Skip to main content
Antwoord

KPN tv-ontvanger gaat niet meer samen aan/uit met Samsung tv

• November 15, 2025
  • 15 reacties
  • 149 keer bekeken

Koalalala
Deelnemer

Voorheen ging de tv/kpn-kastje aan/uit met de tv.

Sinds maanden is dit niet meer mogelijk.

Vanalles geprobeerd, HDMI CEC aangezet/uitgezet/fabrieksinstellingen op tv en het kastje. Andere ingangen. Niets.

Ook het kastje in een andere kamer doet dit niet(meer).

SamsungTVĀ 

VIP 2952

Beste antwoord door PeterG

De Arris VIP2952 heeft helemaal geen HDMI CEC. Je zult dus altijd 2 knoppen nodig hebben.Ā 

Ā 

Niet in de instellingen idd, maar hetzelfde kastje deed het voorheen wel(aan/uit met de tv).

Niet met één knop. Nooit gedaan ook. Niet hier. Ook Samsung. 

15 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • November 15, 2025

Hallo ​@KoalalalaĀ ,

Je kunt natuurlijk altijd een aan/uit-schakelaaar op je stroomkabel gebruiken.Ā 

Wat anders: Jij gebruikt een wat oudere TV-ontvanger. Het is tegenwoordig mogelijk om die TV-ontvanger via MijnKPN om te ruilen voor de moderne KPN TV+-ontvanger.Ā 

Ā 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 15, 2025

De Arris VIP 2952 heeft toch geen CEC?

Koalalala
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 15, 2025

De Arris VIP 2952 heeft toch geen CEC?

Niet in de instellingen idd, maar hetzelfde kastje deed het voorheen wel(aan/uit met de tv).

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 15, 2025

Als je contractvrij bent.

Je zou kunnen overwegen om je contract om te zetten naar KPN tv+

Dan krijg je de Sagemcom DIW7022 (ook wel KPN tv+ box genoemd)

Dat is een Mediabox en werkt heel goed.

Heeft ook een goedwerkende CEC.

Hij is zo wie zo veel sneller dan de Arris VIP 2952 en ook app's voor o.a. streamingdiensten werken er perfect op.

Zie ook hier.

En de kanalen met de beste beeldkwaliteit (originele stream 14,2 Mb/s) is op deze nieuwe box op 1 - 11Ā zoals het hoort.

Ā 

Ook met een ā€œouderā€ abonnement kan je tegenwoordig de Sagemcom DIW7022 krijgen.

Ā 

Bel gratis 0800-0402

Ā 

*Edit:Ā Entertainment is geen € 5,-- korting meer, maar combivoordeel

200/200 is tegenwoordig € 43,50 per maand (inclusief BTW

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • November 15, 2025

De Arris VIP2952 heeft helemaal geen HDMI CEC. Je zult dus altijd 2 knoppen nodig hebben.Ā 

Ā 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 15, 2025

Dank je ​@PeterGĀ 

Ā 

Kort samengevat voor ​@KoalalalaĀ 

Ā 

Alleen als de TV en de KPN tv ontvanger CEC hebben, dan kan het met 1 knop.

Zelf gebruik ik daar de kpn toets rechtsboveĀ op de KPN ab voor (ik heb de Sagemcom DIW7022)

De volgende KPN tv ontvangers hebben CEC:

Arris VIP 5202

Sagemcom DIW7022 (ook wel KPN tv+ box genoemd)

KPN tv+ Soundbox

Ā 

Zie ook mijn eerdere reactie hoe je hier aan kunt komen.

Let op:

Als je de DIW7022 bij een ā€œouderā€ abonnement neemt, dan worden de maandelijkse kosten € 12,50 per maand (nu heb je nog € 10,-- per maand)

Als je abonnement omzet (kan alleen als je contractvrij bent) ben je hoogst waarschijnlijk in totaal minder kwijt per maand.

Ā 

€ 5,-- Entertainment korting is er niet meer.

Daarvoor in de plaats heb je nu combivoordeel bij KPN.

Ā 

Koalalala
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 15, 2025

Ā 

Hier wel tot ergens net voor de zomer(of eerder)Ā Geen nieuw/ander tvkastje gehad. En andere gezinsleden in huis, missen het ook(met 1 knop alles uit). Maar heeft het wellicht met een software-update te maken gehad? Geen idee.

Het is niet veel moeite om beide knoppen in te drukken, maar het was gewoon een handig/makkelijk iets.

En ook hier voor was het niet in te stellen in het menu van het kastje, het kastje reageerde er gewoon op.

Koalalala
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 15, 2025

Dank je ​@PeterGĀ 

Ā 

Kort samengevat voor ​@KoalalalaĀ 

Ā 

Alleen als de TV en de KPN tv ontvanger CEC hebben, dan kan het met 1 knop.

Zelf gebruik ik daar de kpn toets rechtsboveĀ op de KPN ab voor (ik heb de Sagemcom DIW7022)

De volgende KPN tv ontvangers hebben CEC:

Arris VIP 5202

Sagemcom DIW7022 (ook wel KPN tv+ box genoemd)

KPN tv+ Soundbox

Ā 

Zie ook mijn eerdere reactie hoe je hier aan kunt komen.

Let op:

Als je de DIW7022 bij een ā€œouderā€ abonnement neemt, dan worden de maandelijkse kosten € 12,50 per maand (nu heb je nog € 10,-- per maand)

Als je abonnement omzet (kan alleen als je contractvrij bent) ben je hoogst waarschijnlijk in totaal minder kwijt per maand.

Ā 

€ 5,-- Entertainment korting is er niet meer.

Daarvoor in de plaats heb je nu combivoordeel bij KPN.

Ā 

Dank.

De 5202 is de laatste versieĀ  als ik het goed heb?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 15, 2025

​@KoalalalaĀ 

Nee, de KPN tv+ Soundbox is de laatste.

Ā 

In volgorde van nog in omloop zijnde KPN tv ontvangers:

Arcadyan HMB 2260 (nu erg oud en traag en geen H265 en geen CEC)

Arris VIP 2952 (begint ook aardig op leeftijd te komen, heeft ook geen H265 en geen CEC)

Arris VIP 5202 (laatste KPN tv ontvanger die op Linux draait)

Sagemcom DIW7022 Dit is een mediabox die momenteel nog op Android TV 11 draait, binnenkort op Android TV 14.

KPN tv+ SoundboxĀ  (deze heeft als extra luidsprekers en het geluid zit tussen de tv en een soundbar in. Is ook een Mediabox, draait nu nog op Android TV 12 en ook binnenkort op Android TV 14)

Ā 

Dus de Arris VIP 2952 die jij hebt is al aardig op leeftijd.

Daarna kwam de Arris VIP 5202 en daarna de DIW7022 en daar is nu ook de Soundbox (voor € 6,-- extra per maand) bijgekomen als oplossing voor mensen zonder soundbar.

Ā 

Vanaf de Arris VIP 5202 hebben de KPN tv ontvangers pas CEC.

Ā 

Ik heb in het verleden de Arris VIP 2952 gehad en moest altijd 2 knoppen indrukken voor aan of uit zetten.

Koalalala
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 15, 2025

​@KoalalalaĀ 

Nee, de KPN tv+ Soundbox is de laatste.

Ā 

In volgorde van nog in omloop zijnde KPN tv ontvangers:

Arcadyan HMB 2260 (nu erg oud en traag en geen H265 en geen CEC)

Arris VIP 2952 (begint ook aardig op leeftijd te komen, heeft ook geen H265 en geen CEC)

Arris VIP 5202 (laatste KPN tv ontvanger die op Linux draait)

Sagemcom DIW7022 Dit is een mediabox die momenteel nog op Android TV 11 draait, binnenkort op Android TV 14.

KPN tv+ SoundboxĀ  (deze heeft als extra luidsprekers en het geluid zit tussen de tv en een soundbar in. Is ook een Mediabox, draait nu nog op Android TV 12 en ook binnenkort op Android TV 14)

Ā 

Dus de Arris VIP 2952 die jij hebt is al aardig op leeftijd.

Daarna kwam de Arris VIP 5202 en daarna de DIW7022 en daar is nu ook de Soundbox (voor € 6,-- extra per maand) bijgekomen als oplossing voor mensen zonder soundbar.

Ā 

Vanaf de Arris VIP 5202 hebben de KPN tv ontvangers pas CEC.

Ā 

Ik heb in het verleden de Arris VIP 2952 gehad en moest altijd 2 knoppen indrukken voor aan of uit zetten.

Werkelijk vreemd of juist bijzonder, dat het hier werkelijk op beide kastjes mogelijk was.Ā 

Ik heb het kastje al enkele jaren(6Ā jaar volgens mij), en ik ga eens navragen of ik een nieuw kastje kan ontvangen want blijkbaar gebeurt dat dus niet automatisch.

Naja iig allen hartelijk dank voor de geboden hulp.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 15, 2025

Hier wel tot ergens net voor de zomer(of eerder)

Ik denk dat je dan aan het display van deĀ VIP 2952 kon zien dat die uitstond en aanging? Om uit te sluiten dat dat ding gewoon 24 uur per dag aanstond, ook als je de televisie uitgezet had.

Welke Samsung televisies hebben jullie? Kleine kans omdat het om twee televisies gaat, maar misschienĀ iets met Samsung universal remote control in beide Samsung televisies gedaan? Dat je zo’n infraroodzendertje (IR blaster/extender) aangesloten hebt op je televisie, die dan de KPN-afstandsbediening nadoet en de ontvanger aanzet(te) als je je televisie aanzette? En in dat geval: werkt die Samsung infraroodzender nog, en kan die de ontvanger zien?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 15, 2025

In combinatie met een Samsung kan het met de Arris VIP2952 wel met ƩƩn afstandsbediening. Die van Samsung. Maar dan nog niet met ƩƩn knop.

Dat heet 'universele afstandsbediening' in de Samsung.Ā 

Ā 

Koalalala
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 15, 2025

Hier wel tot ergens net voor de zomer(of eerder)

Ik denk dat je dan aan het display van deĀ VIP 2952 kon zien dat die uitstond en aanging? Om uit te sluiten dat dat ding gewoon 24 uur per dag aanstond, ook als je de televisie uitgezet had.

Welke Samsung televisie heb je? MisschienĀ iets met Samsung universal remote control in je Samsung televisie gedaan? Dat je zo’n infraroodzendertje (IR blaster/extender) aangesloten hebt op je televisie, die dan de KPN-afstandsbediening nadoet en de ontvanger aanzet(te) als je je televisie aanzette? En in dat geval: werkt die Samsung infraroodzender nog, en kan die de ontvanger zien?

De groene knop bovenop ging naar rood bij het uitzetten en naar groen bij het aanzetten met de KPN AB. Aanzetten met TV op de AB, dus niet iTV.

Dat met de universele instelling op deze SAMSUNG tv ook geprobeert, maar dat werkt dus niet(meer).

De SAMSUNG beneden is een 2024Ā model en de andere een 2018 model.

Ā 

Ik ga maandag een nieuwere model tvkastje aanvragen zoals Joop al aangaf.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 15, 2025

Dan moet je aan/uit even in lijn brengen met de kpn afstandsbediening. Als je begrijpt wat ik bedoel. (Kan ook met de Samsung afstandsbediening via de getoonde functie, op een recente Samsung werkt het inderdaad lastiger)

Dan gaat het wel goed natuurlijk.Ā 

Als je de allernieuwste+ ontvanger hebt straks... Samsung ondersteunt zappen p+ p- niet op apparaten via HDMI CEC.Ā 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 16, 2025

Ik ga maandag een nieuwere model tvkastje aanvragen zoals Joop al aangaf.

Bedenk wel dat het wat anders werkt allemaal, en dat je niet terug kunt. Prima voor de meeste mensen, daar niet van. Maar je krijgt dus meer veranderingen dan allƩƩn HDMI CEC.