Skip to main content

Heb na vele malen wachten toch maar besloten om is een topic te openen wat betreft de lip sync issues. Het wordt namelijk met de update slechter en slechter. Eerst was het nog een enkele zender, nu is het echt huilen met de pet op. 

Ik heb gisteren echt werkelijk waar 15x het geluidvertragingsmenu moeten openen. Op de TV loopt het dan redelijk, dan krijg je een geluidsdip iedere 8 seconden waarin ik eerst weer van zender moet wisselen, moet je na gaan iedere 8 seconden op elke zender! Daarna open ik een willekeurige app, en kan ik weer 15 keer gaan wisselen van geluidsvertraging omdat de sync weer niet loopt. Ga ik weer tv kijken? Mag ik weer 15 keer gaan wisselen. Ik word er zo onderhand echt ziek van, en heb gisteren echt overwogen om de ontvanger zo 3 etages een duikvlucht te laten maken want dit kan echt niet. 


Heb inmiddels alle mogelijke opties geprobeerd, en ik sta nu op het punt van ontkoppelen en nooit weer gebruiken. 

Vanmorgen op NPO1 bij Goedemorgen Nederland, Gisteren op SBS6 tijdens Hart van Nederland. Heel erg vaak op RTL-Z (waar wij vaak naar kijken). Ik heb geen dagboek bij gehouden, maar het komt zeer regelmatig voor. 
Ik los het op door de OK toets in te drukken, dan pauzeert alles … even wachten en dan weer verder gaan. 9 van de 10 keer werkt dat. Het gaat vaak met ‘zwart beeld’ en zonder audio gepaard voor een aantal seconden, maar daarna loopt het weer goed. Het is niet zo dat het ineens niet meer synchroon loopt tijdens het kijken, maar wanneer je overschakelt naar een andere zender. Het euvel is er (weer) sinds twee updates geleden. Daarvoor was (althans zo leek het) verholpen. 


Volgens mij is dit echt een typisch Android TV issue.

Ik heb zelf een TV met Google TV  (onderwater gewoon Android TV) en ervaar precies hetzelfde, maar niet me alle apps. Geluid verloopt via soundbar, en daar zit dan ook voornamelijk het probleem. Zonder soundbar geen probleem.

Ik krijg vrijdag TV+ dus ben benieuwd, zal erop letten en mijn ervaring delen.


Wat voor soundbar heb je? Ik heb een Sonos beam en heb op 5.1 weleens problemen. En ik lees meer mensen die een Sonos hebben met deze problemen. Ik had wellicht beter een Samsung soundbar kunnen kopen omdat ik ook een Samsung tv heb.


Hier een interessant stukje over audio delay. er staat ook in dat tv en soundbar van hetzelfde merk vaak een pre is.

https://www.popsci.com/story/diy/fix-audio-delay-soundbar-tv/?amp


Sonos maakt geen TV’s dus dat kan niet. Ik heb een Sonos ARC met mini Sub en twee Sonos One SL als surround speakers. Het is alleen met KPN+ en niet met bijvoorbeeld Netflix, Disney of HBO of dezelfde Box+
 

HDMI ARC is een afgesproken protocol die alle fabrikanten hanteren. Het zou dus gewoon goed moeten lopen, welk merk soundbar je ook gebruikt. 


Dat weet ik dat Sonos geen tv’s maakt maar wellicht was een Samsung bij een Samsung of een Sony bij een Sony achteraf wel een betere keuze. 


Zeer zeker niet, als je de specs leest en de soundbar beluistert zou je dat nooit zeggen. Sonos (en zeker de Sonos ARC) is absolute topkwaliteit voor een soundbar en LG (ik heb een LG TV) heeft soundbars die kwalitatief niet eens in de buurt komen. Er staat ook geen enkele ‘sound-processing’ (voor zover dit er al op zit) aan zoals in het artikel wordt geadviseerd. Ook in de TV wordt geen audio omgezet voordat de soundbar het krijgt. Nogmaals, andere apps op de Box+ doen het gewoon helemaal goed en twee firmware-updates geleden was het ook helemaal goed. Ook is het niet continue, 90% is gewoon goed. a ik boven de 10+ zenders (dus vanaf RTL-Z) dan worden de problemen alleen maar groter. Op OK drukken (pauzeren dus) en dan na een paar seconden weer helpt vaak.


Maar hebben de mensen met lipsync problemen dit ook als ze het geluid rechtstreeks op de tv afspelen ?

@ronvmeijer  als je op de link klikt die ik heb gestuurd lees je dat er wel degelijk wat geprocessed moet worden namelijk de codecs. 
wellicht ligt het aan andere codecs , live tv etc dat de lipsync problemen zich eerder voordoen dan bij de apps 


Dan zou het continue fout moeten gaan. Ik heb voorheen een Onkyo TX-8250 stereo receiver gehad hierop via Toslink, exact dezelfde effecten. 
 

Ik heb geen €2.000,- uitgegeven om via de speakers van de TV uit te gaan luisteren. Nogmaals alleen maar via KPN + en twee firmwares geleden was het opgelost. Ook dat ervaren veel abonnees…


Maar hoe kan het dan dat sommigen nergens last van hebben terwijl we allemaal hetzelfde kastje hebben?


Dat hebben we dus niet. Anderen hebben weer van dingen last waar ik totaal geen probleem mee heb. Ik denk dat er diverse edities zijn van de Box+. Het verschil in audio bijvoorbeeld, daar heb ik totaal geen last (meer) van, terwijl er veel abonnees zijn die daar nou weer problemen mee hebben. Natuurlijk kan het ook aan de combinatie met diverse randapparatuur liggen, maar dan is het euvel continue en niet bij een bepaalde update helemaal over en een update later weer terug. Het is ook niet altijd en digitaal bestaat uit een 0 of een 1 (aan/uit) en niet soms een 0 of soms een 1, dus als de problemen constant zouden zijn zou ik hier niet gereageerd hebben. 


Ik denk dat er diverse edities zijn van de Box+.

Dat denk ik niet.


Waarom die enorme verschillen dan bij de abonnees?


Waarom die enorme verschillen dan bij de abonnees?

Dat is een goede vraag en ook voor mij een groot raadsel maar ik zie niet dat KPN meerdere "edities" van de TV+ Box in de markt heeft staan.

Een paar jaar terug is er een issue geweest waarbij het zappen uitermate traag werd en dan met name op de 2260 en 2952. Ook dat was niet op alle TV ontvangers aangezien wij daar toen op onze 2260 geen last van hebben gehad.


@ronvmeijer Door de verschillende setups die men gebruikt. Ik weet zeker dat je nergens last hebt als je geluid rechtstreeks op de tv zou afspelen 


Dat is toch vreemd en heeft een reden. Om die te vinden moet je echt ‘mazzel’ hebben denk ik, want ga eerst maar eens uitzoeken waarom en dat is niet te doen. Er zullen tienduizenden programmeerregels in staan.  Het is in elk geval geen makkie, temeer omdat je niet elke configuratie uit kunt testen. 


@ronvmeijer Door de verschillende setups die men gebruikt. 

---

Maar die verschillende setups waren/zijn er toch ook al bij de “gewone” tv-ontvangers?


Ik heb een Samsung tv en Sonos beam en een ouderwetse arris 2952 en ik heb al sinds jaar en dag lipsync problemen met live tv kijken icm dolby geluid. Dit gaat echt niet voor alle mensen gefixt worden met een firmware update. En nee ook ik heb geen problemen met lipsync als ik een Netflix app, of Amazon prime app gebruik. Maar dat zal ongetwijfeld te maken met het feit dat Netflix geen live tv is en kpn tv plus wel. Maar daar heeft @wjb  meer verstand van dan ik.

daarom gaat het bij de mensen met problemen waarschijnlijk wel goed als ze even op de pauze knop drukken, want dan kijken ze geen live tv meer.


Nee, want daarna ga ik weer terug naar ‘live’ en dan is het probleem over. 


Hier ook nog steeds lipsync problemen. Bij mij loopt het geluid achter op het beeld en dat kun je niet via Audio vertraging oplossen. Ik zou een Audio versnelling nodig zijn, maar je kunt helaas niet in de min met de slider.

De enige manier waarop ik het (via de speakers) goed kan krijgen is, is het geluid via instellingen onder Indelingen selecteren op Stereo: Dolby wordt omgezet in stereo PCM te zetten.

Voor regulier tv is dat natuurlijk best prima maar als je een film kijkt is het wel fijn als je volledig surround sound hebt.

Gelukkig heb ik ook nog een Nvidia Shield Pro 2019 waarop het wel werkt.


Klopt totdat het weet niet goed gaat. Live tv en dan de geluidscodecs en videocodecs constant synchroon te laten lopen is problematisch, helemaal met diverse geluidsapparatuur achter je tv. 


@ronvmeijer  heb jij bij de instelling van je Samsung bij geluid bij vertraging ook 100 staan? Ik heb dat op nul gezet en bij mij lijkt het nu beter te gaan.


Samsung? Ik heb een LG en helemaal geen vertraging erin staan 😐 oftewel het staan op “0”. 


Vanmiddag weer kommer en kwel, dat is het echt hoor. Gewoon tijdens het kijken zie je ineens dat de synchroniciteit ver te zoeken is. Deze keer op RTL4, gewoon tijdens het kijken en mijn ‘trucje’ om op pauze te zetten en daarna weer te starten werkte deze keer niet. Hier moet wat aan gebeuren, zo is TV kijken bij KPN absoluut niet leuk meer.

Ik blijf erbij dat de Box+ veel te snel uitgegeven is, ik zit niet bij een test-team, maar ben gewoon een consument die de volle prijs betaald net als ieder ander. Wij mogen niet met onvolkomenheden opgezadeld worden waarvan we moeten hopen dat het met de volgende update wel opgelost gaat worden. 

Ik zeg het gewoon weer: Mensen als jullie het niet aankunnen met die Box+, huur dan mensen in die het wel weten. Dit kun je de consument niet aandoen.

Ik val hier absoluut niemand mee aan en/of kraak niemand af, maar als de know-how er niet is moet je hulp inschakelen. Dat dit niet gemakkelijk is, snap ik ook, maar nogmaals … dit kun je een consument niet aandoen, temeer omdat de Arres boxen in de ban zijn gedaan. Je kunt dus niet meer terug...Als het werkt is het de mooiste omgeving om mee te werken, maar het werkt nog lang niet zoals het moet gezien de ‘wensen-lijst’.

Ik zeg het wederom: “Het is geen stemming maken, maar een schreeuw om het nu eens voor elkaar te boksen.”

Over de glasvezel internet-verbinding van 1 Gb/1Gb kan ik kort zijn. Absoluut geweldig en heel erg stabiel, maar helaas is dat de discussie niet. 😝


Naja het wordt sinds de laatste 2 updates wel steeds erger. Ik merk nu dat ik op geen enkele manier de sync juist krijg. Als die op de live tv goed staat, lopen op de apps (Netflix, Disney en Amazon) de sync totaal uit elkaar.  Zet ik de lipsync goed op de apps, dan is de live tv weer totaal uit het verband gerukt. Ik word er ook zo langzamerhand een beetje ziek van. Eerlijk is eerlijk. Het leuke van tv kijken is er wel af inmiddels, want ik moet altijd de keuze maken wat ik ga doen en waar ik de lipsync op moet afstemmen.

Ik moet ook zeggen dat ik op de Chromecast met Google TV juist totaal geen issues ervaar. Hier loopt het geluid altijd perfect in sync. 

Dit is meer een issue aan kpn kant, want ik weet dat op de 5202 ook altijd het e.e.a. aan de hand was.  


Reageer