Skip to main content

Heb na vele malen wachten toch maar besloten om is een topic te openen wat betreft de lip sync issues. Het wordt namelijk met de update slechter en slechter. Eerst was het nog een enkele zender, nu is het echt huilen met de pet op. 

Ik heb gisteren echt werkelijk waar 15x het geluidvertragingsmenu moeten openen. Op de TV loopt het dan redelijk, dan krijg je een geluidsdip iedere 8 seconden waarin ik eerst weer van zender moet wisselen, moet je na gaan iedere 8 seconden op elke zender! Daarna open ik een willekeurige app, en kan ik weer 15 keer gaan wisselen van geluidsvertraging omdat de sync weer niet loopt. Ga ik weer tv kijken? Mag ik weer 15 keer gaan wisselen. Ik word er zo onderhand echt ziek van, en heb gisteren echt overwogen om de ontvanger zo 3 etages een duikvlucht te laten maken want dit kan echt niet. 


Heb inmiddels alle mogelijke opties geprobeerd, en ik sta nu op het punt van ontkoppelen en nooit weer gebruiken. 

Terug of uitgesteld kijken is gewoon dezelfde audio dan wel videokwaliteit. Al een paar maanden zo. 

Je bedoelt dus dat unicast bij terugkijken in die gevallen dezelfde kwaliteit gebruikt als multicast? En dan ook voor alle zenders?

Dan snap ik niet waar verschillen tussen multicast en unicast bij lip sync vandaan komen. Ik zie namelijk dat bij sommige installaties wel audiovertraging nodig is tegen lip sync problemen in multicast, maar niet bij unicast, waar voor unicast bij die installaties dus helemaal geen lip sync problemen zijn. En omdat er maar één instelling voor audiovertraging mogelijk is, los je met die instelling bij de een het probleem (hopelijk) op maar veroorzaak je dan het omgekeerde probleem bij de ander.


beeld-videomodus-unicast 

Daarmee heb je dus ook een behoorlijk deel van de beeldkwaliteit bij live televisie kijken naar kanaal 1 t/m 10 in de vuilnisbak gegooid. Je hebt nu dus geen HD in de hoogste kwaliteit (14,2Mbps) meer maar gewoon HD (7,2Mbps) en dat zal je zien in de kleurdiepte van de uitzendingen.


 

beeld-videomodus-unicast 

 

Dus dan neem je genoegen met een mindere beeldkwaliteit van de tv zenders?

Op Multicast en “beste beeldkwaliteit” aangevinkt heb je het beste beeld bij de eerste 10 zenders en nog een paar.

 

Multicast en Beste beeldkwaliteit: Stream 14,2 Mb/s

Unicast:     stream 8,2 Mb/s (dacht ik bij de DIW7022)


Terug of uitgesteld kijken is gewoon dezelfde audio dan wel videokwaliteit. Al een paar maanden zo. 

Je bedoelt dus dat unicast bij terugkijken in die gevallen dezelfde kwaliteit gebruikt als multicast?

Dat is niet zo immers live televisie kijken (multicast) naar kanaal 1 t/m 10 gaat met een bandbreedte van 14,2Mbps terwijl uitgesteld kijken met een bandbreedte van 7,2Mbps gaat. Op het "oude" TV platform heeft uitgesteld kijken wel dezelfde beeldkwaliteit als live kijken maar op het TV+ platform  niet.


joop2011 schreef:

Unicast:     stream 8,2 Mb/s (dacht ik bij de DIW7022)

Unicast is niet 8,2Mbps maar 7,2Mbps.


@wjb 

Ik dacht dit ergens ooit gelezen te hebben dat het bij de DIW7022 iets hoger is.

Maar ik kan het fout hebben.

 

Beeldkwaliteit opnames en uitgesteld kijken staat in jouw super mooie wensenlijst.

Zie ook hier.

Hopelijk gaat KPN o.a. dit snel oplossen.

Geluid en beeld zijn toch de 2 belangrijkste prioriteit zaken lijkt mij.


beeld-videomodus-unicast 

Daarmee heb je dus ook een behoorlijk deel van de beeldkwaliteit bij live televisie kijken naar kanaal 1 t/m 10 in de vuilnisbak gegooid. Je hebt nu dus geen HD in de hoogste kwaliteit (14,2Mbps) meer maar gewoon HD (7,2Mbps) en dat zal je zien in de kleurdiepte van de uitzendingen.

Ja klopt, maar ik irriteerde mij heel erg dat het beeld en geluid niet synchroon was. Hoop nu dat KPN met een oplossing komt voor beide.


beeld-videomodus-unicast 

Daarmee heb je dus ook een behoorlijk deel van de beeldkwaliteit bij live televisie kijken naar kanaal 1 t/m 10 in de vuilnisbak gegooid. Je hebt nu dus geen HD in de hoogste kwaliteit (14,2Mbps) meer maar gewoon HD (7,2Mbps) en dat zal je zien in de kleurdiepte van de uitzendingen.

Ja klopt, maar ik irriteerde mij heel erg dat het beeld en geluid niet synchroon was. Hoop nu dat KPN met een oplossing komt voor beide.

Ik snap dat het lip-sync probleem je irriteerde. Sterker nog, lip-sync problemen zijn mijns inziens killing voor het kijkplezier en gekmakend voor het brein.

Mijns inziens is de lip-sync problematiek dan ook één van de belangrijkste issues waar KPN aandacht aan zou moeten besteden. Daarnaast is het inderdaad belachelijk dat uitgesteld kijken naar kanaal 1 t/m 10 resulteert in een lagere beeldkwaliteit t.o.v. live kijken. Dit is één van de redenen waarom ik niet zal overstappen op TV+ immers op de "oude" TV ontvangers krijg je wel gewoon HD in de beste beeldkwaliteit bij uitgesteld kijken.


Het ontbreekt dan ook gewoon aan goede communicatie vanuit KPN. Ik begrijp best dat het allemaal lastig is, maar neem de klant mee in hetgeen er gebeurt en hetgeen er wordt verwacht als het bijvoorbeeld gaat om een tijdspad. En belangrijker nog, pols of het probleem bij de klanten al dan niet is opgelost na het doorvoeren van updates.

Mijns inziens is de lip-sync problematiek dan ook één van de belangrijkste issues waar KPN aandacht aan zou moeten besteden.

Twee keer: inderdaad.

Ik weet niet precies wat het volgende betekent, maar op 31 januari schreef @Erik van KPN:

Weet wel dat geluid op dit moment de prioriteit heeft

Dus wie weet. 🤞


wjb schrijft: Daarnaast is het inderdaad belachelijk dat uitgesteld kijken naar kanaal 1 t/m 10 resulteert in een lagere beeldkwaliteit t.o.v. live kijken. Dit is één van de redenen waarom ik niet zal overstappen op TV+ immers op de "oude" TV ontvangers krijg je wel gewoon HD in de beste beeldkwaliteit bij uitgesteld kijken.

Erg jammer inderdaad. Zelf kijk ik eigenlijk alles via opnemen. Zeker op de kanalen 4 t/m 10. Lekker reclame overslaan. Maar wel wat mindere beeld kwaliteit en dat is jammer en naar mijn mening onnodig.


PeterG schreef:

Maar wel wat mindere beeld kwaliteit en dat is jammer en naar mijn mening onnodig

Het probleem is dat de "HD met de hoogste kwaliteit" streams niet beschikbaar zijn op het online TV platform dat door de TV+ Box gebruikt wordt voor uitgesteld kijken. De "oude" TV ontvangers betrekken de TV streams bij uitgesteld kijken vanuit het KPN TV platform op vlan 4 en daar zijn die "HD met de hoogste kwaliteit" streams wel beschikbaar.

Ik ben dan ook bang dat dit niet snel zal gaan veranderen.


PeterG schreef:

Maar wel wat mindere beeld kwaliteit en dat is jammer en naar mijn mening onnodig

Het probleem is dat de "HD met de hoogste kwaliteit" streams niet beschikbaar zijn op het online TV platform dat door de TV+ Box gebruikt wordt voor uitgesteld kijken. De "oude" TV ontvangers betrekken de TV streams bij uitgesteld kijken vanuit het KPN TV platform op vlan 4 en daar zijn die "HD met de hoogste kwaliteit" streams wel beschikbaar.

Ik ben dan ook bang dat dit niet snel zal gaan veranderen.

 

Een reden te meer om dit te blijven melden.

En hoe vaker en hoe meer dit melden, hoe groter de kans dat KPN het toch gaat inzien dat het toch aangepast moet worden.

 

Zoals ik al eerder melde, zie boven:

Geluid en beeld zijn toch de 2 belangrijkste prioriteit zaken lijkt mij.

 

En misschien, weet het niet zeker, kan Android update naar Android 12 tv ook helpen.

Maar daar weten anderen meer over dan ik. (ik hoor het graag). 😉


Reageer