Skip to main content
Vraag

KPN TV+ multicast problemen met hoogste bandbreedte

• 21 april 2025
  • 1 reactie
  • 98 keer bekeken

IK heb sinds een week de KPN TV+ box in huis in combinatie met 1GB/s snelheid. Ik heb een Fritzbox (4050) modem aan het glasvezellkastje gehangen, en configured om KPN te ondersteunen. Aan mijn LAN2 uitgang hangt direct een kabel richting de TV+ box. De LAN1 uitgang heb ik aan mijn Ubiquiti Amplify HD mesh systeem (in bridge modus) gekoppeld. De ubiquiti fungeert als wifi access point. IP adressen worden dus door de Fritzbox uitgegeven; wifi op de Fritzbox staat uit. Verder heb ik bekabelde apparaten (game PC van mijn zoon, Synology NAS, NVIDIA Shield etc) gekoppeld via een aantal switches (unmanaged Netgear GS105 en managed GS105Ev2). Als ik een bandbreedte check doe (bekabeld via mijn laptop en op de game PC van mijn zoon) haal ik idd 1GB/s. So far so good.

In combinatie met multicast TV kijken gaat er echter het e.e.a. verkeerd: op maximale bandbreedte (14 MB/s IPTV stream) valt de rest van de bandbreedte op alle andere apparaten in mijn netwerk terug naar max ~10 MB/s. Upload snelheid blijft wel intact. Ping gaat richting 16ms (ipv ~5ms normaal). Zet ik de uitzending in unicast of in multicast (met beperkte snelheid van 7MB/s) dan blijft de rest vd bandbreedte intact. Ik zie geen meldingen in mijn Fritzbox rondom IGMPv3 multicast router etc. Ik ervaar bij verlies van bandbreedte overigens geen storingen op IPTV kijken. Maar wel jammer dat mijn volledige bandbreedte wegvalt; en ik zou graag in beste kwaliteit TV kijken tegelijkertijd met behoud van bandbreedte voor de andere apparaten in mijn netwerk.

Weet iemand wat er hier gebeurt? 

P.S. Update: ik ben er zojuist achter gekomen dat er ergens in mijn netwerk nog een oude router hing, configured als switch. Echter: zo oud dat ie multicast waarschijnlijk niet goed ondersteunde. Ik heb die uit mijn netwerk gehaald, en nu loopt het als een zonnetje…

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

1 reactie

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Dat is goed nieuws ​@paja-nl. Goed om te lezen dat het dan toch door jou is opgelost.