Skip to main content

Heb na vele malen wachten toch maar besloten om is een topic te openen wat betreft de lip sync issues. Het wordt namelijk met de update slechter en slechter. Eerst was het nog een enkele zender, nu is het echt huilen met de pet op. 

Ik heb gisteren echt werkelijk waar 15x het geluidvertragingsmenu moeten openen. Op de TV loopt het dan redelijk, dan krijg je een geluidsdip iedere 8 seconden waarin ik eerst weer van zender moet wisselen, moet je na gaan iedere 8 seconden op elke zender! Daarna open ik een willekeurige app, en kan ik weer 15 keer gaan wisselen van geluidsvertraging omdat de sync weer niet loopt. Ga ik weer tv kijken? Mag ik weer 15 keer gaan wisselen. Ik word er zo onderhand echt ziek van, en heb gisteren echt overwogen om de ontvanger zo 3 etages een duikvlucht te laten maken want dit kan echt niet. 

Heb inmiddels alle mogelijke opties geprobeerd, en ik sta nu op het punt van ontkoppelen en nooit weer gebruiken. 

Ik snap gewoon niet dat er niks aan gedaan wordt. Het wordt door heel veel abonnees aangegeven en de leden van het team hebben het dan over diverse verschillen in randapparatuur. Zelfs als ik op “StereoPCM” (dus geen Dolby D) uitluister, is het out of sync. De audio-instelling in de box staat op “doorgeven as is” dus daar kan het ook niet aan liggen. Als ik via een andere (niet legale) manier kijk, is alles in sync, maar dan ook alles. Uiteraard loopt dit via dezelfde TV en dezelfde “randapparatuur” dus waar ligt het dan aan? 

Helemaal mee eens, ik word er ook gek van. Afgelopen vrijdag bij de Johan Cruijff Schaal, tijdens het RTL Nieuws en vanavond weer bij PSV. Erg hinderlijk en onbegrijpelijk dat KPN een dergelijke box vol met fouten op de markt brengt en uitserveert naar haar klanten. Zoals je eerder aangaf: we betalen met z’n allen veel abonnementsgeld voor een dienst die niet naar behoren wordt geleverd.

Ik overweeg zelf om over te stappen naar Ziggo want ik heb er echt geen vertrouwen meer in dat KPN dit probleem (op korte termijn) op gaat lossen. Dit probleem speelt al erg lang en ik heb dan ook al meerdere keren geklaagd, zonder succes. De problemen worden gevoelsmatig keer op keer naar de klant geschoven. Ik wil niet met mijn instellingen klooien, ik wil een box die werkt zoals zou moeten.  

Ja sorry, ik ben het helemaal met je eens. Ik ga niet overstappen naar Ziggo, want ik kom er twee jaar geleden juist vandaan, maar ik snap je. Nu is het vakantietijd en worden er totaal geen updates gedaan, maar wel weer afgeschreven. Ik zeg dit nogmaals niet om stemming te maken, maar omdat ik er gewoon klaar mee ben. Er moet nu eens iets constructiefs gebeuren. 

Inderdaad, niets wijst erop dat er snel iets gaat gebeuren. Zeker niet in de vakantie inderdaad. Wat ik ook erg vervelend vind, ze lijken in de veronderstelling te zijn dat het al (goed genoeg) is opgelost. 

Het ontbreekt dan ook gewoon aan goede communicatie vanuit KPN. Ik begrijp best dat het allemaal lastig is, maar neem de klant mee in hetgeen er gebeurt en hetgeen er wordt verwacht als het bijvoorbeeld gaat om een tijdspad. En belangrijker nog, pols of het probleem bij de klanten al dan niet is opgelost na het doorvoeren van updates.

In het verleden heb ik zelf al bij Ziggo en T-Mobile gezeten en ook zij hebben absoluut hun mindere kanten. Echter, zo enorm hinderlijk als deze lip sync problemen heb ik het daar in ieder geval niet meegemaakt. 

Klopt, de lipsync problemen waren er bij Ziggo zeker niet. Zoals ik al schreef, als ik op een niet helemaal legale manier tv kijk (waar ik mee ga stoppen) heb ik totaal nergens last van op geen enkel station. Waarom dan op de box+ dan wel?  

Dat is mij ook echt een raadsel… Ik ervaar de problemen zelf overigens met een Sonos Arc in combinatie met een LG. 

Enig idee of het nog mogelijk is om de ‘oude’ kastjes terug te krijgen? Dan stap ik wel weer een keer over naar de KPN+ zodra alle kinderziektes eruit zijn. 

Zelfde configuratie hier. Sonos Arc ivm LG TV. Die Sonos ARC soundbar configuratie met extra speakers en subwoofer kost maar liefst €2.200,- en dan krijg je als antwoord dat het daaraan zou kunnen liggen. Wat een flauwekul, dat kan niet waar zijn. Als ik nou de enige zou zijn met een dergelijke audio configuratie, maar Sonos is een heel erg veel verkocht merk, dus KPN, doe hier wat mee. Jullie mogen bij mij thuis komen om een en ander te meten, of anderzijds uit te zoeken, de koffie staat klaar. 

Ik zou niet graag terug willen naar de vorige kastjes van Arris, mede omdat ik diverse diensten heb draaien op de Box+ en voor alles (inclusief de Sonos config) maar één afstandsbediening nodig heb, jawel die van KPN. 

Het concept van de Box + is werelds, maar de softwarematige slechte configuratie is om te huilen en dat duurt maar voort. 

Gisteren of eergisteren npo 1 (!) sport. 

Net out of sync. Net storend. 

Ik ervaar lipsync problemen als ik zap van dolby kanalen naar stereo kanalen.

bv op npo met multicast/dolby 5.1 werkt het goed. Als ik daarna zap naar ESPN of rtv noord (stereo) dan heb ik op die zenders lipsync problemen.

ik heb een Samsung qled tv met Sonos beam soundbar. Ook zonder soundbar dezelfde problemen.

ps. Ook als ik schakel naar unicast houd ik problemen op bv ESPN 

Benieuwd of de andere mensen met een Sonos in dit forum ook nog steeds problemen ervaren met het niet synchroon lopen van beeld en geluid?

Super frustrerend en er lijkt gewoon helemaal niets mee gedaan te worden. Vraag me echt af wat ze daar aan het doen zijn bij die technische afdeling van KPN.  

Gewoon aan het kijken naar RTL4 en langzaam maar zeker begint het out of sync te lopen. Waarom? Geen enkel idee. Dit gebeurd niet veel, maar als het gebeurd is het erg lastig omdat je tijdens het kijken of opnieuw moet opstarten of even naar een andere zender zappen. 

Bij mij gewoon continu out of sync… voornamelijk bij de analyses rondom voetbalwedstrijden valt het enorm op en is het erg irritant. ESPN, RTL7, Veronica. 

@Gerbendg 

zie mijn tips 

Neemt niet weg dat de instelling bij geluid op automatisch ook gewoon goed zou moeten werken natuurlijk. Dat mag wel een fix voor komen.

omdat je tijdens het kijken of opnieuw moet opstarten of even naar een andere zender zappen. 

Wat ik dan altijd doe is even op pauze drukken (1 a 2 seconden) en dan weer verder. Je kijkt dan (geforceerd) uitgesteld (1 a 2 seconden dus) en dan is het lipsync probleem er niet (althans bij mij).

Maar irritant is het wel. Het zou niet nodig hoeven zijn. Ik ga jouw tip uitproberen als het nog eens voor komt. 

Je kunt je geluid dan beter instellen op stereo, zowel op de tv box als op de tv.

wat @Dofir  voorstelt zorgt ervoor dat je kijkt via unicast(mindere beeldkwaliteit )niet meer via multicast.

Nee echt niet. Wanneer ik naar bijvoorbeeld Discovery Channel kijk, ik het geluid werkelijk Dolby 5.1. Ook wanneer ik Netflix of een andere streaming’s dienst kijk, wil ik m’n geluid toch echt in Dolby 5.1 hebben dus staat “Trough” gewoon aan. 

@ronvmeijer  maar heb je toch lipsync problemen met passthrough? 
heb je zowel de tv als de box op passthrough?

ik heb in dat geval nooit lipsync problemen op de 5.1 kanalen.

Nee, die zijn er soms en spontaan. Je ziet ineens bij RTL4 (als voorbeeld, want daar gebeurd het meestal) de audio en video uit elkaar lopen. Het is zeer zeker niet continue. Uiteraard heb ik alles op “PassTrough” staan, anders werkt het niet. 

Oké ik ben nog wel benieuwd wat voor geluid systeem je hebt en hoe je die aangesloten hebt (HDMI of optisch) 

als je geluid het belangrijkste vindt en beeld minder kun je ook de beeldkwaliteit vast instellen op unicast.. instellingen >>informatie en dan helemaal naar onderen scrollen.

ps ik zie dat je een Sonos arc hebt, mooi spul 👍

Ik weet niet waar je dat uit opmaakt Piet, maar ik vind het beeld minstens zo belangrijk als het geluid. Het totaal plaatje, daar gaat het om. Ik ben gewoon een veel te grote purist, dat heb ik met audio (muziek) en zeker ook met beeld, maar ik waardeer je poging mij te helpen...waarvoor dank. Oh ja, uiteraard is de Sonos ARC aangesloten middels HDMI.

Ik maakte dat op uit je reactie dat je het pauzeren van het beeld weleens wilde proberen. Maar dan kijk je dus in unicast wat mindere beeldkwaliteit is. 
heb je op je tv een earc of arc HDMI aansluiting?

Dat is allang aangepast door het ontwikkelteam van KPN hoor. Terug of uitgesteld kijken is gewoon dezelfde audio dan wel videokwaliteit. Al een paar maanden zo. 

Voor audio wel, maar voor beeldkwaliteit niet helemaal volgens mij. Ik las onlangs dat alleen sportwedstrijden met terugkijken in beste beeldkwaliteit wordt uitgezonden.

Goedenavond wanneer kunnen we verwachten van kpn dat de problemen met kpn+ module in orde zijn vanavond weer dat het geluid helemaal verkeerd loopt. Echt een drama 

Had veel problemen met het geluid en beeld, maar heb het nu opgelost voor mij.

Sonos arc

Kpn tv+

Heb bij mijn instellingen van de kpn tv+ volgende ingesteld:

beeld-videomodus-unicast 

Geluid-audio kwaliteit instellen-passtrough

Sonos app instellingen:

Instellingen(zonnetje rechts onder)-systeem-audiocompressie-ongecomprimeerd.

Hopelijk werken deze instellingen ook voor jullie.

Reageer