.

??

Apple kan toch ook met UTP kabel worden verbonden?

Of kan dat niet?

WIFI is leuk, maar heeft ook nadelen. Vooral als het WIFI verkeer erg druk is. 

Als compressietechniek een beter beeld veroorzaakt dan ben ik daar ook voor, als het maar beter wordt en als dat bij NLZIET, Videoland en bij KPN doorgevoerd wordt is iedereen blij. Oudere versies van Apple TV hebben nog een UTP kabel maar het is allemaal WiFi maar er zit weinig tot geen verschil in snelheid of ik mijn Apple TV via WiFi of kabel aansluit, heb ik gemerkt bij een oudere Apple TV waar nog wel een UTP kabel in kon. Bovendien hangt mijn V10 router letterlijk in de gangkast pal schuin acht mijn TV met een muur er tussen.


Mocht ik KPN+ nemen wil ik deze wel via UTP kabel aansluiten.


Mocht ik KPN+ nemen wil ik deze wel via UTP kabel aansluiten.

Dat kan.

 


Dat had ik al begrepen dat dit kan. Bestaat er ergens een online handleiding hoe je deze ontvanger installeert? Of spreekt het voor zich?

En wat is de beste plek voor om mijn HDMI kabel op aan te sluiten op mijn TV? Ik heb een Philips 4K TV en daar zit een HDMI 1 ARC/eARC aansluiting op, daar zit mijn Apple TV op en een normale HDMI 2 poort. Zou dat schelen in kwaliteit als ik op 1 de ontvanger aansluit en mijn Apple TV naar 2 verhuis of gaat de beeldkwaliteit van mijn Apple TV dan weer achteruit.


@freak969

 

Zie hier. voor alle informatie over de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

 

De HDMI eARC kan je het beste niet gebruiken.

Alle anderen wel.

Bij het Chinese merk Philips zit die op 1, had ik al eens eerder gelezen. Dus die niet gebruiken.

De HDMI eARC alleen voor o.a. de Soundbar gebruiken.


Reageer