Skip to main content

Heb na vele malen wachten toch maar besloten om is een topic te openen wat betreft de lip sync issues. Het wordt namelijk met de update slechter en slechter. Eerst was het nog een enkele zender, nu is het echt huilen met de pet op. 

Ik heb gisteren echt werkelijk waar 15x het geluidvertragingsmenu moeten openen. Op de TV loopt het dan redelijk, dan krijg je een geluidsdip iedere 8 seconden waarin ik eerst weer van zender moet wisselen, moet je na gaan iedere 8 seconden op elke zender! Daarna open ik een willekeurige app, en kan ik weer 15 keer gaan wisselen van geluidsvertraging omdat de sync weer niet loopt. Ga ik weer tv kijken? Mag ik weer 15 keer gaan wisselen. Ik word er zo onderhand echt ziek van, en heb gisteren echt overwogen om de ontvanger zo 3 etages een duikvlucht te laten maken want dit kan echt niet. 


Heb inmiddels alle mogelijke opties geprobeerd, en ik sta nu op het punt van ontkoppelen en nooit weer gebruiken. 

Naja het wordt sinds de laatste 2 updates wel steeds erger. Ik merk nu dat ik op geen enkele manier de sync juist krijg. Als die op de live tv goed staat, lopen op de apps (netflix, disney en amazon) de sync totaal uit elkaar.  Zet ik de lipsync goed op de apps, dan is de live tv weer totaal uit het verband gerukt. Ik word er ook zo langzamerhand een beetje ziek van. Eerlijk is eerlijk. 

Ik moet ook zeggen dat ik op de Chromecast met Google TV juist totaal geen issues ervaar. Hier loopt het geluid altijd perfect in sync. 

Dit is meer een issue aan kpn kant, want ik weet dat op de 5202 ook altijd het e.e.a. aan de hand was.  

2 updates geleden werkte het wel goed, dus het kan wel. Dit kun je ook nalezen in sommige reacties. Het is gewoon weer helemaal fout. Ik heb bij iemand gezien die IPTV heeft, dat daar never en nooit een probleem met de synchronisatie op welke zender dan ook. Ik wil dat niet om allerlei redenen, maar wil aangeven dat het dus echt kan werken.


Klopt, de lipsync fix werd in een app update inderdaad de nek omgedraaid en kpn heeft naar mijn idee geen prio meer gesteld dit z.s.m. te herstellen. Aangezien er weer allerlei nieuwe door mij gezien als onzinnige functies gekomen zijn en er nu dus al twee maanden geen lipsync verbetering laat zien.

Dit is ook wat mij irriteert maar ik geef zo onderhand de hoop op verbetering op korte termijn wel een beetje op. Ik had echt gehoopt dat de focus nu vol op de lipsync zouden gaan, maar niks is minder waar. 

Edit: Beetje issues met de zin lekker te typen. Gecorrigeerd.

 


Klopt, de lipsync fix werd in een app update inderdaad de nek omgedraaid en kpn heeft naar mijn idee geen prio meer gesteld dit z.s.m. te herstellen. Aangezien er weer allerlei nieuwe m.i. voor mij nu onzinnige functies komen en nu al twee maanden de lipsync geen verbetering laat zien.

Dit is ook wat mij irriteert maar ik geef zo onderhand de hoop op verbetering op korte termijn wel een beetje op. Ik had echt gehoopt dat de focus nu vol op de lipsync zouden gaan, maar niks is minder waar. 

 

 

100% met je eens Chrizziey! Hier exact hetzelfde….

Ik was eerst een heel tevreden gebruiker, maar elke update gaan er ook dingen fout die ervoor wel werkte(n). Ik wil gewoon TV kijken en niet elke keer verrast worden door wat er nu weer wel en dan weer niet werkt.

De consument moet niet lastig gevallen worden met instelling zus en instelling zo. Ik ben technisch goed op de hoogte van veel dingen, maar bijvoorbeeld mijn meiden hier in huis niet, ook zij worden geconfronteerd met een Box die softwarematig nog steeds niet af is. Ik vrees dat dit nog wel eens heel erg lang zou kunnen gaan duren allemaal.


Ik ben het ook weer met jou eens, waar het ene lek gedicht wordt, ontstaat er ook weer een nieuwe. Daarom zal ik ambiëren dat kpn volledige focus op lipsync issues gaat leggen en nieuwe functies en handigheidjes even op de lange baan schuiven. 


Maar hebben de mensen met lipsync problemen dit ook als ze het geluid rechtstreeks op de tv afspelen ?

@ronvmeijer  als je op de link klikt die ik heb gestuurd lees je dat er wel degelijk wat geprocessed moet worden namelijk de codecs. 
wellicht ligt het aan andere codecs , live tv etc dat de lipsync problemen zich eerder voordoen dan bij de apps 

Hoi @pietheingrun . Ik kijk met sport, nieuws, talkshows en dergelijke altijd met het geluid van de TV zelf. Ook dan is het soms out of sync. 

Bij espn eigenlijk altijd. 


@PeterG 

Heb jij deze optie op nul staan? Ik merk dat dit bij mij een positief verschil maakt, deze waarde staat standaard op 100.


Volgens mij maakt het niet zoveel uit. Althans dit helpt bij mij verder niet. Het is dan nog steeds kiezen tussen lipsync afstellen op live tv of voor apps. Ik kan niet voor beiden de lipsync inregelen. Daarnaast is er ook een bug waardoor het beeld hapert, en het geluid doorloopt, en dus ook op die manier de lipsync weer uit balans raakt. 

 

 


Ik heb daarnaast ook nog een nieuwe 2.1 HDMI kabel gekocht, zo kort mogelijk, in mijn geval 1 meter. Ik heb het idee dat ik lipsync problemen hiermee wel voor het grootste deel opgelost heb. Let wel, ik heb een arris 2952 en geen tv plus. Maar wellicht helpt mijn setup ook voor tv plus . 

@Chrizziey  mijn probleem was/is trouwens dat het geluid achterliep op de video dus vertraging instellen zou het bij mij alleen maar erger maken. 


Sorry, maar een kabel van 1 meter kan echt het sync probleem niet oplossen.  Dat heeft er werkelijk waar niets mee te maken. Zelf heb ik er een kabeltje van 0.75 meter tussen hangen, maar dat is omdat m’n Box+ achterop m’n TV vastzit met klittenband. Een langere kabel zou alleen maar in de weg zitten. 
 

En inderdaad, het geluid loopt achter bij het beeld. 


@ronvmeijer de korte duurdere kabel is meer om alles uit te sluiten.

maar kun jij op jouw tv ook de vertraging op nul zetten? Bij Samsung staat de standaard vertraging van het geluid op 100. Ik heb het op nul gezet.

 

Ps ik weet dat een 1.4 of 2.0 HDMI kabel voldoende moet zijn, maar toch heb ik het gevoel dat de hogere doorgifte die bij een HDMI 2.1 kabel net dat beetje verschil kan maken bij live tv kijken.


Dat schreef ik al, er staat geen vertraging aan. Het is ook niet altijd, soms en met het heen en weer zappen of pauze en dan weer terug naar live tv is het vaak over. Met een verkeerde instelling zou het een continue probleem zijn. 


En gebruik je een HDMI 2.1 kabel? Ik weet dat het meest logische is om te denken dat dit niks uitmaakt alleen mijn problemen zijn echt verholpen , terwijl ik al jaren problemen had als ik het geluid op dolby zette.

 

Ps ik heb een 2.1 kabel van divv, niet duur maar kwaliteit lijkt prima 


Het soort kabel maakt niks uit al zeggen sommige van wel en kopen een kabel van een dikke 100,-  😮💨

Ook een kabeltje van de Action van een paar euro zou hier gewoon op z’n plek zijn. Het is digitaal en er gaan alleen maar nullen en enen doorheen als we het hebben over een kabel van één meter kan bijna alles gebruikt worden. Bovendien is een 2.0 versie meer dan voldoende, 2.1 is alleen maar bedoeld voor 8K signalen. Een HDMI 1.4 echter is goed geschikt voor de signalen die de KPN Box+ aanbiedt.   

 


Klopt kabel van 10 euro of 100 maakt bij HDMI niet uit. Maar type kabel kan wel uitmaken. HDMI 2.1 heeft een veel hogere doorgifte. Moet je tv nog wel 2.1 ondersteunen (meestal HDMI poort 4)


Staat bij mij op alle ingangen op 0 @pietheingrun .

Heeft met de Sagemcom ook niet veel zin met al die verschillende bronnen op één kastje. 


Hoi, ik kom even een beetje info brengen. We hebben deze week bij het team om een statusupdate gevraagd omtrent lip sync issues. 

 

Wat het team ziet is dat lip sync issues grotendeels opgelost zijn. Wel blijft het een ding dat bij hen op de radar zit. Ook omdat er veel verschillende geluidsapparatuur bestaat en gebruikt wordt. En het zeker mogelijk is, zoals jullie ervaren, dat er met bepaalde combinaties nog wel issues zijn. Dus hopelijk weten ze nog verdere verbeteringen door te voeren.

Ze raden de volgende dingen aan (naast de al bekende even heen-en-weer zappen of de Box herstarten) als je hier nog wel last van hebt:

  • Experimenteer met de geluidsvertraging instellingen
  • Zet je geluid op stereo
  • Als je tv HDMI poorten heeft die een verschillend Hz hebben (60 of 120), zorg er dan voor dat zowel TV+ Box als je geluidsapparatuur op een poort met dezelfde waarde zijn aangesloten.

Aan de hand daarvan heb ik ook in het bekende bevindingen topic de tekst aangevuld.


Het is hier het het meest opvallend bij RTL 4, Eurosport 1, ESPN 14, 221, 222, 223, 224) en de Ziggo Sport zenders.

Eurosport vaak 'best' out of sync. Opvallend dus veelal de sport zenders.

  • Experimenteer met de geluidsvertraging instellingen

Dan zijn die zenders goed maar alle andere weer niet.

  • Zet je geluid op stereo

Dan is ook het geluid naar de surround versterker, optisch via de TV+, stereo. Bij de Arris was hdmi en optical gescheiden instellingen

  • Als je tv HDMI poorten heeft die een verschillend Hz hebben (60 of 120), zorg er dan voor dat zowel TV+ Box als je geluidsapparatuur op een poort met dezelfde waarde zijn aangesloten.

Hier niet van toepassing. Alle 3 HDMI zijn 50 Hz. Samsung zelf adviseert een STB of streaming apparaat (TV+ is beide) op 1 of 2. Omdat HDMI 3 (ook) ARC is. Hier zit TV+ op 2. ( 1 was eerst de Arris)


Wat het team ziet is dat lip sync issues grotendeels opgelost zijn.

Dan moeten ze toch wat beter kijken want niets is minder waar. Sinds de update een paar maanden terug (versie 0.14.0 en 1.87.2) was de lipsync ook voor mij grotendeels opgelost, maar dat is na die updates erna weer compleet om zeep geholpen. Ik ervaar nog zoveel issues, dat het mij sterk lijkt dat het '’grotendeels'’ opgelost is. Het is echt bij mij een compleet drama en wekt bij mij irritaties en ook zorgen op om dit te lezen. Want dit betekent ook dat dit probleem op een lager pitje komt.

  • Experimenteer met de geluidsvertraging instellingen
  • Zet je geluid op stereo
  • Als je tv HDMI poorten heeft die een verschillend Hz hebben (60 of 120), zorg er dan voor dat zowel TV+ Box als je geluidsapparatuur op een poort met dezelfde waarde zijn aangesloten.

Ik doe niet anders dan experimenteren 😉, ben er zelfs per dag meer tijd aan kwijt dan dat ik überhaupt tijd over heb om nog normaal tv te kunnen kijken.  Ik wil graag op dolby geluid normale lipsync kunnen hebben, want mijn Chromecast Google TV en Nokia 8001 kunnen dat ook zonder problemen. 


De enige echte “workaround” is momenteel om Video mode in te stellen op Unicast. Die streams zijn altijd in sync.

Als het heel erg is pauzeer ik vaak even. Dan krijg je ook unicast.

 

Ik zal eens enkele dagen experimenteren met geluid op stereo zetten in de box.


Naar genoeg krijg je dan inderdaad Unicast. Helaas ook met StereoPCM sound en geen Dolby D 5.1 meer. 


Wanneer is Dolby geluid bij tv uitzendingen nou goed en nuttig.

Niet bij talkshows, sport, nieuws, shownieuws/boulevard, spelprogramma's.

Ben al 20 jaar 'fanatiek' surround liefhebber (Fims, DVD, BRD en nu ook Netflix). Dat heeft me steeds met maar zo'n 6 jaar ertussen heel veel geld gekost aan nieuwe versterkers. Maar liever goed stereo dan slecht surround. De geluidstechnici bij tv doen het wat dat betreft slecht. Op ARD/ZDF hebben ze het veel beter voor elkaar.

Helaas gaat het bij kpn ook mis met de zenders met Dolby 2.0 stereo als ESPN.

Vaak gaat het met Dolby Prologic en Prologic II zelfs beter (ruimtelijker) dan Dolby Digital 5.1.


Ik wist dat deze tekst zou komen. Inderdaad ZDF is wel erg fijn om in 5.1 te beluisteren mits de uitzending dat ook is. Veel muziek uitzendingen zijn dat daar. Wij kijken daar best naar en om steeds om te schakelen … daar  bedank ik voor. 


@PeterG  volgens mij zijn HDMI poorten altijd 30, 60hz of 120hz

https://www.wifiwijs.nl/hdmi-vs-displayport#:~:text=Welke%20versies%20van%20HDMI%20zijn,en%20heeft%2018%20Gbps%20bandbreedte.


@PeterG  volgens mij zijn HDMI poorten altijd 30, 60hz of 120hz

Nee, hdmi poorten van Europese modelen ondersteunen gelukkig ook 50Hz.


Wanneer is Dolby geluid bij tv uitzendingen nou goed en nuttig.

Heel goed en nuttig. Ik ervaar Dolby als een verbetering van het geluid. Ook al zit ik een talkshow op de NPO of een goede film op RTL7/Veronica te kijken.

De stemgeluiden, muziek en eventueel surround/achtergeluiden zijn gescheiden van elkaar. Je kan dus alles beter inregelen per speaker. Stereo = stereo en kan je verder niks mee.

Niet bij talkshows, sport, nieuws, shownieuws/boulevard, spelprogramma's.

Jazeker wel. Hetzelfde verhaal als ik hierboven heb vermeld. Geluiden per speaker instelbaar.

Vaak gaat het met Dolby Prologic en Prologic II zelfs beter (ruimtelijker) dan Dolby Digital 5.1.

Ja en nee. Dat is hoe de versterker dit kunstmatig doorvoert naar andere speakers. 

Maar een workaround 'Zet je geluid op stereo' is een beperking van de geluidservaring. Net als de opnames en on-demand (films/series) wat ook een grote beperking is op de TV+ box.

Probeer dan ook eens om de TV+ box rechtstreeks (als dit mogelijk is) op de soundbar/versterker aan te sluiten.

 


Reageer